PDA

View Full Version : Kato Air satt på bakken


OsloAirports
31-08-2008, 00:22
I følge artikkel på hangar.no:

http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/1953/2008-08-30.html

Nick Figaretto
31-08-2008, 07:24
Det var på tide.

STARSHIP 2
31-08-2008, 09:12
Det var på tide.

hvorfor var det på tide?

M609
31-08-2008, 09:43
For å si det slik, jeg er ikke overrasket. :drunk:

STARSHIP 2
31-08-2008, 10:03
Må si jeg syns det er litt synd, først Coast Air konkurs, så sier ryktene at Helitrans skal slutte med fixed wing. Håper ikke dette er "starten" på slutten for Kato Air..

dimmaua
31-08-2008, 11:08
I følge artikkel på hangar.no:

http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/1953/2008-08-30.html

Herregud, hvor dum kan man være!!! (gjelder Hangar.no)

Her er to linker til 2 artikler i Avisa Nordland om denne saken.

http://www.an.no/nyheter/article3742088.ece

http://www.an.no/nyheter/article3742176.ece

Det dreier seg ikke om innstilling av flyvningene pga tillitsbrudd men om halvårsinspeksjonen. Han Hans Olav Nyborg fra Hangar har stor lyst på en sensasjon. Finner ikke en annen forklaring på dette...

laurenz
31-08-2008, 11:41
Enten så vet han noe som ikke avisen vet eller så har'n tatt seg en "VG" :-)

dimmaua
31-08-2008, 11:42
Enten så vet han noe som ikke avisen vet eller så har'n tatt seg en "VG" :-)

Og dagens agurk går til... :colgate:

ENKB
31-08-2008, 11:54
så sier ryktene at Helitrans skal slutte med fixed wing.
Nå har vel Helitrans trappet opp fixed wing produksjonen kraftig etter at Coast air la inn årene, det virker da litt litt lite gjennomtenkt å gi seg nå. Eller er inntjeningen så dårlig at de bare må ?

STARSHIP 2
31-08-2008, 11:56
Det var godt! kun en ivrig skribent.. rart ikke noen andre settes innpå ruta.

STARSHIP 2
31-08-2008, 11:59
Nå har vel Helitrans trappet opp fixed wing produksjonen kraftig etter at Coast air la inn årene, det virker da litt litt lite gjennomtenkt å gi seg nå. Eller er inntjeningen så dårlig at de bare må ?


plukket opp på pprune, syns det virker rart selv. De har visst problemer med mye gjennomtrekk av piloter.

EDIT:

Her (http://www.pilotjobsnetwork.com/factfile.php?id=tr8jwcbexwtvnmps6t057eg9h4x33s5k43 tq3svnb95mhh2eyr9) er grunnen til ryktene.

Fly high
31-08-2008, 12:40
Hangar.no skriver vel det samme som an.no, men teksten er kanskje oppdatert?

Discus
31-08-2008, 13:31
Høres ut som en tanke dårlig planlegging fra selskapets side........uansett blir det dårlig publisitet når man instiller fly pga ting som ikke plutselig oppstår, men som er planlagt service/inspeksjon (dersom det som sies/står skrevet stemmer)

STARSHIP 2
31-08-2008, 14:46
Hangar.no skriver vel det samme som an.no, men teksten er kanskje oppdatert?


Teksten er endret betydelig.

Tertit54
31-08-2008, 14:55
Makan til koking av suppe på en spiker!
Det er rimelig langt fra å være litt i "bakkant "av en halvårsinspeksjon til å være satt på bakken for godt!!
Selv Sas har hatt sine tilfeller hvor de har måtte sette mange av sine fly på bakken pga mangelende inspeksjoner:angry:

mo
31-08-2008, 16:31
Makan til koking av suppe på en spiker!
Det er rimelig langt fra å være litt i "bakkant "av en halvårsinspeksjon til å være satt på bakken for godt!!
Selv Sas har hatt sine tilfeller hvor de har måtte sette mange av sine fly på bakken pga mangelende inspeksjoner:angry:

Kan du nevne et tilfelle?

