View Full Version : Til BKK med Egyptair. Ny Star Partner
Da var det slutt på min selvpålagte sommerembargo når det gjelder reiser.
Neste uke bærer det avsted igjen for noen dagers jobbtur til BKK, og av ren nysgjerrighet har jeg denne gangen valgt en noe uvanlig rute til Thailand.
Ettersom MS ble medlem av STAR i vår, er det kanskje på tide med en liten prøve av dette produktet. Reisetiden er ikke så veldig mye lengre sett fra der min reise starter og stopper, så da kan jeg heller sitte ombord i et fly istedet for lange ventetider på en flyplass et sted i verden.
Har Biz hele veien, og om lykken står den kjekke bi kan det jo bli en oppgradering til First mellom CAI og BKK. Enn så lenge er det ikke mulig å bruke poeng for et slik oppkjøp i følge Eurobonus.
Bizflyer
08-08-2008, 23:50
Hvilken rute bruker du for å komme til og fra CAI da? Gleder meg til rapport! Husk menyene! ;)
BF:cool2
Hvilken rute bruker du for å komme til og fra CAI da? Gleder meg til rapport! Husk menyene! ;)
Signaturen hans:
13aug08: MJF-TRD-OSL WF/SK
14aug08: OSL-FRA-CAI-BKK SK/MS
20aug08: BKK-CAI-FRA-OSL-MJF MS/SK/WF
Tommy777
09-08-2008, 04:21
Hjelpe meg, Farmer... Du er klar over at Egyptair har SAS Economy Extra long haul plass til beina i biz? Den rapporten jeg linka til var fra F... Trodde du tulla... Tipper vi faar en "aldri mer" fra Mosjoens store soenn
Bizflyer
09-08-2008, 05:13
Etter å ha lest Sam Chuis rapport, må jeg si meg enig med Tommy. De burde heller kallt produktene sine Business/Extra/Economy istedet for First/Biz/Economy. Les eventuelt selv: http://www.samchuiphotos.com/EgyptAir/
I tillegg serveres det ikke alkohol ombord. Så med dårlige seter og ingen sjampers, er dette ikke flyselskapet for meg!!
Sjekket litt priser på deres hjemmeside. En tur med MS AMS-CAI-BKK og retur i biz kommer på nok 10125, og i First 25700. Til den prisen er det vel kanskje ikke så værst. Biz poeng til BKK for 10000 kr er vel en grei deal. Vil tippe at setene i biz tilsvarer premium economy med TG, og den billetten koster vel 14-15 tusen nå.
Uansett dette blir spennende å lese om...
Tommy777
09-08-2008, 16:26
Uansett dette blir spennende å lese om...
Joda, prisen er jo ikke gaern og jeg er litt spent paa aa se hvordan cateringen er i C
Jeg har fløyet F med MS, og det var ihvertfall OK på en relativt kort flyvning, innbiller meg i en 330/340.
Hjelpe meg, Farmer... Du er klar over at Egyptair har SAS Economy Extra long haul plass til beina i biz? Den rapporten jeg linka til var fra F... Trodde du tulla... Tipper vi faar en "aldri mer" fra Mosjoens store soenn
Hehe, jeg tuller da aldri !
Kan ikke si at jeg gruer meg til denne reisen. Tror det blir en spennende tur og ny erfaring. Det at det ikke serveres alkohol bekymrer meg lite, da dette ikke betyr så mye for meg når jeg reiser på de lengste reisene.
Setene på MS i biz er etter hva jeg kan lese meg til bredere enn Eco-extra på SAS, så får vi se hvor langt de kan legges ned, og hvordan det øvrige produktet er.
Flott Farmer, spennende og velge noe annet enn den "vanlige" røkla bortover dit;) Jeg kunne tenkt meg å prøvd Aerosvit ARN-KPB-BKK. Eventuellt Uzbekistan RIX-TAS-BKK.
Bizflyer
10-08-2008, 13:37
Den Aerosvit ruta di hørtes temmelig søkt ut! Bommet på KPB kanskje?
Dag Viking
10-08-2008, 14:23
Ja, det kalles vel long haul, 17 664km. ARN-KPB-BKK:
http://gc.kls2.com/cgi-bin/gcmap?PATH=ARN-KPB-BKK
Ellers ser man selvsagt frem til rapport fra Farmer, med bilder og det hele?
MountainDew
10-08-2008, 17:50
Egyptair har ofte veldig gode priser på Business fra flere Europeiske byer.
9.000kr til 12.000kr tur/retur BKK. Er Boeing 777 CAI-BKK
Den Aerosvit ruta di hørtes temmelig søkt ut! Bommet på KPB kanskje?
KBP skulle gi en litt mer direkte linje....;)
Ser spennende ut og med priser fra ca. 10 000 fra FRA evt. AMS t/r BKK er det jo et mulig alternativ, burde gå greit å få en billig tilslutning fra TRD. Men Y+ TRD - BKK t/r med SAS er heller ikke mer enn 13500.- (B-class). Venter spent på erfaringene! Men, så var det manglende Gin - Tonic da!!!
MountainDew
11-08-2008, 11:07
Ta bilder av maten også !
FlightDeck
11-08-2008, 16:23
Dette blir moro, det er all grunn til å velge litt alternative ruter når det ikke går nevneverdig utover reisetiden. Kanskje Turkish også kan testes mellom Norge og Bangkok en gang? De er jo også inne i Star nå.
Bizflyer
11-08-2008, 16:29
Sjekket prisen på de Turkise til BKK fra OSL i biz, og den prisen var på høyden med de andre "normale" selskapene, så da er vel en omvei via IST utelukket for meg. Lurer på om de serverer kebab ombord???
MountainDew
12-08-2008, 09:59
Lurt å sjekke biz priser fra andre Europeiske byer da det nesten ikke finnes billige billetter fra OSL
Da er det like før. Innsjekket online på første del av reisen, og jeg skal IKKE utfordre skjebnen ved å sjekke inn noen bagasje på denne turen.
Holder min ryggsekk og trillekoffert tett ved min side, og satser på at det er det beste for både meg og ikke minst de som får minst et kolli mindre å håndtere.
Har nå også fått booket inn et møte i Frankfurt på mitt 3,5 timers stopp der, slik at her utnyttes tiden maksimalt!
Uansett skal det bli en spennende opplevelse med MS på denne reisen, og kameraet er ladet for bildene som skal tas underveis.
