View Full Version : Alitalia konkurs
Beechdriver
29-08-2008, 20:34
Fra Nederlandsk tekst TV: Alitalia skal til skifteretten. Friske avdelinger blir ikke nedlagt men resten er historie.....:ITA:(
Beechdriver
29-08-2008, 20:37
Her er overskriften..... (for de som leser NL)
> Alitalia vraagt faillissement aan
Linken fungerer ikke naa men det var klar hisorie for 3 minutter siden......side 121 tekst tv paa http://www.nos.nl
Og lesestoff på nett:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7588475.stm
Beechdriver
29-08-2008, 20:39
Plasserte den i feil traad. Skulle vaert her. Alitalia skal til skifteretten i foelge Nederlandsk tekst-tv.....:ITA:(
http://edition.cnn.com/2008/BUSINESS/08/29/alitalia.ap/index.html
http://edition.cnn.com/2008/BUSINESS/08/29/alitalia.ap/index.html
Det er nok bare et skritt for å gjøre brura mer presentabel for kjøpere ... Er nok ikke noen 'plutselig' avgjørelse ...
Pressemelding fra Alitalia:
BOARD OF DIRECTORS
In compliance with the decisions taken by the Company’s Board of Directors today,
Alitalia has requested admission to the receivership procedure as envisaged by Law no.
39 of 18 February 2004, and subsequent modifications, most recently with Decree no.
134 of 28 August 2008. The request for admission is explained in the accompanying
documentation.
At the same time, as envisaged by the above-mentioned legislation, Alitalia has taken steps to file for insolvency at the Rome Court.
Rome, 29 August 2008
For more information, please contact:
Simone Cantagallo
Head of Media Relations
Telephone: 06-65627431
Email: cantagallo.simone@alitalia.it
Company website: www.alitalia.com
http://corporate.alitalia.com/en/Images/pr_29_08_2008_eng_(2)_tcm7-29371.pdf
Her er overskriften..... (for de som leser NL)
> Alitalia vraagt faillissement aan
Linken fungerer ikke naa men det var klar hisorie for 3 minutter siden......side 121 tekst tv paa http://www.nos.nl
Gad ikke rote der og gikk rett på nu.nl, litt mer oversiktlig der. Men det står jo ikke spesielt mye. Så spørs det hvilke deler overlever.
Men går trafikken ennå?
Beechdriver
30-08-2008, 00:43
@Laurenz20:09
Jeg vet ingenting om kanselleringer. Vi faar se om de fotsatt faar tak i flybensin, betale ATC-avgifter, loenn etc etc.. Det virker som om man kan sammenligne situasjonen som om man gaar i Chapter 11 i USA. Men jeg vill i alle fall ikke satse mine penger paa en billet med AZ til det er blitt helt klar.
Og i går trakk investorene som skulle redde selskapet seg. Situasjonen er meget bekymringsfull, og forverres fortløpende. Alitalia vil ikke være i stand til å drifte særlig mye lengre hvis ikke det skjer noe snart, sier arbeidsministeren i Italia Maurizio Sacconi, ifølge Bloomberg News.
De sterke fagforeningene nektet å godta redningsplanen. Er det over og ut nå mon tro?
http://www.na24.no/imarkedet/article2211664.ece
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7614336.stm
Hilsen Ole
Blackhawk
13-09-2008, 20:53
Huff, plugg ut respiratoren for godt sier nå jeg - og legg
ned dette selskapet én gang for alle..
Det er jo synd detr skal gå så langt. Men på den andre siden så har dette selskapet blødd nok penger. Så det er vel bare å legge ned... Desverre...
Det ser ut til å gå mot noen veldig spennende timer for Alitalia:
http://ap.google.com/article/ALeqM5gnHVtO842NwkbMgxuTbCul4Kz8hQD9364BMO0
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7615113.stm
Yet with the only alternative now increasingly looking like Alitalia's total collapse and the loss of all 20,000 jobs, the Italian government is hoping that the unions will back down.
Kan være like greit å la Alitalia gå konkurs nå, og det er vel mye som tyder på at nettopp det skal skje. Den andre muligheten er at Berlusconi nok en gang pumper uhorvelige penger inn i selskapet til EU's store protester, men det er jo begrenset hvor lenge man kan drive med sånt.
Jeg måtte forresten flire litt av en kommentar i NA24.no sin artikkel, noen som kan trekke noen paraleller? ^_^
Alitalia har hele ni fagforeninger som ikke gjorde det enkelt for verken CAI eller staten som ga frist til i går for en avgjørelse.
KennethGS
14-09-2008, 14:16
Hehe.. Hvor mange var det i SAS igjen? :p
Bare ni? A walk in the park .... ;)
Dette er en historie om Alitalia og ikke hvormang fagforeninger der er i SAS....det er uinterssant i denne tråd...hører hjemme et andet sted, OK ???
