View Full Version : Lima og Machu Picchu med KL og LP !!
Vel, tiden går. 9. oktober er tiden for avreise. Har lagt merke til andre på forumet har vist interesse for en slik destinasjon.
Derfor har jeg bestemt å lage en omfattende tripreport ( verbalt uten noen bilder men med kun linker !! ) .
http://www.machupicchu.org/
Innledning ( lang ) kommer etter jeg er hjemme fra ATH neste søndag. Takker også DC-8-63 for tips som jeg har fulgt.
En slik tur krever en planlegging som jeg vil bruke tid på å beskrive slik at andre bak i løypa ikke kaster bort tid på å "finne opp kruttet" på nytt.
For å spare folk å lete opp LP ( ikke Lonely Planet ) er LP: LAN Peru.
Dette skal bli sabla gøy for folk komplett uten kondis som meg !!:drunk::cry::rolleyes:
FlightDeck
17-08-2008, 22:04
Denne skal vel til reiseforumet. Gleder meg til å høre fra Machu Picchu, håper den ikke har helt nedtråkket av turister ennå. Hvordan er reiseruten?
Egentlig topp forbindelse, og rask......^_^
------------------------------------------------------------
Flight 1 Thursday, October 09, 2008
confirmed Departure: 06:30 Oslo, Norway - Oslo Airport
Arrival: 08:20 Amsterdam, Netherlands - Schiphol
Airline: KLM Royal Dutch Airlines KL1140 Duration: 1:50
Aircraft: Boeing 737-800
Change of plane required. Time between flights = 2:00
Flight 2 Thursday, October 09, 2008
confirmed Departure: 10:20 Amsterdam, Netherlands - Schiphol
Arrival: 16:15 Lima, Peru - J Chavez International
Airline: KLM Royal Dutch Airlines KL743 Duration: 12:55
Aircraft: Boeing 777-200/200ER
Lima to Oslo
Flight 1 Sunday, October 19, 2008
confirmed Departure: 18:15 Lima, Peru - J Chavez International
Arrival: 13:45 +1 day(s) Amsterdam, Netherlands - Schiphol
Airline: KLM Royal Dutch Airlines KL744 Duration: 12:30
Aircraft: Boeing 777-200/200ER
Change of plane required. Time between flights = 1:00
Flight 2 Monday, October 20, 2008
confirmed Departure: 14:45 Amsterdam, Netherlands - Schiphol
Arrival: 16:35 Oslo, Norway - Oslo Airport
Airline: KLM Royal Dutch Airlines KL1147 Duration: 1:50
Aircraft: Boeing 737-300
Har lagt merke til andre på forumet har vist interesse for en slik destinasjon.
Yess, jeg er en av dem. Skriv gjerne litt om dine erfaringer i Cuzco og Macchu Picchu også! =) (Skal du gå Inca trailen?)
Vil komme med mer senere, detaljer om booking av alt mulig. Nei, jeg tar toget. Er for pinglete til fysisk utskeielser..:wow:
Får vel dra opp denne tråden og jobbe litt med den. Ble forsinket grunnet så mye styr og andre reiser.
BAKGRUNN: Har i de siste årene hatt lyst til å reise hit, men stadig vekk utsatt grunnet at jeg er en feig pingle ! :p
Siden jeg mener at alle fysiske utskeielser er risikosport og i tillegg har jeg tenkt på høyde over havet.
Cusco ligger på mellom 3.400 og 3.500 meter og MP på ca. 2.500 meter. I tillegg er det ikke lenger helikopter transport opp til MP fra Cusco… Gamle russiske militære helikoptere blåste for mye av takene der oppe.
Men i et svakt øyeblikk 03.12.07 kjøpte jeg bill. til meg og Marian ( et par av gutta har allerede møtt fruen ). Men for å sikre meg bestilte jeg H-klasse på KL til kr. 12.119 som gir mulighet for å avbestille/endre mot gebyr. Kunne feige ut !! Billigste da jeg bestilte lå like under 10.000 !
Turen gir 14.670 grunnpoeng på FB totalt 26.473 award miles med vår 75 % gullbonus.
Så kom vinteren og jeg la forberedelsene på hylla, men kjøpte flere gode guidebøker i USA
og Amazon som jeg begynte å titte på utpå våren.
Ut på vårparten leste jeg flere steder at det var viktig å bestille alt tidlig, spes. Togtransport fra Cusco. Det er et begrenset antall plasser på togene.
