View Full Version : ENZV 12. aug
sirpjalle
12-08-2008, 23:24
Var en tur på Sola i dag for å kjøre inn det nye kameraet, har tatt et lite utvalg og redigert litt, men det er liksom noe galt med bildene. De mangler det lille "crispe"
Trenger litt konstruktiv kritikk på disse.
Takk for titten :)
Og kan noen forklare meg hvofor bilder tatt i RAW-format ikke kan åpnes i Photoshop Elements 5.0? Det fungerte med RAW-bilder fra 30D'n, men ikke på 40D'n. :drunk:
sirpjalle
12-08-2008, 23:26
PS! kan noen flytte den til rett underforum? :)
Og kan noen forklare meg hvofor bilder tatt i RAW-format ikke kan åpnes i Photoshop Elements 5.0? Det fungerte med RAW-bilder fra 30D'n, men ikke på 40D'n. :drunk:
Fordi RAW-formatet som 40D'n bruker er av nyere format enn 30D'n. Du må dermed oppdatere Camera Raw evt bruke Digital Photo Professional :)
sirpjalle
13-08-2008, 08:16
Av en eller annen grunn (vet om denne "feilen"), så ble bildene mye bedre på jobb-PCn.
sirpjalle
13-08-2008, 08:17
Fordi RAW-formatet som 40D'n bruker er av nyere format enn 30D'n. Du må dermed oppdatere Camera Raw evt bruke Digital Photo Professional :)
Bare for å dobbelsjekke, snakker vi her om en oppgradering av kamera eller SW?
er denne du trenger :) http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3943
sirpjalle
13-08-2008, 11:40
Det vet jeg, den ligger allerede på USB-sticken.... Men uansett takk for hjelpen :)
sirpjalle
13-08-2008, 22:57
Her er en ny ladning, synes selv denne ladningen ble bedre. Har redigert bildene på en helt annen måte. Ville satt STOR pris på tilbakemeldinger, da jeg ikke HELT er i havn synes jeg :) På forhånd takk......
Har du prøvd litt unsharp mask ?
Rossiyskie Avialinii
14-08-2008, 00:26
Flotte bilder, for all del, men fikk inntrykk av at noen ble litt uskarpe, kanskje du burde legge på litt mer skarphet?
sirpjalle
14-08-2008, 08:36
Ja Lennart, skulle nesten tro det ;)
Som sagt, det mangler noe i bildet, crispheten f.eks. Men men, det er vel bare å kjøre på, så kommer det seg etterhvert..... Tross alt, kameraet er ganske så forskjellig på mange måter i forholdt til 30D.