Hilsen
Ole
I og for seg enig i at det er feil tråd, men allikevel er det ikke helt irrelevant for saken da det er endel paraleller her (mange fagforeninger, overtakelse av eierskap). Kan bli morsomt i hjemlige leire også dette.
Lidt ret har du, MEN...Alitalia er konkurs og det er SAS altså ikke....Hos AZ blokerer
fagforeningerne for dialog..ikke tilfældet hos SAS
hilsen
ole
Da tar jeg på meg moderatorhatten og fastslår:
Dette er ikke en tråd for å diskutere SAS!
Da beklager jeg dette og har fjernet spørsmålet
Flyselskapet med ni liv ser ut til å klare seg enda en gang, ihvertfall for noen timer til:
http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSLF64787920080915
Ill bullshitto fra Alitalia.com
News
05/09/2008
Information to Customers
Alitalia will continue to operate flights in accordance with its schedules, honouring reservations and tickets, and maintaining its Frequent Flyer Scheme and all other Customer Service programs.
Vi får se da.......
Men en del reisebyråer er veldig tilbakeholdne med å selge Alitalia billetter nå...
Noen har sendt ut varsel til kundene sine og advart mot bestilling og kjøp ved flere anledninger allerede også nå sist uke.
Vi har også blitt frarådet spesielt å booke billetter på Alitalia fra Berg-Hansen her på huset, og denne bookingen skjer i så fall fullstendig på eget ansvar.
Og LH planlegger nå å lease 6 A319 til Air Dolomiti som skal baseres på Malpensa fra februar 2009.
Og dersom Alitalia ikke er borte innen da, så blir det ihvertfall ikke lettere å overleve, LH har "litt" mere økonomiske muskler. På tide at noen trekker ut pluggen på Alitalia her nå.
Men skal man tolke denne ekspansjonen på Malpensa som et substitutt til Air One sine ruter derfra, eller som et tegn på at LH ikke regner med varig partnerskap til Air One?
Kanskje det siste... LH har vel mer kontroll på AirDolomiti.
sail4fun
17-09-2008, 16:32
16/09/2008
September 17th, cancelled flights due to incoming strike
Due to incoming strike scheduled for tomorrow, September 17th , 40 flights have been cancelled as listed below.
http://www.alitalia.com/GB_EN/footer/news/newsdetail.aspx?componentURI=tcm:21-29685
Det ryktes at det er et møte nå kl 15:30 ...
16/09/2008
September 17th, cancelled flights due to incoming strike
Due to incoming strike scheduled for tomorrow, September 17th , 40 flights have been cancelled as listed below.
http://www.alitalia.com/GB_EN/footer/news/newsdetail.aspx?componentURI=tcm:21-29685
Det ryktes at det er et møte nå kl 15:30 ...
Ja, dette er jo riktig tidspunkt å streike på. :sarc Nå er vel AZ fortapt uansett, men de ansatte skal ihvertfall ikke beskyldes for å ikke hjelpe til med å dytte bedriften utfor stupet.
Ja, dette er jo riktig tidspunkt å streike på. :sarc Nå er vel AZ fortapt uansett, men de ansatte skal ihvertfall ikke beskyldes for å hjelpe til med å dytte bedriften utfor stupet.
Ha ha.... enig her!
Husker godt Sabena. Der steiket de ene dagen og dagen etter satt de ansatte på fortauet og gråt...
Noen som har fått med seg hvilke grupper som er organisert i fagforeningene som har sagt henholdsvis ja og nei til CAI sitt forslag?
Fagforeningene har nå fått frist til i ettermiddag kl. 15:50 til å akseptere CAIs tilbud:
http://news.yahoo.com/s/afp/20080918/bs_afp/italyairlinecompanystrike_080918093945
jcnorway
18-09-2008, 16:47
http://www.na24.no/article2228513.ece
Hvis klokkeslettet til gustavf stemmer så har de 3 minutter igjen på å bestemme seg. Blir spennende å se hva som skjer...
Og ettersom jeg ikke er speiselt stiv i italiensk, så prøvde jeg meg på på Babelfish og nyheter fra la Repubblica:
Expired l' ultimatum of Colaninno, the members of the cordata one in assembly. And while the unemployment compensation employee to spin for beyond four thousand arrives. Berlusconi: ahead also without Cgil. Sacconi: " Risk fallimento"
Klart som blekk...
Men så ser det altså ut til at CAI trekker sitt tilbud på Alitalia, og at selskapet fortsetter å fly kun så lenge det er penger til fuel.
Lurer på hva i alle dager det er som får fagforeningene til å skulle streike akkurat nå og å torpedere ethvert forsøk på å redde selskapet.
Lurer på hva i alle dager det er som får fagforeningene til å skulle streike akkurat nå og å torpedere ethvert forsøk på å redde selskapet.
