View Full Version : Reisetips Italia ?? (Toscana & Venezia)
ENGM RAMP
12-08-2008, 13:32
Hei alle!
Da er jammen meg en tur bestilt for å forlenge sommeren med noen dager. Jeg har bestilt meg tur for 2 til Firenze, med avreise 31 August og retur torsdag 4 September....
Men så, hva BØR man få med seg der? Vi har begge 2 lyst å få sett Venezua, men bør vi bli et par dager i Firenze området først, såå dra til Venezia? Eller kanskje dra rett til Venezia og så nyte de siste dagene i Firenze? Er 2 dager for mye i Venezia kanskje?
Tips for hva vi kan finne på / bør unngå etc mottas med takk av de av dere som er Italia-eksperter? EB, FBU4EVER og andre, hvor er dere? :D
:ITA
Venezia?? Du vet at det er på andre siden av landet? I følge GoogleMaps er det 265 km å kjøre. Var selv i Toscana i fjor sommer - leide hus med familien - og det var veldig bra. Var én dag i Firenze (har man ike treåringer på slep kan m,an sikkert bruke mere tid...) og en dag i Sienna som også er en flott og spennende by. Mitt råd - ta det med ro og bare nyt, og spis masse god mat - dét er ikke mangelvare i Toscana!
ENGM RAMP
12-08-2008, 15:36
hehe joda, vet det er på andre siden av landet CK :) Men sjefa VIL gjerne få sett byen da, og da blir det jo slik :) tar 2t 45 min med tog ser jeg
Jeg slenger meg på (og beklager for forsøk på kapring av tråden...:)): er det noen som har gode tips til seriøse utleiere av hus i Italia (kanskje primært i Toscana, men andre steder er også av interesse)?
Vi så mange skilt for disse her der nede: www.agriturismo.net som virket seriøse. Disse her ser også bra ut: http://www.tuscanyaccommodation.com
Ellers så har du jo norske Casa Vacanze som leier ut hos over hele Europa (eller formidler)
http://www.aftenposten.no/reise/article1931669.ece
Tommy777
12-08-2008, 19:59
Min sjef ville ogsaa absolutt til Venezia i juli og dro meg ut av solsenga ved bassenget ved Gardasjoeen for aa dra dit siste dagen av ferien m/paafoelgene overnatting og 100 Euro taxibaat tur til VCE flyplass.
Pakkfullt av folk som vanlig og dersom du skal dit, ta med deg lite/ingen bagasje (se broer og diverse hinder for aa komme seg til/fra hotell).
Var der sist gang med fruen i 2002, men det var sent paa hoesten og langt fra saa mye folk som denne gangen. Vi hadde dagstur da og unngikk derfor aa slepe med oss noe som helst. Dagstur anbefales for baade pengebok og husfredens skyld.
Langt mellom god mat og dyrt erre au. Klarer du aa prate henne ut av Venezia, gjoer for guds skyld det.
Om ikke, skipp Toscana og dra til Stein Kapteins og mitt paradis: Sirmione ved Gardasjoen og kjoer paa dagstur til Venezia. Under en time aa kjoere fra Gardasjoene til Venezia. Du kommer deg lett dit med Air Dolomiti/LH til VRN, 20 minutter fra Sirmione.
ENGM RAMP
13-08-2008, 16:35
hei igjen Godtfolk!
Da ser det ut til at vi dropper Venezia denne gangen, og venter litt med det til litt nærmere rullator-alder (iflg EB :) ) men at vi iallefall leier oss en bil, og farter kanskjer rundt omkring Firenze, ned mot Siena og deromkrig? Høres dette greit ut a? i såfall, er det noen skjulte små perler av hyggelige byer å besøke & overnatte i ??
Helt topp og det er så mye museum etc. dere må få med i Firenze. Så sett av et par dager der, ev. kun en til Accademia og Uffizi.