Tertit54
31-08-2008, 22:06
Kan du nevne et tilfelle?

det var for en stund siden at det ble oppdaget at Sas ikke hadde gjort noen kontroller eller inspeksjoner på en av flytypene pga "rot" i papirene. Norwegian hadde en "sak" for noen uker siden hvor en tekniker signet ut fly uten å ha gyldige papirer. Så dette skjer avogtil i alle selskap.

CK
01-09-2008, 08:49
KATO Airline har jo vist tidligere at de er en gjeng med glade amatører

Nick Figaretto
01-09-2008, 10:12
hvorfor var det på tide?

Nå er det riktignok et par år siden jeg har fått noen oppdatering på forholdene i selskapet, men inntil da i alle fall var Kato Air et selskap som jeg ikke fatter hvorfor fikk lov til å fly. De har hatt en serie med grelle eksempler på elendig personalpolitikk og total mangel på kompetanse i ledelsen.

SK917
01-09-2008, 10:17
Godt å se enkelte sitter inne med så mye informasjon at de vet hva som er riktig og hva som er galt til enhver tid:p... ønskedrøm...

Kato Air ble satt på bakken fredag av tilsynet fordi de mangler godkjenning iht verkstedet de benytter. De har mistet sin løyve til å fly og må inngå ny kontrakt med et tilsyns godkjent verksted før de kan søke om ny løyve til å fly.

Tilsynet går så langt som å si at Kato Air er en trussel for flysikkerheten slik de opererer i dag. Selskapet er ikke mulig å få tak i.

Sånn er det bare!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6200764

http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/1958/2008-09-01.html

CK
01-09-2008, 10:51
virker jo ikke veldig profesjonelt, må man si.
Hvis det stemmer det NRK og Hangr skriver, kommer jo selskapets uttallelser i et litt merkelig lys

Discus
01-09-2008, 11:05
Alle selskaper kommer vel med litt tåkete uttalelser innimellom når de faktiske forhold er litt uklare eller kanskje ikke burde være fremme i sollyset.

SK917
01-09-2008, 11:45
Tilsynet har også om saken på sine nettsider

http://www.luftfartstilsynet.no/

Kato Airline kan ikkje flyge
Kato Airline AS har ikkje lenger ein godkjent vedlikehaldsplan. Årsaka er at Luftfartstilsynet har tilbakekalt lisensen til selskapet sin verkstad. Det skjedde fredag etter ei vurdering av følgjene for flysikkerheita. Selskapet har etter dette sett flya sine på bakken. Tiltaka er heilt naudsynte, men Luftfartstilsynet seier seg lei for at dette råkar flypassasjerane.

KennethGS
01-09-2008, 12:02
Det ligger mao. litt mer bak enn Kato Airline sier... Verkstedet deres får ikke lengre skru på flyene deres... :rolleyes:

dimmaua
01-09-2008, 12:47
Uff og ufff. Dårlig av meg. Han journalisten fra Hangar visste mer enn alle sammen... :-) Tar tilbake alle mine uttalelser. Og beklager.

SK917
01-09-2008, 13:38
Uff og ufff. Dårlig av meg. Han journalisten fra Hangar visste mer enn alle sammen... :-) Tar tilbake alle mine uttalelser. Og beklager.

Det er vel ikke poenget men at en tenker seg litt om før en hiver seg utfor ville nå jeg si siden det er meg det dreier seg om....

vi skriver nok mye dumt, upassende og kanskje noen ganger ting på kanten men så er det faktisk noen ganger en sitter inne med informasjon som kanskje ikke alle andre sitter inne med...

...og noen ganger får en oppfrodring om å vente med ting og saker...

men fritt land og fritt frem for meninger - hurra for det :nor:lol:

dimmaua
01-09-2008, 13:45
Det er vel ikke poenget men at en tenker seg litt om før en hiver seg utfor ville nå jeg si siden det er meg det dreier seg om....

vi skriver nok mye dumt, upassende og kanskje noen ganger ting på kanten men så er det faktisk noen ganger en sitter inne med informasjon som kanskje ikke alle andre sitter inne med...

