PDA

View Full Version : Delårsrapport januari-juni 2008 for SAS


AirbusTrond
14-08-2008, 08:02
Andra kvartalets nyckeltal

• Omsättning: 17 703 (16 288) MSEK (+8,7%)

• Antal passagerare: 11,6 miljoner (+5,2%)

• Resultat före engångsposter i kvarvarande verksamheter: 262 (806) MSEK

• EBT-marginal före engångsposter: 1,5% (4,9%)

• Periodens resultat: -411 (607) MSEK

• Resultat per aktie: 2,50 (3,55) SEK

• Ett kortsiktigt resultatförbättringsprogram på1,5 miljarder SEK med resultateffekt under 2008 implementeras.


Koncernchefens kommentarer

SAS koncernens resultat för andra kvartalet blev som väntat svagt, 262 MSEK före engångsposter, vilket är en klar försämring mot föregående år. Orsakerna till resultatförsämringen är väl kända, de snabbt stigande bränslepriserna till rekordnivåer kombinerat med en försvagad konjunkturutveckling och överkapacitet på marknaden. Att hantera denna mycket utmanande situation är för närvarande huvudfokus för SAS koncernen och hela flygbranschen. Vi har sett hur bolag globalt och i närmarknaden presenterat negativa resultat även i det säsongsmässigt starka kvartal två. De flesta flygbolag har nu påbörjat en kraftig kapacitetsreduktion för att skapa en bättre balans mellan utbud och efterfrågan.

Vi har avbrutit försäljningen av Spanair på grund av de utmanande marknadsförhållandena. Värdet som vi kunde realisera återspeglade inte det underliggande strategiska värdet som finns i bolaget. Ett kraftfullt åtgärdsprogram om 800 MSEK och kapacitetsreduktioner med 25% som får full effekt i 2009 kommunicerades i juli. Åtgärderna inom Spanair motsvarar cirka 1 000 heltidstjänster och 15 flygplan.

För att vända resultatutvecklingen under 2008 kommunicerade vi i samband med första kvartalsrapporten ett åtgärds¬program – Profit 2008. Detta program har vi nu förstärkt med 400 MSEK och den sammanlagda resultateffekten 2008 uppgår därmed till 1,5 miljarder SEK. Vi har även beslutat att dra ned kapaciteten med ytterligare 7 flygplan, vilket innebär en total neddragning med 18 flygplan. För hela koncernen motsvarar neddragningen totalt 33 flygplan och sammantaget reduceras antalet tjänster med cirka 2 500 inom koncernen, dvs. 500 utöver de som tidigare kommunicerats. Åtgärderna skall ses i ljuset av en förväntan om ytterligare ekonomisk avmattning under 2008 och 2009.

Parallellt med dessa åtgärder fortsätter vi att genomföra strategiprogrammet S11- "Strategi 2011". Stort fokus läggs på kulturell Turnaround och att förbättra vår kundnöjdhet, bland annat genom stabilare leveranskvalitet och kontinuerliga produktförbättringar. Det är glädjande att konstatera att såväl punktligheten som regulariteten nu är den bästa på många år. Scandinavian Airlines var bäst i Europa på ankomstpunktlighet under andra kvartalet 2008.

Det råder inget tvivel om att situationen inom flygindustrin är allvarlig och förmodligen den svåraste någonsin. Vi är fortsatt finansiellt stabila med tillfredställande kassalikviditet, men det är avgörande att vi på kort sikt genomför åtgärderna inom Profit 2008 (P08) för att därmed kunna implementera vår långsiktiga strategi S11.


Mats Jansson
Verkställande direktör och koncernchef


För frågor kontakta: Investor Relations SAS koncernen: Vice President Sture Stølen +46 8 797 14 51, e-mail: investor.relations@sas.se



--------------------------------------------------------------------------------

Denna information skickades av Cision http://newsroom.cision.com

Följande filer finns att ladda ned:


Hela Rapporten

sail4fun
14-08-2008, 08:09
Full rapport her http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0C/F3/9B/wkr0003.pdf

"De Norske" i gruppen er vel så vidt i + også for første halvår.

MartinL
14-08-2008, 09:33
Hvor skal de fjerne de 7 nye flyene? SAS DK?