Dette blir spennende.........:wow:
Da var førtse etappe unnagjort med WF mellom Mosjøen og Trondheim og SK videre til Oslo. Begge fly i skarp rute, og med greit belegg, om ikke annet sett med flyselskapenes øyne. Nå er jeg på Radisson SAS, hvor det igjen vanket oppgradering til Businessrom.
EBG er greit å ha ;-)
Nå gjelder det å få tak i strykebrett og strykjern, som av en merkelig grunn ikke er standardutstyr på rommet. Men fin og fancy kaffemaskin har de funnet plass til ...
Blir en lang dag i morgen med kundemøte allerede kl 0715 før jeg reiser til Frankfurt 0935.
Har også booket inn et spennende møte med * i FRA før jeg setter meg på Egyptair til Cairo og Bangkok.
Nedenfor er bilde av kaffetrakteren som nok var såpass dyr at Radisson har skippet strykjern/strykebrett på rommet, og som igjen medførte at eneste mulighet var å legge ut på vandring til strykerom i 4 etg.
Ikke bra etter min mening. Kanskje vi skulle legge ut en uhøytidelig meningsmåling om hva som er viktigst på et godt businessrom ?
Selv mener jeg ja takk, begge deler, og er ikke happy med den løsningen som er valgt her..
Dag Viking
13-08-2008, 22:05
Hvilket fly var du med? Jeg var med 18.40 forsinket til 19.05 fra Trondheim. Dårlig belegg, sikkert under 50%
Så noen flere detaljer.
WF733/13aug MJF-TRD Dash8-100 LN-WIB sete 9A
Etter å ha sjekket inn online på en eminent webtjeneste, og med planer om å reise hele veien uten å sjekke inn bagasje, timet jeg det hele nokså tight.
Sjekket online, og så at flyet gikk noen minutter sent fra Bodø, og regnet med at denne forsinkelsen var fløyet inn på veien til Mosjøen med et raskt stopp i Sandnessjøen.
Jeg dro fra kontoret 1630, slik at jeg skulle være på flyplassen 15-20 min før avgang kl 1703, og timingen var perfekt da jeg så flyet komme inn i en venstresving fra sørvest idet jeg parkerte bilen.
Kjapt gjennom Security, hvor også min bagasje med alle mulige ledninger og annet rart alltid volder sikkerhetsfolkene noe hodebry.
Ombordstigning startet nesten med en gang jeg kom inn i avgangshallen, og jeg la merke til at hele hallen virker tom og trist nå, ved at Lufhavnkafeen til Hulda ble nedlagt tidligere i sommer ;-(
Underlig at ingen andre ser mulighetene til å videreføre denne drifta, og jeg lurer på om det kan skyldes at Avinor kommer med helt andre vilkår til en ny drift, og at dette gjør regnestykket dårligere .. Egil ?? What`s up på den fronten?
Selve flyturen var en helt ordinær og grei sommerflygning med litt turbulens ved landing på Værnes grunnet noe bygeaktivitet. Satte meg som vanlig så langt bak som mulig, og halvslumret hele veien.
Servering .. Ikke noe som fristet i dag.
Landing nesten 10 minutter før rutetid som gjorde at overgangen til SK377 ble romslig og fin.
SK377/13aug TRD-OSL B737-400 LN-BRQ sete 5A
Ettersom WF733 var før rute var det ikke noe stress å tusle bort til Gate 32 hvor pre-boarding startet allerede 25 min før avgang.
Reiste helt billett - og boardingkortløst, og dro bare kortet på selvbetjeningsinngangen. Det er underlig hvor selvfølgelig ting blir etterhvert som man blir vant med dem, samt at dette systemet også er ressursbesparende for stasjonene.
Greit belegg på denne avgangen, uten at jeg telte passasjerer, og ikke minst mye og volumiøs flyfrakt av antall traller å dømme.
Også 3-4 paller som skulle ombord, slik at gaffeltrucken var i aktiv bruk. Satt og studerte stuerne litt, og det var godt å se på den ytterst forsiktige håndteringen av både frakt og gaffeltruck.
Boarding startet 15 min før avgang, og jeg ventet nesten helt til slutt med å gå ombord da jeg skulle sitte på rad 5.
Vel ombord var midtsetet ledig, slik at det ble litt armslag på sete 5A.
Dagens maskin var LN-BRQ, malt i SAS farger og med SAS Norge dekalene på plass.
Benplassen var betydelig bedre enn på de nye maskinene, og knyttnevetesten ble bestått. For de som er helt innviet i dette med pitch .. er det stor forskjell på 737-400 og 700/800 ?
Det er morsomt å se SAS nå om dagen, hvor motivasjon og stemning hos både bakkepersonell og kabinansatte virker å være god. Kan det være at den "Formel 1 kommunikasjonen" som er innført bidrar til dette.
Boarding gikk i alle fall som smurt, alt under kontroll hele veien, og pushback et lite minutt før rutetid.
Bra og informativ annonsering både fra styrhuset og kabin, og servering kom raskt i gang så snart sikkerhetsbeltelysene ble slått av.
Passasjermengden bar fortsatt preg av å være ferierende, noe som også helt tydelig resulterer i større ombordsalg.
Mitt bidrag til kassen denne gangen ble en Cola og Cashewnøtter til 35 kr, noe som absolutt var verdt pengene.
Landing rett fra nord 8 minutter før rute, og en rask gåtur inn i terminalen og bort til hotellet gjorde at jeg var innsjekket her bar 5 minutter etter oppsatt rutetid.
Slettes ikke verst.
FlightDeck
14-08-2008, 10:54
Takk for rapporten så langt. Jeg har også stusset over den tilnærmet ekstremt gode benplassen på SAS' 737-400-fly. De fire maskinene som er i drift er enn så lenge et godt eksempel på nytt og gammelt hva gjelder benplass hos SAS, og det er synd at det er blitt så trangt i 737NG-flyene. Setene er i tillegg harde og vonde. Ellers er det alltid moro når servicen er på topp. God tur videre!
Tommy777
14-08-2008, 16:54
Meget detaljert og flott saa langt. Naa begynner moroa!
Skikkelig business rom:
God plass/sittegruppe
Godt utvalg av TV kanaler
Kaffemaskin (den nye maskinen du posta bilde av saa panser ut)
Morgenkaape
Gratis flasker med vann
Turn down service med litt snacks paa hodeputa
Strykjern/brett er det alltid paa alle rommene jeg bor paa i US and A, har aldri brukt det selv.. Leverer skjorta paa morran her dersom jeg trenger denne typen service, tar 3 timer for express, morra til kveld uten express. Tror alle Radisson har Express Laundry tjeneste.
