Log in

View Full Version : de Havilland DH89A Dragon Rapide


LN-KGL
22-01-2005, 14:13
Kommentar som er gitt til bildet som ble tatt 16. januar 2005:
Rapide G-AGJG on her first air to air photo session for 50 years or so. The aircraft flew again in June 2004 after a 27 year restoration by Mark and David Miller, and is absolutely immaculate. A real pleasure to point a camera at a beauty like this!
og her er linken http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=411831

LN-SSL
23-01-2005, 00:49
Har alltid hatt sansen for DeHavilland, så dette var snasent! (Vi snakker mulig nytt bakgrunnsbilde her nå...:) )

Falcon
23-01-2005, 13:17
Nydelig bilde av et nydelig fly! Har sett bilder av maskinen under restaureringen, men det er noe med å se det ferdige flyet der det hører hjemme. :)

Godt valg av bemaling også.

LN-KGL
16-02-2005, 16:20
http://www.nwan.co.uk/rap13.jpg
Denne replikaen i rundkjøringen utenfor Marriott Liverpool South Hotel (tidligere ArtDeco terminalen til Speke Airport - Liverpool) har fått et nytt strøk maling i fjor sommer. Tre av oss her på forumet var der i mai i fjor, og det kan sies at den trengte en liten touch up. Den har nå fargene til Federated Air Transport (som fløy fra Speke til Isle of Man med denne flytypen rett før 2. verdenskrig). Bilde av den i nye farger finner du her:
http://myaviation.net/?pid=00281016

LN-MOW
17-02-2005, 01:58
Dette er en DH84A (ikke spoer meg om forskjellen paa -84 og -89) som jeg kom over ved Chehalis (et par timer fra Seattle) da Lillegutten og jeg var og hilste paa Thomas (toget..) for et par aar siden ...
Reg'en er N34DH - den engelske reg'en er fake.
Kjerra ble bygd i 1934 og er fortsatt fullt flygbar (eller var det iallefall da jeg saa den).

http://home.no.net/mow/flypics/N34DH_sm.jpg

LN-SSL
18-02-2005, 14:54
ikke spoer meg om forskjellen paa -84 og -89

Kan jo forsøke å fortelle hva forskjellen er da: DH84 brukte Gipsy Major 1-motorer.
Da DH etter noen år trengte en større, litt raskere utgave av DH84, forminsket de bare målene på DH86 "Express". DH86 var i utgangspunktet et 4-motors fly, så DH reduserte også motorantallet på DH89, og utstyrte den med 2 x Gipsy Six-motorer. En annen ting som er synbart, er forskjellen på vingene. DH84 hadde/har lik vingeprofil fra vingerot til vingetipp, mens DH89 hadde/har mindre og mindre profiler utover mot vingetippene. En slags elipseformet vinge da. Det finnes ingen DH86 "Express" igjen i verden i dag.
Sikkert noen som vet om flere forskjeller, men dette er det jeg har plukket opp iallefall...:hi2

Falcon
18-02-2005, 20:16
Originally posted by LN-SSL
ikke spoer meg om forskjellen paa -84 og -89

Kan jo forsøke å fortelle hva forskjellen er da: DH84 brukte Gipsy Major 1-motorer.
Da DH etter noen år trengte en større, litt raskere utgave av DH84, forminsket de bare målene på DH86 "Express". DH86 var i utgangspunktet et 4-motors fly, så DH reduserte også motorantallet på DH89, og utstyrte den med 2 x Gipsy Six-motorer. En annen ting som er synbart, er forskjellen på vingene. DH84 hadde/har lik vingeprofil fra vingerot til vingetipp, mens DH89 hadde/har mindre og mindre profiler utover mot vingetippene. En slags elipseformet vinge da. Det finnes ingen DH86 "Express" igjen i verden i dag.
Sikkert noen som vet om flere forskjeller, men dette er det jeg har plukket opp iallefall...:hi2


Det var da ikke småtteri, heller. :) DH84 heter vel forresten Dragon, mens DH89 er Dragon Rapide (og DH90 Dragonfly).

LN-SSL
19-02-2005, 01:08
Nei, takk for den, Falcon! Som jeg sier i et tidligere reply, så har jeg alltid hatt sansen for DeHavilland....., (og hadde Twin Otter vært et kvinnfolk!....). Nå ja, det var vel å dra det for langt, men DeHavilland har noen flotte konstruksjoner å skilte med da.
Som du sier så het DH90 Dragonfly, og forskjellen her, i forhold til DH84 og 89, lå nok i konstruksjonen av skroget og motorene. DH84 brukte, som DH90, Gipsy Major 1..., men DH90 alternerte mellom 1, 1C, 1D og 1O, hvor forskjellen da lå på antall hestekrefter.
DeHavilland har, som sagt, mange flotte konstruksjoner, og en av de flotteste når det gjelder single-engine, synes jeg er DH51. Den hadde ikke noe spesiellt navn, men den er ansett som den konstruksjonen som startet "Moth"-rekken.
Vanskelig å beskrive, men jeg synes den ligner på en cross mellom Tiger Moth og Curtiss Jenny (som forøvrig er en annen eksepsjonell konstruksjon.....; har noen forresten sett filmen "The great Waldo..." med bl.a. Robert Redford? Stoooor flyfilm!!, og mye Jenny-flyging). :)

Falcon
26-02-2005, 18:54
DH51 har jeg sett på Old Warden - "Miss Kenya" er jo en av perlene i samlingen der. Har dessverre ikke sett den fly, men den dagen jeg så den utendørs var det til gjengjeld 13-14 Tiger Mother i lufta. :)

Her er Shuttleworths side om flyet: http://www.shuttleworth.org/shuttleworth/air17.htm

LN-SSL
26-02-2005, 22:11
"Miss Kenya" er en perle ja....., der traff du spiker'n midt i hue!:up:
Og så få lov til å se en slik diamant live da gitt......:devot: