PDA

View Full Version : Legitimasjonsplikt, fra EU-land til Norge ?

ENGM RAMP
18-08-2008, 19:01
God eftan Godtfolk!

Si meg en ting, bekjente av meg står i Nederland, har lagt igjen passet sitt et par timers biltur unna Schiphol, og spurte meg om man måtte ha passet med seg for å komme seg hjem. Jeg svarte som jeg trodde rett var, at man må ha pass - som er eneste gyldige legitimasjon i EU land, for å vise når man sjekker inn for hjemreisen til Norge.

Vedkommende ringer SAS callsenter, og får beskjed om at neida, bare vise førerkortet så holder det? Dette er nå vel berre vis-vas?

Jeg har nå vitterlig alltid måtte vise passet når jeg sjekker inn når jeg er nede i Europa?

:EU

gustavf
18-08-2008, 19:24
Dette er vel opp til handlingagent/flyselskap, for legitimasjonskravet er jo i utgangspunktet det samme som internt i Norge (dvs medlemskort i bokklubb, e.l.).

RSL
18-08-2008, 19:28
Jeg fikk beskjed om å vise passet når jeg skjekket inn fra Stockholm til Oslo, så jeg tror nok man må vise det i Amsterdam også.

oyvind-t
18-08-2008, 19:32
Tror regelen er at man i bunn og grunn ikke trenger pass, men godkjent ID. Problemet er bare at Norge ikke har noe annet internationalt godkjent ID enn pass. Derfor må man bruke passet. Ikke fordi det er krav om pass, men fordi det er krav om ID. Om alle handlingagenter vet dette derimot vet jeg ikke. Et norsk førerkort er jo ganske likt et godkjent europeisk ett.....

Discus
18-08-2008, 19:35
Norsk pass er eneste godkjente pass for norske statsborgere da Norge ikke har annet ID-kort spm viser statsborgerskap.

Du sier ingen ting om statsborgerskapet til din bekjsente, men: Kan jo være at det Nederlandske førerkortet eller ID-kortet er godkjent som legitimasjon i EU/EØS dersom det innehar de nødvendige opplysningene. Pass er derfor unødvendig - gitt at vedkommende er nederlender, da.

ENGM RAMP
18-08-2008, 19:37
vedkommende er helnorsk...tvers igjennom...

Discus
18-08-2008, 19:38
Da har nok noen vært snille eller litt løse i snippen - så får man la vær å spørre dem mer om det i fare for at de strammer inn

gustavf
18-08-2008, 19:38
Norsk pass er eneste godkjente pass for norske statsborgere da Norge ikke har annet ID-kort spm viser statsborgerskap.

Men er et flyselskap mer pliktig å sjekke statsborgerskap mellom Amsterdam og Oslo enn mellom Trondheim og Oslo?

hmm273
18-08-2008, 19:43
Førerkort holder, jeg holdt på å strande i München, hadde kun førerkort som ID, skrankepersonalet krevde pass. Jeg var påståelig og sa at førerkort var godkjent legitimasjon i EU. Damen i skranken tok en telefon, og så sa hun til alle i de andre skrankene at førerkort også var godkjent ID...............puh..... så jeg kom meg hjem

Discus
18-08-2008, 19:43
Nei, men det er derfor norsk førerkort ikke er gyldig legitimasjon utenfor Norge (sånn juridisk sett), og de kan kreve annen legitimasjon. Men som eksempelet, og en haug andre eksempler viser, så er de ofte snille og greie på det området (heldig vis og takk for det)

atck
18-08-2008, 19:48
Hovedpoenget er jo at du kan legitimere deg når du kommer til Norge - og her hjemme trenger du ikke pass.
Så det hele avhenger av om flyselskapet i bunn og grunn tror på deg. Det gjør man som oftest viser det seg.

K

Savipix
18-08-2008, 20:07
Följande gäller för oss SGS Arlanda

Norden: Körkort/ID kort/Pass
Schengen: Körkort/ID kort/Pass . (Vi rekommenderar dock pass/nationellt ID kort (som visar nationaliteten)
Non Schengen: PASS!

Sen finns undantagsregler som hos OV som vill ha pass även om Estland är ett schengenland.

Vi har dock gjort undantag på Norden/Schengenreglerna för folk som har "sullat" bort sina ID men detta är en "case by case basis".

LN-SEK
18-08-2008, 21:12
Hvis du er norsk statsborger og bor i f.eks Tyskland så får du vel tysk ID kort med nasjonalitet norsk påskrevet? I så fall gjelder dette over hele Schengen ?