Det var vel en særdeles begrenset streik i en liten fagforening. Jeg antar det var for å vise styrke i forhold til de andre foreningene. Uansett, det var ikke denne streiken, med 40 kansellerte avganger, som ble Alitalias bane, men at foreningene og CAI ikke ble enige om vegen videre.
Beechdriver
18-09-2008, 18:49
Investorene har trukket seg tilbake. Det skriver luchtvaartnieuws.nl Informasjon paa Nederlandsk:
ROME - De groep investeerders die geld wilden steken in de zo goed als failliete Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia, hebben hun aanbod ingetrokken. Dat meldden Italiaanse media donderdag (18 september) op gezag van bronnen rond het consortium CAI. De afgelopen dagen onderhandelden de investeerders met de vakbonden over een ingrijpende herstructurering bij het al jaren verliesgevende bedrijf.
Bij die herstructurering zouden ongeveer drieduizend werknemers van Alitalia hun baan verliezen. De bonden gingen daarmee niet akkoord.
Het bod van het consortium van Italiaanse zakenlieden werd gezien als de laatste kans voor Alitalia om aan een bankroet te ontkomen. Het bedrijf staat al onder faillissementsbescherming. Het afgelopen jaar mislukten verscheidene pogingen om Alitalia te redden, waaronder een overnamebod door Air France-KLM
Beechdriver
18-09-2008, 18:53
Dette skriver CNN:
Breaking NewsInvestors withdraw $1.4 billion offer for Alitalia, airline says, putting future of Italy's flagship carrier in serious jeopardy.
jeg vil vel påstå at Alitalia har vært "in serious jeopardy" ganske lenge.
Kanskje like greit at du ikke fikk jobb i AZ, Savipix?
Hele denne historien er jo ganske trist - må ha vært ganske ulidelig å jobbe i Alitalia det siste året.
Snart fritt fram for nye FR og EZY baser og LH med AirOne ??
Det ser ut til at det blir en trist sorti for et selskap med lange og stolte tradisjoner.
Her ser vi igjen at det faktisk er stolthet og tradisjoner som tilslutt river ned fundamentet for videre drift, og at de altfor godt sementerte sannheter og rutiner er de største hindre for å takle endringer og nye sannheter.
Jeg regner med at vi får et stort rush av kunder som har kjøpt AZ-billetter hos oss, men disse vil jo endret eller få alle sine penger tilbake da billettene er på WF-docs ;-)
Bll spotter
18-09-2008, 22:41
fra www.timesonline.co.uk
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article4781452.ece
The bankrupt Italian airline, Alitalia, faces imminent collapse after a consortium of Italian industrialists today withdrew its offer to buy the carrier.
Kanskje like greit at du ikke fikk jobb i AZ, Savipix?
.
Si, större hazzardspel får man leta efter!
Strejke i AZ....Ja man kan undre sig over deres fagforeninger...men ups....læs mafia istedet
--
Tror sidste nævnte har meget at sige hos fagforeningerne i AZ
Hilsen
Ole
raskefot
19-09-2008, 03:06
En artig liten notis i all elendigheten, tatt fra selskapets egen beskrivelse av Alitalias historie:
"Two months later, a Savoia Marchetti SM-95 bound for Oslo took off from Rome with 38 Norwegian sailors onboard – the Company’s first international flight."
http://corporate.alitalia.com/en/group/history/index.htm
ENGM RAMP
19-09-2008, 10:52
Og en SM-95 ser slik ut :)
http://i5.photobucket.com/albums/y189/mitchtanz/saiSM95.jpg
sail4fun
19-09-2008, 13:26
- Rome, September 19 - British Airways and Lufthansa on Friday denied they might step in with a bid for Alitalia after Italian rescue consortium CAI withdrew its offer Thursday.
http://www.ansa.it/site/notizie/awnplus/english/news/2008-09-19_119266603.html
på dansk TV siges det her til aften at Alitalia flyvninger stoppes på mandag, med mindre
osv osv osv ...så det bliver nok heller til noget.
Næste kapitel er klar tilat blive skrevet
Hilsen
ole
Hvis Lufthansa kjøper Alitalia, er det vel mindre sjanse for at de også kjøper SAS.
De må vel ha en bunn i kassa der også, samtidig som de blir så store at noen kanskje vil ønske å stoppe de fra å bli for store. Hva tror dere?
Nå har vel LH sagt i det siste at de ikke er interesert i AZ, så tror ikke det er et sannsynlig oppkjøp
Alitalia has cancelled a number of flights from Rome's Fiumicino airport, increasing fears that the carrier may soon go into liquidation.
The airline confirmed that a number of flights have been cancelled, but denied it had run out of aviation fuel.
Alitalia, which filed for bankruptcy protection last month, has warned it is low on cash to buy more fuel.
Reports say between 20 and 30 Alitalia flights have been cancelled.
Alitalia told the AFP news agency that the move was caused by "technical reasons".