Har foroeverig kun flotte ting aa si om Radisson SAS OSL. Har alltid faatt kjempeservice og 9 av 10 tilfeller oppgradert til suite
Kaffemaskinen er vel en Nespresso maskin. Vet at Nespresse har gjort en avtale med Radisson, men jeg er ikke sikker på hvilke land det gjelder, men jeg vet de har det i Danmark
Bodde på Radisson Gardermoen for 14. dager siden og kaffemaskinen var elegenat og meget bra (når jeg etterhvert fant ut hvor kaffen var!!- ligger i noen små kapsler som puttes inn en eller annen plass!!) Har aldri savnet strykebrett på rommet, men mulig at det vises på skjorter/bukse???
SK4751/14aug OSL-FRA B737-800 LN-RCX Sete 4A
Nå skal vi la strykebrett eller ikke ligge;-) Skjorten fikk jeg strøket og jeg var presentabel nok til første møtet kl 0715 på OSL i dag.
SAS-hotellet på OSL ER et av de bedre jeg bor ofte på, så jeg skal vel egentlig ikke klage.
Ble hentet utenfor terminalen, levert kl 0900, slik at det var bare tiden og veien til utgangen. Absolutt ingen foran meg i Fast-Track, slik at sikkerhetskontrollen gikk veldig raskt unna.
Hadde en kjapp runde innom Tax-free for å kjøpe norsk sjokolade som var bestilt av en av dem jeg skulle ha møte med i FRA, noen minutter på gate for å få lastet ned mail og ombord på sete 4A, som var siste rad med business på denne maskinen i dag.
Midtsetet er blokkert på begges sider, og på høyresiden er det som bildet viser egentlig bare 2 skikkelige seter, og et "barnesete" i midten om man legger godviljen til. Setene på denne maskinen var forøvrig av den gamle typen, som fortsatt er myke og gode og sitte i, til motsetning til setene som er levert på de nyeste maskinene.
Nok en SAS avgang på skarp rute, og jeg noterte meg pushback 1 minutt før tiden.
Også på denne avgangen en hyggelig og motivert besetning etter hva jeg kunne se. Service startet raskt etter takeoff, med hot-towels først, tett etterfulgt av pretzels og drikke. Holdt med til Diet-Coke i dag ettersom jeg skulle rett i møte.
Maten var velsmakende som bare det, selv om kyllingretten av utseende ikke var noe plagsomt innbydende. Her har nok cateringleverandøren .. eller SAS som bestiller noe å lære. Som bildet viser var den TOTALT fargeløs, og noen tomater eller grønne kvaster hadde gjort førsteinntrykket til noe helt annet.
Jeg spiste raskt, og brettet ble fjernet med en gang jeg var ferdig, uten at de var ute med tralla eller at jeg måtte be om det. BRA !
Resten av turen var på det jevne og etter min mening en bra gjennomføring av dagens besetning.
Landing i rute, og du verden som det bygges på FRA om dagen. En hel skog av kraner kan skues fra rullebanen.
Parkering langt ute på fjernparkering også i dag, men rask busstransport direkte inn i B-piren gjorde at jeg var ute av terminalen mindre enn 10 minutter etter at vi stoppet opp ute på Tarmac.
Blackhawk
15-08-2008, 01:27
Kaffemaskinen er vel en Nespresso maskin. Vet at Nespresse har gjort en avtale med Radisson, men jeg er ikke sikker på hvilke land det gjelder, men jeg vet de har det i Danmark
Ja disse Nespresso-maskinene finnes også på (alle?) Radisson-hotellene
i Sverige, i det minste på Radisson Arlandia-hotellet (Business-rom
samt Suiter i det minste). Stilige maskiner, som jeg sterkt vurderer
å anskaffe selv.. :cool:
På en kranglete wi-fi forbindelse fra Cairo, kunne vår utsendte melde storfornøyd om en meget bra tur i Egyptair's 737-800. Superlativene haglet, faktisk! Vi får se hva som blir meldt når han får installert seg på en litt mer kommunikasjonsvennlig plass i BKK.
Tommy777
15-08-2008, 04:05
På en kranglete wi-fi forbindelse fra Cairo, kunne vår utsendte melde storfornøyd om en meget bra tur i Egyptair's 737-800. Superlativene haglet, faktisk! Vi får se hva som blir meldt når han får installert seg på en litt mer kommunikasjonsvennlig plass i BKK.
Fikk samme feedback her ogsaa. Skal bli spennende aa se.. Har Egyptair 2+2 i biz paa 73?
MS786/14aug FRA-CAI B737-800 SU-GCN Sete 9K
WOW .. hvilken positiv overraskelse denne nye stjernen på STAR himmelen var!
Det hele startet godt med dedikert innsjekk for Business og Star Gold medlemmer, en innsjekkskranke som ikke hadde noen i køen, mens økonomikøen var langt som et vondt år. Effektive og hyggelige LH-ansatte stod for denne tjenesten.
Jeg kom rett fra et møte på flyplassen, og sjekket inn knapt 40 min før avgang, slik at det ble ikke tid til noe loungebesøk denne gangen, noe som kanskje er like greit på FRA, hvor LH sine lounger ofte er helt fulle.
Sikkerhetskontrollen gikk greit, bortsett fra at de lurte fælt på hvorfor jeg hadde med to PC-er( skulle ha med den ene som ny backupmaskin på vårt kontor i Thailand), men slapp da gjennom etter å ha forklart akkurat den saken.
Langt å gå helt ut til gate B26, og boarding hadde startet når jeg kom så langt, slik at jeg fulgte køen og gikk rett ombord
Der ble jeg møtt av 3 store smil, hvor besetningen var veldig imøtekommende med å vise meg til rett sete( på rad 2) og de kunne opplyse at setet ved siden av meg nok ville forbli tomt ettersom jeg hadde Star G-kort !! Her var de informert tydeligvis. Dette stemte jammen også, og jeg tror faktisk at dette var det eneste tomme setet på hele turen.
MS har etter hva jeg har klart å finne ut nesten helt nye 737-800, og dette flyet framstod som veldig nytt, rent og pent.
De har 4 rader med 2+2 konfiguarsjon, men brede og myke stoler, som slår SAS og LH sine langt ned i støvøene når det gjelder komfort.
Full IFE har de også, med "Video on demand" , slik at det var mulig å stoppe filmen underveis. Til og med strømuttak for laptop hadde de fått på plass, slik at her var det bare WIFI som manglet.