Someone
14-08-2008, 09:35
Eneste positive må være at tapet ble mindre enn fryktet og at man ser forbedringer hos SK IC og STS iforhold til 2007

CK
14-08-2008, 10:17
minus 262 MSEK før engangsposter i dagens situasjon er ikke så ille som det kunne vært.
Puh. Men, det er alvorlig nok. Halvannen milliard i minus så langt i år er ikke bra. Fuelkostnadene alene økte med 1,6 milliarder i forhold til samme periode 2007.

Fredrik Propell
14-08-2008, 11:12
Til dere med økonomisk bakgrunn, var dette et så elendig resultat at div media kan skrive slik: "knallrødt resultat", "FORTSATT BLODRØDT", "Nye krisekutt" og "Elendige resultater" osv. Klart det er dårlig med hundre mill. i minus, men ser man i forhold til hva det ble spådd så er det jo ikke så ille, eller?
Og hvordan kan jeg sammenligne resultatet til Norwegian og SAS uten at man sammenligner epler og pærer?

BU662
14-08-2008, 11:34
Du kan ikke sammenligge det vis-a-vis.

Problemet for SAS er de meget darlige utsikter. Resultat for 2Q ble mere eller mindre som forvented, mens at de ikke kan selge Spanair, at de reduserer med flere fly og sparker flere ansatte, all det skaper ingen glede.

Og nok en ting kommer sikkert i spill.
SAS er en meget stor selskap. Du kan forlike dette med en skip a la "Giant Maersk". Vil du snu, trenger det en stor radius og langt tid.

Ellers anbefaler jeg Tommy777 sitt posting hvor det star mange kreative forslag inn hva skal til slik at SAS har en bedre fremtida.

ENGM RAMP
14-08-2008, 11:41
Huff, dette er KNALLHARDE tider for alle selskap, iallefall 99 % av dem, og all medfølelse til alle som kanskje ATTER en gang må i gjennom spareprogrammer, oppsigelser, reduksjoner i stillingene, omorganisering og mere til.....

SAS er en meget stor selskap. Du kan forlike dette med en skip a la "Giant Maersk". Vil du snu, trenger det en stor radius og langt tid

Dag Viking
14-08-2008, 11:47
Hva har dette med Mærsk Giant å gjøre?
http://www.offshore-technology.com/projects/arne/images/arne7.jpg

BU662
14-08-2008, 11:49
Ok, jeg egentlig mente denne super-tanker av Maersk. Hva heter den?

ENGM RAMP
14-08-2008, 11:52
jeg skjønte iallefall hva du ville si Rickard :) Og godt sagt

Someone
14-08-2008, 11:52
Ok, jeg egentlig mente denne super-tanker av Maersk. Hva heter den?

Emma Maersk ;)



Men tilbake til topic. Den virkelig "bløderen" i SAS gruppen er nå Spanair og blir overasket om ikke ytterligere kutt kommer. Og slik pengene renner ut der vil det være mer lønnsomt å gi bort/legge ned hele Spanair hvis ikke ting bedrer seg radikalt

sail4fun
14-08-2008, 14:04
SAS Norge
Oslo (TDN Finans): SAS Norge fikk et ebit-resultat på 205 millioner svenske
kroner i andre kvartal 2008, mot et ebit-resultat på 451 millioner kroner i
samme periode året før.

Det opplyser SAS i en melding torsdag.

Resultat før avskrivninger og kostnader med leasing av fly (EBITDAR)
utgjorde 445 millioner svenske kroner (703), av en omsetning på 3.347
millioner kroner (2.905).

http://www.dn.no/finans/portal/newsPage?newt__source=feed.news.tdn.ALL_NEWS&newt__newsId=NAS-fs089af0

MartinL
14-08-2008, 14:08
Jeg har ikke hatt tid til å sette meg skikkelig inn i tallene, men hvilken del av SAS er det som blør mest og hvor man kan forvente størst grep. NO, SE, DK eller INTERCONT?
Sistnevnte går vel bra?

sail4fun
14-08-2008, 14:10
JK har det vel skikkelig vondt.

CK
14-08-2008, 14:49
Hvis vi ser på EBIT i Q2 ser det slik ut:

Spanair -197 MSEK
SGS -10 MSEK

airBaltic +3 MSEK
SAS Danmark +4 MSEK
Widerøe +7 MSEK
STS +22 MSEK
SAS International +29 MSEK
SAS Cargo +38 MSEK
Blue1 +45 MSEK
SAS Sverige +76 MSEK
SAS Norge +205 MSEK

P.A.Viking: EBITDAR er vel egentlig en ganske tullete størrelse for et flyselskap som har leasingkostnader som en naturlig del av sitt kostnadsbilde.