View Full Version : ENZV 19. aug 2008 (trenger litt hjelp)
sirpjalle
19-08-2008, 21:26
Var en kjapp en ute på Sola før jeg stakk hjem etter jobb i dag. Jeg sliter enda litt med å bli kjent med 40D'n min.....
Så det jeg trenger er litt konstruktiv kritikk av bildene, da det mangler noe før jeg er helt i mål.
Det eneste jeg har gjort er autosharpen og justert litt på lyset i Photoshop Elements ved å bruke adjust lightning og levels.
Kommentarer mottas med takk :)
De er litt uskarpe, så du skulle kanskje ha lagt på litt mer skarphet i etterbehandlingen. Synes også de er noe mørke på min skjerm.
Men de var fine nok :)
sirpjalle
19-08-2008, 21:39
Det jeg kunne ha lagt til er at det er tatt i grått regnvær, men det er noe med skarpheten som jeg ikke helt stemmer med dette kameraet. Det var lettere med 30D enn med 40D for å få skarpheten. Noen ide om hva det kan være?
Airbus 330
19-08-2008, 22:00
Det jeg kunne ha lagt til er at det er tatt i grått regnvær, men det er noe med skarpheten som jeg ikke helt stemmer med dette kameraet. Det var lettere med 30D enn med 40D for å få skarpheten. Noen ide om hva det kan være?
Hos meg, så ser bildene litt uskarpe ut som de over her sier. Og er litt mørke.
Jeg har samme kamera som deg, og har ikke merket noe problem hos meg.
Men jeg tar alltid bildene manuelt. Vet ikke hva du bruker Sirpjalle, eller hva linse du har. Jeg bruker som regel min Sigma 50-500mm linse sammen med 40D.
Airbus 330.
Du må såfall stille opp skarpheten, på PictureStyles, eller hva det heter?;) 40D tar av seg selv bildene "underskarpe", for at det skal legges mer vekt i etterbehandlig:)
Men jeg tar alltid bildene manuelt.
Som i M? :)
Airbus 330
19-08-2008, 22:49
Som i M? :)
Hehe, selvsagt. :up:
Airbus 330.
Nå er jo også bildene som legges inn som vedlegg her ganske kraftig komprimert - det kan jo kanskje gjøre utslag. DY-bildet er på 82kB, og orginalen er vel noen MB så en del info er jo komprimert bort og vekk. Forøvrig sliter jeg innimellom med litt av det samme som deg (D80 m/18-200mmVR)
sirpjalle
20-08-2008, 07:54
Takk, det som og skal legges til er at det var til dels kraftig regnvær i går, og hvis jeg ser etter på orginalene (f.eks. bile nr. 3) så kan man faktisk se regnet som pisker ned.
Airbus, jeg har hatt varierende hell med M, selv tar jeg dem hovedsakelig med P, bla pga varierende lys fra den ene enden til den andre enden av f.eks. en rullebane. Men om en kjører P eller M, så skulle da ikke ha noe å si for skarpheten?
Rox, hva mener du med denne? Du må såfall stille opp skarpheten, på PictureStyles, eller hva det heter? 40D tar av seg selv bildene "underskarpe", for at det skal legges mer vekt i etterbehandlig
Hvorfor skulle Canon gjøre en endring her (og bort fra 30D)? 30D leverte hver gang, og det eneste jeg trengte å gjøre var f.eks. å endre litt på lyset.
Jeg bruker bare M om jeg tar bilde med blits og eksponerer etter bakgrunnen og bruker blits til utfyllingsblits (for å få både bakgrunnen og forgrunnen eksponert nogenlunde korrekt).
Utenom det er Av/Tv like godt som M, egentlig bedre nettopp av den årasken som sirpjalle sier: varierende lysforhold fra en retning til en annen. -Og flyene pleier stort sett å bevege seg fra den ene retningen til den andre :)
Jeg ødela en serie bilder en gang av en Hercules som tok av fra Bardufoss. Jeg brukte manuell innstilling og da flyet passerte meg kom en helt lys bakgrunn bak flyet som førte til at kantene på flyet ble helt utbrent.
Det var mine meninger om M/Av/Tv. P bruker jeg faktisk når jeg er i en mer careless-mode :)
Bildene ovenfor var fine de, men enkelte softy og enkelte noooe mørke bare. Det er tatt opp tidligere så det er vel ikke nødvendig å si mer om det. Hyggelig å se norske fly igjen da :)
sirpjalle
20-08-2008, 08:26
Seilfly: Klarer du å peke ut et par eksempler. Har en vrien nøtt her, nytt kamera, flere skjermer som viser bildene bedre/dårligere. Må bare få "laget" en ny mal igjen :)
sirpjalle
21-08-2008, 07:41
Vel...... hadde vært fint med resspons på spm mine ;) HINT HINT ;);)
Vel...... hadde vært fint med resspons på spm mine ;) HINT HINT ;);)
hvilket spm? ;)
sirpjalle
21-08-2008, 08:13
Se spm ovenfor? 4 poster oppforbi ditt innlegg! ;)
ukai :) Mener jeg har lest på foto.no sitt forum om hvorfor 40D ikke tar like skarpe bilder som 30D, men fant det ikke nå i farta :) Du kan jo ta en titt der da :)
Vel! Jeg har lest litt i diskusjonen her! For det første fraråder jeg å ta bilder på M hvis du ikke er godt trenet med kameraet ditt! P er faktisk det enkleste, fordi du klarer aldri å utkonkurrere kameraet på dets valg av kombinasjonen mellom blender/lukker ift det aktuelle lyset, om det så skifter fra ene enden av rullebanen til den andre.