Egil
18-08-2008, 21:17
Följande gäller för oss SGS Arlanda

Norden: Körkort/ID kort/Pass
Schengen: Körkort/ID kort/Pass . (Vi rekommenderar dock pass/nationellt ID kort (som visar nationaliteten)
Non Schengen: PASS!

Dette er slik jeg også har forstått/erfart reglene!

Hadde to kompiser med meg til Amsterdam ei helg, og han ene dukker selvfølgelig opp på OSL uten pass... Ikke noe problem å reise, og siden vi skulle bo privat skulle det ikke by på problemer i Amsterdam heller.
På vei hjem ville de se pass når vi sjekket inn. Forklarte at han hadde glemt passet hjemme, han viste førerkort og damen bak skranken fylte ut et skjema som han måtte signere på (sikkert noe ansvarsfraskrivelse for handlingagenten om Norge ikke ville slippe han inn i landet), og vips så var vi hjemme!
No problemo siden vi er Schengen. Vi trenger ikke pass, men jeg tror ikke jeg ville reist sååå langt uten, just in case!!

E!

tackle55
18-08-2008, 21:21
Da Norge er med i Schengen kreves det meg bekjent ingen ID for nordmenn ved reiser innen Schengen området, akkurat som det er for oss innen norden. Det er ved innsjekk ved flyplass du må vise ID. Og foreløpig er pass de eneste norske ID bevis som er glyldig utenfor landets grenser. Så de kan nekte deg å sjekke inn uten pass, men ser du vestlig ut og har annen ID som ser ekte ut, går det nok bra.

Savipix
18-08-2008, 21:23
Da Norge er med i Schengen kreves det meg bekjent ingen ID for nordmenn ved reiser innen Schengen området, akkurat som det er for oss innen norden. .

Fel, bland annat i Italien och Frankrike skall du kunna legitimera dig "at all times". Har själv blivit stoppad i en skidbacke i Piemonte.

(och du kan heta Mullah xxx och se östlig ut utan problem).

gustavf
18-08-2008, 21:24
Og foreløpig er pass de eneste norske ID bevis som er glyldig utenfor landets grenser. Så de kan nekte deg å sjekke inn uten pass, men ser du vestlig ut og har annen ID som ser ekte ut, går det nok bra.

Ved flygninger innenlands så er det eneste legitimasjonskravet "bibliotekskort" eller noe annet med bilde og fødselsdato, og da kun ved innsjekking av bagasje. Er det ikke dette som er EU/myndighetene sitt krav, og alt annet er flyselskapene sine krav?

Bengt
18-08-2008, 21:26
Reglerna i Sverige får lite lustiga följder. Enligt den svenska passlagen måste man om man är svensk medborgare ha giltigt svenskt pass vid utresa från Sverige. Undantagfrån denna regel är Schengenområdet och Norden.
Det får följden att för att resa till UK så måste man ha pass. Däremot kommer en svensk in i UK med nationellt id-kort (jag har både kollat och provat). Dessutom ska man kunna komma in tillbaka till Sverige utan giltigt pass om man kan göra det sannolikt att man är medborgare. Nationellt id-kort fungerar även här.
Så jag måste ha pass för att lämna Sverige men inte för att komma hem...
Jag blev lite förvånad över det Savipix skrev då körkort inte visar vilken nationalitet man har (och varför gör det inte det? Då skulle allt vara mycket enklare...).

Discus
18-08-2008, 21:27
Leg.plikt i Tyskland også. Og enkelte land kan faktisk innføre grensekontroll på kort varsel, så ja det går nok, men det er ikke passfrihet i Schengen på lik linje med Norden (ref. en tidligere diskusjon her)

Savipix
18-08-2008, 21:30
Så jag måste ha pass för att lämna Sverige men inte för att komma hem...
Jag blev lite förvånad över det Savipix skrev då körkort inte visar vilken nationalitet man har (och varför gör det inte det? Då skulle allt vara mycket enklare...).

Det vi är intresserade av när det gäller resor inom schengen är att "du är du" sen är det ditt ansvar i landet du befinner dig.

Sen är det lite lustigt att till UK så släpper inte passkontrollen på ARN ut dig med idkort men däremot till Zürich så är det fritt fram. Hade en case senast i torsdags med det. Vi har även skickat UK citizens med deras körkort som ID hem då passet har försvunnit.

It is a circus out there!

Discus
18-08-2008, 21:34
Ved flygninger innenlands så er det eneste legitimasjonskravet "bibliotekskort" eller noe annet med bilde og fødselsdato, og da kun ved innsjekking av bagasje. Er det ikke dette som er EU/myndighetene sitt krav, og alt annet er flyselskapene sine krav?

