PDA

View Full Version : SISTE!!!


FBU 4EVER
22-01-2005, 16:32
Idag (22/1-05) fortelles det via Pilotforeningene at det er nedsatt en gruppe som skal vurdere ekspansjon på SAS' Intercont.Pilotforeningene er med og det skal foreligge et svar innen 2-3 uker.

Hvorfor 767/757? Det er umulig å få tak i A330/340 med riktig konfig. og pris.Dessuten kan disse flyene bli i störste laget til å begynne med.:)

sail4fun
22-01-2005, 16:34
Hey, dette vil jo åpne muligheter ......:)

OSL Inside
22-01-2005, 16:35
Woohoo - enda flere longhauls fra CPH.. :zzz

:smokin

amatør
22-01-2005, 16:36
Det foreligger kanskje planer om å opprette en langrute eller to fra OSL da,siden det satses på mindre fly?Kanskje Bangkok?

SK1399
22-01-2005, 16:39
Det første jeg tenker er: Enda en flytype til SAS.. Kan dette være økonomisk?

Kjekt for spottere da..

Herlov
22-01-2005, 16:46
Dette blir flott for CPH og ARN! :up:

OSL blir nok forbigått .. ;)

amatør
22-01-2005, 16:58
Som vanlig i SAS hirarkiet mener du?

Bizflyer
22-01-2005, 17:18
Lurer på hvilke destinasjoner de kommer til å åpne da? En ting er å ta allerede eksisterende destinasjone og øke på disse fra osl/arn, men det er sikkert ikke alle som har marked nok for flere SK fly.

Kanskje disse destinasjonene kunne være aktuelle?

- San Fransisco
- Los Angeles
- Hong Kong
- Johannesburg/ Cape Town
- Osaka
- Boston
- Toronto
- Rio de Janeiro

Kanskje litt mindre trolig, men men...
- Las Vegas
- Manila
- Kuala Lumpur
- Sydney

Bare SAS vet!

BF

amatør
22-01-2005, 17:30
Hvis de nå endelig skaffer fly som er perfekt størrelse for OSL,så er det jo veldig merkelig hvis det ikke kommer en langrute eller to herfra??

sail4fun
22-01-2005, 17:38
Må jo flire litt også, i siste COP revisjonen ble 767 fjernet...., og det er da ikke så lenge siden ( i 2004) at den siste 767 vel forlot SAS (eller fle levert tilbake til leasing selskapet http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=1887 )

Det må vel haste noe veldig da side det jo er pending leveranser fra både BFI og Airbus i 2006 , men disse er vel ikke konverterbare til aktuelle modeller ?

/G

sk931
22-01-2005, 18:21
Måske Sydney kunne blive til noget.....JHeg mener DK har jo en Kronprinsesse
fra Australien og der kunne jo genereres nogen trafik,skulle jeg mene...
DK har udvidet eksporten til Australien, såå hvorfor ikke

:spin:

Hilsen
Ole

FBU 4EVER
22-01-2005, 18:30
Har vært inne på NSFs hjemmesider og lest artikkelen selv.
Det er ikke tatt en endelig avgjørelse på flytyper.Tilgang,priser,etc. vil avgjøre.
Det nevnes at grunnen til denne nye vurderingen er Malaysians inntog på STO-NYC,Continental på OSL-EWR og Finnairs økning på Østen.Det burde tyde på en økning i tilbudet på OSL og ARN,gjør det ikke det?
Man snakker også om et relativt raskt tempo i saken,med en eventuell start av tilskoling av crew før sommeren.

Spennende! :cheers:

LN-MOW
22-01-2005, 18:57
(Pssst ... skarre vaerra non billige 757'er .. ???)

:smokin

FBU 4EVER
22-01-2005, 19:08
Originally posted by LN-MOW
(Pssst ... skarre vaerra non billige 757'er .. ???)

:smokin




(Dette må du til Lindegaard med,ikke meg!)
:up:

sail4fun
22-01-2005, 19:13
Hvilken rekkevidde har relevante 757'ere ?

/GEir

LN-MOW
22-01-2005, 19:24
''ENGINE SPECIFICATIONS
Engine Type RB211-535E4 Thrust 40,100 lbs. Approx. Range 3,200 nautical miles ''
(Hm .. dette maa vaere trykkfeil .. skal nok vaere 3900 nm)

Kan evt. fikse et par -300'er ogsaa ..

''>ENGINE SPECIFICATIONS
Engine Type RB211-535E4 Thrust 43,000 lbs. Approx. Range 3,500 nautical miles ''


Interessert .. ??

sail4fun
22-01-2005, 19:34
Tja , det blir Nesten MIA det ; http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=&RANGE=3900nm@osl%0D%0A&PATH-COLOR=red&PATH-UNITS=nm&SPEED-GROUND=&SPEED-UNITS=kts&RANGE-STYLE=best&RANGE-COLOR=navy&MAP-STYLE= med 3900nm@OSL

/G

Superhai
22-01-2005, 20:24
Tror nok det var en liten kalddusj for Lindegaard når AY kom med flatbeddene sine og det at de har flere intercont destinasjoner. :)

767 har man jo hatt før, og det blir vel snakk om leasing da. Jeg stemmer for OSL-DXB. Ellers er vel japan bedre egent for bussene, men Hong Kong og Shanghai og andre områder i Kina og kanskje man vil tenke seg tilbake til Delhi og?

RolfL
22-01-2005, 20:59
Tror nog Finnairs framgångar på Fjärran Östern svider mest i Lindegaards kassaskrin. På hans önskelista måste nog Stockholm-Peking och/eller Shanghai vara önskemål nummer 1.

Airbus 330
22-01-2005, 21:05
Originally posted by Herlov
Dette blir flott for CPH og ARN! :up:

OSL blir nok forbigått .. ;)


Som vanlig da m.a.o:(

Airbus 330. :)

EB
22-01-2005, 22:23
Uansett hva som måtte skje er det spennede at det igjen er snakk om ekspansjon. Alt må jo ikke gå til NYC - så la oss håpe på en anne destinasjon fra Oslo...

amatør
23-01-2005, 01:39
USA er vel allerede godt dekt med CO,og særlig hvis de nå starter med daglige ruter på fast basis,de sier jo at de tok feil når de kuttet ned til 3 ganger pr uke fra OSL.Så kansje SAS tar Oslo-Bangkok foran nesa på Thai?Blir mange teorier ut av dette her:spin:

Blubird
23-01-2005, 03:58
Er dette en dårlig spøk...?

MountainDew
23-01-2005, 05:04
Så kansje SAS tar Oslo-Bangkok foran nesa på Thai?

De er nå begge 2 i samme allianse, så det ville nok sikkert blitt et codeshare samarbeid!!

dc-8-63
23-01-2005, 05:49
Originally posted by Bizflyer
Lurer på hvilke destinasjoner de kommer til å åpne da? En ting er å ta allerede eksisterende destinasjone og øke på disse fra osl/arn, men det er sikkert ikke alle som har marked nok for flere SK fly.

Kanskje disse destinasjonene kunne være aktuelle?

- San Fransisco
- Los Angeles
- Hong Kong
- Johannesburg/ Cape Town
- Osaka
- Boston
- Toronto
- Rio de Janeiro

Kanskje litt mindre trolig, men men...
- Las Vegas
- Manila
- Kuala Lumpur
- Sydney

Bare SAS vet!

BF


San Francisco er visstnok ikke aktuell pga en avtale med Lufthansa om at LH holder seg vekk i fra SEA, mot at SAS ikke aapner SFO !!....selv hadde vi ejn merkelig gjeng paa besoek paa torsdag...Port of Portland og Lufthansa...som ville ha oss til aa kjoere 3 timer med bil (limousine) til Portland fra Seattle...for aa fly LH i fra Portland.....jippi....alle de 4 passasjerene jublet i gikk ombord i A340 til Frankfurt.......
:biggrin :biggrin

EB
23-01-2005, 08:27
Prtland er nok ingen stor suksess...ennå. Men tøft at LH startet opp - ingen andre ville jo prøve. Men på sommeren går vel ruten ganske bra...

Redcap
23-01-2005, 09:47
Oslo - Chicago!

Derfra er hele USA tilgjengelig for SAS gjennom United codeshare.

EB
23-01-2005, 10:02
Oslo-Denver...der kan vi velge mellom UA, Ted og ikke minst Frontier...

MartinL
23-01-2005, 11:21
Er det ikke rimelig mange 757 og 767 å få tak i billig nå da? disse er je mye bedre skikket for trafikk inn og ut av OSL.

Personlig tror jeg på Oslo - Chicago
tror ikke de gir seg inn på New York med det første. Tror heller det er lurt å satse på en annen destinasjon og HUB som Chicago med gode videreforbindelser med partner.

LTH
23-01-2005, 11:51
Det må være kjempesmart for SAS å ta i bruk Boeing 757-200ER. Lave drivstoffkostnader og ikke alt for mange seter ombord. 190 seter burde være greit. Mange nye destinasjoner både fra København, Stockholm og Oslo.

Og tenk for en nydelig maskin da.... Boeing 757 i SAS farger...:devot:

MartinL
23-01-2005, 12:27
har sagt det før og sier det igjen. 757 må være den vakreste maskin mennesket noen gang har skapt!

Men hva kan vi serriøst kanskje forvente oss. Bangkok med 757 har jeg vel ikke store troen på. også hadde det da vært lideli gøy å sett en Thai kjempe på regulært besøk til oss forfryste!

Men om SAS nå skulle åpne langruter fra oslo. blir disse i BUSK livery og SASBRAATHENS navn?

RolfL
23-01-2005, 12:48
Originally posted by MartinLangaas

Men om SAS nå skulle åpne langruter fra oslo. blir disse i BUSK livery og SASBRAATHENS navn?

Det är väl inte aktuellt att flyga interkontinentalt vare sig för BUSK, SAS Sverige eller SAS Danmark, dessa linjer flygs väl av en egen business division.

amatør
23-01-2005, 14:00
Originally posted by MartinLangaas
har sagt det før og sier det igjen. 757 må være den vakreste maskin mennesket noen gang har skapt!

Men hva kan vi serriøst kanskje forvente oss. Bangkok med 757 har jeg vel ikke store troen på. også hadde det da vært lideli gøy å sett en Thai kjempe på regulært besøk til oss forfryste!

Men om SAS nå skulle åpne langruter fra oslo. blir disse i BUSK livery og SASBRAATHENS navn?

La oss for guds skyld holde den mindre pene BUSK liveryn på færrest mulig fly.Dessuten kommer disse flyene til å inngå i SAS intercontinental,som jo er en egen avdeling i tilegg til de tre andre ;)

sail4fun
23-01-2005, 15:00
Guess ;

osl-ord
cph-dbx
arn-bkk

Edit , eller blir det cph-ewr og arn-ewr som får de "nye" maskinene slik at det kan frigjøres maskiner til arn-nrt og arn-Shanghai ?

3 * 757-200

100 CC, 40 piloter ?

Forhåpentligvis muligheter for SAS Braathens CC 'siden "vi norske" faktisk ikke er så dyre alikevel !!

YES

:spin:

Dag Johnsen
23-01-2005, 15:08
Heisann LN-MOW... (Pssst ... skarre vaerra non billige 757'er .. ???) :D 8 av disse B753 er booket allerede... Harru flere eller...:)

En "basic" B752 gaar fint fra EWR til OSL... og tilbake... som dere vet... og en "winglet" B752 gaar til ARN...;)

LN-MOW, jeg kommer til SEA neste Mandag (01 Feb) i forbindelse med noen B7E7 moeter og blir der noen dager. Har dere tid kan vi moetes for noen "malt beverages"...:cheers:

Dag

amatør
23-01-2005, 15:37
Originally posted by MountainDew
Så kansje SAS tar Oslo-Bangkok foran nesa på Thai?