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7625146.stm
Ja, at et fly ikke kan gå uten drivstoff må vel kunne kalles teknisk grunn...:lol:
Synd at fagforeningene til Alitalia aldri lærte seg å stave "S-A-B-E-N-A". :ITA
Men slik som selskapet har blitt nå spørs det om ikke dette er helt nødvendig til slutt. Det er jo ofte slik også at det gjenoppstår noe nytt i ruinene, men foreløpig må vi jo uansett se hva slags redningaksjoner Silvio trekker ut av hatten denne gangen...
Hr. Silvio kan passende bruge sin egen formue til at rette op på selskabet..
I ved A L I T A L I A
Always Late In Takeoff Always Late In Arrival
Hilsen
Ole
Blackhawk
20-09-2008, 16:55
Som tidligere nevnt i noen innlegg før meg, er det ingen tvil om;
at verken BA eller Lufthansa er interessert i Alitalia - de ønsker
ikke å ta i selskapet med ildtang (og det skjønner jeg godt!).
Her fra Boarding:
BA og Lufthansa : Alitalia, nei takk!
Først trakk investorgruppen CAI seg. Nå vil hverken British Airways eller Lufthansa gå inn i det økonomisk skadeskutte flyselskapet.
Alitalia flakser videre mot stadig flere mørke skyer på den økonomiske horisonten. Denne uken sa investorgruppen CAI nei til å være med på en rekonstruksjon av det kriserammede og skakkjørte selskapet.
Årsaken skal være (nok ett) sammenbrudd i forhandlingene med pilotenes .og andre fagforeninger i selskapet, melder Ansa.it
Den siste utviklingen skal ha fått både British Airways og Lufthansa til å bli mere lunkne til det havarerte flyselskapet.
- Vi er ikke interessert i å kjøpe så mye som en aksje" het det fra BA, mens en talsmann fra Lufthansa skal ha bemerket at - Dette angår ikke oss".
Italienske aviser skrev fredag at det fortsatt kan være en mulighet for å få CAI-konsortsiet tilbake til forhandlingsbordet nok en gang - dersom pilotene lemper på kravene.
I mellomtiden flakser Alitalia videre - ihvertfall så lenge det er drivstoff på tankene.
Kilde: http://www.boarding.no/art.asp?id=33164
Som tidligere nevnt i noen innlegg før meg, er det ingen tvil om;
at verken BA eller Lufthansa er interessert i Alitalia - de ønsker
ikke å ta i selskapet med ildtang (og det skjønner jeg godt!).
Selvfølgelig er det ingen som ønsker å engasjere seg i dagens Alitalia. Det betyr ikke at disse selskapene er uinteressert i å kjøpe opp store deler av boet for å starte et nytt selskap, ikke ulikt det Lufthansa gjorde med Swiss.
sail4fun
20-09-2008, 21:34
I anledingen så har jeg valgt kveldens DVD underholding til å være Grounding http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31873&highlight=grounding ....
SK 931, eldgammel ( in the seventies ) Alitalia som kommer inn til JFK sammen med andre og spør om timecheck. SK får svaret "13.20 ( Thirteen twenty )". PA får tiden "One twenty pm" Alitalia, your time is: " Big hand on four and small hand on one " ). Blæh, lørdagens bløteste fra meg...:drunk:
I anledingen så har jeg valgt kveldens DVD underholding til å være Grounding http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31873&highlight=grounding ....
Den der filmen ser bra ut, hvor kan jeg få tak i den??
sail4fun
20-09-2008, 22:03
Tja, jeg bestillte den fra ei DVD shappe i CH...., men send en PM så skal vi se vi ikke kan få til noe....
Er den [Grounding] med engelsk tekst, for de av oss som ikke er så stødig i SAS sitt fremtidige konsernspråk?
sail4fun
21-09-2008, 13:34
Untertitel , Franzoesich oder Italienisch
Sprache CH Dialekt, Franzoesich, oder Italienisch
Så kombinasjonsmulightetene er mange ;)
Ja er det så idag at timeglasset rinder ud for Alitalia ????
Iflølge vedvarende rygter stoppes der flyvninger idag....det bliver spændende at
følge "slages" gang
Hilsen
Ole
sail4fun
22-09-2008, 13:19
Lufthansa vil ikke starte forhandlinger med Alitalia uten klar støtte fra den italienske regjeringen
http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1494795.ece?WT.svl=article_title&jgo=c_current
Blackhawk
22-09-2008, 16:02
Og Standby.dk kan nå melde om at Alitalia lukker dørene for godt,
om 3-4 dager dersom ikke en ny finansiell plan:
3-4 dage til lukning af Alitalia:
Luftfartsmyndighederne vil trække Alitalias licenser tilbage, hvis der ikke opnås enighed i dag.