Tror vi må holde litt forskjellige ting fra hverandre:
1) Myndighetskrav ved innsjekket baggasje innelands er hjemlet i Forskrift om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten §37.
2) Eventuell legitimasjon ved innenlandsreise uten innsjekket baggasje er flyselskapet krav
3) Legitimasjon ved internasjonale flyginger (uavhengig av baggasje) er en eller annen Schengen/EU-forordning
4) Hva som er gyldig legitimasjon i Schengen er en helt annen sak uavhengig av flyselskapene. Hva flyselskapene velger å godta får være opp til dem ref. Savipix siste svar

tackle55
18-08-2008, 21:34
Fel, bland annat i Italien och Frankrike skall du kunna legitimera dig "at all times". Har själv blivit stoppad i en skidbacke i Piemonte.

(och du kan heta Mullah xxx och se östlig ut utan problem).

Stemmer nok, husker ikke hva det kalles, men innen endel av Schengen er det iallefall "passfrihet". Kan nok stemme at Italia ikke er med. Frankrike er jeg faktisk usikker på.

Savipix
18-08-2008, 21:36
Stemmer nok, husker ikke hva det kalles, men innen endel av Schengen er det iallefall "passfrihet". Kan nok stemme at Italia ikke er med. Frankrike er jeg faktisk usikker på.

Sen är det stooooor skillnad på "passplikt" och som i ITA, FRA, GER, "legitimationsplikt".

Resor mellan länderna är passfria, men i och med att vi som har norskt pass bara har passet som bevisar vilket nationalitet vi har.........

JoeW
18-08-2008, 21:38
På OSL har AF-KLM et standardskjema der du kan signere hvis du ikke har pass, men annen gyldig legitimasjon - så sant du reiser innen schengen.

Discus
18-08-2008, 21:39
Det er forskjell på "legitimasjonsplikt" og "grensekontroll" - og så er det forskjell på hva som godtas ved en grensepassering/kontroll ref. pass vs nasjonalt ID-kort.

gustavf
18-08-2008, 21:44
Da Norge er med i Schengen kreves det meg bekjent ingen ID for nordmenn ved reiser innen Schengen området, akkurat som det er for oss innen norden.

Jeg tror vi skal skille mellom kravene for å sjekke inn og kravene for å oppholde seg i et land.

En inder, for eksempel, må ha gyldig visum for å oppholde seg på Gardermoen og på Flesland. Han må altså ha visum for å lovlig kunne fly OSL-BGO, men SAS og Norwegian sjekker bare om han har et hvilket som helst ID-kort med bilde og fødselsdato. Politiet derimot, kan nok interessere seg mer for visumet.

På tilsvarende måte, så kan en nordmann fritt oppholde seg i alle nordiske land uten å ha med seg "gyldig" legitimasjon, ettersom det ikke er plikt til å bære legitimasjon i noen av de nordiske landene. Det samme gjelder reiser mellom landene. Dette er sikret gjennom den nordiske passunionen.

I de fleste andre Schengen-landene, er det annerledes. Der er dum, til en hver tid, pliktig til å kunne legitimere deg meg gyldig legitimasjon, det vil altså si pass. Dette gjelder i like stor grad på gata i Berlin, som på Tegel. For å kunne oppholde deg lovlig på Tegel, må du altså ha med deg pass.

Så til flyene: Så vidt jeg vet (og noen som vet får gjerne korrigere meg), så er det ikke noen myndighetspålagte krav til legitimasjon ved flyreise, utover den ID-kontrollen som er innenriks i Norge (EF forordning 622/2003, så vidt jeg vet).

Har flyselskapene noe sted i Europa samme krav til å sjekke pass eller annen ID, som f.eks hoteller har i en del land?

gustavf
18-08-2008, 21:48
Det er forskjell på "legitimasjonsplikt" og "grensekontroll" - og så er det forskjell på hva som godtas ved en grensepassering/kontroll ref. pass vs nasjonalt ID-kort.

Er det noen som kjenner Schengen-avtalen godt nok til å vite hva som er legitimasjonskravet ved grensepassering? Er dette nasjonal lovgivning (legtimasjonskontroll), eller er det Schengen-regler?

ATC-flyradar
18-08-2008, 22:12
Jeg har flydd OSL - Bru mange ganger med bare bankkort med bilde og underskrift. Aldri spørsmål om pass. Skjønner ikke sdette spørsmålet i schengenområdet. Skal du frs OSL til London - så må du gjennom ytterst på Gardermoen for å vise Pass,men innen europa - ser ikke noe problem med å bruke førekort eller bankkort med bilde og underskrift.