De er nå begge 2 i samme allianse, så det ville nok sikkert blitt et codeshare samarbeid!!

Ja,uansett hvem av de som starter opp,så blir det nok i codeshare,med både tg og sk flightnummer.

LN-MOW
23-01-2005, 17:25
Originally posted by Dag Johnsen
:D 8 av disse B753 er booket allerede... Harru flere eller...:)



Har 4 til ... pluss en haug 752'er. Det var i foerste rekke de jeg tenkte paa ... :p

Jeg er klar for noen brune .. og det er sikkert F-E ogsaa .. slaa paa naar du kommer hit.

PP
23-01-2005, 17:43
Originally posted by dc-8-63

Originally posted by Bizflyer
Lurer på hvilke destinasjoner de kommer til å åpne da? En ting er å ta allerede eksisterende destinasjone og øke på disse fra osl/arn, men det er sikkert ikke alle som har marked nok for flere SK fly.

Kanskje disse destinasjonene kunne være aktuelle?

- San Fransisco
- Los Angeles
- Hong Kong
- Johannesburg/ Cape Town
- Osaka
- Boston
- Toronto
- Rio de Janeiro

Kanskje litt mindre trolig, men men...
- Las Vegas
- Manila
- Kuala Lumpur
- Sydney

Bare SAS vet!

BF


San Francisco er visstnok ikke aktuell pga en avtale med Lufthansa om at LH holder seg vekk i fra SEA, mot at SAS ikke aapner SFO !!....selv hadde vi ejn merkelig gjeng paa besoek paa torsdag...Port of Portland og Lufthansa...som ville ha oss til aa kjoere 3 timer med bil (limousine) til Portland fra Seattle...for aa fly LH i fra Portland.....jippi....alle de 4 passasjerene jublet i gikk ombord i A340 til Frankfurt.......
:biggrin :biggrin


Så er det bare lidt sjovt at takeoff.nu i oktober 2004 have en nyhed hvor Jens Wittrup Willumsen SAS udtalte følgende:

Men er der ikke overskud på USA-ruterne, er der til gengæld masser af passagerer – 29% flere end samme tid i fjor, sagde Jens Wittrup Willumsen. Han sagde også, at modellen med at lade United-fly og -besætning flyve for sig kan bruges på kommende SAS-destinationer i USA. SAS har bl.a. set på Atlanta, Dallas og Miami samt canadiske Toronto – men SAS’ næste nordamerikanske destination bliver San Francisco, måske allerede til foråret.

LN-MOW
23-01-2005, 17:54
Codeshare med Icelandair ville kanskje vaere veien aa gaa.. ??? Hvis SAS starter opp samtidig med Iceair, blir det krig om paxen ..

EB
23-01-2005, 18:01
FI skal bare fly en sesongrute... SAS vil vel fly hele året?

MartinL
23-01-2005, 19:22
om FI bare skal fly en sessong rute, hva skal de gjøre med sin ny anskaffede 767 da?

Blubird
23-01-2005, 19:26
Originally posted by MartinLangaas
om FI bare skal fly en sessong rute, hva skal de gjøre med sin ny anskaffede 767 da?


Icelandair har 3 767-300ER, og de to første har hele tiden blitt leaset ut.

Trety
24-01-2005, 09:05
Oj, denne kom virkelig som lyn fra klar himmel! Men at 767 på enkelte langruter er bedre for SAS enn A330 er det vel ingen tvil om. Er det forresten snakk om kjøp eller leasing inntil ruten evt. kan betjenes med A330/A340 - eller at Airbus kan levere de "rette" maskinene?
Jeg ser også for meg en spesiell SAS-variant av A321 med ekstra fueltanker som etterhvert vil erstatte eventuelle 757 (selv om det kanskje ikke er realistisk dessverre). :up:

Det eneste jeg kan se for meg SAS starte opp fra Oslo må være OSL-BKK (og -SIN?) og OSL-ORD.

