PDA

View Full Version : Lillehammer OL og flytrafikk

WF2BNN
21-08-2008, 22:47
Er det noen som sitter med informasjon om hvilke charterfly/ekstra fly som kom til Fornebu under Lillehammer OL. Flytyper, selskaper og ruter.

Takk for hjelpen :D

Mateo

LN-MOW
22-08-2008, 00:35
Til FBU var det ikke så mye annet enn forsterket kapasitet (A-300/310 o.l. som erstatning for narrowbodies). Charterene, deriblant en serie UA-747'er, gikk til GEN, som det den gang het.

Olebno
22-08-2008, 10:07
En ting som svært få kjenner til er at WF på et tidspunkt vurderte å fly FBU-Lillehammer under OL. Mjøs-isen var aktuell som rullebane. Temaet kom opp fordi en del aviser og TV-stasjoner ønsket rask transport av personell og pressemateriell. Aktuell flytype var Dash7. De som har fulgt med i historietimene husker kanskje at SAS/DNL fløy vinterruter på isen tidlig på 50-tallet. Den ruten gikk med DC-3.

hmm273
22-08-2008, 11:07
De som har fulgt med i historietimene husker kanskje at SAS/DNL fløy vinterruter på isen tidlig på 50-tallet. Den ruten gikk med DC-3.

Ref min lile nostalgi-presentasjon Lillehammer flyvehavn (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28131)

Olebno
22-08-2008, 13:21
Den har gått meg "hus forbi". Takk for flotte bilder.

WF2BNN
22-08-2008, 17:49
Ja, kunne tenke meg att det var en del charter til GEN ja - FBU var vel temmelig sprengt på kappasitet og GEN er en del nermere Lillehammer. Husker WF hadde planer om å opprette flyplass på Mjøsa - så det på nyhetene og husker jeg syntes det var rart Hamar/Lillehammer IKKE hadde flyplass mens vi i lille Brønnøysund hadde det (jeg var 13 år i 1994).

Noen som har bilder av noen av disse charterflyene og widebodiene som kom inn som erstatning?

seilfly
23-08-2008, 18:49
WF2BNN: du synes det var rart at Hamar/Lillehammer hadde flyplass mens lille Brønnøysund hadde det? (Enten mangler det en "ikke" for Hamar/Lillehammer, som ville vært en faktafeil, eller så mangler det en "ikke" for Brønnøysund)...

Hamar var for øvrig fremskutt base for en av Luftforsvarets bell-skvadroner under OL og derfra utførte de transportoppdrag med sine hvite helikoptre. Tror det var 339skv. Gjett hvem som stod på flyplassen og så på helikoptre selv i 20 minusgrader med neglsprett og frosne tær under OL :)

De brukte den nordre hangaren på vestsiden som ble satt opp av et av selskapene som har hatt sitt virke på Hamar siden 50-åra. Husker ikke i farten hvilket, men det kan ha vært enten A/S Flyservice eller Scancraft/Rørosfly. 339skv hadde helikoptre nok til å fylle hangaren, og ennå måtte tre-fire stå utendørs.

GF1
23-08-2008, 20:54
"...enten A/S Flyservice eller ..."

Kanskje du mener Ole M. Nordby's A/S Flytransport ?

seilfly
24-08-2008, 07:07
Ja det var det nok :)
Jeg ble hentet i øyeblikket den siste delen av innlegget ble skrevet og nå er jeg tilbake. (Har vært på en tur til en innsjø i 14 timer). Det er en stund siden jeg leste om Hamarhistorien som står på dine sider, så jeg husket feil navn. Fysjameg!

GFL
24-08-2008, 13:27
Snakket med en 777-skipper fra UAL ifjor, og nevnte at jeg kom fra Norge. "Was there in -94, with the 747", så jeg antok dette var i forbindelse i OL :)

Wingnut
24-08-2008, 19:03
En ting som svært få kjenner til er at WF på et tidspunkt vurderte å fly FBU-Lillehammer under OL. Mjøs-isen var aktuell som rullebane. Temaet kom opp fordi en del aviser og TV-stasjoner ønsket rask transport av personell og pressemateriell. Aktuell flytype var Dash7. De som har fulgt med i historietimene husker kanskje at SAS/DNL fløy vinterruter på isen tidlig på 50-tallet. Den ruten gikk med DC-3.

Har faktisk fløyet med WF fra mjøsisen ved Lillehammer.
Det må ha vært helt på slutten av 80-tallet. Det var en slags "flyvingens dag" e.l. og Widerøe stilte med Twin-otter for rundflyvning.
Tror det kostet 50,- for en sving rundt Pellestova ...