Noen andre med andre erfaringer ??

Jan

sail4fun
18-08-2008, 22:23
Pass er det eneste godkjente identitetsbeviset for nordmenn i utlandet, og bør medbringes selv om man ikke skal gjennom passkontroll ved grenseovergangene.

http://www.politi.no/portal/page?_pageid=34,49010&_dad=portal&_schema=PORTAL&articles2_mode=details_r&articles2_articleId=68403&articles4_mode=detailsnewsLinks_m&articles4_articleId=68403&articles5_mode=subscribeRelatedArticles&articles5_articleId=68403&articles6_mode=articleRelatedlinks&articles7_mode=articleRelatedarticles&articles6_articleId=68403&uicell=uicell05&navigation3_mode=navBack&navigation2_mode=greyboxtitle&navigation1_parentItemId=470&navigation1_selectedItemId=1929

Shadow
18-08-2008, 22:33
Reise innlands = ID ved sendt bagasje (myndighetskrav)
Reise utlands innen Schengen (inkl norden)= leg plikt, pass, bankkort eller førerkort (myndighetskrav)
Reise utenlands utenfor Schengen = passplikt (myndighetskrav på id kontroll)

Passkontrollen som selskapene gjør ved resier utenfor schengen er for dems egen sikkerhet da de er økonomisk ansvarlig for å sende noen hjem igjen hvis de har fått reise uten gyldig pass/visum.
Og ja passkontrollen på OSL og andre steder slipper folk igjennom uten gyldig visum, utgåtte pass osv

MEN
Land innefor Schengen kan på kort varsel kreve passplikt til landet dems, eks Spania ved kongebryllup. Flyselskaper kan også kreve kun pass som ID eks LH ved fotball VM.

JoeW
18-08-2008, 22:36
Shadow: Innen Schengen - utenfor Norden - så er jo kun pass gyldig, der holder ikke førerkort eller bankkort.

Merkelig at dette skulle bli sånn en diskusjon!

Shadow
18-08-2008, 22:50
Shadow: Innen Schengen - utenfor Norden - så er jo kun pass gyldig, der holder ikke førerkort eller bankkort.

Merkelig at dette skulle bli sånn en diskusjon!

Ja som legitimasjon i landet du skal til ja, men ikke her i Norge, derfor kan du vise bankkort her.
Det skal også sies at en kollega av meg har stoppet reisende med falskt pass på en LHR avgang, de hadde kommet seg igjennom passkontrollen og sto ved gate'n.

Men denne diskusjonen har vært oppe en haug av ganger ja

Shadow
18-08-2008, 22:58
JoeW
http://www.luftfartstilsynet.no/nyheter/article1102.ece ...

Gyldig legitimasjon på utenlandsflygingene er pass eller vanlig godkjent legitimasjon, for eksempel bankkort og førerkort.

Og siden temaet var fra AMS så passer vel denne ;)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=122444

gustavf
18-08-2008, 23:07
Reise innlands = ID ved sendt bagasje (myndighetskrav)
Reise utlands innen Schengen (inkl norden)= leg plikt, pass, bankkort eller førerkort (myndighetskrav)

Det er denne forskjellen jeg ikke klarer å finne i noe regelverk. Hva er det jeg overser?

Her er regelen om ID-kontroll ved innsjekket bagasje:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040430-0715.html#37

Shadow
18-08-2008, 23:33
Det er denne forskjellen jeg ikke klarer å finne i noe regelverk. Hva er det jeg overser?

Her er regelen om ID-kontroll ved innsjekket bagasje:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040430-0715.html#37

Og her er regelen ved ID kontroll utlands
http://www.luftfartstilsynet.no/nyheter/article1102.ece

ENGM RAMP
18-08-2008, 23:50
joda, men dette er jo UT av Norge da, jeg snakker om INN til Norge....Nå har jeg ikke fått noen melding om at vedkommende IKKE kom seg hjem i kveld, så vi får se i morgen :)

arnehk
18-08-2008, 23:58
Jeg reiste tur/retur Las Palmas via Madrid med SAS tidligere i år, og hadde moro av å se hvor lenge jeg kunne vente med å vise passet. Førerkort gikk helt fint på alle fire flighter. Bare leiebilselskapet insisterte på å få se passet.

Men da jeg nylig skulle hjem fra Paris med Norwegian, ble jeg nektet innsjekk før passet lå på bordet. Damen i skranken ringte til og med sjefen og fikk bekreftet sin strenge praksis. Men i gaten var førerkortet godt nok.

Hilsen en som gjerne vil være Europeer ;-)