...og noen ganger får en oppfrodring om å vente med ting og saker...

men fritt land og fritt frem for meninger - hurra for det :nor:lol:

Enig! :colgate:

Desk pilot
01-09-2008, 13:49
Ledelsen i Kato Air innrømmer brudd på prosedyrer:

www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6201216 (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6201216)

OJB
01-09-2008, 14:06
Det er vel ikke poenget men at en tenker seg litt om før en hiver seg utfor ville nå jeg si siden det er meg det dreier seg om....

vi skriver nok mye dumt, upassende og kanskje noen ganger ting på kanten men så er det faktisk noen ganger en sitter inne med informasjon som kanskje ikke alle andre sitter inne med...

...og noen ganger får en oppfrodring om å vente med ting og saker...

men fritt land og fritt frem for meninger - hurra for det :nor:lol:

Ja , jeg er enig at det er fint med et fritt land og fritt frem for meninger.
Nettopp derfor fordrer det forumdeltagerne til å være edruelige med hva som skrives her på forumet vel vitende om at det er et åpent forum som alle kan lese enten de er registret eller ikke på forumet.
Et forum av dette slaget bør jo heve seg noe over chatte stadiumet.
Det er jo mulig å bruke PM systemet her og om man vil være særlig personlig.
Det er stadig større tendenser til at enkelte har fått tastatur-diare' her inne.:rolleyes:

M609
01-09-2008, 17:31
Man får ofte mange sjangser til å skjerpe seg før Luftfartstilsynet finner frem "øksa".
Har sett saksgangen på mange mangler/avvik på flyplassdrift og lufttrafikktjeneste, og de gir så vidt jeg kan se meget godt med tid på alle ting som må lukkes.

Hvis de derimot ser at noen prøver å ro seg unna, og hele tiden kommer med "kompenserende tiltak" i stedet for å faktisk prøve å rette på problemene, ja da smeller det relativt fort.

(Noe Avinor har fått lære på den harde måten ved ett par anledninger....)

Kato Air, selskapet som krever at piloter DE sparker må løse inn bondingen sin......... :nor

LN-TIB
01-09-2008, 17:36
Ut i fra artikkelen fra nrk så kan det virke som dette er av langvarig karakter, og at Kato Air ser på hva de skal gjøre med hele selskapet. Ser vi kroken på døren i det fjerne?!

dimmaua
01-09-2008, 18:06
Ut i fra artikkelen fra nrk så kan det virke som dette er av langvarig karakter, og at Kato Air ser på hva de skal gjøre med hele selskapet. Ser vi kroken på døren i det fjerne?!


Det kan vel bety slutt, ja...

Dag Johnsen
01-09-2008, 18:07
Kjaere deg Nick Figaretto!

De har hatt en serie med grelle eksempler på elendig personalpolitikk og total mangel på kompetanse i ledelsen.

Er dette en grunn til aa sette fly paa bakken er det nok mange flyselskap som burde ha sluttet aa fly... ;)

Vel... naar dette er nevnt saa kjenner jeg ikke til forholdene her og er vel i prinsipp enig med deg, men jeg ikke kunne dy meg da jeg fant dette innlegget ganske ironisk... ^_^

Dag

Vref
01-09-2008, 20:32
Du blir hard presset for å finne en eneste flyger med kjennskap til operasjonen som har noe positivt å si om dette selskapet. Når latteren går høyest på crewrommet kan du banne på at eks-katoer forteller historier fra dagene i familie-sirkuset på Evenes.

En vakker dag må noen samle alle de historiene i en bok.... for tårene renner når man hører om galskapen.

M609
01-09-2008, 21:39
Timeliste på Post-it lapper funker veldig bra har jeg hørt!

Etter mening, så ville selskapet vært ferdig for lengst, hadde det ikke vært for alle de unge pilotene som må svelge STORE kameler fordi de har mye lån og trenger en jobb! Hva det er som gjør at de få faste "seniorene" finner det så morro å jobbe i Kato må jo f.... vite! :o

Synd for Sjøforsvaret om det blir kroken på døra for Kato, ikke så mye annet å leie inn i nærheten om dagen.