Fellowship
24-08-2008, 23:26
Ja, kunne tenke meg att det var en del charter til GEN ja - FBU var vel temmelig sprengt på kappasitet og GEN er en del nermere Lillehammer. Husker WF hadde planer om å opprette flyplass på Mjøsa - så det på nyhetene og husker jeg syntes det var rart Hamar/Lillehammer IKKE hadde flyplass mens vi i lille Brønnøysund hadde det (jeg var 13 år i 1994).

Noen som har bilder av noen av disse charterflyene og widebodiene som kom inn som erstatning?

Jeg var oppon GEN 3 ganger under Lillehamemr-OL, (ja jeg tvang meg ut av tv-stolen :) ) for å se nærmere på noen av flyene som kom inn der under OL.

Et av de amerikanske TV-selskapene sørget alene for at UA var innom med 747 hver dag. De fleste "vanlige" dagene kom det et par -tre ekstra, men det var mange der da OL var slutt. Jeg noterte det jeg kom innom fra NRK tekst-tv (som var oppe og gikk bare noen måneder før med info om flytider!!! ) på en Works database fil, som sikkert kan konverteres til Excel..

Jeg har bilder fra dagen etter OL sluttet, men de må scannes, og det er flere andre som må scannes før jeg kommer til dem...

CK
25-08-2008, 11:49
Ref min lile nostalgi-presentasjon Lillehammer flyvehavn (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=28131)

var det på Lillehammer eller Fagernes at en av DC-3'ene til DNL/SAS gikk gjennom isen og måtte fraktes på lastebil tilbake til FBU? I Kay hagbys "bibel" er det et bilde av maskinen, minus vinger på lasteplanet.

Husker forøvrig at jeg så en UA 747-400 som fløy over Lillehammer i relativt lav høyde en av de to gangene jeg var og så lekene.

LN-MOW
25-08-2008, 12:24
Hvis jeg husker rett, ble serien operert med -200'er ...

Fellowship
25-08-2008, 12:46
Hvis jeg husker rett, ble serien operert med -200'er ...

tiltredes! Lurer på om de til og med kom med -100 maskiner.

Gulboble
25-08-2008, 18:07
Det må ha vært helt på slutten av 80-tallet. Det var en slags "flyvingens dag" e.l. og Widerøe stilte med Twin-otter for rundflyvning.

WF fløy da også til Hamar en kort stund ?

LN-MEH
25-08-2008, 20:53
var det på Lillehammer eller Fagernes at en av DC-3'ene til DNL/SAS gikk gjennom isen og måtte fraktes på lastebil tilbake til FBU? I Kay hagbys "bibel" er det et bilde av maskinen, minus vinger på lasteplanet.

Husker forøvrig at jeg så en UA 747-400 som fløy over Lillehammer i relativt lav høyde en av de to gangene jeg var og så lekene.

Det står i bildeteksten i Hagbyboka (s. 214)at det skjedde på Fagerenes 23/5-50. Inne i boka under LN-IAK (s. 198) står datoen 26/3-50, som nok stemmer bedre. I boka I boka "Luftige historier" står det om denne hendelsen. Det står ikke dato, men det står vinteren 1950. Det skjedde under et flystevne på Strandefjorden i Valdres og DC-3 eren "Knut Viking" skulle brukes til rundflygninger. Det ble ikke fraktet med lastebil til Oslo, men derimot med tog. På bildet i Hagbyboka (s. 215) ligger flyet på en jernbanevogn.
Jeg var også en tur til OL på Lillehammer, og jeg husker at da jeg skulle ta bussen ned fra langrennsstadion så jeg en UA B 747-200 komme flyvende i lav høyde.

hmm273
26-08-2008, 17:52
I jubileumsboken til Valdres Flyklubb (1946-1996) står episoden beskrevet på s.22:
Den 26.mars 1950 ble det igjen holdt et stort flystevne på Strandefjorden (........) Men denne stevnedagen skjedde det beklagelige at det Norske Luftfartsselskap Dakota "Knut Viking" gikk igjennom isen. Flyet drev med rundflyging, og da det skulle ta av for fjerde turen brast isen under hjulene slik at flykroppen ble liggende i vann til oppunder vingene. Et svare strev fulgte i dagene etter for å få demontert Dakota-maskinen, fraktet den gjennom gatene til stasjonen og så få den av sted på ei jernbanevogn.