Efter investorgruppen har trukket sit købstilbud på de sunde dele af Alitalia tilbage på grund af modstand fra piloter og kabinepersonale mod at acceptere lønnedgang, har den regeringsudpegede bobestyrer for Alitalia indkaldt til en sidste budrunde på flyselskabet, selv om alle tidligere forsøg er mislykkedes.
http://standby.dk/news/17599
Det kan se ut som det blir ei suspendering av AOC-et, og ikke skifteretten eller oljeselskapene, som setter Alitialia på bakken. Bl.a. AFP (jeg leser dessverre ikke italiensk, og må holde meg til internasjonale medier) melder i dag at ENAC vil stoppe flygninger, dersom Alitalia ikke kommer opp med en økonomisk løsning i løpet av torsdag.
Den som måtte være interessert i å kjøpe deler av Alitalia, kan kanskje være interessert i denne invitasjonen:
http://corporate.alitalia.com/en/Images/doc_tcm7-29762.pdf
Denne artikkelen i Times er også ei grei oppsummering:
http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1843390,00.html?xid=rss-topstories
Det kan altså se ut til at de av oss som ikke har flydd Alitialia, enda har et drøyt døgn på oss.
Hmmm... Her på forumet har jo Alitalia vært døden nær i flere uker - så det beste er vel aknskje bare å vente og se hva som skjer...
Gulboble
23-09-2008, 18:00
05/09/2008 Information to Customers:
05/09/2008
Information to Customers
Alitalia will continue to operate flights in accordance with its schedules, honouring reservations and tickets, and maintaining its Frequent Flyer Scheme and all other Customer Service programs.
På hjemmesiden til AL ser det jo ut som alt er i orden.
Den informasjoner er jo tross alt over 2 uker gammel gammel, og ble lagt ut da det ble kjent at investorenes tilbud ble trukket tilbake. Mye skjer på 18 dager....
Hmmm... Her på forumet har jo Alitalia vært døden nær i flere uker - så det beste er vel aknskje bare å vente og se hva som skjer...
Etter hva jeg har hørt så har Alitalia vært døden nær i flere måneder om ikke år. Ikke bare her på forumet. ;)
Og kanskje hadde vært det beste, begynne med blanke ark.
Og kanskje hadde vært det beste, begynne med blanke ark.
Ghost Airline (Krabi + AlItalia) ?!
And the story goes on......
Nå har de rykket inn salgsannonoser i avisene, kanskje finn.no får en kunde også?
The administrator for Italy's ailing airline Alitalia has placed advertisements in four newspapers in a bid to lure buyers for the carrier.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7631238.stm
.....og......
Alitalia, the airline which is struggling to survive, has been given a temporary reprieve by the Italian civil aviation authority.
ENAC said it would not revoke Alitalia's licence to fly "for now" after Italy's biggest union agreed to a revised rescue plan.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7634981.stm
Bjørn Kjos uttalte seg også til NA24, han levner heller ikke mye håp, men gjorde et stort poeng ut av at det var gamle fly som drakk for mye fuel som en viktig årsak. Politisk sett smart uttalelse. ;)
Bjørn Kjos uttalte seg også til NA24, han levner heller ikke mye håp, men gjorde et stort poeng ut av at det var gamle fly som drakk for mye fuel som en viktig årsak. Politisk sett smart uttalelse. ;)
Tror herr Kjos har fortrengt sine 737-300 ;)
Tror herr Kjos har fortrengt sine 737-300 ;)
Å neida, jeg overvar et veldig både engasjerende og interessant foredrag med hr. Kjos i går, og han forklarte i klartekst angående MD-80 og B733 at de bruker mye fuel i forhold til hva som var sunt både for økonomi og miljø. Så de er ikke fortrengt, nei. ;)
men allikevel flyr DY/LF rundt med dem, og snittalderen på DYs flåte er vel fremdeles høyere enn snittalderen på Alitalias Boeing/Airbus/MD/Embraer-flåte.???
Omtrent på linje med SAS sin snittalder vil jeg tippe.
Nick Figaretto
26-09-2008, 13:57
Synd at fagforeningene til Alitalia aldri lærte seg å stave "S-A-B-E-N-A".
Kanskje det noen ganger er slik at de ansatte også faktisk ser seg like godt tjent med at selskapet går konkurs, fremfor å gå med på hva som helst for å kompensere for årevis med dårlig management:
Fra www.ifalpa.org
IFALPA calls for the unique contribution of Italian pilots to the industry’s growth to be recognised
CHERTSEY 12 September: The International Federation of Airline Pilots’ Associations (IFALPA) calls for an end to the continuing use of Alitalia as a ‘political football’. In recent months the Italian media and public have been led to believe that all of the woes of the ailing airline are due to the terms and conditions of employment of Alitalia’s pilots and other employee groups. No mention is made of decades of management failure masked until the mid-1990s by government bail out and subsidy.