The Ticketor
24-01-2005, 11:39
FBU 4EVER, en link til den artikkelen ville vært fint!

MD90
24-01-2005, 11:43
Originally posted by dc-8-63

Originally posted by Bizflyer
Lurer på hvilke destinasjoner de kommer til å åpne da? En ting er å ta allerede eksisterende destinasjone og øke på disse fra osl/arn, men det er sikkert ikke alle som har marked nok for flere SK fly.

Kanskje disse destinasjonene kunne være aktuelle?

- San Fransisco
- Los Angeles
- Hong Kong
- Johannesburg/ Cape Town
- Osaka
- Boston
- Toronto
- Rio de Janeiro

Kanskje litt mindre trolig, men men...
- Las Vegas
- Manila
- Kuala Lumpur
- Sydney

Bare SAS vet!

BF


San Francisco er visstnok ikke aktuell pga en avtale med Lufthansa om at LH holder seg vekk i fra SEA, mot at SAS ikke aapner SFO !!....selv hadde vi ejn merkelig gjeng paa besoek paa torsdag...Port of Portland og Lufthansa...som ville ha oss til aa kjoere 3 timer med bil (limousine) til Portland fra Seattle...for aa fly LH i fra Portland.....jippi....alle de 4 passasjerene jublet i gikk ombord i A340 til Frankfurt.......
:biggrin :biggrin



Eh. hva er kilden til at LH og SK skulle ha en slik gentlemens' agreement???

dc-8-63
24-01-2005, 16:30
Originally posted by MD90


Eh. hva er kilden til at LH og SK skulle ha en slik gentlemens' agreement???



Kilden er en noksaa frustrert SAS ansatt i Seattle, og det er vel en liten brann i rosenes leir her borte for tiden.....Lufthansa og Port of Portland kjoerer et meget brutalt loep mot SAS og har de siste ukene soerget for at SAS ikke blir invitert til kunder som min egen organisasjon.....hvor SAS absolutt hoerer hjemme.....Det var pinlig aa hoere paa Port of Portland legge frem hvorfor vi boer kjoere bil til Portland (Oslo - Goeteborg) for aa fly Lufthansa...samtidig trist at SAS ikke fikk lov til aa vise hva de staar for og har aa tilby....

TOS
24-01-2005, 16:39
Originally posted by dc-8-63

Originally posted by MD90


Eh. hva er kilden til at LH og SK skulle ha en slik gentlemens' agreement???



Kilden er en noksaa frustrert SAS ansatt i Seattle, og det er vel en liten brann i rosenes leir her borte for tiden.....Lufthansa og Port of Portland kjoerer et meget brutalt loep mot SAS og har de siste ukene soerget for at SAS ikke blir invitert til kunder som min egen organisasjon.....hvor SAS absolutt hoerer hjemme.....Det var pinlig aa hoere paa Port of Portland legge frem hvorfor vi boer kjoere bil til Portland (Oslo - Goeteborg) for aa fly Lufthansa...samtidig trist at SAS ikke fikk lov til aa vise hva de staar for og har aa tilby....


For det første så er vel slike avtaler kanskje ikke helt i tråd med gjeldende konkurranselovverk. For det andre så burde vel kanskje SAS bare gi "bang" i avtalen om LH ikke synes det er verdt å ta hensyn til SAS. På den annen side så har kanskje SAS mer å tape på en konkurranse med LH enn omvendt?

jy

dc-8-63
24-01-2005, 16:56
SAS har vel mest aa tape, det er en betydelig andels av 937/938 high yield trafikk som enten reiser til eller kommer fra Tyskland.....og hvis LH aapner Frankfurt Seattle eller flytter Portland ruta til Seattle, vil det gaa hardt utover SAS......dette er jo "forhandlinger" internt i Star Alliance og tror ikke det er direkte ulovlig, de jobber jo med felles kontrakter etc. saa det paavirker ikke konkuransen direkte....noe de felles kontraktene gjoer.....konkuransen blir mere mellom alliansene....

