PDA

View Full Version : OSL-LHR-YYZ 31/7+2/8


Discus
18-08-2008, 19:15
OSL-LHR (T5) - 31/7-2008 - BA763 - A320 G-BUSG (sete 4A)

Et kjapt executive summary av BAs Club Europe (CE) service først for de som ikke gidder å lese mye:
Lenge siden jeg har fløyet foran gardinen med BA i Europa, men dette var MEGET BRA service med en artig kommentar og et smil fra besetningen hele tiden! Bedre enn SK-IC lengden på turen tatt i betraktning. LHR-T5 var lys og fin, ingen kø i passkontrollen selv om fast-track var stengt eller ikke var der.



Så detaljene:
Sjekket inn på nett dagen i forveien, og hadde kun håndbaggasje så facilitetene til guttene og jentene på handling kan jeg ikke uttale meg noe om. Dagens formiddagsflyging til LHR ble forsinket pga "sent innkommet fly", men med rundt 5 personer i OSL-Loungen ble det en rolig ventetid med litt surfing og en matbit. Første gang jeg er i OSL-Loungen, og synes den var smakfullt innredet i tillegg til at det var utsikt til gater/fjernparkering på utlandspiren noe som jo også er et pluss når man sitter på en flyplass.

Utsikt fra OSL-loungen:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3886%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3886.JPG)

Det ble wheels up 1325 på BA763, noe som var 1.5 time forsent. 5 rader (25 seter) var satt av til de 7 pasasjerene som reiste i C-klasse. Tipper det totalt var rundt 80% belegg på flighten. Av de første ombord var en familie med tre barn som skulle sitte på rad 2 og som fant ut at de skulle forsinke flyet enda mer ved å stå i midtgangen og diskutere hvem som skulle sitte ved vinduet og hvem som ikke ville sitte ved siden av hvem. Ja, ja, bare bruk litt tid på å finne ut av dette dere - de fleste har sikkert god tid........:angry: Men til tross for dette gikk boarding ganske radig, og som bildet viser så har BA pyntet opp med noen bilder på flyene sine. Lysluggene som endelig fikk satt seg skimtes i lav høyde foran.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06879%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06879.JPG)


Glemte nesten knyttnevetesten - bestått!

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06880%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06880.JPG)

Og for dere som ikke bruker BA så ofte. De har har seten i 2+3 konfigurasjon foran og 3+3 bak. Foran gardinen er tre-seteren klemt sammen til to, mens den på høyre side er litt strukket. Med andre ord har man best armslag på venstre side. Skikkelig tett mørkeblå gardin har de også for at ikke massene bak skal bli fristet med godene vi foran gardinen blir tilgodesett med.

Flyet er nok ikke av nyere dato, det var ikke lcd-skjermer over stolradene så safety-demo ble kjørt manuelt, og det bar preg av å være slitt innvendig. Når vi fikk "Speedbird 763, rwy 19L cleared for takeoff" så ble den kjente lyden av RR-motorer meget gjennomtrengende. Hørtes ut som et propellfly med 7000 rpm inntil den kvinnelige sjefen i styrehuset trakk av til cruise-power. Takke meg til en MD i slike tilfeller.

Her er den ene av tvillingene Royce representert og man kan skimte en av Østlandets flyplasser nede i disen også:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06882%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06882.JPG)


Det var en rolig flight med nydelig vær helt til vi kom til det tradisjonelle bygeværet over de britiske øyene. Når vi nærmet oss London fløy vi inn i noen TCu som sparket skikkelig bak, og fikk det til å rykke til i seilflyrefleksene. Barna foran meg (som faktisk oppførte seg pent hele turen, kanskje fordi de fikk viljen sin tidligere) ble fortalt av sin mor at et var turbulent fordi det var luttomme rom vi fløy gjennom og at vi ble trykket ned i setet fordi flyet fallt nedover. Damen helt foran med styrepinnen var nok seilflyger, for hun forsøkte et par runder i termikken over London uten hell, før vi landet på 09L. Vi var i luften ca to timer, og brukte rundt 15 min på venting/taxing fordi det var trafikkaos rundt T5.

På finale ligger EGLM tre gressrullebaner og en del fly. West London Aero Club (http://www.wlac.co.uk) holder til der:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3889%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3889.JPG)

Londonværet var som det pleier å være. Mye skyer som føk forbi, byger som kom og gikk og ikke alt for varmt. På bakken stod Ethiopian på fjernparkering:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3895%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_3895.JPG)


Nei, jeg har ikke glemt maten, Mountaindew!