Kapteinen kom på PA noen minutter før oppsatt rutetid med meldingen om at vi ville få mellom 20 og 30 min forsinkelse grunnet avgangsrestriksjoner på FRA. Dermed startet kabinbesetningen med en runde service i ventetiden.
Hot-towels ble tryllet fram, og de kom med velsmakende juice-coktail til alle foran gardinen, selvsagt serevert i skikkelig glass og ikke plastglass.
Et veldig godt førsteintrykk var skapt!
Når 20 minutter var gått, startet den sedvanlige sikkerhetsinstruksjonen, i dette tilfellet over IFE-anlegget, på arabisk, engelsk og tysk. Det mest kuriøse er kanskje den siste delen av dette, som er en arabisk bønn, som etter hva jeg oppfattet av mine medpassasjerer er Islams "Fadervår". De som kunne arabisk fulgte i alle fall denne bønnen høylytt, slik at jeg tenkte at om Allah vil så går nok denne turen aldeles utmerket. Så var det bare å håpe at pilotene også gjorde SIN del av jobben for at vi skulle få en trygg tur.;)
Setene var som bildet nedenfor viser brede, myke og i stoff med skinndetaljer. Etter min mening stilfullt og behagelig.
Ca 15 minutter etter takeoff startet serveringen, som er en av de bedre jeg har opplevd på en 737-800 0g på en såpass kort flygning (4:10).
Det hele startet med en forrett bestående av salat med valgfri dressing som de hadde i skål som ble servert etter ønske, lakse, reke og potetsalat, samt varme rundstykker og ostefat til.
Ettersom EgyptAir er helt alkoholfritt tenkte jeg at jeg skulle prøve alkoholfritt øl, og det var slettes ikke ille. Minnet mye om Munkholm.
Alt ble servert på skikkelig porselen, som bærer MS sin nye logo og profil, slik at her har de satset på et gjennomført produkt på Europarutene sine.
Til hovedrett var det 3 valg. 1 biffrett, en fiskerett og en kyllingfilè på pastaseng, som jeg valgte. De kom med hovedretten på egen tralle som man kunne velge fra, og dermed kunne man se maten før den ble valgt.
Etter hovedrett vanket det dessert med kaffe, pluss sjokolade.
Alt i alt tok matseansen godt og vel en time, og de ryddet av individuelt ettersom man ble ferdig, og de 2 unge kvinnene og den noe eldre mannlige purseren hadde en veldig fin stemning seg i mellom, som smittet over på hele kabinen.
Når all servering var overstått kom purseren bort og lurte på jeg var fornøye med mat og service, noe jeg ikke kunne legge skjul på at jeg virkelig var. Snakket litt med ham, og det kom fram at de var fryktelig stolte av sitt nye produkt, som ble veldig oppgradert i forbindelse med at de kom med i STAR. Dette med STAR opptok ham mye tydeligvis, og han kunne fortelle at dette hadde medført en skikkelig vitamininnsprøyring i hele selskapet.
Mett og fornøyd valgte jeg å lete meg fram til en film som jeg så ferdig før jeg slumret litt mot slutten av flyturen.
Landingen i Cairo var det ikke noe å utsette på, men da vi kom ut der var det slutt på den blankpolerte opplevelsen ombord.
De har ingen flybroer der, heller ikke i den nye terminalen.
Det kom en egen buss og hentet den lille gruppen i business, og vi ble kjørt i syv lange og syv brede før vi kom til en "ankomstterminal" hvor det var bagasjeutlevering og passkontroll/ salg av Visum for de som skulle inn i Egypt. For oss som skulle i Transfer ble vi geleidet inn i et lite avlukke, hvor vi ble bedt om å vente for ny transport til den nye terminalen!
Etter ca 15 minutter var det klart for transport videre med en sliten buss uten A/C. 32 varmegrader kjentes godt de ca 10 minuttene denne turen tok. Endelig framme i den nye terminalen var det ny sikkerhetskontroll, hvor det ikke var snakk om å ta ut lapotop eller toalettmappe, slik at denne gikk fort og greit. Jeg fant raskt fram til EgyptAir sin Lounge som var helt oppunder taket, og med god A/C og godt utvalg av arabiske småretter og mineralvannn.
Alt i alt en utrolig bra flyreise med superb servering og service, og et bakkeprodukt som de fortsatt har et stykke igjen før det noe uorganiserte kaoset framstår som godt;-)
Velkommen blant stjernene !
Tommy777
15-08-2008, 20:49
Det maa jeg si! Du hadde vel med ei Vodkaflaske slik at du fikk fyrt opp de juice drikkene dama kommer med?
Er spent paa neste leg
Det maa jeg si! Du hadde vel med ei Vodkaflaske slik at du fikk fyrt opp de juice drikkene dama kommer med?
Er spent paa neste leg
Hehe, du Tommy, du Tommy ... livet kan da leves godt uten alt dette brennevinet :lol:
Nå tar jeg kveld her i tropenatten, så kommer neste del plutselig.
Måste vara trött, tyckte att deras Inflight magazine hette "Horhus" :rolleyes:
Kjempeflott rapport... Nespresso ruler - fikk en heftig maskin til 40 årsdagen. Nå er det kapsler med kaffe hele døgnet - i dag kom velkomstpakken fra Nespresso Club - 250 kapsler. Butikken i CPH er også et besøk verdt - men det akn vi skrive om i en annen post.
Tilbake til sport - kuuult at du likte EgyptAir uten alkohol - bra tegn av/ved en passasjer!!!
Ombordstigning startet nesten med en gang jeg kom inn i avgangshallen, og jeg la merke til at hele hallen virker tom og trist nå, ved at Lufhavnkafeen til Hulda ble nedlagt tidligere i sommer ;-(
Underlig at ingen andre ser mulighetene til å videreføre denne drifta, og jeg lurer på om det kan skyldes at Avinor kommer med helt andre vilkår til en ny drift, og at dette gjør regnestykket dårligere .. Egil ?? What`s up på den fronten?
Litt OT å svare på dette i en tripReport da, men siden også Odd har reagert på at det ble "stille" og tomt i avgangshallen når Hulda og hennes Lufthavnkafé stengte får jeg vel skrive noen ord. Etter over 20 år med kafédrift fra kl midt i natta til langt på kvelden forstår jeg forresten at Hulda ønsker å nyte pensjonstilværelsen ^_^
Bare så synd at hun la opp på verst tenkelige tidspunkt for en smidig overgang til nye drivere. Sommertid og sommerferie...