BU9001
24-01-2005, 16:58
Hmmm,:)

Sier du dermed at allianser strider mot konkurranselovgivningen, Jan?

EB
24-01-2005, 17:37
Hvis SAS ikke klarer å slå Lufthansa på Seattle-Europa så skjønner jeg ikke mye. Det kan det ikke være mange som vil kjøre tre-fire timer til Portland før de flyr...eller etter at de har landet. LH flyr jo allerede fra Vancouver som ligger nærmere Seattle enn Portland...

LN-MOW
24-01-2005, 18:09
... men en til tider plagsom grensepassering ... som imidlertid ikke er en hindring for at store mengder Vancouver-boere tar seg til Bellingham for aa fly billig til Las Vegas med Allegiant ...

Det burde vaere plass til baade SAS og Lufthansa paa SEA. Det er idag kun tre Europa-ruter (pluss Aeroflot) - SAS, BA og NW til AMS. Det gaar rykter om en PAR-rute ogsaa med NW, men saa langt er det blitt med det. Imidlertid er belegget paa alle tre veldig hoeyt, og jeg er sikker paa at DC-8-63 har tilgang paa tall som underbygger passasjergrunnlaget. Fra meg blir det mest synsing ...

dc-8-63
24-01-2005, 18:09
SAS slaar LH ned i stoevlene Seattle - Europa....hva som de er redd for er LH Seattle - Europa.....:wow:

LN-MOW
24-01-2005, 18:25
LH kan skrape bunnen av markedet - saa kan SAS ta de som betaler godt! :p
Men LH er sannsynligvis flinkere enn SAS til aa dra til seg disse ... det skal ikke saa mye til ...

TOS
24-01-2005, 19:16
Originally posted by BU9001
Hmmm,:)

Sier du dermed at allianser strider mot konkurranselovgivningen, Jan?


Neida, allianser har ofte fått unntak fra konkurranselovgivingen, men i utgangspunktet er slikt samarbeid ulovlig (f.eks. så dekkes dette av §10, 1. ledd, i den nye norske konkurranseloven). Grunnen til at man har valgt å gi unntak for slike avtaler er at fordelene ved slike allianser oppveier reduksjonen i konkurranse.

Disse alliansene ber eksplisitt om å få unntak fra konkurranselovgivingen, og jeg vil tro at såkalte "gentlemans agreements" ikke innebærer at man har bedt om unntak fra konkurranselovene. Om det er en del av allianseavtalen som det er søkt fritak om så er det klart at dette ikke er i strid med konkurranseloven.

SAS og Maersk hadde vel en slags "gentlemans agreement" - se hva det førte med seg....

jan

Alf
24-01-2005, 20:01
Var det inte SAS som förut sa att man i nästa steg ska utvidga intercont. från ARN efter det att cph - shanghai öppnades?

Jag tror nog att arn-narita ligger högst upp på sas önskelista. Sen tror jag knappast att SAS byter ut sina 330:s mot 757:or på newark linjerna från arn och cph. vad jag förstår är dessa flygningar ofta proppfulla.. eller har jag helt fel?

mvh alf

LN-SEK
25-01-2005, 00:48
Det jeg så når jeg fløy CPH-SEA-CPH (se avatar:up: ) i sommer var at business-delen var fylt med nesten bare amerikanere. Fler av dem skulle til/fra Tyskland. De jeg snakket med var veldig fornøyd med SK. Om LH hadde klart å dra til seg disse, hvem vet ?

amatør
25-01-2005, 06:30
Originally posted by Alf
Var det inte SAS som förut sa att man i nästa steg ska utvidga intercont. från ARN efter det att cph - shanghai öppnades?