Så det viktigste bortsett fra å bli fraktet fra A til B, servicen: Betjeningen i dag bestod av 3 hannkjønn og 1 dame, dvs. 50/50-fordeling av de med og uten sminke ;). Senior F/A Joe betjente CE alene, og før bushback ble det en runde med varme kluter. Etter take-off kom han rundt til en og en og spurte, med engelsk høflighet, hva man ville ha å drikke før maten. Ingen tralle-servering i dag, bare rundt med drikkevarer på brett. All drikke ble servert i skikkelige glass. Drikke ble skjenket opp i galley, og evt boks eller flaske kom på bordet sammen med glasset.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06884%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06884.JPG)

Etter det var det over til dagens lunsj, som var kald eller varm, dvs. gresk salat eller kylling med makaroni og asparges. Igjen ble det ingen tralle, men individuell servering rett fra galley. BA servere IKKE maten med plast over eller i de dingsene de varmes opp i. All varm mat flyttes over på skikkelig tallerken, som på forhånd er varmet opp så det finnes ikke spor av brente merker på tallerkenen (SK IC - hører dere?). Jeg valgte kyllingen, som kom med en meget god kremet fløtesaus, aspargesen var passe mør og pastaen akkurat perfekt. Fikk tilbud om påfyll av øl, men gikk over til "wine with the (speed)bird", og Joe ramset opp de merkene de hadde og løp etter en flaske. Det var ost og kjeks samt sjokolade på brettet også. Til maten fulgte det metallbestikk og skikkelig tøyserviett. Kaffe/te ble servert "on request" og ellers ble det en rolig tur. Når jeg mot slutten av flighten plinget på butleren for å be om en Cola så spratt Joe opp momentant og stod ved setet som en butler pleier å gjøre samtidig med at det dukket opp en fra den uryddige kabinen bak som også ville tjenestegjøre foran. Joe hentet et glass cola med et smil. All rydding av brett, kopper og glass ble gjort diskret og omtrent med en gang man var ferdig med det.



http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06885%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06885.JPG)

Så var det bare å fylle litt penger på et øster-kort og ta tuben til sentrum for å konstatere at de fremdeles er liv i noen av de gamle Routemasterene, sjekke inn på Radisson og ta et par dager i byen før man skulle teste BA-longhaul.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06898%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06898.JPG)

Discus
18-08-2008, 19:24
LHR(T4)-YYZ - 2/8-2008 - BA098 - B767-300/ER - G-BNWC (sete 1J)

Innsjekk på nettet og boarding-kortet ut på automat gikk greit. Gjennom security på FastTrack, hvor det stod en kar og forklarte detaljert om terror-væske-reglene, hvoretter jeg dro opp "the anti-terror-bag" og da holdt han kjeft. Og hvorfor gjøre det likt med alle andre land? Her var det obligatorisk av med sko, men hold PCen i vesken (og fy skam hvis man forsøkte å ta den ut). Boksene til å legge alt sammen oppi stod på en hylle under båndet man skulle legge sakene sine. Hyllen viste seg å være et returbånd, for på baksiden skulle man IKKE ta boksen bort fra båndet (da havner man nok i kjelleren på Tower eller noe slik). Boksene forsvant automatisk ned i en liten heis el.l. for retur til pre-screening-siden (så her gjelder det å få med seg sakene sine før de går på en ny runde)


En kjapp runde på T4 fant jeg ut at det var et meget bra å ta bilder av landinger ved gate 26, men pga. kraftige regnbyger egnet ikke innendørsbilder seg da jeg var der.

Litt utsikt før været (som er godt synlig her) kom inn over oss:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_4020%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_4020.JPG)


Tok turen til BA-loungen, som nå er litt redusert på T4 fordi BA holder på å flytte til T5. Loungen er selvfølgelig ikke ny og fresh, pga forestående flytting, og ved første øyekast virket det som servicen var på høyde med SK-loungen i Oslo, dvs. litt småplukk å bite og noe drikke. Etter en kjapp sightseeing rundt så oppdaget jeg trappen til 2. etasje(!!), og der var det straks flere tilbud. Massasjetilbudet var flyttet til T5, men dusjene er fremdeles på plass. Det var også en selvbetjent bar, med mulighet det meste man kan ønske seg i tillegg til salat og enkelt varmmat fra buffe og noen retter kunne også bestilles.

Dagens meny i loungen:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/02082008309%20%282%29.jpg
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/02082008309.jpg)


Boarding begynte tidlig, og gaten var rett ved siden av loungen. Viste seg å være fjernparkering med en full 767(!) - aldri opplevd før, men så var vel antagelig det bedre enn at de skulle fjernparkert 747 eller 777.

