PDA

View Full Version : Pas på med valutaveksling i CPH!


Jan
13-08-2008, 08:20
Hos Forexchange, dette er rent bondefangeri !
Fatter ikke hvorfor CPH ikke smider dem ud :drunk:
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=17520


Kritik af nyt vekselbureau som i maj åbnede tre butikker i Københavns Lufthavn. Bureauets ikke helt stuerene forretningspraksis har givet påtale fra lufthavnen, som kalder bureauets metoder for ”vildledning.”


Vil man som rejsende spare penge når der skal veksles er det en god ide at gå langt uden om de tre butikker, italienske Forexchange har åbnet i Københavns Lufthavn.

Forexchange kræver både ekspeditionsgebyr på 30 kr. og et servicegebyr på hele 14,9 pct. af det fulde beløb, som skal veksles.

Problemet er, at kunderne på forhånd ofte ikke er klar over, at de kommer til at betale en overpris på adskillige hundrede eller måske tusinde kroner sammenlignet med vekselpriserne i andre bureauer og banker.

Forexchanges skiltning med gebyret er mangelfuld, og ofte opdager kunderne først, at de er blevet opkrævet det enorme gebyr, når de befinder sig langt væk fra lufthavnen, skriver epn.dk

Sammen med sin kæreste købte 20-årige Carl Andersen forleden 400 euro hos Forexchange. Først da betalingen var gennemført, gik det op for parret, at bureauet havde lagt ca. 500 kr. oven i prisen i ”ekstragebyr.” Parret forsøgte at få handlen annulleret, men det nægtede Exchanges personale.

Hos Københavns Lufthavn oplyser kommerciel direktør Henrik Busch, at lufthavnen ikke blander sig i, hvordan en samarbejdspartner driver forretning, blot reglerne overholdes. Men han indrømmer, at lufthavnen får klager over Forexchange og er opmærksom på problemerne.

Lufthavnsledelsen har flere gange indskærpet over for bureauet, at danske skiltningsregler skal overholdes, ligesom lufthavnen jævnligt tjekker, at Forexchange via skilte oplyser kunderne om det store gebyr.

Og i en mail til en utilfreds kunde, erkender lufthavnen, at skiltningen med servicegebyret skal forbedres væsentligt: ”Vi vil som lufthavn ikke acceptere en vildledning af vores passagerer,” hed det i mailen.

sirpjalle
13-08-2008, 08:32
Forexchange kræver både ekspeditionsgebyr på 30 kr. og et servicegebyr på hele 14,9 pct. af det fulde beløb, som skal veksles.

Å fytti F*** Ikke noen "søte" gebyrer slik som en bank i Norge ville ha tatt (selv om de og er dyre)

CK
13-08-2008, 08:44
personlig pleier jeg alltid putte Skandiabanken-kortet mitt i første minibank når jeg ankommer destinasjonen om jeg trenger cash.

MD11
13-08-2008, 09:25
BankNorwegian kortet fungerer også utmerket;)

sirpjalle
13-08-2008, 11:25
Pleier altlid å ta ut litt cash før jeg går inn på flyet, da her en div til det som trengs ved ankomst, + noen euro-mynter til å putte inn i en automat for å kjøpe vann :) Cash tar jeg ut senere i en en eller annen minibank.

MountainDew
13-08-2008, 11:41
Jeg tar alltid ut penger på destinasjonen med mitt Skandiabank kort. Koster ingenting og kursen blir optimal.

gustavf
13-08-2008, 11:57
Jeg tar alltid ut penger på destinasjonen med mitt Skandiabank kort. Koster ingenting og kursen blir optimal.

Men hva gjør du med den valutaen som er til overs når du kommer hjem igjen? Det er jo ikke alltid man sitter med valuta som man kommer til å få bruk for i nærmeste framtid.

Jeg bruker å veksle noen kroner hos Forex (som kun finnes i Oslo), da de har helt grei kurs, ikke noe gebyr på veksling fra norske kroner og gebyrfri veksling til norske kroner, dersom du vekslet fra norske kroner der. Dessuten tar de i mot utenlandske mynter.

Minibank på ankomst er greit nok, men jeg foretrekker uansett å ha litt lokal valuta for alle tilfellers skyld.

Dag Johnsen
13-08-2008, 12:14
Heisann CK og dere andre!

personlig pleier jeg alltid putte Skandiabanken-kortet mitt i første minibank

Joda, det er greit nok det og det gjoer vel de fleste reisevante, men det er vel ikke det som er poenget her...? Dette er jo ren svindel om man ikke opplyser kundene om slike ting paa forhaand og det skulle staa klart og tydelig fram om disse gebyrene...:angry:

Dag

CK
13-08-2008, 12:24
Gustav - resten av pengene bruker du selvsagt opp i tax-free butikken!!!!

Bizflyer
13-08-2008, 13:06
Hvemer det vel som veklser penger i bank eller andre steder før en reise? Det er jo mye billigere å ta ut med kort på bestemmelsesstedet.

Det aller dummeste man gjør er å veksle tilbake igjen den valutaen man har igjen når man kommer hjem. Det er en elendig forretning ettersom kursen for å veksle tilbake igjen er mye dårligere enn å veksle til valuta.

Det lureste om man har valuta igjen, er å spare dem til neste gang man skal reise!

BF:old

gustavf
13-08-2008, 13:20
Gustav - resten av pengene bruker du selvsagt opp i tax-free butikken!!!!

Selvsagt, selvsagt. Hvordan kunne jeg glemme det :)

AirbusTrond
13-08-2008, 13:21
Noen av oss reiser også til land der man ikke kan bruke lokal valuta på taxfreen... ;)

Forex er godt å ha for å ha litt håndpenger når man kommer fram - har opplevd vanskelige minibanker, kø og stress på litt mer eksotiske flyplasser.

LN-MOW
13-08-2008, 13:32
Hvemer det vel som veklser penger i bank eller andre steder før en reise? Det er jo mye billigere å ta ut med kort på bestemmelsesstedet.


Kankje for dere, men for turister fra mange land er dette ikke noe alternativ. Mange har kun kort som tar store gebyr for cash-uttak og reiser med cash som de veksler inn paa ankomstflyplassen.

Blackhawk
13-08-2008, 16:23
Det lureste om man har valuta igjen, er å spare dem til neste gang man skal reise!

BF:old


Ja dette er det utrolig få som har forstått spør du meg!
Jeg slutter aldri å forundre meg over dem, som tydeligvis
"ALDRI" har tenkt seg utenlands igjen (kan det virke som) -
spesiellt fra charterferie og de har en del Euro som
"brenner" i lomma. Om å gjøre tydeligvis, å enten veksle
tilbake til NOK eller å bruke dem opp på f.eks. flyet
(med dertilhørende dårlig kurs) - ja ja.. :drunk:

SQ 777
13-08-2008, 17:17
Var på lokal postkontor i dag. En svenske vekslet SEK 500 og postdamen sa ar det var gebyr på NOK 75.. Hadde inget valg.. Fikk noe over NOK 320 utbetalt..

Hadde han hatt € eller $ hadde jeg tilbydt ham om å veksle til en kurs vi begge ville ha tjent på......

For to-tre år siden, her i Lillestrøm , møtte jeg et fortvilet amerikansk ektepar. Ingen banker vekslet reisesjekker. Heller ikke posten...

Er visst for dyrt i manuelle rutiner.