Discus
18-08-2008, 19:15
OSL-LHR (T5) - 31/7-2008 - BA763 - A320 G-BUSG (sete 4A)
Et kjapt executive summary av BAs Club Europe (CE) service først for de som ikke gidder å lese mye:
Lenge siden jeg har fløyet foran gardinen med BA i Europa, men dette var MEGET BRA service med en artig kommentar og et smil fra besetningen hele tiden! Bedre enn SK-IC lengden på turen tatt i betraktning. LHR-T5 var lys og fin, ingen kø i passkontrollen selv om fast-track var stengt eller ikke var der.
Så detaljene:
Sjekket inn på nett dagen i forveien, og hadde kun håndbaggasje så facilitetene til guttene og jentene på handling kan jeg ikke uttale meg noe om. Dagens formiddagsflyging til LHR ble forsinket pga "sent innkommet fly", men med rundt 5 personer i OSL-Loungen ble det en rolig ventetid med litt surfing og en matbit. Første gang jeg er i OSL-Loungen, og synes den var smakfullt innredet i tillegg til at det var utsikt til gater/fjernparkering på utlandspiren noe som jo også er et pluss når man sitter på en flyplass.
Utsikt fra OSL-loungen:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3886%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3886.JPG)
Det ble wheels up 1325 på BA763, noe som var 1.5 time forsent. 5 rader (25 seter) var satt av til de 7 pasasjerene som reiste i C-klasse. Tipper det totalt var rundt 80% belegg på flighten. Av de første ombord var en familie med tre barn som skulle sitte på rad 2 og som fant ut at de skulle forsinke flyet enda mer ved å stå i midtgangen og diskutere hvem som skulle sitte ved vinduet og hvem som ikke ville sitte ved siden av hvem. Ja, ja, bare bruk litt tid på å finne ut av dette dere - de fleste har sikkert god tid........:angry: Men til tross for dette gikk boarding ganske radig, og som bildet viser så har BA pyntet opp med noen bilder på flyene sine. Lysluggene som endelig fikk satt seg skimtes i lav høyde foran.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06879%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06879.JPG)
Glemte nesten knyttnevetesten - bestått!
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06880%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06880.JPG)
Og for dere som ikke bruker BA så ofte. De har har seten i 2+3 konfigurasjon foran og 3+3 bak. Foran gardinen er tre-seteren klemt sammen til to, mens den på høyre side er litt strukket. Med andre ord har man best armslag på venstre side. Skikkelig tett mørkeblå gardin har de også for at ikke massene bak skal bli fristet med godene vi foran gardinen blir tilgodesett med.
Flyet er nok ikke av nyere dato, det var ikke lcd-skjermer over stolradene så safety-demo ble kjørt manuelt, og det bar preg av å være slitt innvendig. Når vi fikk "Speedbird 763, rwy 19L cleared for takeoff" så ble den kjente lyden av RR-motorer meget gjennomtrengende. Hørtes ut som et propellfly med 7000 rpm inntil den kvinnelige sjefen i styrehuset trakk av til cruise-power. Takke meg til en MD i slike tilfeller.
Her er den ene av tvillingene Royce representert og man kan skimte en av Østlandets flyplasser nede i disen også:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06882%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06882.JPG)
Det var en rolig flight med nydelig vær helt til vi kom til det tradisjonelle bygeværet over de britiske øyene. Når vi nærmet oss London fløy vi inn i noen TCu som sparket skikkelig bak, og fikk det til å rykke til i seilflyrefleksene. Barna foran meg (som faktisk oppførte seg pent hele turen, kanskje fordi de fikk viljen sin tidligere) ble fortalt av sin mor at et var turbulent fordi det var luttomme rom vi fløy gjennom og at vi ble trykket ned i setet fordi flyet fallt nedover. Damen helt foran med styrepinnen var nok seilflyger, for hun forsøkte et par runder i termikken over London uten hell, før vi landet på 09L. Vi var i luften ca to timer, og brukte rundt 15 min på venting/taxing fordi det var trafikkaos rundt T5.
På finale ligger EGLM tre gressrullebaner og en del fly. West London Aero Club (http://www.wlac.co.uk) holder til der:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3889%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3889.JPG)
Londonværet var som det pleier å være. Mye skyer som føk forbi, byger som kom og gikk og ikke alt for varmt. På bakken stod Ethiopian på fjernparkering:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3895%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3895.JPG)
Nei, jeg har ikke glemt maten, Mountaindew!