Lufthavnsjefen satte inn en liten annonse i lokalavisa og trodde det skulle holde, men responsen var laber... Et par tre som meldte interesse og kun en person som kom og så på mulighetene/fasilitetene. Det er for dårlig :(
Velforeningen for "Trivelig Lufthavn" har bedt Lufthavnsjefen gjøre en innsats, men fikk til svar at han allerede hadde brukt over 6000,- på annonse og så ingen grunn til å bruke mer... Elendig kaller jeg sånn!
Det er 18-20 personer som jobber på flyplassen hver dag og det ble ofte bestillt både lunch og middag, og ca 50.000 passasjerer i året utgjør en bra mulighet for salg. En gang i ny og ne har vi også uregelmessigheter ved MJF (dog meget skjelden :rolleyes:) og da er det greit å kunne tilby mat og drikke til de som må vente på neste fly. Ofte har vi busstransporter til SSJ, MQN, BNN når flyene ikke kommer ned der (samt BOO og TRD når det er eneste alternativ for å få passasjerene i vei fra MJF) og igjen, det er greit å kunne sende med mat og drikke på slike turer.
I tillegg ligger flyplassen ca 13 minutter unna de fleste som bor i Mosjøen, noe som gjør plassen attraktiv for lokalbefolkningen også. Det var søndagene et godt eksempel på. Da var kafeén full av kafégjester når vi begynte på jobb kl 1130. Det gjelder bare å markedsføre seg!
Men det er lys i enden av tunellen.
Vi (Widerøe) har hatt en ringerunde til div. etablissement i Mosjøen og omegn, og lagt fram mulighetene. Noen er meget interessert, så tipper at til uka har vi et par der oppe som skal se på lokalene. Spennende spennende!
E!
MS960/14aug CAI-BKK B777-200 SU-GBX Sete 9A
Etter opphold i loungen helt oppunder taket på terminalen i ca 2 timer var det tid for avgang til Bangkok. En helt grei lounge, men veldig kaldt der. Tydelig stor prestisje i å kjøre A/C på maksimal effekt. Greit utvalg i småretter og mineralvann, samt gratis WIFI.. som bare virket delvis.
Det er bygget en helt ny terminal i Cairo, men av en eller annen mystisk årsak har de valgt å ikke ha broer ut til flyene. Terminalen er i 3 etasjer, med avgangsnivået i første etasje, restauranter i 2 etasje ( Mc Donald også tungt tilstede) , og lounge i 3 etasje.
Men, hvor i all verden har de fått tegningene fra? En totalt ulogisk terminal med tanke på passasjerstrømmer, med ca 10-12 bussgater hvor inngang til disse lå side om side i en relativt smal passasje fylt av butikker( bilde 2)
På min avgang til Cairo, med over 300 reisene var det en lang kø som stengte hele korridoren utenfor sikkerhetskontrollen, hvor også den første kontrollen av pass og boardingkort ble gjort. Vel innenfor var det en liten "bussgate" hvor det kanskje kunne ha vært 70-80 sitteplasser.
Det var ingen pre-boarding for First og Biz-pax, så jeg stilte meg nært utgangen for å komme med første buss som stod parkert utenfor. Ca 25 min før avgang var det klart for første pulje, og boardingkort ble mottatt og registrert, hvoretter pass og boardingkortstubb ble sjekket 15 meter bortenfor før man fikk gå ombord i bussen.
Bussturen tok 6-7 minutter til fjernparkering og før det var mulighet for å gå opp flytrappen var det jammen ennå en kontroll av pass og boardingkort .... ikke rart at hele prosedyren tok sin tid, og det var noe merkelig kaotisk og hjelpeløst over hele denne bakkeoperasjonen.
Vel ombord var det en helt annen stil sog schwung over det hele, og jeg ble geleidet på plass til sete 9a, hvor det raskt ble tryllet fram "cold-towel" og velkomstdrink helt lik den som ble servert på forrige flygning.
Ombordstigningsprosedyren tok nærmere EN time før alle var ombord, og vi tok av nærmere 40 minutter etter avgangstid, noe som skyldtes at det abre var EN buss tilgjengelig for denen avgangen i følge kapteinen som beklaget dette.
Konfigurasjonen må denne 777-200 var 2-2-2 i Første klasse , og 2-3-2 i business. Etter hva jeg kunne se var stolene forøvrig ganske like.
Også her var det brede og myke stoler, men som ikke kunne legges helt ned.
Mer som en god gammeldags "bestefarstol" som i alle fall min kropp fant seg relativt godt tilrette i.
Også på denne avgangen den sedvanlige "fadervår" og vi var klar til å ta av.
Etter takeoff, ble kursen satt rett mot syd, en kurs som ble holdt helt til vi var sør om Sinai-halvøya, og vi svingte mot øst. Kapteinen forklarte rutevalget med at det ikke var mulig å fly over Palestina!( mao ikke snakk om at det er et land som heter Israel der, noe som heller ikke vistes på moving map ombord.. )
Serveringen startet ca 35 min etter avgang, hvor hot-towels og menyer ble delt ut. Crewet ombord på denne flygningen var i all hovedsak egyptiske, samt at jeg observerte 3-4 Thaiere, hvorav en i First/Biz. God tone dem i mellom, og en flott og oppmerksom service hele første del av reisen hvor jeg var våken i alle fall.
Også denne maskinen var helt full, men servicen var effektig og hyggelig.
Forrett først, som bestod av laks, reker, brød og salat med vagfri dressing.
Deretter fulgte de opp individuelt, og serverte hovedretten når man var ferdig med forrett, uten at man måtte vente på at hele kabinen skulle være ferdig samtidig. Jeg valgte en kyllingrett også på denne strekningen, som kom veldig raskt, uten at de brukte tralle.
Dessert , ost, frukt og kaffe kom veldig raskt etter at alle var ferdig med maten. Velsmakende og kraftig sjokoladekake ble inntatt med en liten kaffekopp OG, ryddet unna uten forsinkelse.
Selv begynte jeg å kjenne at det var lenge siden jeg stod opp, og bestemte meg for å forsøke å sove så mye som mulig på denne 9 timers reisen.
Ba besetningen om å ikke vekke meg for frokost, og helst ikke tidligere enn 20 min før landing.
Jeg sov bemerkelsesverdig godt på denne turen og våknet opp relativt uthvilt etter over 6 timers søvn i delvis sittende stilling. Men, ettersom stolen var såpass myk var jeg ikke så stiv og støl som jeg hadde fryktet.
Alt i alt en veldig positiv overraskelse å reise med EgyptAir.
Skal ha samme vei tilbake om noen dager, en reise jeg absolutt ser fram til. Servicen ombord må jeg i har imponert meg, og de står ikke tilbake for hverken SAS eller Lufthansa!