Det er også en bilde av flykroppen på vei igjennom Fagernes, dessverre er scanneren min syk, så bildet får vente

ENJOY!

seilfly
28-08-2008, 05:32
Gullboble: jepp det stemmer...
I985 ble flyplassen opprustet med et tårn- og ekspedisjonsbygg. Senere startet Widerøe Flyveselskap med ruteflyging fra Hamar til Bergen og Trondheim med flytypen DeHavilland Canada DHC-6 ”Twin Otter”. Ruta til Trondheim varte ikke lenge på grunn av manglende passasjergrunnlag. Det stod til en hver tid ett fly stasjonert på Hamar, men etter Brøynnøysundulykken den 6. Mai 1988 hvor en dash 7 fra Widerøe krasjet ved Torghatten og hvor alle om bord omkom, hadde Widerøe behov for flyet på Hamar og flyruten fra Hamar ble avsluttet med et pennestrøk.

Kilder: Hamar Arbeiderblad på 50-tallet, forumet, og folk på flyplassen

Tertit54
12-09-2008, 19:10
Gullboble: jepp det stemmer...

Kilder: Hamar Arbeiderblad på 50-tallet, forumet, og folk på flyplassen

Med forbehold om at jeg ikke har utviklet mere Alzheimer i løpet av dagen så er fakta for Hamar slik: Flyplassen ble opprustet sommer/høst 1986. AFIS tjenesten ble satt i drift i November 1986( med flygeledere fra Gardermoen på vakt den første tiden) Etter Torghatten ulykken ble vår Twotter stasjonert i BGO og WF fløy ruten en god stund etterpå, men da med utgangspunkt i BGO.

I 1989 kom Scancraft (det lokale flyverksted) på banen og leide en Islandsk Twotter som ble satt inn på ruten til BGO. Scancraft ble drevet av noen WF -gutter som hadde permisjon fra sin "vanlige" jobb. Desverre så gikk firmaet konkurs etter noen måneder.

Tertit54
12-09-2008, 19:35

Det stemmer at vi som jobbet på Hamar hadde (faktisk flere) turer på mjøsisen hvor vi drev rundflyging med Twin Otteren. Hele opplegget ble drevet på "dugnad" av flygere og bakkeperonalet på ENHA.:D

AndreasN
18-02-2024, 13:26
I anledning 30 års jubileet sender NRK noen historiske tilbakeblikk og i en liten sekvens så filmes en maskin på himmelen som kan se ut som en Delta maskin? Det var kanskje flere amerikanske selskaper enn United som flydde charter til GEN?

KnutW
18-02-2024, 14:31
I anledning 30 års jubileet sender NRK noen historiske tilbakeblikk og i en liten sekvens så filmes en maskin på himmelen som kan se ut som en Delta maskin? Det var kanskje flere amerikanske selskaper enn United som flydde charter til GEN?

Tror sågar det var flere flyselskap som fløy.

Fellowship
19-02-2024, 13:20

Jeg tror ikke Delta fløy til GEN i 1994, men de fløy til Fornebu

AndreasN
19-02-2024, 15:30
Ja det ser ut til at de lukket ruten i 94, så da kan det ha vært en ordinær flyvning.

LN-MOW
19-02-2024, 19:11
United var chartret av NBC, tror jeg, som sponset OL-troppen og presse med daglig avgang til og fra JFK. Pressen betalte nok litt, men utøverne var sponset. NBC hadde TV-rettighetene i USA, og de hadde jo en del ansatte som trengte transport.

Det sier husken min, ihvertfall. Delta fløy vanlig rute til FBU på den tiden.

AndreasN
19-02-2024, 20:01
Glemte å nevne at det i NRK programmet var et innslag med førstedame Hillary Clinton. Noen som husker hvordan hun tok seg til Lillehammer?

SK384
04-03-2024, 12:33
Jeg tror ikke Delta fløy til GEN i 1994, men de fløy til Fornebu

Det stemmer. Delta fløy til Fornebu en periode med A310.

jb1
04-03-2024, 21:22

Stemmer, Delta arvet ruten da de tok over deler av PanAm etter sistnevntes konkurs.

Someone
04-03-2024, 21:27
Stemmer, Delta arvet ruten da de tok over deler av PanAm etter sistnevntes konkurs.

Faktisk så kjøpte de opp PanAm sin trafikk mellom USA og Europa, litt før de gikk konkurs.

RWY 24
04-03-2024, 22:46

Fløy de ikke med TriStar også av og til? Synes jeg husker jeg så den et par ganger.