Desk pilot
01-09-2008, 22:00
Da har Samferdselsdepartementet sagt opp avtalen med Kato Air på ruta Bodø-Røst.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6202281


Jeg har null tilknytning til selskapet, meeeen: Jeg synes resten av historiene om Kato Air bør forbli på crewrommet. ;)

F35Landing
01-09-2008, 22:05
Hva det er som gjør at de få faste "seniorene" finner det så morro å jobbe i Kato må jo f.... vite!

Det er nok det samme vil-ikke-bli-pensjonist-viruset som har infisert visse andre selskaper også. De som ikke seiler eller spiller golf på fritiden:rolleyes:

LN-TIB
01-09-2008, 22:12
Og her er direkte lenkte til samferdelsdepartementet.

Midlertidig løsning for flyrute (http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2008/bodo--rost-midlertidig-losning-for-flyru.html?id=525437)

catocontrol
01-09-2008, 23:15
Kato air har kommet tilbake gang på gang på gang osv. Tror nok ikke dette var det siste vi så til dem.

LN-TIB
01-09-2008, 23:36
Nå er det slik jeg har forstått det Kato Air Service AS og ikkje Kato Airline AS som har mistet sin godkjennelse.

Er vel mulig for Kato Airline og inngå avtale med andre verksteder om vedlikehold?

Nick Figaretto
02-09-2008, 00:03
Kjaere deg Nick Figaretto!



Er dette en grunn til aa sette fly paa bakken er det nok mange flyselskap som burde ha sluttet aa fly... ;)

Vel... naar dette er nevnt saa kjenner jeg ikke til forholdene her og er vel i prinsipp enig med deg, men jeg ikke kunne dy meg da jeg fant dette innlegget ganske ironisk... ^_^

Dag

Innlegget er ikke så ironisk om du har hørt brøkdelen av historiene om de "glade amatører" som eier og driver Kato Air.

Jeg kunne kanskje heller brukt uttrykket "grotesk - på grensen til kriminell" når det gjelder personalpolitikken.

Når det gjelder mangelen på kompetanse i ledelsen går det ikke på den "vanlige" inkompetansen som de fleste misfornøyde ansatte hevder ledelsen er i besittelse av, men reint amatørskap som ikke har noe som helst i kommersiell luftfart å gjøre.

På den tiden Kato Air drev med avisflygning og viltpeiling kunne nok den godeste eier komme unna med å behandle de ansatte som nabogutten som kommer innom og klipper plenen en gang i uka. Men da de vant anbud for kommersiell passasjertrafikk må man faktisk kunne forvente at man bringer organisasjonen opp på et litt høyere nivå.

Men som sagt - jeg har ikke hørt så mye om forholdene i Kato de siste årene, men det er jo mye som tyder på at forholdene ikke har bedret seg nevneverdig.

Så jeg får bare beklage at jeg brukte såpass milde uttrykk at de kunne oppfattes som dekkende for langt flere ledelsesgrupper enn bare den i Kato Air... :rolleyes:

Discus
02-09-2008, 00:06
Ligger nok litt mer under her enn bare et manglende papir el.l. siden Samf.dep. så sier opp avtalen rå raskt.

LN-TIB
02-09-2008, 01:24
Her er en mer utfyllende fremstilling av saken hos VGnett

Kato Air Satt på Bakken (http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=525534)

LCH
02-09-2008, 10:46
Da var det kroken på døra!

http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article3758241.ece

BGO
02-09-2008, 11:05
Trist!
Nå som både Coast Air og også Kato må legge ned, så er det nesten bare 737'er og Dash'er som flyr i dette landet. Ikke veldig spennende for flyspottere....

CK
02-09-2008, 16:11
Anotherone bites the dust, med andre ord.
Blir spennende hvem som sender inn anbud på FOT-nettet nå som både Coast og KATO er borte. DAT har jo erfaring, og North Flying har jeg etterhvert ganske god kjennskap til norske forhold gjennom Air Norway. Lufttransport kan også være aktuell - de har erfaringer fra Do228-operasjoner på Svalbard (or er sammen med WF det eneste selskapet som har blitt invitert til å by på det midlertidige anbudet på Røst), og man skal vel heller ikke avskrive svenske operatører som Nordkalottflyg og NextJet. Sistnevnte dro i lang et par gode svenske FOT-kontrakter i år. WF har jo tidligere vurdert svenske FOT-ruter, og med operasjoner i Nord-Sverige kan det jo være aktuelt for svenske selskaper å forsøke seg. Ulempen for disse (men fordelen for WF) er at departementet enda ikke har sendt utlysningen av anbudet ut - og det er ikke bare-bare å starte operasjoner i Norge 01APR 09

salmon-air
02-09-2008, 18:03
Lufttransport kan jo også fly 3 kantsamband mellom Bodø-Værøy-Røst med helokopteret. Skjønner det slik at det er et alternativ.

