PDA

View Full Version : BGO-FRA-YVR 11AUG08


Gandalf
15-08-2008, 05:50
Så var altså tiden moden for nok en tur til YVR, helt siden elsk-hat forholdet mitt til LHR bikket over mot rent hat har jeg foretrukket FRA og Luft Hansen som transportør av lekamen fram og tilbake. Dagens tur starter grytidlig...

BGO-FRA
LH3129
CRJ700
EOBT 0700
Sete 5A

Push & Start på tiden, ble ønsket vel ombord av en smilende Helga. Her må jeg skyte inn en forklarende tekst. FA-ene hos Hansen gis navn som Helga, Vera, Petra, Sabine osv... Av og til dukker det også opp en Brüsthilde, men hun glimret med sitt fravær i dag. Mannlige FA heter Fritz, Fritz og Fritz. Und so veiter. Ok.

Helga og Vera var altså dagens cabin crew. På CRJ-ene er business klasse seatingen slik at man alltid har et ledig sete både foran, bak og på siden. (staggered seating, altså). veldig bra, spesielt når personasjen foran finner det for godt å prøve å finne en tilbakelent stilling.

Setene er av grått lær, ganske behagelige for kropp og sjel, må jeg si.

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/knyttneve_1.jpg

Knyttnevetesten anses bestått.

Avgang mot syd, altså ingen turning and burning for å komme på kurs mot FRA. Så snart setebeltskiltet ble slukket var Helga og Vera i full sving med Frühstuck.

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/frokost.jpg

Egg, skinke, ost, greensakes og frukt og daddel til dessert. Og så mye brød og syltetøy man ønsket - pluss juice og kaffe. Velsmakende.

Turen nedover var uneventful, vi landet noen minutter før tiden på 25R i FRA. Vi ble fjernparkert på cargo området, men bussingen til terminal B gikk greit.

Nå hadde jeg 4 timer til LH492 skulle ta meg videre til YVR. Loungen ved B44 ble invadert under mottoet "dette skal ikke lønne seg for Luft Hansen!" Øl og vin ble smakt og vurdert, dog i moderate mengder.

Etter hvert hadde tiden modnet seg for neste legg,

FRA-YVR
LH492
A346
EOBT 1310
Sete 4D

Her står shorty og venter på oss

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/A346_1.jpg

Adskillelse fra de uvaskede masser skjer ved at man får spasere makelig ombord gjennom egen finger. Fritz ønsker willkommen, og viser vei til 4D. Her dukker Helga opp, og frigjør en fra yttertøy og er behjelpelig med nedsittingen. Rett bak Helga kommer Petra med noe smågodt...

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/willkommen.jpg

To be continued....

(Aner ikke hvor lang en post kan være...)

Gandalf
15-08-2008, 06:10
Pushing og starting skjer ca ti minutter etter tiden. Nietski probliemski, jeg er låst i dettee laaaaaaaaaange aluminiumsrøret i de neste ti timene. Og vel så det.

Jeg sovner. Og våkner igjen, vi står på en taxiway. Kapitän Schnurrbart forklarer at feilen er reparert. That was pussig, tenker jeg. Har vi hatt en feil? Vel, godt at den er i orden da.

Ergo tar vi av fra 25R godt og vel 40 minutter etter tiden. Det blir noe svinging, først mot nord, deretter mot syd før klatringen starter for alvor. Etter hvert finner Schnurrbart setebelte-av-knappen, hvorpå Vera og Petra finner frem tralla si. Herfra nytes Gin & Tonic. Tre stykker. Så er det klar for første servering.

Hvite duker, bestikkelse av metall, og meny utdeles.

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/vorspeisen.jpg

Til Vorspeisen kunne vi velge mellom noe laksegreier og et eller annet annet som jeg ikke husker. Valgte altså laksegreia. Helt greit, skylt ned med en litt pikant Chardonnay.

Hauptspeisen var noen forvokste reker og en ris som ikke smakte så aller verst.