Dagens individ fotografert fra bussen. Trappen hadde overbygg så det ble dårlig med nærbilde av skutesiden fra landgangen

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06901%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06901.JPG)


Kom meg tidlig ombord og fikk funnet meg til rette på første rad. Hadde ikke en gang kommet meg på plass med alle sakene før jeg ble tilbudt aviser og drikke (vann, juice eller champers - ikke plastglass!). Ulempen med 767 er at det er "gamle" hyller over setene så trillekoffertene må inn sideveis. Med bare 4 rader/24 pax i en full Club World (CW) aka forretnings-klasse, gikk det greit allikevel. 767ene har ikke førsteklasse, og de har gammel seteconfig, dvs. setene minner om de gamle SAS-setene i utseende (blå og lys brune), men kan gjøres helt flate. Halvparten av setene står mot kjøreretningen i en 2+2+2 config. 767 er den eneste av BAs store fly som har vindusseter med nesa forover, velg da et A-sete.

Som man ser så har de også hengt opp bilde på veggen bak så de som sitter med nesen mot London når vi flyr fra London skal ha noe å feste øynene på.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06904%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06904.JPG)


Det er ingen felles TV-skjermer i CW-klasse, men bare standard AVOD med et godt utvalg filmer og musikk. På musikkfronten velger man individuelle CDer, og kan evt. lage egen playlist. Bruce Springsteen "Magic" ble førstevalget på vei vestover, etterfulgt av Clapton og sammen med en GT før maten kan man sjelden ha det mer koselig. Men litt tilbake i tid...

Og knyttnevetesten - bestått med glans! Man kan legge ned "krakken" for å lage helt flat seng! BA var veldig tidlig ute med flate seter (først?), og de eldste flat-bed (som vist her) er på vei ut.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06906%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06906.JPG)
Fotskammelen kunne forøvrig justeres i høyde og også avstanden til setet kunne endres.

Pushback ble 10 min etter rutetid, og Kaptein Speaking i styrhuset lovet oss rundt 7 timer flytid pga. lite motvind, noe som skulle vise seg å stemme. (De var to fra samme familie foran der, Styrmann Speaking var også med) Fra Irland og til vi passerte syd av Island hadde vi rundt 40 km/t medvind. Bane 27L var i bruk for avgang, så fra T4 ble det ikke lange taxe-turen. Det ble annonsert at crewet måtte ta manuell sikkerhets-demo, og det ble litt armer og bein for å finne demo-kit, men de rakk å bli ferdige rett før vi var ved baneenden. Vi tok av 17:50 (20 min etter rutetid) og den kjent RR-lyden var så vidt hørbar frem til oss i fronten.

Discus
18-08-2008, 19:31
Etter at vi passerte transition altitude annonserte direktør Sharon (Cabin Service Director) dagens tilbud, og at vi først skulle få servert drikke og snakcs etterfulgt av en sen lunsj/tidlig middag. Før landing skulle vi få servert afternoon tea. Etter det kom hun rundt og forklarte hver og en om hvordan stolene virket og om selvbetjeningstilbudet mellom måltidene. Hun adresserte også hver eneste ved etternavn og delte ut meny og vinkart. Deretter var det utdeling av immigrasjonsskjema for Canada, drikke og Macadamia nuts fra Kenya i det vi passerte MAN i FL340, 840 km/t og 5437 km igjen av flyturen. Så kom vertene og vertinnene rundt og tok opp bestilling på forrett (her kan man velge, ja) og hovedrett, samt tilud om påfyll av drikke (her skal man ikke lande edru heller). Middagen ble ikke servert fra tralle, men de kom rundt med brett til hver enkelt med salat og den forrett man hadde bestilt og ingen plast her heller.



Deretter ble tomme tallerkner samlet inn før hovedretten ble servert til hver enkelt. Fordelen med denne måten er jo at maten var rykende varm når den ble servert, og totalt fri for plast og aluminiumslokk. Det ble Seared scallops til hovedrett.


http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06907 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06907.JPG)


Litt pub-mat til hovedrett, rich beef and onion Guinness caserole with horseradish dumplings and mashed neeps, og rødvin attåt. Mye og mettende mat, faktisk godt også!

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06908 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06908.JPG)


Til dessert ble det Rasberry mouse (som hadde sjokolade rundt og syltetøy i midten) med cognac og kaffe.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06910 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06910.JPG)
Andre alternativer - se menyen vedlagt nederst.

Brett ble samlet inn etter hvert som folk ble ferdige, og den "obligatoriske" vannflasken ble delt ut og lysene dimmet. Så da var det på tide å skrive del en av trip-reporten som jeg holder på med nå, før jeg tar en liten lur................zzzzzzzzz......ZZZZZZZ....