Det som trekker ned er bakketjenesten i Cairo, men jeg har bodd halvannet år i Midtøsten og er jo ikke overrasket over akkurat DEN delen.
Her tror jeg at STAR kan bidra med både rutiner og finish, og ikke minst på det kulturelle plan hvor effektivitet og logistikk ligger langt unna de fleste konkurrentene.
Takker for bra rapport! Høres jo ut som det er et alternativ til en del andre, hvertfall på C-klasse.
Forøvrig kjenner jeg igjen boarding-kort og passprosedyren fra Cairo for to år siden med LH. Mye sjekking og dobbeltsjekking og uorganisert kaos. Med LH var det hvertfall bro ut til flyet.
Helt topp å lese, Farmer. :exclaimation.. Super..
Men jeg er som Tommy777, hadde tatt med vodkaflaska og fått litt fart på
den nydelige juicen.. Slik at jeg kunne holde meg våken en stund og nyte flyturen .....^_^:colgate:.
Jeg er i den heldige situasjon at jeg aldri reiser i jobb, og aldri har gjort det. Luksus menneske... :72
::cheers:
En rask sjekk FRA-JNB i november - rundt kr 9000 t/r i høst i C-klasse. (Fikk ikke til noe connection med OSL på løsningen til Farmer, men det er sikkert mulig)
Til sammenligning skal LH ha 7500 i øko-klasse, 32000 i C-klasse for hele strekningen, OSL-JNB, i samme tidsrom.
En rask sjekk FRA-JNB i november - rundt kr 9000 t/r i høst i C-klasse. (Fikk ikke til noe connection med OSL på løsningen til Farmer, men det er sikkert mulig)
Til sammenligning skal LH ha 7500 i øko-klasse, 32000 i C-klasse for hele strekningen, OSL-JNB, i samme tidsrom.
Nei, dette er en pris som tydeligvis ikke kan kombineres med andre billetter, men ettersom flyet ikke går fra FRA før etter 15, og lander på retur rundt 14 er det ingen problemer med å finne rosmlige forbindelser til en hyggelig pris.
En tur som den jeg har nå gir 3200 + 9200= 12400 EB-poeng hver vei, slik at dette er jo også noe å ta med i beregningen.
MountainDew
17-08-2008, 01:01
Takk for en super rapport. Vurderte EgyptAir når jeg skulle til Thailand forrige vinter men endte på China Airlines selv om de var et par tusen dyrere på biz.
Reiste innenriks i Egypt for en uke siden med Petroleum Air Service CAI-SSH og kjenner meg igjen i beskrivelsen av bakketjenesten. Den helt nye terminalen i Sharm El Sheikh har heller ingen broer så det er tydeligvis ikke inn i Egypt.
Kommer rapport fra Egypt turen snarlig :)
Tommy777
17-08-2008, 19:50
Det som er den store forskjellen mellom bestefar stolene og alt annet business er jo at benplassen er utrolig mye mindre. Pitchen er heller ikke det samme ser jeg. Du sammenlignet med "klassiske" business stoler, noe som er greit for bredde, men benplassen er 1/3 av det SAS/LH/UA hadde paa klassisk business og det vil ogsaa si at setene ikke kan legges i naerheten av hva man kunne tidligere i klassisk C. Etter det jeg kunne se i Chous rapport er vel F det man kan sammenligne med klassisk C? EgyptAir business seter minner om Qantas short haul i C spoer du meg baade naar det gjelder seter og benplass.
Det forklarer selvsagt prisen. Det gjoer jo dette til et godt alternativ, men jeg tror nok jeg hadde betalt for Thai Premium Economy eller SAS Economy Extra enn alternativet her.
Fra Europa til Egypt fristet dog mye mer enn 9 timer i en ol school 777. Her konkurrerer man jo med 3+3 single aisle med midtsetet blokkert i midten
Takker for spennende rapport!
Ser ut som C-setene her er omtrent som First/Business på US-selskaper, eller ikke langt unna!? Farmer?
Det forklarer selvsagt prisen. Det gjoer jo dette til et godt alternativ, men jeg tror nok jeg hadde betalt for Thai Premium Economy eller SAS Economy Extra enn alternativet her.
Kjempeflott rapport. Har sjekket pris TRD - FRA - CAI - BKK i februar/mars (vinterferien) i 2009 og blir ca. 12500 i C og det ser jo spennende ut. Y+ på SAS er noenlunde det samme, men bedre (?) benplass, vin etc. og fler EuroBonus poeng trekker opp (er EBG). Selvsagt også muligheter for oppgradering til C, ihvertfall med poeng. Men det hadde jo vært artig å prøve noe nytt også da! Venter spent på rapporten fra returreisen.
Dag Viking
17-08-2008, 22:30
Jeg finner OSL-JNB i C i november for 24 000. Da kan du velge om du vil fly LH sin 744 eller SA sin 340 som code-share. Ingen upris i det hele tatt.
Ser ut som C-setene her er omtrent som First/Business på US-selskaper, eller ikke langt unna!? Farmer?
Sammenligningen er ganske korrekt. Samme bredde, myke fine stoler man kan synke litt ned i. de kan legges ganske godt ned, og benplassen opplevde ikke jeg som nie problem, da bena forsvinner langt under stolen foran når man sover.
Nå er det siste dag i BKK, og jeg skal nå snart sjekke ut fra et eminent hotell, Sheraton Grande Sukhumvit som har vært mitt hjem i noen dager. Med SPG status kan jeg ikke klage på noen verdens ting her. Meget bra rom, fantastisk bra servive og masse god mat. Møter hele dagen før kursen settes mot vest i natt.Akkurat samme ruten som jeg reiste nedover med, bortsett fra at Lufthansa erstatter SAS mellom FRA og OSL.
Balle Chlorin
19-08-2008, 14:55
Takker for bra rapport! Høres jo ut som det er et alternativ til en del andre, hvertfall på C-klasse.
Forøvrig kjenner jeg igjen boarding-kort og passprosedyren fra Cairo for to år siden med LH. Mye sjekking og dobbeltsjekking og uorganisert kaos. Med LH var det hvertfall bro ut til flyet.
Hvis du syns det var kaotisk der, kan du jo prøve å fly ID derfra..... :wow: Kom ikke gjennom sikkerhetskontrollen før det var bekreftet at vi kom på flyet, dvs at man får kronisk dårlig tid. Vi satt begge ny pers på løping med kofferter, inkl pitstopp i passkontroll. Anbefales ikke for folk med dårlig hjerte!