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/hauptspeisen.jpg

På dette tidspunktet følte man seg en smule vovet, og ba om en Riesling til. Petra hevet øyebrynet sitt (pent var det også...) mens Fritz som serverte sidekvinnen applauderte valget. Resultatet var ikke så aller verst, måtte faktisk ha tre glass. Det er rent tilfeldig at fotoet over viser et glass vann.

Til dessert valgte jeg, comme d`habitude ost. Og portvin. Frøktelig glad i portvin. Kaffe og Baileys hadde ingen problemer med å finne veien sydover i legemet. Hvorfor kan ikke disse flyselskapene stocke skikkelig cognac? Av norsk herkomst og med bokstavene X og O prominent på etiketten? Eller noen gode likører? Drambouie? Grand Marnier? Tipset er gratis!

Etter at alt var ryddet vekk var det tid for en avslappend GT igjen, pussig at den drikken smaker best over flight level 300? Nuvel, IFE var der til gangs, men jeg nøyde meg med å se en dokumentar om et engelsk boyband (http://www.rollingstones.com/home.php)

Resten av underholdningen tok iPoden seg av. Pluss et par - tre timer på øret. Selv om biz-setene hos Hansen ikke lar seg legge helt horisontalt er de rimelig greie til sitt bruk.

To be continued....

Gandalf
15-08-2008, 06:20
WiFi-en på hotellet her er noe dodgy fra tid til annen, måtte derfor save midt i fortellingen.

Nok om det.

Etter å ha sovet litt, rocka en del på iPoden, og blitt beskjenkt vann og juice av Helga, Fritz og Fritz er det på tide å sjekke airshow. Hvordan i Hades kom de på det navnet? Og kan den ikke gjøres bedre???? Jeg er glitrende uinteressert i groundspeed i mph, jeg vil ha den i knop! eller mach over havområder. Og jeg vil vite både airspeed og groundspeed. Takk! Og kartene? Don`t get me started! Nuvel, etter hvert nærmet vi oss Lake Athabasca, og ny serveringsrunde er i kjømda. Men først litt underholdning, courtesy of a CAT. Servering stoppes, men vogna sto lenge nok i en armlengdes avstand til at jeg fikk noe smågodt i et glass først. Yep, noch ein GT. Etter hvert slipper CATta taket i oss, og service resumes.

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/foer_landing.jpg

Her droppet Hansen ballen litt, dette var flymat på sitt aller upperste. Ironi. Men Medoc-en var alldeles fortreffelig, la seg rundt hjerteroten som en malende katte i en sommereng.

Top of Descent kom og gikk, etter hvert begynte kjente landemerker i BC å dukke opp. Vi landet på 26R godt og vel ti minutter før schedule.

Takket være en imigrasjonskø som det kan skrives bøker om (jeg frykter at bøkene leses raskere enn køen går) fikk jeg aldri sjekket hvordan pritagen på kofferten ble oppfattet i YVR. Da jeg kom til båndet var den der, i selskap med halvannen million andre kofferter i varierende stand.

Siden jeg ikke tok så mange bilder underveis, får jeg heller vise noen andre.

Stay tuned.

Gandalf
15-08-2008, 06:37
Ett av mine faste stoppesteder når jeg er i Vancouver er dette

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/beaver_club.jpg

Her har Harbour Air en sjøflyterminal, mesteparten av flygingene går til småstedene på Vancouver Island. En herlig miks av Beavere og Ottere, sistnevnte dessverre konvertert til turbin. For en som vokste opp i Bodø med Widerøe sine Ottere i full galauring ville lyden av en slik en som sliter seg opp på steppet være fullendt.

Nuvel, det er to terminaler ved siden av hverandre,

Sea Air

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/Seaair.jpg

Og altså Harbour Air

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/harbourair.jpg

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/Otter_1.jpg

Andre selskaper er også innom

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/Beaver_2.jpg

Å sitte her

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/Club_2.jpg

Og nyte en Bad Boy Burger (You are what you eat, eh?) til musikken av stjernemotorer er bare himmelsk.

Ved siden av er en liten plattform for sjøsetting av fuglene...

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/sjosetting.jpg

De som ikke er amfibiøse av seg kjøres ned og opp av denne kontrapsjonene

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/contraption.jpg

Så er det bare å sveive i gang kverna, gi full peising så sjyrokket står om ørene og slite seg til sjøs....