Uffizi har ufyselige lange køer. Ring og bestill entrytidspunkt og gå foran hele køen ( lite gebyr ) 055-294-883 . Ev med Italia prefix før dere reiser.
Det hoeres svaert saa bra ut, det er masse smaa perler baade til aa overnatte og besoeke - Siena er et meget bra utgangspunkt, vi bodde midt i mellom Cortona og Montepulciano og brukte mye tid i omkringliggende perler...fra Siena kjoer SS438/SP438 mot Montepulciano som er en perle (langs Via dell'Opio nei Corso finner dere en liten kaffebar/resturant med 4 bord paa terrassen med straalende utsikt) Cortona er klart mere turist preget men allikevel en flott opplevelse (Under the Tuscan Sun) er filmet hovedsaklig i Cortona....kort sagt opplevde vi noe spesiellt i alle de smaa byene vi stoppet, og kunne uten unntak tilbragt dager og netter i dem alle) I en litt annen retning fra Firenze ligger Lucca, som absolutt er en perle....og om vaeret er bra er Cinque Terre utmerket ogsaa (selvom disse er bedre med Tog)...
Ser ut som vi møtes... Vi kommer opp fra Roma 1. september men stopper en natt hos vår venn Gino Valente før vi tar to netter like ved Cortona. Om ikke annet så treffes vi på flyplassen når vi flyr LH og dere NB.
Da er det klart for nok en tur til Toscana - våren 2009.
Tommy777
24-08-2008, 17:29
Og fra Chicago meldes ukestur til nord Italia siste uka i april/foerste uka i mai. Selvsagt Lufthansa til Munchen og videre til Verona med LH partner Air Dolomiti som serverer Prosecco, parma skinke og diverse italienske oster mm paa en 45 minutt flight!
ENGM RAMP
26-08-2008, 17:39
Mmm og her er turen vår nå klar.....Vi ankommer Firenxe søndag formiddag, henter ut leiebil og kjører sørover og stopper for lunsj et sted...
I Cortona har vi leid en leilighet fra søndag til onsdag, som vi bruker som base, så tar vi dagsturer rundt omkring, etter at gode tips og råd er mottatt fra dere......i tillegg skal vi da prøve å klemme inn en god lunsj med EB & Co i løpet av dagene, før vi vender nesen mot Firenze onsdag, og reiser hjem torsdag kl. 14....
Dette blir morro!
Basen vår fra tirsdag til torsdag er i like utenfor/innfor "byen" Castiglion Fiorentino - veikrysset Pieve di Chio. Værmeldingen lover oss 29 grader ogg oppover fra fredag... Gjett om jeg gleder meg!
ENGM RAMP
26-08-2008, 20:23
Du verden, bare 12 km imellom :) om du hører etter der nede vil du høre latteren til frua tenker jeg :)
Da blir det mosomt - mannen min er ikke akkurat beskjeden når det gjelder latter...italienerene vil få det morsomt - så kan vi prate fly!
ENGM RAMP
27-08-2008, 10:40
så kan vi prate fly!
det skal vi da jaggu meg klare...litt god drikke hjelper også :)
ENGM RAMP
28-08-2008, 22:22
Og jaggu meg, da var leiebil bestillt! Vi har leid en splitter ny Fiat 500 Sport Edition, med automat, skinn og klima. Tjohooo så jeg gleder meg. Det skal bli morsomt å prøve den vesle loppa :)
FBU 4EVER
30-08-2008, 11:51
God reise til dere alle sammen. Noen tips er avlevert ramp'en og de er stort sett de samme som eurobonus'en fikk til turen i fjor. Håper dere tar en tur innom Ristoro di Làmole. Det er hit Bent Stiansen sender sine kokkelærlinger i noen uker for å lære seg god italiensk mat og vin.:ITA:ITA:ITA
Jeg, og Brandbudronningen, planlegger en tur til Sirmione og Gardasjøen i månedskiftet april/mai. Tommy, har du fastsatt noen datoer?