Satte i sving i mai, og dette stemte. Enkelte tog var utsolgt i mitt tidspunkt for å være der oppe. Midt i oktober. Jeg måtte endre planene en dag eller to.
MERK: KJØP IKKE FLYBILL FØR DERE HAR FÅTT TOGBILL !!!:9::exclaimation
Det er to tog som går like etter hverandre, Vistadome og Backpacker- henholdsvis $ 71 og $ 48 for en vei. Hadde lyst til å ha Vistadome begge veier, men måtte ta en av hver. Vil forklare forskjellen når jeg er hjemme igjen. Vistadome var utsolgt på en av datoene. BEGGE på enkelte andre datoer 5 mnd forut !!
http://www.perurail.com/web/tper/journeys/4_53409.jsp
Deretter fly LIM-CUZ. DC 8-63 nevnte TACA. Men de kunne ikke bookes på nettet 5 mnd forut.
LAN Peru ble valget . Flott og grei booking, kunne også velge sete på deres nye A319, og fikset vindussete langt foran. Greit å titte ut under innflyging til CUZ. Bonuspoengene ble lett reg på AY . LAN er jo One World. Dette er kun et reserveprogram for oss. Har snart poeng nok til en tur til HEL. Uansett du får poeng på billigste billetter hos BA også, 50 % AY poeng er bedre enn 0 BA poeng.
Pris EUR 216 pr. pax etter 5 % rabatt t/r.
http://plane.lan.com/index-en-ue.html
I CUZ kunne man kun lande morgen og ettermiddag tidligere da det kun ble brukt 737-200 grunnet varme og høyde over havet ( sikkert folk på forumet som kan utdype dette mye bedre !! ). Men nå fly LP hele dagen med sine A319.
Litt facts om CUZ: Elevation: 3310 meter. Runway: 3397 m x 45 m. Latitude 13.32 syd. 71.56 vest.
FORTSETTER SENERE ;)
FlightDeck
25-09-2008, 00:08
Så spennende, dette forumet er en enorm ressursbank - har en drøm om å reise til Machu Picchu selv. Gleder meg til mer.
Glemte en viktig ting : Det er et tog til, som koster mye a la Orient Express oppkalt etter han som oppdaget MP i 1911, Hiram Bingham.
http://www.perurail.com/web/tper/tper_luxurytravel_introduction.jsp
Forresten, boka han skrev får du lett på Amazon.
Lost City of the Incas
Vedr KL fikk vi booket våre favoritter seter lett grunnet Elite-statusen. KL har 3+3+3 på deres 772, men rad 10 bulkhead har to tosetere 10 AB og til høyre 10 HJ som fruen og jeg foretrekker. Vi kunne sikkert fått nødutgangen de siste 30 timene, som vi har hatt tidligere, men vi synes det er for ”busy” der av og til.:9:
Tips til de som er langbente. 11 C og 11G har siden det er toseter foran , ingen sete foran seg og er et flott alternativ.:exclaimation
Så litt om hoteller. Den saken var grei. I Lima ble det Sheraton som ligger meget sentralt.
http://www.sheraton.com.pe/english.php
Booket de nyrenoverte rommene.
I Cusco var det også greit, safe bet er alltid Accor og i dette tilfelle Novotel. Meget bra beliggenhet i byen og grei avstand til togstasjonen. Mange hoteller her er ombygde herskapsboliger/kloster….
http://www.novotel.com/gb/hotel-3254-novotel-cusco/index.shtml
MER FØLGER SENERE, DRAR SNART TIL SVQ !
Hiram Bingham toget opereres av The Orient Express - som foroevrig opererer to hoteller i Peru...et i Lima (som anbefales!!!) og et i Cuzco (som sterkt anbefales av andre (har ikke vaert i Cuzco ennaa..)) Hiram Bingham koster vel USD 600+ t/r Cuzco - MP
Sjekket inn greit på i dag tidlig. Gadd ikke stå opp 00.40 ( 30 timer før ) siden jeg allerede hadde favorittsetene.
Litt spennende for ei fysisk udugelig pingle som meg å komme 3.500 m over havet !:cry:
Sjekket inn paa kremsetene til KL. Fanatastisk opplevelsestur. Vil skrive en meget omfattende reiserapport náar jeg er hjemme.. Dessverre er Marian meget forkjoelet saa det blir en toeff reise for henne.:cry:
Hilsen
REIDAR
FlightDeck
19-10-2008, 19:05
God tur hjem, ser frem til rapport!!