Jag tror nog att arn-narita ligger högst upp på sas önskelista. Sen tror jag knappast att SAS byter ut sina 330:s mot 757:or på newark linjerna från arn och cph. vad jag förstår är dessa flygningar ofta proppfulla.. eller har jag helt fel?

mvh alf

Tror og håper at de skaffer mindre fly fordi de satser på en langrute eller to fra OSL,bla fordi de ser at CO har suksess med 757 fra OSL.Med trafikkøkningen OSL har hatt det siste året er de vel litt "redde"for at det skal komme utenlandske selskaper og snappe de foran SAS.ARN-Narita skal muligens trafikeres av en 767?

LN-RKF
25-01-2005, 06:52
Originally posted by LN-SEK
Det jeg så når jeg fløy CPH-SEA-CPH (se avatar:up: ) i sommer var at business-delen var fylt med nesten bare amerikanere. Fler av dem skulle til/fra Tyskland. De jeg snakket med var veldig fornøyd med SK. Om LH hadde klart å dra til seg disse, hvem vet ?





Mange bruker SAS fra CPH når de reiser fra Tyskland, når jeg har reist med Asia-rutene til SAS er det ofte mange tyskere både på business og økonomi-klasse.

Og om de mellomlander i FRA eller CPH er vel et fett for mange, medmindre FRA området er utgangspunktet for reisen da.

Har ellers inntrykk av at SAS er mye bedre ansett i utlandet enn her hjemme, mindre mediehets kanskje? ;)

sk931
25-01-2005, 08:07
Selvom det ville være dejligt med flere oversøiske destinationer, så tvivler jeg meget
på at SAS besvist ønsker at re introducere B767 eller introducere B757....
----
Mange har stor forkærrlighed for disse Boeing typer, og det kan jeg godt forstå, men
det kan ikke være særlig lønsomt at indføre endnu en type i flyflåden.
----
Mit bud er at bruge A330/340 og så vælge destinationer hvor dette fly kan bruges.

Skal der vælges destinationer på det oversøiske net skal der jo også se på hvor
skandinaviske selskaber står stærkt.
I Japan kunne det så være Osaka og eventuelt kunne Hong Kong startes op igen

og mit forslag til ny destination i Østen vil være Seoul eller Ho Chi Minh City i
Vietnam...
-----
I USA er jeg ikke så sikker på at der skal nye ruter til. Blandt andet har LH jo mange
destinationer i USA/Canada og de 2 STAR partnere UA og US har jo gode forbindelser.
Skulle man endelig gøre noget skulle de nuværende destinationer styrkes,evt med
flere forbindelser om dagen.
Skulle det endelig komme til en ny destination kunne det være Phoenix i Arizona.
(PHX er et godt spotter sted og det er nemt at komme til mange andre fine spotter
steder i Arizona)

Hilsen
Ole

CK
25-01-2005, 09:27
dette høres unektelig spennende ut - og vil nok diskuteres i det vide og brede på Enoteca i kveld, men jeg klarer ikke helt å tro på at SAS skulle anskaffe 767/757 for å fly inter-cont nå som vi er kvitt 767'ene...

LN-SEK
25-01-2005, 09:52
Hva med at par pent brukte A330-200? De er jo mindre enn -300'ene, og ville passe bedre på endel SAS-ruter. Og da har man holdt flyparken nesten lik..

Guest
25-01-2005, 10:31
Originally posted by LN-SEK
Hva med at par pent brukte A330-200? De er jo mindre enn -300'ene, og ville passe bedre på endel SAS-ruter. Og da har man holdt flyparken nesten lik..



Og hvor finder man lige dem?