......zzzzzzzzzzzz...............sånn - tilbake på PCen etter en høneblund i skikkelig flat-bed. Det var så flatt at jeg måtte justere opp med to grader så jeg ikke ble liggende i nedoverbakke med hodet. Det var enklere å gjør det enn å be kapteinen om å trimme nesa litt ned. På den gamle nye Club World har BA ikke vanlig kontakt-stikk, men den litt eldre proprietære targus-kontakten, som jeg heldigvis hadde liggende fra en tidligere SK-flight. Funksjonstestet og funnet i orden, PCen er fremdeles på 100% batterikapasitet. Passerer syd av Grønland nå med 930 km/t fremdeles i grei medvind. Bruker tiden på å rydde litt i bilder på PCen, fikk servert iskrem til kontorarbeidet og det er 3:15t igjen av turen. Så stopper en F/A opp og lurer på om jeg jobber for Finnair pga et bilde jeg kikker på. Svarer at det var et jeg tok i Oslo mens jeg ventet, hvoretter hun forteller at hun er dansk og jobber loghaul for BA - om man ikke treffer svensker over alt så dukker det en danske opp som vikar.

Premium Economy på 767 har 2+2+2-konfigurasjon så jeg tror det er et godt og romslig alternativ for mellomklassen, mens bakerst er det standard 2+3+2 med individuelle tv-skjermer. Økonomisetene på 767 er det samme som for resten av langdistanseflåten til BA, det er bare foran i kabinen de ikke har oppgradert alle maskinene til ny generasjon seter.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06911 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06911.JPG)


En time før landing ble det servert sandwich eller salat og drikke, samt en dessert-sak som jeg stod over (for klissete)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06912 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06912.JPG)


Landet på 05 og taxet kun 30 sekunder rett til gate, og var parkert 45 minutter før rutetid ved siden av en BA 747 som dro fra London 2 timer før oss.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06913 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC06913.JPG)


Immigrasjonen var raskt og effektivt gjennomført og man følte seg litt mer velkommen enn et til land lenger syd. Med kun håndbagasje så var jeg ute av terminalen etter 10 minutter, og halvveis til sentrum før vi egentlig skulle landet.

Det ble en del jobbrelaterte saker i Toronto, men også en tur på flymuseum (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35213) og Little Norway Park(http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35218).
Toronto her fra CN Tower mot havneområdet.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_4243 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/osl-yyz/DSC_4243.JPG)

Og sist, men ikke minst for Scanairs cateringavdeling: meny (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/meny-yyz.pdf) og vinliste (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/vin.pdf) fra BA


Komplett vurdering av BAs longhaul ifht SAS IC kommer etter returhistorien


----- the end for OSL-YYZ

pgaa
18-08-2008, 21:18
Herlig rapport ! Ser sheriff ut den Club World'n..
Men virker ikke no særlig å måtte sitte motsatt av den veien flyet går... :(

EB
18-08-2008, 21:28
Club World er veldig bra - men bakvendt er ike favoritten.

Andrev
18-08-2008, 21:32
Flott rapport! Hmm, Toronto i begynnelsen av august, var på du Agile 2008, kanskje?

Discus
18-08-2008, 21:37
pgaa: Den nye versjonen synes jeg var enda bedre på en del områder - kommer etter hvert

EB+pgaa: Baklengs synes jeg gikk greit med vindusplass hvertfall, var bare litt uvant i avgang/landing (fløy forlengs til Canada, baklengs hjem)

Andrev: Yepp!

Andrev
18-08-2008, 22:01
Ok, da er vi i samme bransje som du sikkert ante. En kollega av meg var der borte, derfra jeg koblet det :-)

MountainDew
21-08-2008, 16:47
Nei, jeg har ikke glemt maten, Mountaindew!

Takk for at du tenkte på meg. Maten så veldig god ut :)
Neste gang jeg skal til London må jeg prøve BA biz!

Gleder meg til returen

Tommy777
21-08-2008, 21:44
Saa ut som en meget hyggelig tur. Takker for rapporten.

Ble det nye CW paa returen?

Discus
21-08-2008, 22:19
Nye CW på øverste dekk på dagflyging hjem - rapport kommer ila. noen dager, skal bare få scannet noen menyer så vi dekker alle behov her inne.

BA og CW var så positiv at evt juleborddeltagelse i SEA er mye nærmere nå, både pga. service med også miles.

FlightDeck
23-08-2008, 10:29
Takk for en glimrende og detaljert rapport med mange fine bilder! Blue1 har for øvrig også kunst på veggene i sine fly!