LN-SSL
02-09-2008, 18:20
"Flygerhelten" Stein Magne Lian (økse-episoden i 2004) sier til Dagbladet at, [sitat]-Dette er fryktelig trist. Det er et lite firma det har vært veldig kjekt å jobbe i [sitat slutt].

Kanskje han ikke har hatt så stort behov for personalpolitikk oppe blant skyene, eller så er han smart nok til å vinkle kommentarer til forholdene på den måten.

Jeg aner selvsagt ikke det døyt om selskapet og forholdene, så jeg stopper her...^_^

BTW: Stein Lian skal kjøre trailer noen måneder nå da, før han starter som instruktør på Sola i desember....

gustavf
02-09-2008, 20:53
Lufttransport kan også være aktuell - de har erfaringer fra Do228-operasjoner på Svalbard (or er sammen med WF det eneste selskapet som har blitt invitert til å by på det midlertidige anbudet på Røst), og man skal vel heller ikke avskrive svenske operatører som Nordkalottflyg og NextJet.

Noen som vet hvorfor North Flying ikke er forespurt? De klarte jo å komme inn på kort varsel til Fagernes.

LCH78
02-09-2008, 21:12
veit ikke helt om North Flying sine blyanter kan lande på Røst da :)

MountainDew
03-09-2008, 02:37
Får håpe North Flying (Air Norway) kommer med noe annet en disse sigarskipene snart !

LN-TIB
03-09-2008, 03:19
Dersom samf.dep kommer med sammenslåtte ruter for Fagernes, slik som enkelte har antydet, så tror jeg ikke vi ser North Flying på den ruta uansett.

Forøvrig så synes jeg det er synd at Kato Airline måtte kaste kortene. Ser at enkelte gjør litt "natt av familiebedriften" på Evenes. Faktum er at flyplassen mister sin operative flyvirksomhet og det er rett å slett synd. Så får de høye herrer krangle om hvorfor det som har skjedd har skjedd.

Vref
03-09-2008, 20:18
Forøvrig så synes jeg det er synd at Kato Airline måtte kaste kortene. Ser at enkelte gjør litt "natt av familiebedriften" på Evenes. Faktum er at flyplassen mister sin operative flyvirksomhet og det er rett å slett synd. Så får de høye herrer krangle om hvorfor det som har skjedd har skjedd.

Det hele er tragisk kun for de ansatte, spesielt dem som forble hos KATO gjennom en periode med sterk rekruttering hos andre selskaper. At ledelsen nå endelig har klart å seile skuta på land - til tross for ett mildt sagt tålmodigt luftfartstilsyn - er intet mindre enn en fantastisk prestasjon av inkompetanse.

Når de ytterligere legger skylda på Luftfartstilsynet for egen manglende evne til a drive flyselskapet innenfor de samme rammene som resten av norge er underlagt må man bare trekke på smilebandet av tragikomedien; de absurde og utrolige historiene som ryktes på crewrommene bekreftes nok en gang av virkeligheten.

Dette selskapet har fungert til tross for sin -spesielle- ledelse fordi de har vaert heldige nok til å ha dyktige ansatte, som nå har fatt sin insatts belønnet med arbeidsledighet og ansvarsfraskrivelse. Sammen med oppsigelsen medfølger en faktura for utestående bonding-beløp....

AirbusTrond
03-09-2008, 20:50
Innslag på NRK Nordland. Intervju med daglig leder ca 1841

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/405222

dimmaua
04-09-2008, 11:58
Da blir det helikopterflyvning til og fra Røst:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2008/bodo--rost-midlertidig-losning---flyrute.html?id=525623

Lykke til!