In the latest assault, the professional status of pilots is under attack. A number of groups are working to create a single contract for all workers employed by Alitalia, be they pilots, cabin crew or ground staff. The reason for this ‘one size fits all’ policy it is said is so that industrial relations can be simplified. However, such a simplistic approach, and one unique in a highly complex and safety critical industry, is unlikely to be effective since it fails to recognise that pilots as a group bear most of the responsibility for safety of flight and work, together with their cabin crew colleagues, in a dynamic and challenging flight environment. Operational decisions, made in this challenging environment, are the exclusive domain of pilots.
As such, pilots need and deserve a contract that addresses their unique professional status and duties. To erode the status of pilots as a profession will, without any doubt impede industrial negotiations for all employee groups. Accordingly, IFALPA joins with its Italian Member Association ANPAC in calling on the institutions, industries and trade unions involved in the initiative to reconsider their actions and consider the vital role that pilots play in the development of Alitalia’s future, the safety of its passengers and its employees.
LeftSaidFred
26-09-2008, 15:54
http://www.na24.no/imarkedet/article2250591.ece
Da går det rykter om at det har ordna seg for Alialia.
8 mrd. synes jeg høres lite ut. Bare flyflåten er vel langt mer verdt?
Blackhawk
26-09-2008, 16:44
Omtrent på linje med SAS sin snittalder vil jeg tippe.
Ja faktisk kommer DY sine B733-maskiner bedre ut mh.t.
snittalder, enn MD-flåten til SAS/SE og SAS/DK:
SAS/SE og SAS/DK sine
MD-82 / MD-87 maskiner: 17.8 år
SAS/NO sin 737 classic-flåte
(-400/-500 - ikke NG): 14.8 år
Norwegian sin 737-300-flåte: 14.2 år.
Er noen måneder siden jeg regnet på dette, så tallene
kan ha forandret seg noe - men ikke dramatisk vil jeg tro.
men, SAS har såpass mange "unge" A321/A319A330/A340 + 737NG at jeg regner med at totalflåten er yngre enn DYs (men nå er vi helt OT)
Har sett Alitalia vel i live på LHR de siste dagene, hvertfall...
Nick Figaretto
26-09-2008, 20:13
Og skal vi tro et samlet pressekorps har ikke SAS penger til å kjøpe nye fly.
Men et store spørsmålet er om Kjoser'n har noen flere penger enn SAS til å kjøpe de flyene han allerede har bestilt.
(Beklager at jeg fortsatte off topic-diskusjonen...)
Uansett er det slik at for hver måned som går blir Norwegians flyflåte yngre, mens SAS sin blir eldre og eldre.
Og skal vi tro et samlet pressekorps har ikke SAS penger til å kjøpe nye fly.
Men så fort SAS blir slukt av Lufthansa vil det nok bli midler til ny redskap, spørs bare hva slags varemerke det blir på flyene til slutt.
Så lenge ingen av de gamle flyene ikke blir tatt ut av drift, så blir ikke flyparken yngre hver måned ved at en 738 kommer inn i flåten i blant.
sail4fun
26-09-2008, 20:41
Så , skal vi prøve å fortsette tråden omAlitalia
men allikevel flyr DY/LF rundt med dem, og snittalderen på DYs flåte er vel fremdeles høyere enn snittalderen på Alitalias Boeing/Airbus/MD/Embraer-flåte.???
Vel, DY har i det minste en konkret plan med fly i bestilling for å erstatte disse, og Kjos var veldig åpen i sitt foredrag på at det var ikke mye butikk med de gamle flyene - spesielt ikke med MD'ene. I tillegg hadde han et tydelig regnestykke på hvorfor det lønte seg for DY med de nye B738'ene for DY fremfor MD'ene og B733'ene.
Når det gjelder Alitalia, så har de noen rimelig moderne fly som B777, A32X og EMB170, mens MD-80 og EMB145 vel ikke er helt i tiden lengre og det er lett å tenke seg at kan dra på seg ganske friske fuelcosts nå om dagen. Og jeg ser ikke helt for meg at Alitalia har noen nye maskiner på vei inn med det første heller. ;)
sail4fun
03-10-2008, 15:10
Lufthansa seen ahead of Air France-KLM in race for a piece of Alitalia
ROME: Lobbying by Italian unions and politicians appears to be tipping the scales toward Lufthansa and hobbling Air France-KLM in the battle for a slice of Alitalia, which narrowly escaped liquidation last week.
Air France-KLM has long been seen as Alitalia's logical partner because of existing commercial alliances. The two agreed on a takeover early this year, but the deal collapsed in acrimony over the price and plans to downgrade the Milan hub and focus on Rome.
http://www.iht.com/articles/2008/10/02/business/deal.php
...og til tross for dystre spådommer her på forumet - så flyr fortsatt Alitalia.
Hvor får de cashen fra ?? :ITA. Men de fortjener vel et annet selskap.. ?
...og til tross for dystre spådommer her på forumet - så flyr fortsatt Alitalia.
"....Alitalia, which narrowly escaped liquidation last week"
Men det er svært lite om å gjøre.