Someone
05-03-2024, 06:57
Fløy de ikke med TriStar også av og til? Synes jeg husker jeg så den et par ganger.

Det var vel TWA?

RWY 24
05-03-2024, 08:00
Det var vel TWA?

Jo, det stemmer helt sikkert. Begynner å bli en stund siden [emoji69]

KnutW
05-03-2024, 10:27

Delta opererte en stor flåte med TriStar, men på Fornebu fløy de A310’ene fra PanAm. Som nevnt, det var TWA som brukte TriStar på Fornebu.

jb1
05-03-2024, 12:12
Delta opererte en stor flåte med TriStar, men på Fornebu fløy de A310’ene fra PanAm. Som nevnt, det var TWA som brukte TriStar på Fornebu.

Hvortil floey TWA fra FBU?

jb1
05-03-2024, 12:25
Faktisk så kjøpte de opp PanAm sin trafikk mellom USA og Europa, litt før de gikk konkurs.

Stemmer det. PanAm hadde vel mange ulike ruter til Oslo. Materute til London, og New York ruten gikk muligens ogsaa til Stockholm.

Mange glemmer at PanAm ogsaa floey fra Tempelhof til Fornebo. Ruten ble operert med en ATR-42. Jeg vet ikke helt naar denne startet, men frem til Tysklands gjenforening kunne ikke tyske selskaper fly til Vest-Berlin, og selskaper fra andre land enn de tre vestlige seiersmaktene kontrollerte stort sett luftfarten til kampitalismens utpost.

https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=218135

Rettels: Panam fløy til Tegel ikke Tempelhof fra 1975

LN-MOW
05-03-2024, 19:27

Husker ikke nøyaktige årstall, men TWA flyttet fra Gardemoen til FBU ca 1989. De fløy en periode med Tristar og 767 til JFK. De fløy også til Heathrow med 727.

LN-MOW
05-03-2024, 19:31
Stemmer det. PanAm hadde vel mange ulike ruter til Oslo. Materute til London, og New York ruten gikk muligens ogsaa til Stockholm.

Mange glemmer at PanAm ogsaa floey fra Tempelhof til Fornebo. Ruten ble operert med en ATR-42. Jeg vet ikke helt naar denne startet, men frem til Tysklands gjenforening kunne ikke tyske selskaper fly til Vest-Berlin, og selskaper fra andre land enn de tre vestlige seiersmaktene kontrollerte stort sett luftfarten til kampitalismens utpost.

JFK-ruta gikk vekselvis videre til Arlanda og Helsinki.

Berlin ble opprinnelig fløyet med 727'en (Til Tegel - via CPH) som kom fra London på ettermiddagen. ATR'en tok over denne trafikken, men kan ikke huske at det var noen dundrende suksess ... Mener ATR'en også gikk til Tegel, men mulig de skiftet ..

Cloudmaster
05-03-2024, 21:17
Husker ikke nøyaktige årstall, men TWA flyttet fra Gardemoen til FBU ca 1989. De fløy en periode med Tristar og 767 til JFK. De fløy også til Heathrow med 727.
Jeg fløy med TWA B767 fra GEN via ARN til JFK 7.7.1988. Hadde de billigste billettene som var å oppdrive, men ble plassert i business pga overbooking. Mener det også var en first class - mitt reisefølge satt der GEN-ARN.

jb1
06-03-2024, 08:47
JFK-ruta gikk vekselvis videre til Arlanda og Helsinki.

Berlin ble opprinnelig fløyet med 727'en (Til Tegel - via CPH) som kom fra London på ettermiddagen. ATR'en tok over denne trafikken, men kan ikke huske at det var noen dundrende suksess ... Mener ATR'en også gikk til Tegel, men mulig de skiftet ..

Du har rett, det var Tegel-FBU.

Alle PanAm flyvninger flyttet fra Tempelhof til Tegel i 1975.
https://www.airporthistory.org/blue-concourse/the-story-behind-this-amazing-image-pan-am-727s-at-berlin-tempelhof

Widerøe hadde en rute til Tempelhof en stund rundt årtusenskiftet. DLT som senere ble en del av Lufthansa CityLine fløy også mellom FBU og Berlin på tdilig 90-tall, men jeg er usikker på hvor de landet i Berlin. Jeg husker heller ikke om Cityline fortsatte med ruten etter at DLT forsvant.

WF-380
06-03-2024, 12:32

Jeg satt på med dem fra FBU via ARN til JFK i en L-1011 i august 1990, på tur til fortsatte studier i Pittsburgh. JFK-PIT ble operert med en 727.