PDA

View Full Version : hva skal jeg velge

sarky
15-08-2008, 01:48
Jeg har fått meg ny jobb i widerøe som stuer og tenkte da at jeg trenger et kamera som jeg skal ha i lommen når jeg er på jobb. så det må være et kompakt kamera. helst kunne tåle en støyt eller to. Noen som har noe tips til meg hva jeg kan kjøpe? er helt grønn på sånne lomme kamera.

SE-DYD
15-08-2008, 13:46
Kjøp Canon G9. Litt stort lommekamera med "proff" muligheter. Tar bl.a. Raw! Ellers er Canon S5IS med kjempe-zoom en mulighet, men da trenger du litt større lomme!;)

Cloudy
16-08-2008, 17:46
Du bør nok velge om du skal ha et "stort" eller "lite" lomme kamera.

G9 som nevnt over får god kritikk, men det skal jo også nevnes at mindre kompaktkameraer også har gode egenskaper.

Du bør nok overeveie hvor mye du ønsker å ha i lomma:-)

Uansett så har du jo muligheten til å komme rimelig close, så den fordelen har du jo:)

Paaljt
16-08-2008, 18:00
vil anbefale ett kompakt med mye vidvinkel, type 28mm og lavere, siden du kan komme ganske nærme der det skjer. Canon ixus har jo mange med god optikk og bildestabilisator (IS)

seilfly
16-08-2008, 18:16
Om jeg ikke skulle hatt speilrefleks ville jeg hatt G9!
En kamerat kjøpte det før sommeren og jeg fikk klå litt på kameraets knapper og ble veldig imponert.

sarky
19-08-2008, 16:58
har sett en de på G9, men synes det blir for dyrt når det kan pådra seg lett skade fra bagasjen. så jeg har valgt meg ut et Canon ixus 860 SI som er litt billigere.

takk for tips :)

LN-MOW
19-08-2008, 18:03
Ville sett litt på panasonic Lumix .. de har en modell med 10x i kompaktklassen .. meget anvendelig for rampfotografering.

http://www.amazon.com/Panasonic-DMC-TZ5K-Digital-Optical-Stabilized/dp/B0011Z8CCG/ref=dp_cp_ob_p_title_0

Har selv en litt eldre versjon med 8x og hadde mye glede med den.
http://www.airliners.net/photo/Sierra-Pacific/Boeing-737-2Y5-Adv/1090890/L/

LN-KOG
19-08-2008, 18:48
Glem ikke Pentax, Canon, Minolta, Samsung, Nikon, IKEA, SAAB og Aeroflot! ;p

Spøk til side: Dette er som å spørre de uvaskede og illeluktende hvilket fotballag er best av Brann og Vålerenga (Stabukk og Rosenbårg gjelder ikke). Finn ut av hva som er viktig for deg og hold deg til det - og drit en lang marsj i hva alle anbefaler (og det må jo også bli denne ;))

dypen
19-08-2008, 21:37
jeg trenger et kamera som jeg skal ha i lommen når jeg er på jobb. så det må være et kompakt kamera. helst kunne tåle en støyt eller to.

Jeg har vært på utkikk etter et kamera for å bytte ut min gamle 2mp "Canon Ixus V2" fra år 2000 som har gjort en kjempejobb! Har derfor tittet på "Canon G9" lenge men hadde ikke lyst til å bruke så mye penger på et kamera nummer to.

Nå har jeg kjøpt nytt "Canon G9" pris kr.1900,- :) med alt! På QXL selges disse for under kr.2000,- på EBAY under kr.2000,- og på FINN har jeg sett anonse med prisforlangende kr.3500,- salgsspris ? sikkert lavere!