FBU 4EVER
25-01-2005, 11:59
Det er store problemer med å finne A330/340 som kan leases i den perioden SAS ønsker (og evt. får tillatelse til av styret),nemlig tre år. De fleste utleiere vil gjerne se 7-8 års utleie,minst.
Narita er et problem.CPH-NRT går så det griner,men man får ikke en slot til på NRT og da ser SAS på muligheten til å vurdere lease av større fly (les A340-600).Haneda kan kanskje være en mulighet.
Når jeg leser artikkelen igjen,så er det mest sannsynlig at det er for å ta opp konkurransen med Malaysian og Continental fra OSL og ARN.Den store trafikken fra ARN til HEL med AY ligger også til grunn.

Beklager,men har ikke lært å linke ennå. :sarc

RolfL
25-01-2005, 12:30
Originally posted by FBU 4EVER

Når jeg leser artikkelen igjen,så er det mest sannsynlig at det er for å ta opp konkurransen med Malaysian og Continental fra OSL og ARN.Den store trafikken fra ARN til HEL med AY ligger også til grunn.



Det verkar nästan som om SAS-ledningen fått eld i baken. Helt plötsligt upptäcker man tydligen, på hemmaplan, ett resandebohov som andra bolag, från andra världsdelar, upptäckt. Men som ett svenskt ordspråk säger: "Sent ska syndaren vakna". Ska man värna om merparten av de skandinaviska resenärerna till exempelvis Asien så måste det nog till radikala grepp. Det kanske till och med finns andra aktörer som lurar i vassen.

MartinL
25-01-2005, 17:44
Hva med to 767 eller lignende, blir stasjonert på Osl. da kunne man vel fått en bra flåte utnyttelse om flyene gikk gjennomgående fra en asia destinasjon til Statene. ett fly ville vel bare være dårlig økonomi da det blir mye død tid på flyet.

Nå tar jeg helt ville tall her, men for å illustrere min tanke uten at noen skal henge seg opp i destinasjon valg og flytid:


Fly 1
Bangkok - Osl 11 timer.
Turnaround Osl 2 timer
Osl - Chicago 8.30 timer
Turnaround chicago 2 timer
Total 23.30 timer
samme rute tilbake

Fly 2
Singapore - OSL 12 timer
Turnaround OSL 1.30 timer
Osl - Chicago 8.30 timer
Turn around chicago 2 timer
total 24.00 timer
samme vei tilbake

Her får man daglige avganger til Chicago og tre til hennholdsvis Bangkok og Singapore.
ytteligere en fjern destinasjon kunne gått søndager, eks Dubai.......

Med kun ett fly er vell SAS dømt til å misslykkes fra Gardermoen. Jeg er redd de må ta i litt gitt, slik som jeg illustrere for å få bra nok flåteutnyttelse og destinasjoner.

Mulig jeg er helt på viddene, men å stasjonere en maskin blir det ikke penger av!!!!!!

MountainDew
25-01-2005, 18:40
767-300ER sliter med for dårlig rekkevidde til Asia når lasten begynner å bli tung. Ikke så veldig økonomisk å fly med kun med 190-210 seter med dagens lave priser....
SAS slet jo tidligere når flyet fikk for mye motvind. Enten måtte de redusere lasten eller mellomlande i Helsinki.

LN-AFG
02-02-2005, 00:16
Er det noe nytt i denne saken?

Fløy forresten SEA-CPH søndag, var ikke særlig fullt der, telte 24 i biz, og var ikke fullt i Y. Gikk før tiden og landet meget tidlig i CPH pga kraftig tailwind. :spin:

FBU 4EVER
02-02-2005, 00:25
Ikke noe nytt.

Rykter sier at betingelsene for crew som bid'er tjeneste er heller semre.
Har man fått oppfylt bid på 757/767,så har man valgt bort A330/340.

Jeg fly ALDRI Boeing mer,uansett hvor "sexy" en 757 med SAS farger ser ut!

Such is life!!:sarc

Blubird
02-02-2005, 00:46
Why, FBU? Noen praktisk årsak?