Så det viktigste bortsett fra å bli fraktet fra A til B, servicen: Betjeningen i dag bestod av 3 hannkjønn og 1 dame, dvs. 50/50-fordeling av de med og uten sminke ;). Senior F/A Joe betjente CE alene, og før bushback ble det en runde med varme kluter. Etter take-off kom han rundt til en og en og spurte, med engelsk høflighet, hva man ville ha å drikke før maten. Ingen tralle-servering i dag, bare rundt med drikkevarer på brett. All drikke ble servert i skikkelige glass. Drikke ble skjenket opp i galley, og evt boks eller flaske kom på bordet sammen med glasset.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06884%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06884.JPG)
Etter det var det over til dagens lunsj, som var kald eller varm, dvs. gresk salat eller kylling med makaroni og asparges. Igjen ble det ingen tralle, men individuell servering rett fra galley. BA servere IKKE maten med plast over eller i de dingsene de varmes opp i. All varm mat flyttes over på skikkelig tallerken, som på forhånd er varmet opp så det finnes ikke spor av brente merker på tallerkenen (SK IC - hører dere?). Jeg valgte kyllingen, som kom med en meget god kremet fløtesaus, aspargesen var passe mør og pastaen akkurat perfekt. Fikk tilbud om påfyll av øl, men gikk over til "wine with the (speed)bird", og Joe ramset opp de merkene de hadde og løp etter en flaske. Det var ost og kjeks samt sjokolade på brettet også. Til maten fulgte det metallbestikk og skikkelig tøyserviett. Kaffe/te ble servert "on request" og ellers ble det en rolig tur. Når jeg mot slutten av flighten plinget på butleren for å be om en Cola så spratt Joe opp momentant og stod ved setet som en butler pleier å gjøre samtidig med at det dukket opp en fra den uryddige kabinen bak som også ville tjenestegjøre foran. Joe hentet et glass cola med et smil. All rydding av brett, kopper og glass ble gjort diskret og omtrent med en gang man var ferdig med det.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06885%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06885.JPG)
Så var det bare å fylle litt penger på et øster-kort og ta tuben til sentrum for å konstatere at de fremdeles er liv i noen av de gamle Routemasterene, sjekke inn på Radisson og ta et par dager i byen før man skulle teste BA-longhaul.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06898%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06898.JPG)
Et kjapt executive summary av BAs Club Europe (CE) service først for de som ikke gidder å lese mye:
Lenge siden jeg har fløyet foran gardinen med BA i Europa, men dette var MEGET BRA service med en artig kommentar og et smil fra besetningen hele tiden! Bedre enn SK-IC lengden på turen tatt i betraktning. LHR-T5 var lys og fin, ingen kø i passkontrollen selv om fast-track var stengt eller ikke var der.
Så detaljene:
Sjekket inn på nett dagen i forveien, og hadde kun håndbaggasje så facilitetene til guttene og jentene på handling kan jeg ikke uttale meg noe om. Dagens formiddagsflyging til LHR ble forsinket pga "sent innkommet fly", men med rundt 5 personer i OSL-Loungen ble det en rolig ventetid med litt surfing og en matbit. Første gang jeg er i OSL-Loungen, og synes den var smakfullt innredet i tillegg til at det var utsikt til gater/fjernparkering på utlandspiren noe som jo også er et pluss når man sitter på en flyplass.
Utsikt fra OSL-loungen:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3886%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3886.JPG)
Det ble wheels up 1325 på BA763, noe som var 1.5 time forsent. 5 rader (25 seter) var satt av til de 7 pasasjerene som reiste i C-klasse. Tipper det totalt var rundt 80% belegg på flighten. Av de første ombord var en familie med tre barn som skulle sitte på rad 2 og som fant ut at de skulle forsinke flyet enda mer ved å stå i midtgangen og diskutere hvem som skulle sitte ved vinduet og hvem som ikke ville sitte ved siden av hvem. Ja, ja, bare bruk litt tid på å finne ut av dette dere - de fleste har sikkert god tid........:angry: Men til tross for dette gikk boarding ganske radig, og som bildet viser så har BA pyntet opp med noen bilder på flyene sine. Lysluggene som endelig fikk satt seg skimtes i lav høyde foran.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06879%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06879.JPG)
Glemte nesten knyttnevetesten - bestått!