MountainDew
04-09-2008, 12:22
Noen som har bilde av helikopteret?

LCH78
04-09-2008, 12:26
søk på LN-OLV på airpics.com du :)

MountainDew
04-09-2008, 12:29
søk på LN-OLV på airpics.com du :)

Takk!
Fant også en artikkel med bilde:
http://www.boarding.no/art.asp?id=32929
http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/1966/2008-09-04.html

Speedbird
04-09-2008, 12:54
Hvor mye koster det å kjøpe en billett på denne ruten?
Evt. hvor kan man bestille?

CK
04-09-2008, 13:03
Det hele er tragisk kun for de ansatte, spesielt dem som forble hos KATO gjennom en periode med sterk rekruttering hos andre selskaper. At ledelsen nå endelig har klart å seile skuta på land - til tross for ett mildt sagt tålmodigt luftfartstilsyn - er intet mindre enn en fantastisk prestasjon av inkompetanse.

Når de ytterligere legger skylda på Luftfartstilsynet for egen manglende evne til a drive flyselskapet innenfor de samme rammene som resten av norge er underlagt må man bare trekke på smilebandet av tragikomedien; de absurde og utrolige historiene som ryktes på crewrommene bekreftes nok en gang av virkeligheten.

Dette selskapet har fungert til tross for sin psykopatiske ledelse fordi de har vaert heldige nok til å ha dyktige ansatte, som nå har fatt sin insatts belønnet med arbeidsledighet og ansvarsfraskrivelse. Sammen med oppsigelsen medfølger en faktura for utestående bonding-beløp....

Snakk om bredside!

OJB
04-09-2008, 13:04
Det hele er tragisk kun for de ansatte, spesielt dem som forble hos KATO gjennom en periode med sterk rekruttering hos andre selskaper. At ledelsen nå endelig har klart å seile skuta på land - til tross for ett mildt sagt tålmodigt luftfartstilsyn - er intet mindre enn en fantastisk prestasjon av inkompetanse.

Når de ytterligere legger skylda på Luftfartstilsynet for egen manglende evne til a drive flyselskapet innenfor de samme rammene som resten av norge er underlagt må man bare trekke på smilebandet av tragikomedien; de absurde og utrolige historiene som ryktes på crewrommene bekreftes nok en gang av virkeligheten.

Dette selskapet har fungert til tross for sin psykopatiske ledelse fordi de har vaert heldige nok til å ha dyktige ansatte, som nå har fatt sin insatts belønnet med arbeidsledighet og ansvarsfraskrivelse. Sammen med oppsigelsen medfølger en faktura for utestående bonding-beløp....


Nå har ikke jeg noen tilknytning til Kato Air , men jeg er av den oppfatning at om det har vært utøvelse av dårlig ledelse i selskapet så kan man ikke i et åpent forum som dette bruke karakteristikker om denne slik du bruker over.
Det kaster dårlig lys over forumet først og fremst , deretter over forfatter av innlegget.
Alle som har vært involvert i å drive et luftfartsforetak vet at dette er omfattende og komplisert.
At en person eller gruppe velger å se å saken kun fra sin synsvinkel hindrer jo ikke det faktum at det som regel er minst 2 sider av samme sak , helst flere.

CK
04-09-2008, 13:05
Hvor mye koster det å kjøpe en billett på denne ruten?
Evt. hvor kan man bestille?

tror faktisk vi har ID-avtale med dem, Martin!
kjøpes selvsagt på wideroe.no!

salmon-air
04-09-2008, 16:26
http://www.an.no/nyheter/article3763720.ece

Ja da ble det som jeg trodde :-D Jippiiiii!:nor

M609
04-09-2008, 19:31
Nå har ikke jeg noen tilknytning til Kato Air , men jeg er av den oppfatning at om det har vært utøvelse av dårlig ledelse i selskapet så kan man ikke i et åpent forum som dette bruke karakteristikker om denne slik du bruker over.

Tror det er meget vanskelig å la være for alle som har hatt noe med Kato Air å gjøre opp gjennom årene..........