Du bør dog legge merke til kameraets valg av spesielt lukkertid. Kameraet er en "dum" boks som kun gjør det den er programmert til. Kameraet vet ikke om du er stødig nok på handa til å ta bilder på f.eks 1/15sek eller om du er tilfreds med en blender på 2,8 som gir dårlig dybdeskarphet. - Derfor har du Av og Tv- hvor du kan tvinge kameraet til å holde en av verdiene. Har du godt lys, gå for P, og du vil få bra bilder! Eventuelt kan du prøve med f.eks Tv og 1/500sek og overvåk at du får blender 6,3-7,1 som gir grei dybdeskarhet.
Eller du kan prøve å sette blenderen (i Av) til f.eks 7,1 og overvåke at kamera velger en lukkertid du mestrer, f.eks om du tar med 200mm- bør lukkertiden være 1/400sek for å lykkes.
Hvilken mode du velger har egentlig ingenting med skarpheten i selve bildet å gjøre. Med modene over kontrollerer du om motivet blir i fokus eller ikke. Klarer du ikke holde kameraet stille nok, så motivet ikke er i fokus, kan du bare kaste bildet etterpå. Motivet kan godt være i fokus uten at bildet ser skarpt ut. Da må du skarpe opp etterpå!
Dette med skarhet reguleres, som det helt riktig er nevnt, ved hjelp av picture-styles. Standard gir en oppskarping på 3. I enkelte kameramodeller kan det være for mye. På min 1D bruker jeg nøytral, dvs oppskarping 0, og så skarper jeg opp etterpå. På 30D (hadde før) var standard med oppskarping 3 helt grei. På 5D(hadde før) var det for mye! Der lagde jeg min egen med oppskarping 2. Har ikke erfaring med 40D, men du sier den ikke blir like skarp som 30D. Da synes jeg du skal prøve å lage din egen style med oppskarping 4 og prøve ut det!
Min datter har 40D og er fornøyd med standard, og hun får aldeles flotte bilder. Det kan selvfølgelig være at din har en tilfeldig feil, og må justeres. Det bør i tilfelle gå på garanti. Ring Serviceproffen og hør!!
En grei metode å bruke på oppskarping etterpå er som følger!
Velg nøytral Picturestyle (bildet ser litt grumsete ut - rett ut av kameraet). I Photoshop velg Sharpen (det øverste valget)- det gir en relativt kraftig oppskarping. Reduser bildestørrelsen til f.eks 1600, og velg unsharp mask. Øverste potensiometer settes til ca 90, det midterste til 0,4 og det nederste til 0. Om du skal legge bildet ut på forumet her, kan du forminske igjen til f.eks 640 og kjøre unsharp mask med de samme verdiene en gang til. Om du da får trappemønster i skrå linjer, kan du enten angre siste sharpen eller du kan blure ut trappelinjene med blur-tool (15%). Har du lyst til å skarpe opp noen småflater- bruk sharpentool (13%) og mal opp (unngå skrålinjer).
Dag:)
Rox, hva mener du med denne?
Hvorfor skulle Canon gjøre en endring her (og bort fra 30D)? 30D leverte hver gang, og det eneste jeg trengte å gjøre var f.eks. å endre litt på lyset.
Det vett jeg ikke. Leste bare en test på nette, at brukere fra eldre modeler slik som 400D, ville merke at bildene var "mindre" skarpe. Dette sto som grunn, at Canon la mer vekt i etterbandlig, hvor skarpheten ble justert opp.:)
". De som måtte oppgradere fra EOS 400D eller et kompaktkamera, vil sikkert bli skuffet over skarpheten i bildene. Canon har bevisst valgt en svært moderat oppskarping i kameraet, og overlatt skarphetsjustering til fotografens etterbehandling av bildene. ";)
Dette var noe jeg selv opplevd når jeg gikk fra 400D. Men hvordan det er å gå fra 30D, vett jeg ikke..:)
Har ikke deltatt i tråden, kun lest.
Må si at du hadde en god forklaring i siste innlegg SE-DYD.
Kan være til nytte for mange, myself included:)
En grei metode å bruke på oppskarping etterpå er som følger!
Velg nøytral Picturestyle (bildet ser litt grumsete ut - rett ut av kameraet). I Photoshop velg Sharpen (det øverste valget)- det gir en relativt kraftig oppskarping. Reduser bildestørrelsen til f.eks 1600, og velg unsharp mask. Øverste potensiometer settes til ca 90, det midterste til 0,4 og det nederste til 0. Om du skal legge bildet ut på forumet her, kan du forminske igjen til f.eks 640 og kjøre unsharp mask med de samme verdiene en gang til. Om du da får trappemønster i skrå linjer, kan du enten angre siste sharpen eller du kan blure ut trappelinjene med blur-tool (15%). Har du lyst til å skarpe opp noen småflater- bruk sharpentool (13%) og mal opp (unngå skrålinjer).
Magic!! Fantastisk! Eg gjorde eit forsøk på nettopp dette, av kusinene mine sine englebarn, og bildet blei skikkelig skarpt! -Sirpjalle: Get online, så skal du få bildet av borna dine ;)
sirpjalle
22-08-2008, 15:13
......online......