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06880%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06880.JPG)
Og for dere som ikke bruker BA så ofte. De har har seten i 2+3 konfigurasjon foran og 3+3 bak. Foran gardinen er tre-seteren klemt sammen til to, mens den på høyre side er litt strukket. Med andre ord har man best armslag på venstre side. Skikkelig tett mørkeblå gardin har de også for at ikke massene bak skal bli fristet med godene vi foran gardinen blir tilgodesett med.
Flyet er nok ikke av nyere dato, det var ikke lcd-skjermer over stolradene så safety-demo ble kjørt manuelt, og det bar preg av å være slitt innvendig. Når vi fikk "Speedbird 763, rwy 19L cleared for takeoff" så ble den kjente lyden av RR-motorer meget gjennomtrengende. Hørtes ut som et propellfly med 7000 rpm inntil den kvinnelige sjefen i styrehuset trakk av til cruise-power. Takke meg til en MD i slike tilfeller.
Her er den ene av tvillingene Royce representert og man kan skimte en av Østlandets flyplasser nede i disen også:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06882%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06882.JPG)
Det var en rolig flight med nydelig vær helt til vi kom til det tradisjonelle bygeværet over de britiske øyene. Når vi nærmet oss London fløy vi inn i noen TCu som sparket skikkelig bak, og fikk det til å rykke til i seilflyrefleksene. Barna foran meg (som faktisk oppførte seg pent hele turen, kanskje fordi de fikk viljen sin tidligere) ble fortalt av sin mor at et var turbulent fordi det var luttomme rom vi fløy gjennom og at vi ble trykket ned i setet fordi flyet fallt nedover. Damen helt foran med styrepinnen var nok seilflyger, for hun forsøkte et par runder i termikken over London uten hell, før vi landet på 09L. Vi var i luften ca to timer, og brukte rundt 15 min på venting/taxing fordi det var trafikkaos rundt T5.
På finale ligger EGLM tre gressrullebaner og en del fly. West London Aero Club (http://www.wlac.co.uk) holder til der:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3889%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3889.JPG)
Londonværet var som det pleier å være. Mye skyer som føk forbi, byger som kom og gikk og ikke alt for varmt. På bakken stod Ethiopian på fjernparkering:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3895%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3895.JPG)
Nei, jeg har ikke glemt maten, Mountaindew!
Så det viktigste bortsett fra å bli fraktet fra A til B, servicen: Betjeningen i dag bestod av 3 hannkjønn og 1 dame, dvs. 50/50-fordeling av de med og uten sminke ;). Senior F/A Joe betjente CE alene, og før bushback ble det en runde med varme kluter. Etter take-off kom han rundt til en og en og spurte, med engelsk høflighet, hva man ville ha å drikke før maten. Ingen tralle-servering i dag, bare rundt med drikkevarer på brett. All drikke ble servert i skikkelige glass. Drikke ble skjenket opp i galley, og evt boks eller flaske kom på bordet sammen med glasset.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06884%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06884.JPG)
Etter det var det over til dagens lunsj, som var kald eller varm, dvs. gresk salat eller kylling med makaroni og asparges. Igjen ble det ingen tralle, men individuell servering rett fra galley. BA servere IKKE maten med plast over eller i de dingsene de varmes opp i. All varm mat flyttes over på skikkelig tallerken, som på forhånd er varmet opp så det finnes ikke spor av brente merker på tallerkenen (SK IC - hører dere?). Jeg valgte kyllingen, som kom med en meget god kremet fløtesaus, aspargesen var passe mør og pastaen akkurat perfekt. Fikk tilbud om påfyll av øl, men gikk over til "wine with the (speed)bird", og Joe ramset opp de merkene de hadde og løp etter en flaske. Det var ost og kjeks samt sjokolade på brettet også. Til maten fulgte det metallbestikk og skikkelig tøyserviett. Kaffe/te ble servert "on request" og ellers ble det en rolig tur. Når jeg mot slutten av flighten plinget på butleren for å be om en Cola så spratt Joe opp momentant og stod ved setet som en butler pleier å gjøre samtidig med at det dukket opp en fra den uryddige kabinen bak som også ville tjenestegjøre foran. Joe hentet et glass cola med et smil. All rydding av brett, kopper og glass ble gjort diskret og omtrent med en gang man var ferdig med det.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06885%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06885.JPG)
Så var det bare å fylle litt penger på et øster-kort og ta tuben til sentrum for å konstatere at de fremdeles er liv i noen av de gamle Routemasterene, sjekke inn på Radisson og ta et par dager i byen før man skulle teste BA-longhaul.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06898%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06898.JPG)