Egil
04-09-2008, 20:33
http://www.an.no/nyheter/article3763720.ece

Ja da ble det som jeg trodde :-D Jippiiiii!:nor

Jippi? Har nettopp snakket med noen som bor på Røst og er avhengig av å komme seg til og fra øya og det var ikke mye jippi å spore i den stemmen gitt :(
1 - Får ikke kjøpt billetter på Røst. De må fly til Værøy, av helikoptret der og betale for så å fly til Bodø.
2 - Ingen mulighet til å bestille billetter på internett, betale og få kvittering på E-post
3 - Umulig å vite om det er plass på hårføneren før man møter opp på flyplassen
4 - Må være på flyplassen 45 minutter før avgang for å samlet se en sikkerhetsdemonstrasjon på video.

Ikke helt år 2008 dette nei... :8:


tror faktisk vi har ID-avtale med dem, Martin!
kjøpes selvsagt på wideroe.no!

Nope, ingen billetter til RET på Wideroe.no, ei heller til VRY (måtte bare sjekke for sikkerhetsskyld i tilfelle RET ikke var lagt ut enda!

Og ID/ZED avtale tviler jeg desto mer på...

E!

LCH78
04-09-2008, 21:03
Sammen med oppsigelsen medfølger en faktura for utestående bonding-beløp....

Hva menes med bonding-beløp?

CFM
04-09-2008, 21:32
Hva menes med bonding-beløp?

Selskapet dekker kostnad til type-rating og man binder seg til selskapet for et gitt tidsrom. I dette tisdrommet blir ratingen "betalt" ned. Om man slutter før tiden er ute vil selskapet at man betaler ned restbeløpet til ratingen. At et selskap som ikke er istand til å opprettholde driften sender ut noe slikt er nytt for meg..

M609
05-09-2008, 00:38
Kato har sendt bonding beløpet til inkasso når noen nektet å betale også. (Etter at piloten fikk sparken)

Vet ikke hvordan det endte til slutt i det tilfellet.

Vref
05-09-2008, 03:19
At en person eller gruppe velger å se å saken kun fra sin synsvinkel hindrer jo ikke det faktum at det som regel er minst 2 sider av samme sak , helst flere.

Riktig. Mitt innlegg er en synsvinkel... er ikke det hele poenget med ett forum? Så kan andre komme med sine, og dermed får vi en diskusjon.

Men jeg skal fjerne spissen fra spydet.

Egil
05-09-2008, 07:32
Riktig. Mitt innlegg er en synsvinkel... er ikke det hele poenget med ett forum? Så kan andre komme med sine, og dermed får vi en diskusjon.

Men jeg skal fjerne spissen fra spydet.

Nei det syns jeg ikke du skal gjøre, de rigide forholdene du nevner har jo blitt bekreftet av flere her inne...

E!

Nick Figaretto
05-09-2008, 11:05
Nå har ikke jeg noen tilknytning til Kato Air , men jeg er av den oppfatning at om det har vært utøvelse av dårlig ledelse i selskapet så kan man ikke i et åpent forum som dette bruke karakteristikker om denne slik du bruker over.
Det kaster dårlig lys over forumet først og fremst , deretter over forfatter av innlegget.
Alle som har vært involvert i å drive et luftfartsforetak vet at dette er omfattende og komplisert.
At en person eller gruppe velger å se å saken kun fra sin synsvinkel hindrer jo ikke det faktum at det som regel er minst 2 sider av samme sak , helst flere.


Jeg er generelt enig med deg, OJB. Hadde denne typen karakteristikker blitt skrevet om SAS, Norwegian, Widerøe, Lufttransport eller hvilket som helst annet selskap i norsk luftfart, hadde det vært uakseptabelt.

I dette tilfellet kan du bare stole på de andre forumistene i deres beskrivele av det glade amatørskap i Kato Air. Forholdene går langt forbi det man normalt kaller "dårlig ledelse".

LN-TIB
15-09-2008, 16:03
Ser ut som bare Widerøe og Luftransport samt britiske Skyways Aviation er invitert til å gi pris på anbudet ut FOT perioden.

Innhenting av tilbud... (http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2008/innhenting-av-tilbud-for-perioden-20-okt.html?id=526361)