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/full_peising.jpg

To be concluded...

Gandalf
15-08-2008, 06:47
Mens før nevnte Bad Boy Burger blir prossessert av intestinene drar jeg alltid hit for desserten:

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/aworld.jpg

Ved inngangen møtes man av denne henstillingen

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/sign.jpg

Altså her:

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/thr14.jpg

Inne i butikken er det kun aviasjon det handler om. Her finnes bøker, blader, effekter og ikke minst modeller.

DC8, anyone?

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/dc8.jpg

Eller kanskje man foretrekker DC9?

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/dc9.jpg

(Alle i skala 1:200, fotografert gjennom glassmonter...)

Gutta bak disken er mer enn gjennomsnittlig flyinteresserte. Her står scanner på høyttaleren hele tiden, og hører man et ukjent callsign er det ut døra og sjekke.

Jeg bevilget meg dette til dessert:

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/dessert.jpg

Åtteren er i Scanair farger, mens nierne er hhv Janne- og current livery. Fant dessverre ikke dragehodet. Sukk.

Dro en sving innom south terminal, bare for å kikke der også. Å fotografere gjennom et gjerde er ikke helt greit, dessuten er jeg ingen kanonfotograf når det kommer til spottebilder.

At noen 737-ere har plukket øyebrynene begynner vi vel å bli vant med...

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/plucked_1.jpg

Men dette er en 732.

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/plucked_2.jpg

Selv gamle damer kan fjonge seg til, ja.

Til slutt langemann som stikker hjem til FRA igjen....

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/YVR%20AUG08/A346_2.jpg

The end.

mvh,

Someone
15-08-2008, 08:52
Herlig rapport.......gleder meg til tilbaketuren allerede:D

VoiceCom
15-08-2008, 09:46
Flott rapport! Herlig og underholdende fortellerstil. :up:

Tertit54
15-08-2008, 10:12
I følge min kalender er det ennå nesten 3 mnd til 11nov08. Er det en "science fiction" du har skrevet !;)

ClassOne
15-08-2008, 10:14
Hehe, han har nok skrevet om hvordan han forventer det skal bli:)

Neida, flott og innholdsrik rapport, flott lesing.

FlightDeck
15-08-2008, 10:45
Kjempebra rapport, morsom lesning! Og A346 er virkelig laaaang. Hører ellers rykter om at Lufthansas BGO-FRA-rute går meget bra! Ser frem til fortsettelsen.

3tflyer
15-08-2008, 11:54
imponerende rapport og imponerende inntak av Gin-Tonic. Du kommer nok aldri til å fly EgyptAir!

Gandalf
15-08-2008, 15:46
Oooops...

Hvor er rødme-smiley når du trenger`n som mest? Får heller forklare blemma med at..... skaviseee.... åjo, mnei, den går dere aldri på uansett. Skitt au. Kanskje en snill moderasjonskis kan...?

Det er selvfølgelig 11AUG08 som er (var) datoen. Returen er i dag, forresten, om det blir en TR fra den får tempus-en vise.

Jo jeg liker at Luft Hansen har direkte rute mellom BGO og FRA. Belegget kan jeg ikke si så meget om, det er kun denne tidlige avgangen jeg pleier å benytte meg av, hjemturen går alltid med SAS via CPH fra FRA. Men det er av tidshensyn, ikke noe annet.

Egyptalandluft? Kunne nok overlevd det og, hjemreisen pleier alltid å være langt tørrere en utbortvekklangtavstedreisen. Står noe på ansattparkeringen på BGO, skjønner dere. Nuvel.

Mvh,

Bizflyer
15-08-2008, 19:34
Flott rapport!

Hyggelig å se at det er flere som har samme ritualer når de er ute å flyr! ;)

BF:cool2

EB
16-08-2008, 07:50
Kom deg hjem!!! Dette var absolutt en av de beste rapportene jeg har lest på forumet.

Andrev
16-08-2008, 08:17
Har veldig sans for fortellerstilen din, underholdende! Og den sjøflyterminalen så ut som et herlig sted :-)

Gleder meg til fortsettelsen.