Da er den reisende fant under forflytning igjen ;-)
Meget bra start på reisen denne gangen. Tydeligvis veldig fullt fly lenger bak i dag, og mitt EBG kort gjorde at jeg ble oppgradert til First :colgate:
Nå er sete 2A printet på boardingkortet, har fått meg en dusj i Thai sin F-lounge og skiftet fra møtekostymet dress og slips til jeans og T-shirt slik at komforten blir et hakk bedre.
Nå nytes en kald Singha og litt snacks i loungen før ombordstigning starter om ikke så lenge. Da ser jo dette ut til å bli en ennå bedre reise jo. Mer kommer på neste stopp!
Tommy777
19-08-2008, 20:55
Very nice! God tur! Husk aa ta masse bilder denne gangen ogsaa
Tommy777
19-08-2008, 20:57
Synes forresten maten saa bedre ut paa den korteste leggen paa turen til BKK
Synes forresten maten saa bedre ut paa den korteste leggen paa turen til BKK
Ja, faktisk var maten på det korteste hoppet vel så bra som på det lange.
Det virket på meg som om at de er i ferd med å forbedre hele servicekonseptet ifbm sin inntreden i Star Alliance, og at de har gjort dette på europarutene først. Ikke noe å si på mat og service CAI-BKK heller i Biz, men der forventes det jo et bra produkt. FRA-CAI kom som en hyggelig overraskelse.
Meget bra start på reisen denne gangen. Tydeligvis veldig fullt fly lenger bak i dag, og mitt EBG kort gjorde at jeg ble oppgradert til First Se det ja. Nå begynner det å lukte stor fugl!:colgate:Egyptair har forstått hvordan oppgraderinger skal skje- etter status. De bruker tydeligvis ikke BINGO metoden som SAS ofte gjør-helt tilfeldig hvem som har det rette nr.!:cry:
MS959/20aug BKK-CAI B777-200 SU-GBP Sete 2A (upgrade to First)
Da var noen hektiske dager i Bangkok over for denne gangen, og hjemreisen stod ubønnhørlig for tur.
Etter et bedre måltid med god mat og drikke ute på en av side-soiene til Sukhumvit dro jeg relativt tidlig ut til flyplassen. Grei trafikk og jeg var på flyplassen allerede kl 2045, 4 timer før avgang.
Dessverre har også MS dedikert innsjekk, som ikke åpner før 3 timer før avgang, slik at jeg gikk ned en etasje, hvor jeg satte med på Starbucks med en liten latte og slappet av litt i påvente av at innsjekk skulle åpne.
Synd at ikke STAR-selskapene kan ha en felles innsjekk for Biz og First, slik at man nå i alle fall kunne få bruke loungene når man er tidlig ute. Opplevde forøvrig det samme med SAS i Seattle, slik at det er jo ikke bare i BKK at det er slik..
Da innsjekk endelig åpnet kom dagens fine overraskelse, ved at jeg ble oppgradert til First grunnet overbooking lenger bak i flyet. EBG-kortet og dress spilte muligens inn, eller også at jeg for en gangs skyld var veldig tidlig ute.
Gikk raskt gjennom passkontrollen og ned i TG sin F-lounge hvor jeg tok meg en lang dusj og skiftet om til mer behagelig reiseantrekk i form av jeans og T-shirt. Nesten ingen mennesker i denne loungen i dag, noe som kanskje tyder på at TG har dårlig belegg lengst fram..?
Avgang var ute på gate E4, slik at etter en stund vandret jeg bortover mot denne delen av flyplassen og tok siste del av venteperioden i den ene loungen der, hadde en liten videokonferanse over MSN med WIAS avd America, tok en siste Singha og gikk derfra når Final Call begynte å blinke frenetisk på skjermene. En helt OK lounge dette også, helt ute ved gatene, noe som er greit for å kunne passe tiden opp mot avgang.
Jeg tror jeg var en av de aller siste som kom ombord i dag, 15 min før avgangstid. Venteområdet ved utgangen var helt tomt for passasjerer, slik at de øvrige 316 var allerede vel ombord.
Vel ombord ble mine 2 kolli handbagasje tatt hånd om av et imøtekommende Crew, 2 menn og 2 kvinner, alle Egyptiske denne gangen.
Sete 2A var tiltenkt meg, og 2B forble ledig på hele reisen. Helt fullt lenger bak, og 8 av 12 seter i F opptatt.
Men, avgangen gikk ikke på rute. Dette er et fly som mellomlander i BKK, og som kommer fra Peking. Transittpassasjerene slippes i land, og 5-6 kinesere avr på vidvanke og kom ikke før 20 min etter oppsatt avgangstid, og dermed fikk vi en halvtime forsinkelse.
Den ekstra ventetiden benyttet crewet til servering av drikke og snacks, slik at jeg kan vel ikke si at jeg led noen stor nød.
Setene i Første er de samme som i business, men her er det over en meter fram til neste seterad, og de kunne legges nesten helt ned i horisontal stilling. Sammenlignet med SAS og LH sine Biz-stoler er vel hellningen ganske lik, men disse stolene er bredere og ikke minst mye mye mykere og etter min smak mer behagelige.
Vel oppe i luften var det kraftig turbulens til vi hadde passert syd for Burma, slik at det tok litt tid før serveringen kom i gang denne gangen.
Fin oppdekking med brodert duk og porselenstilbehør, hvor drikke og snacks kom først. De serverte en veldig velsmakende juiceblanding som smakte som en god fruktcocktail, men da uten alkohol selvsagt.
Selve serveringen er det mer stil over sammenlignet med et lite hakk bak, ved at de bruker traller hvor alle rettene kan beskues før man velger.
Til forrett var det salat, hvitløksbrød ( som jeg tok flere runder av ), og vagfri mulighet av en varm rekerett og en kald variant med patèer. Jeg valgte rekene.
Til hovedrett var det 4 valg, fisk, biff, kylling og en vegetar. Her valgte jeg en blanding av supermør biff og kylling.
Etter hovedretten var det ost og dessertkake. Jeg kjente at magamålet ikke holdt helt i mål, slik at jeg tok litt ost, stod over kaken og tok en liten skje med vaniljeis til kaffen.
Helt klart ikke sundt med så mye og god mat, slik at jeg fant det for godt å satse på noen timer på øyet.
Amenity-kit er som det hør og bør betydelig lengst fram i flyet, hvor også "pyjamas" er inkludert. Tok en tur inn på toalettet, som i denne versjonen tydeligvis var 2 vanlige avlukker som var slått sammen til ett, slik at det var godt armslag for å få byttet om.
