PDA

View Full Version : DY legger ned SVG-BGO?


Whatever
17-08-2008, 21:35
Har hørrt rykter av en jeg kjenner i Norwegian om at de skal legge ned Stavanger, Sola - Bergen, Flesland når vinterprogrammet starter. Noen som kan si noe mer om dette?

LN-RRA
17-08-2008, 21:38
Det kan ikke stemme.
SVG-BGO ser jo ut til å være gode ruter for både DY og SAS med fulle fly om morgenen og ettermiddagen, men DY har jo også tidligere lagt ned denne ruten.

FlightDeck
17-08-2008, 21:42
Ruten skal ikke legges ned, men det kuttes fra fem til tre daglige avganger i begge retninger fra vinterprogrammets start.

Slik blir rutetilbudet:
BGO-SVG: 07.10, 16.25 og 19.40
SVG-BGO: 08.05, 16.00 og 17.25

FlightDeck
17-08-2008, 21:45
... og ikke overraskende blir tilbudet best på søndager med fire avganger i hver retning. Norwegian er flinke til å fylle innenriksflyene på søndager og det forteller vel en del om hvilket marked de i hovedsak dekker.

Vede
17-08-2008, 22:48
Dette har jeg ingen tro på. At de kutter fra 5 til 3 daglige er jo et svakhetstegn og ikke bra i det hele tatt i forhold til å ta pax fra SAS men jeg forstår jo at de gjør det også.

FlightDeck
17-08-2008, 23:00
Ja, for Norwegian flyr jo ikke akkurat for fulle hus på denne ruten. Det er selvfølgelig veldig synd - for en slik kort rute kan Norwegian i utgangspunktet tjene mye penger på. Det koster lite å drive den, og det er mange forretningsreisende og tjenestereisende på strekningen. Disse betaler bra, men kuttene og kabinfaktoren forteller at Norwegian ikke har klart å konkurrere med SAS. Igjen blir det til at Norwegian baserer seg på en light-versjon av SAS, med litt lavere priser og betydelig færre avganger. Dermed får de i hovedsak fritidsreisende og ikke de viktige fullprisreisende. Det ser for øvrig litt ut som om de baserer seg på en modell lik den de har lagt opp på Kristiansand- og Ålesund-rutene.

Maltwhisky
17-08-2008, 23:12
Skal ikke uttale meg hva som gjør det, men har ved flere anledninger på en ettermiddagtur (ca. 1600) mellom SVG og BGO opplevd at SAS opplyser om overbooking og søker etter VDB, mens det hos DY (greit nok, SAS flyr SVG-BGO-TRD, mens DY kun flyr SVG-BGO) er halvfulle fly.

Vede
17-08-2008, 23:16
Trur DY kunne gjort det godt på å gjøre det samme som SK å fly SVG-BGO-TRD. Vi har mye transfer fra SVG-TRD via OSL. Det ville jo vært mye bedre å flydd via BGO uten å måtte bytte fly.

FlightDeck
17-08-2008, 23:19
Enig, det hadde vært veldig lurt. Tilbudet BGO-TRD har dessuten blitt dårligere etter det forrige vinterprogrammet (fra 3 til 2 daglige). Dessuten burde det vært mulig å bestille gjennomgående billett fra Bergen via Stavanger til utenlandsdestinasjonene SVG har, og omvendt. For vestlendinger er det kjipt å reise via Oslo om det faktisk er et tilbud via BGO eller SVG.

Noen som vet hvordan det går med den nye ruten Trondheim-Bodø-Tromsø? Har hørt lite om den i det siste...

Vede
17-08-2008, 23:22
Det er jeg helt enig i. Virker for meg rart at dette ikke går an. Hva er grunnen for at DY ikke har denne ordningen?

Gulboble
17-08-2008, 23:23
Ja, for Norwegian flyr jo ikke akkurat for fulle hus på denne ruten. Det er selvfølgelig veldig synd - for en slik kort rute kan Norwegian i utgangspunktet tjene mye penger på. Det koster lite å drive den, og det er mange forretningsreisende og tjenestereisende på strekningen. Disse betaler bra, men kuttene og kabinfaktoren forteller at Norwegian ikke har klart å konkurrere med SAS. Igjen blir det til at Norwegian baserer seg på en light-versjon av SAS, med litt lavere priser og betydelig færre avganger. Dermed får de i hovedsak fritidsreisende og ikke de viktige fullprisreisende. Det ser for øvrig litt ut som om de baserer seg på en modell lik den de har lagt opp på Kristiansand- og Ålesund-rutene.

Som ansatt i Forsvaret må jeg nå fly DY. Med det "tynne" frekvensprogrammet til DY betyr dette mye venting og mindre tid hjemme. Dårlig personellpolitikk:cool:.

LN-RRA
17-08-2008, 23:30
For å være helt ærlig så tror jeg ikke DY blir lenge på denne ruten. Det er vanskelig å "stjele" pax fra SAS med tanke på at de har opp mot 12 avganger på denne strekningen på ukedagene, og DY reduserer til 3 i hver vei.
Men så spørs det da hvor kuttene til SK vil komme.
Tror vi kan vente oss en liten uttynning i avgangermellom SVG og BGO i tiden fremover for SK også.

Vede
17-08-2008, 23:34
12 daglige mellom Bergen og Stavanger er jo egentlig helt sinnsykt men herlig for oss brukere. Det sier jo litt hvor mye større SAS er DY på innland. Men viss DY ville lagt ned denne ruten trur jeg de hadde gjort det for lenge siden. Enkelte avganger går jo meget bra.

sukram
17-08-2008, 23:52
Noen som vet hvordan det går med den nye ruten Trondheim-Bodø-Tromsø? Har hørt lite om den i det siste...

Av de tre gangene jeg har benyttet denne ruten har belegget TOS-BOO vært på ca 60 % og BOO-TRD litt under 80%. Jeg vet det ikke, men tror man nesten utelukkende tiltrekker fritidsreisende, for med bare en daglig avgang er SAS sitt tilbud med 6-7 avganger suverent.

MountainDew
18-08-2008, 02:32
Hvis DY skal ha like mange avganger som SAS vil vi få en ekstrem overkapasitet. Det går ikke

Isbamse
18-08-2008, 13:07
Og hvorfor er det enda ingen som har et par daglige nonstop TRD-SVG?

MartinL
18-08-2008, 13:14
Og hvorfor er det enda ingen som har et par daglige nonstop TRD-SVG?

Prøvde ikke SAS seg på denne ruten da? Mener å huske det, men mulig at jeg tar feil.

LN-RRA
18-08-2008, 13:52
Prøvde ikke SAS seg på denne ruten da? Mener å huske det, men mulig at jeg tar feil.

SAS har denne ruten mellom SVG-TRD ennå, og det ser ut som belegget er bra.

Fra SVG går SK 4480 og 4482 direkte til TRD, og SK 4481/4485 i retur.
Med andre ord, en morgenavgang og en ettermiddagsavgang i begge retninger

FlightDeck
18-08-2008, 14:02
... Dessuten går jo mange fly fra TRD til BGO videre til Stavanger, slik at man bare kan bli sittende i flyet mens det står på Flesland.