Men både Continental og United har vært nesten like nære stupet og se hvor de er i dag... Dette forumet burde jo egentlig være de første til å tenke positivt...ikke minst håpe!
Men både Continental og United har vært nesten like nære stupet og se hvor de er i dag...
Og med europeisk konkurslovgivning hadde de antageligvis vært historie i dagens form.
Dette forumet burde jo egentlig være de første til å tenke positivt...ikke minst håpe!
Ja, la oss for all del ikke være realister. Alitalia var i beste fall noen dager unna å få inndratt tillatelsen til å fly, og de er konkurs. Riktignok noe som ligner med på amerikansk chapter 11-konkurs, men ikke desto mindre konkurs.
Men er det slik at vi faktisk ønsker Alitalia konkurs? Man kan lett få inn trykk av dét av enkelte her.
sail4fun
07-10-2008, 10:29
Nei , man ønsker vel ingen konkurs, men Chapter 11 lignende tilstander , eller lokale mafia varianter er ikke bra som kunstig life support.
sail4fun
09-10-2008, 21:35
CAI dealine er skjøvet til 31.10 http://www.flightglobal.com/articles/2008/10/09/317264/italian-investors-extend-alitalia-offer-until-31-october.html
Men har de cash så lenge ?
Beechdriver
27-10-2008, 09:26
Nederlandsk presse melder i dag at Air France-KLM kommer til å kj¢pe 15-20% av aksjene in "nye Alitalia". Investeringen finner sted i samarbeid med Air One og noen andre italienske investorer. Slots på Milan Malpensa og Rome Fiumicino i kombinasjon med relativt h¢yt antall C-class pax vurderes som så pass viktig at det gir gjennomslag for investeringen. Vi får se hva neste kapittel blir...
sail4fun
01-11-2008, 05:55
Investor group CAI reportedly commits to Alitalia rescue
Italian investment consortium Compagnia Aerea Italiana (CAI) is said to have agreed to put forward its offer to rescue flag-carrier Alitalia, despite earlier indications that the plan could fall through.
Four of Alitalia's nine trade unions today affirmed their support for the rescue which centres on a combination of Alitalia and Air One activities, backed by substantial investment.
http://www.flightglobal.com/articles/2008/10/31/318275/investor-group-cai-reportedly-commits-to-alitalia-rescue.html
Og sagaen fortsetter.....
CAI vil ikke kjøpe Alitalia
Det italienske CAI-konsortsiet vil likevel ikke kjøpe seg inn i det kriserammede flyselksapet Alitalia. Årsaken skal være motstand fra de Alitalias ansatte fagforeninger, skriver flere italienske aviser.
Beslutningen om å trekke seg fra handelen ble tatt etter lange forhandlinger med fagforeningene - og etter at de fagorganisertes frist var utløpt. Den italienske regjeringen skal ha spilt rollen som megler i forhandlingene.
De største fagforeningene, skal ha vært villige til å inngå et kompromiss med CAI, men motstand fra fem mindre fagforeninger skal ha ført til at forhandlingene havarerte, melder epn.dk.
Tommy777
03-11-2008, 17:42
Snakk om aa ikke vite naar det er paa tide aa svelge kameler.. Fagforeningene i Italia fornekter seg ikke og forhaapentligvis er de straks arbeidsledige og drar med seg alle som ikke er organisert i dragsuget.
Paa tide aa stoppe respiratoren naa.
Ser dessverre for meg at CAU og andre SAS fagforeninger kan ta samme strategien dersom LH er serioese med sin interesse
Og sagaen fortsetter.....
CAI vil ikke kjøpe Alitalia
Er du sikker på at dette ikke en resirkulert nyhet? CAI trakk budet sitt i "forrige runde", men jeg finner ingen internasjonale nyhetsbyråer som har meldt dette nå og heller ikke (med mine ekstremt begrensede italienskkunnskaper) noe som tyder at italienske medier melder dette nå.
Derimot finner jeg en sak om at noen fagforeninger vil ta handelen til retten (http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601092&sid=aiV9etX6R7Yc) og noe om optimisme på at selskapet skal være oppe innen 1. desember (http://www.iht.com/articles/2008/11/02/business/alitalia.php).
Artikkelen er hentet fra boarding.no som igjen henviser til denne artikkelen fra epn.dk
http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1500849.ece (datert 31.10.08)
Det ser ut som det skjedde noe litt senere på dagen:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=a5OtcdAw8mkQ
http://biz.yahoo.com/ap/081101/eu_italy_alitalia.html?.v=1
Det er fortsatt ikke alle fagforeningene som støtter CAI sitt tilbud, så om dette ender i lufta eller skifteretten er ikke 100% avgjort enda.
sail4fun
09-11-2008, 20:59
Det ser ut som det skjedde noe litt senere på dagen:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=a5OtcdAw8mkQ
http://biz.yahoo.com/ap/081101/eu_italy_alitalia.html?.v=1
Det er fortsatt ikke alle fagforeningene som støtter CAI sitt tilbud, så om dette ender i lufta eller skifteretten er ikke 100% avgjort enda.