Flytiden var meldt av styrhuset til å være nesten 1 timer kortere enn ruteplanen, slik at her var det bare å komme seg under dyna. Jeg fikk 3 ekstra puter og la ned setet, satte på Ipod med rolig musikk og slumret hen sånn omtrent over India slik at resten av reisen ikke kan beskrives noe nærmere ;-)
Jeg hadde bedt om å ikke bli vekket for noen frokost,slik at jeg skulle kunne sove til 15-20 min før landing. Dette overholdt besetningen, og jeg kunne våkne opp relativt godt uthvilt etter nesten 7 timer på øyet i en meget behagelig stol.
Ved ankomst i Cairo var det samme mystiske opplegg med busstransport inn til den første ankomsthallen, med påfølgende venting for videre busstransport for transitpassasjerer til den nye terminalen hvor jeg nå sitter i loungen oppunder taket.
Grei utsikt til en for meg kaotisk Tarmac med masse folk, biler og fly som forflyttes i et tilsynelatende kaos.. Men utrolig nok ser det ut til å gå bra!
Knallsterk kaffe er inntatt, frokost er spist, og nå får jeg gjort unna litt jobb og mailer i påvente av neste hopp med Egyptair opp til Frankfurt.
Tommy777
21-08-2008, 03:41
Meget bra historie. Ketchupflasken paa siste bildet fikk meg til aa trekke paa smilebaandet
MountainDew
21-08-2008, 16:18
Veldig bra og innholdsrik rapport :up:
Så lenge det er Heinz ketchup er alt i orden :)
Fant et par bilder til av det utsøkte måltidet, samt bilde fra Tarmac.
Skal følge opp med mer fra resten av reisen senere
FlightDeck
23-08-2008, 10:38
Takker for en glimrende fortsettelse av rapporten. Ikke ofte man opplever så enorme mengder med mat, ei heller å få syv timer søvn ombord i et fly...
Bizflyer
23-08-2008, 11:27
Det overrasket meg at at rapporten ble så positiv! Men det var jo hyggelig. Tydelig at de da har skjerpet seg i forhold til deres medlemsskap i Stjernealliansen.
Lurer på om de tenker seg å innføre alkolhol i ombordsortimentet i fremtiden? Det er vel andre muslimske land som er mer fundamentalistiske som allikevel serverer alkohol ombord i deres nasjonale flyselskap.
Morsomt å lese og se bilder... Fargene på setene var kanskje ikke de stiligste - men det ser da meget behagelig ut.
Og der rullet Eurobonuspoengene inn på kontoen. 13000 hver vei, slik at dette er vel den billigste veien til EBG-kort om man er bosatt i Norge.
Skal fylle på med beskrivelse av siste del av reisen bare jeg når får litt tid ;-)
Spennende rapport! Vurderer selv å bruke samme rute til PEK i november. Prisen fra FRA ligger på ca. 9500 kr. i business. Lang tur, men mange poeng for pengene siden man ender opp med rundt 34000 poeng t/r. Dessuten skal Kairos nye Terminal 3 (Star Alliance) etter planen åpnes tidlig november, og jeg vil tro at dette vil forenkle transferprosessen betydelig.
Takk for veldig spennende og inspirerene rapport !
Den har fått meg til å sterkt vurdere MS i Business til Bangkok i januar.
Billigste alternativet 3.-31. januar er fra Amsterdam for øyeblikket, kun 9.500,-
Frankfurt ligger på ca.12.500,- og Paris ca. 16.000,- ..
Har også EBGullkort, vurderer å kjøpe meg dressjakke i tillegg.. :-)
Vurdere også stopover i Cairo på tilbaketuren, liten tur til Aswan eller noe.
26.000 poeng er også tilstrekkelig til ny runde som EBG´r, og etter å ha flydd Ec-Xtra på Sas noen ganger, virker dette både mere spennende og behagelig, og faktisk en del billigere ! :-) Billetten kan også i større grad forandres/ refunderes enn de billigste ec.xtra bill.til Sas.
Hadde vært spennende med nevte forlengelse til Beijing, får ikke opp den destinasjonen på returen den 31/1, noen som vet om den legges ned eller noe ?
Får ikke opp disse prisene/ Egyptair hos wideroe.no i det hele tatt nå, noen som vet hvorfor ?
Får ikke opp disse prisene/ Egyptair hos wideroe.no i det hele tatt nå, noen som vet hvorfor ?
Kan være at prisene kun er gyldige for salg i et begrenset antall land. wideroe.no har vel kun priser for salg i Norge antagelig.
Sjekket, og ser at den 31/1 er fullbooket fra BKK til CAI
Om du endrer til 01feb, er det plasser i biz til kr 9929.
Gå inn på Avansert søk, velg business og laveste pris, og du får opp dette forslaget. Kun en håndfull seter igjen nå etter hva jeg kan se!
9 929 NOK
Utreise: Amsterdam til Bangkok
15:15 Amsterdam (AMS)
12:00 Bangkok (BKK)
+1 dag(er)
Egyptair (MS)
14t:45 1 stopp eBusiness flyavgangsdetaljer
Hjemreise: Bangkok til Amsterdam
01:10 Bangkok (BKK)
14:15 Amsterdam (AMS)
Egyptair (MS)
19t:05 1 stopp eBusiness flyavgangsdetaljer
TakkTakk :-)
..men Peking fant ikke du heller.. ?
TakkTakk :-)
..men Peking fant ikke du heller.. ?
Til Peking flyr Egyptair Man, ons, fre, lør ..
yepp, ser det, men klarer ikke å bestille gjennomgående billett fra AMS, hverken på wideroe.no eller egyptair.com.. Prøver litt til, heller ikke noen stor sak, da BKK er det primære mål, tenkte bare at det var greit å hive på PEK, ekstra poeng og opplevelser, hvis omtrent samme pris og mulighet for stopover på en av veiene.
Beijing er litt tricky og jeg hadde samme problem som deg. Jeg brukte Kayak.com for å finne riktig dag/pris og tok deretter direkte kontakt med Egyptairs kontor/representasjon i Oslo, Egyptreiser.no, som var veldig hjelpsomme. Kombinasjonen timeplan/tilgjengelighet klaffet imidlertid ikke helt for min del så jeg endte opp med Lufthansa i eco i stedet. EBG-kort blir det uansett;)
NB! Husk på at du ikke opptjener mer poeng til PEK. Siden det er samme flightnummer hele veien regnes distansen CAI-PEK snarere enn CAI-BKK-PEK