View Full Version : Toronto Aerospace Museum
Toronto Aerospace Museum (http://torontoaerospacemuseum.com/indexh.html) ligger nord for sentrum i Parc Downsview Park. Man tar T-banen til Downsview Park station og buss 101 (helt til museet) eller 84 West (til park-porten) for å komme seg dit pr. kollektivtransport. Museet ligger i bygningen som huset de Havilland Aircraft of Canada Ltd fra 1929. Museet drives på frivillig basis og det var ganske tettpakket og mye rart som stod stablet litt her og der. Problematisk å ta bilde og å se en del av flyene "komplett". En del av flyene var mer å se på som byggesett enn som komplette fly. Har man tid er det greit å ta turen innom, men man behøver ikke legge turen om Toronto for å se dette museet. Museet ligger også på lang finale for 33L på YYZ så da kan man legges seg på ryggen i gresset med en kald cola (el.l.) og nyte trafikken etter besøket, ref http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34854&highlight=YYZ
Her følger noen bilder og litt tekst, samt linker til museets sider der det er bedre bilder og forklaringer på en del ting. Evt. kommentarer over bildene og større bilder ved å klikke på dem:
Donwsview sett fra CN Tower:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/DSC_4269%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/DSC_4269.JPG)
Museet sett fra innsiden. Det var dette rommet og to til som var enda mer tettstappet enn dette:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/DSC_4397%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/DSC_4397.JPG)
En liten matutstilling før vi tar fatt på flyene (Mountaindew - følg med!)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/DSC_4319%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/DSC_4319.JPG)
Så over til flyene i forskjellige variasjoner (eller infotavlene om dem):
DH82C Tiger Moth - RCAF 3874 bygget i Downsview i 1942
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4291%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4291.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4292%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4292.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4395%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4395.JPG)
Fleet 80 Canuck - C-FEAI, serial no. 127
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4297%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4297.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4298%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4298.JPG)
Så et fly som ikke var helt komplett: Canadair CT-114 Tutor #114168 bygget i 1966
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4300%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4300.JPG)
Bell CH-136 Kiowa #136230
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4301%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4301.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4313%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4313.JPG)
Beechcraft CT-134 Musketeer
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4325%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4325.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4311%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4311.JPG)
Avro Lancaster FM104 - et restaureringsprosjekt hvor flyet stort sett var i små biter og deler.
Ble bygget i 1944 og sendt til England i januar 1945, og returnerte til Canada i juni 1945
uten å ha vært med på noe action i Europa.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4334%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4334.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4345%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4345.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4342%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4342.JPG)
Så dagens rareste fugl - Ornithopteret:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4355%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4355.JPG)
Påskriften experimental er passende!
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4356%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4356.JPG)
Se også http://www.ornithopter.ca/index_e.html der det er video fra testflyging (flaksing)
Så over til mer modellignende saker: SHARP (Stationary High-Altitude Relay Platform)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4399%20%282%29.JPG (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/fly/DSC_4399.JPG)
(de neste avsnittene modeller og simulatorer)
Den største modellen de hadde på museet: Avro CF-105 Arrow Replica
Først orginalen
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4336%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4336.JPG)
Så modellen i 1:1
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4340%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4340.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4337%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4337.JPG)
Så noen mer litt vanlige modeller som kanskje burde vært i samlerhjørnet:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4316%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4316.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4390%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4390.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4286%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4286.JPG)
Så en fullskala modell av Dash 8 Q400 neseparti og seksjon av kroppen:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4367%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4367.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4368%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4368.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4369%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4369.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4391%20%282%29.JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/modeller/DSC_4391.JPG)
....og da passer det vel å ta simulatorene i neste post?!
I 1930 kom Edward Link på den geniale ideen å bygge en simulator for å redusere dyre flytimer
ved å trene elevene på bakken. Link C8 Trainer
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4385 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4385.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4387 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4387.JPG)
Her en litt nyere versjon - Air Canada Viscount Simulator
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4326 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4326.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4327 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4327.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4328 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4328.JPG)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4331 (2).JPG
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/2008CYYZ/museum/sim/DSC_4331.JPG)
Det var mye mer stort og smått på museet, men veldig trangt og lite fotovennlig med 18mm linse.
For informasjon om museet og mer informasjon om flyene - se http://torontoaerospacemuseum.com/home.html
Håper det var artig med en smakebit - takk for oppmerksomheten.
---- The End ----
Takk for titten!
Du var ikke TILFELDIGVIS inneom Trenton også? Der skal det være et museum som har tatt imot Halifax-flyet som ble hevet fra Mjøsa rett i strandkanten ved Ottestad rett sør for Hamar-grensa.
Var jobbtur så begrenset seg litt med hva jeg hadde tid, så det ble ikke noe utenbys opplevelser.
Aha; men det så ut som om du fikk med deg mye uansett!
Kommer mer Toronto - rakk litt YTZ-spotting i lunsjen et par dager også. Snodig hvordan man "snubler over" flyplasser når man er på tur - "Jøss - en flyplas her, det hadde jeg ikke planlagt. Ja ja da får vi ta en pause da siden vi først er her" ;)