Nei, det ser vel ut som om de evnt skal streike litt ?
http://www.guardian.co.uk/business/feedarticle/7981718
Alitalia pilots and flight staff who have rejected new job contracts offered by a group of businessmen taking over the bankrupt carrier said they would "take any action needed" if their demands are not met.
Jeg likte avsnittet med:
"More than 1,000 Alitalia pilots, flight assistants and other staff gathered on Monday in the dining hall of Rome's main airport to hear union officials speak amid speculation they may launch mass protests or strikes to cripple the airline."
Jeg tror jo ikke de trenger å hjelpe til for å klare å knekke ryggen på selskapet. Det eneste de i så fall klarer er å trekke ut pluggen!
Blackhawk
09-11-2008, 21:32
Jo da, pilotene og de kabinansatte setter like gjerne i gang med
NOK en streik - her kan vi ikke la noen mulighet for litt streik
gå tapt:
Protesterer mot nye eiere:
Ny Alitalia-streik 25 november
Alitalia rammes av en ny streik den 25. november. Da legger pilotene og de kabinansatte ned arbeidet i protest mot selskapets nye eiere.
De fem fagforeningene som organiserer pilotene og de kabinansatte i Alitialia, kjemper med nebb og klør mot at investorgruppen CAI får overta selskapet. De øvrige ansatte skal sammen med sine fagforeninger ha akseptert betingelsene for overtakelsen av det kriserammede flyselskapet. Nå varsler de fem fagforeningene en ny 24-timers streik ned 25 november.
Artikkelen finnes her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=33858
Gått av banen sier nå jeg..
en bekjent av meg ringte nå nettopp og sa at noen venner av henne sto fast i roma fordi flyselskapet var konkurs?
noen som vet hva som foregår?
Hentet fra FT:
--------------------------------------------------------------------------------
A group of employees has started a sudden 24h strike.
It looks like it can involve severe further flight disruptions.
http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSB52405920081110#
Hentet fra FT:
--------------------------------------------------------------------------------
A group of employees has started a sudden 24h strike.
It looks like it can involve severe further flight disruptions.
http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSB52405920081110#
se der ja.. takk for info!
Men er det slik at vi faktisk ønsker Alitalia konkurs? Man kan lett få inn trykk av dét av enkelte her.
Det skal være like konkurranse forhold i luftfarten. SAS kunne aldri fått tilført så mye midler, fra staten, over så lang tid som Alitalia har fått. Både BA og LH har klagd inn dette forholdet til europeiske myndigheter.
Hvorfor skal alle andre slite ræva av seg mens spagettigutta får tilført masse penger?
På det grunnlag ønsker jeg faktisk at Alitalia skal gå konk.
Alitalia kan være reddet. EU-kommisjonen godkjenner overtagelsesplanen. Hvis dette går i boks, er det vel bevist at Alitalia har like mange liv som katten, om ikke flere.
http://www.boarding.no/art.asp?id=33914
Er det noen som har fått med seg om det er fagforeningene for alt flygende personell som er uenige i vilkårene, eller er det bare noen?
Air France - KLM kan trekke et lite strå av Alitalia. Berlusconis kamp mot fransk overtagelse var visstnok delvis forgjeves.
http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/2333/2008-12-10.html
og nå har investorgruppen også kjøpt Air One - gjør klar for sammenslåing.
Alitalia investor group buys Air One
(Source : Reuters, December 11, 2008)
Alitalia's smaller rival Air One agreed on Thursday to sell its operations to the consortium buying Italy's flagship carrier, moving the CAI investor group another step closer to its acquisition of Alitalia. Air One said its pres, Carlo Toto, had signed an agreement with CAI CE Rocco Sabelli to sell Air One and various subsidiaries to CAI, in line with an accord set in August. Closing will take place by the end of the year. The process of integrating Alitalia and Air One to create 'the new flagship carrier' will begin from January 13, the Air One statement said.
http://news.airwise.com/story/view/1229033460.html
Lurer virkelig på hvordan dette går. Basket-caset Alitalia pluss det (etter det jeg hører) veldrevne Air One. Noen som har tro på at dét blir suksess?? Jeg er redd et blir same-old, same-old...
Tja - aldri si aldri. Alitalia har jo overlevd alle dystre spådommer fra de med fasiten her i nord. En sammenligning - det var veldig få som trodde det gikk an å snu Continental også...se hvor de er nå!
ENGM 911
13-12-2008, 00:54
Det er nok bare et skritt for å gjøre brura mer presentabel for kjøpere ... Er nok ikke noen 'plutselig' avgjørelse ...
Alitalias nye slagord "Are you looking for trouble, look at me"