PDA

View Full Version : Fokker 70 gjenoppstår?

LN-AFG
21-01-2005, 20:38
Det ser ut som Rekkof får til en restart av produksjonen av Fokker 70, i følge denne artikkelen er ett Iransk flyselskap såpass interessert at en kontrakt på 25 fly har blitt signert. :up:

Fokker 70 restart (http://www.payvand.com/news/05/jan/1197.html)

N-3PB
21-01-2005, 21:51
Bare litt nysgjerrig; leser du ofte Iran news??

LN-SSL
21-01-2005, 22:28
Hva er det som gjør at det Iranske selskapet MÅ ha nye fly og det MÅ være Fokker 70??
Verden må vel snart renne over av brukte fly av god kvalitet, eller man kunne kanskje kjøpt av en type som er i produksjon... Bare undrer:)

BEF
21-01-2005, 22:55
Mye annet som undrer og forundrer meg med det nevnte landet.... ;)

Sjokkerer meg ei.

LN-AFG
22-01-2005, 01:27
Linken fant jeg på Airliners.net forumet. Her er mer info og en til nyhet. Artig at SAS er nevnt som mulig kjøper av det nye F70. Selv tviler jeg på det. Embraer 170/175/190/195 er en mye bedre løsning.

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/1917833/

Nyhet:
http://news.airwise.com/stories/2004/07/1089235894.html

Når det gjelder Iran og F70 kjøp, så er grunnen ganske enkel. Iran er underlagt strenge sanksjoner som hindrer Amerikanske firmaer å selge produkter til Iran. Dette gjør det umulig for Iranske flyselskaper å kjøpe etthvert fly som i det hele tatt inneholder komponenter fra USA, selvom jeg mener det er ett visst spillerom, men tror ett fly må være basert på 90-95% teknologi som ikke stammer fra USA.

Dette diskvalifiserer etthvert fly fra Boeing, Airbus, Bombardier og Embraer. Man har prøvd å velge Rolls-Royce som motoralternativ på enkelte Airbus modeller, men det er fremdeles en god del komponenter som stammer fra USA, og da nekter Amerikanske myndigheter eksport.

Da har Iranske flyselskaper tre alternativ.

Leie inn fly fra andre selskaper, blir gjort størstedelen kommer fra andre selskaper i midtøsten, f.eks. THY Turkish Airlines.

Kjøpe brukte fly, nytt problem oppstår, å skaffe reservedeler til Amerikanske komponenter, f.eks. motorer der i hvertfall 2/3 stammer fra GE og PW.

Kjøpe fra land som ikke er underlagt sanksjoner. For tiden har dette kun vært mulig med Russland og Ukraina (Ilyushin, Tupolev, Yakovlev og Antonov). Pga den dårlig stilte situasjonen til Russiske og Ukrainske produsenter er det derimot en større risk å kjøpe fly herfra, pga forsinkelser i levering, og en usikker leveranse av reservedeler.

Derfor er Fokker en mulighet. Flyet vil bli satt i sammen i Nederland, enten i Lelystad øst for Amsterdam, eller på ett annet sted i Nederland. Derimot vil vinger og flykropp bygges i Øst-Europa for å spare penger på arbeidskraft, motorene vil komme fra Rolls Royce (mye sikrere å satse på enn russiske motorer der reservedeler kan være vanskelig å skaffe) og eventuell instrumentering kan skaffes fra Europeiske leverandører, bl.a. Thales som er Fransk.

Blir spennende å følge med dette. :thumbup

BEF
22-01-2005, 01:40
Joa, jeg skjønner argumentasjonen til LN-AFG, men skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så innmari interessant å kjøpe nye F70 når det kan skaffes masse brukt (ikke bare F70).

LN-AFG
22-01-2005, 01:56
I følge Nederlenderne på A.net forumet, er F70 et veldig godt likt fly av piloter, passasjerer og også bean-counters.

Det er ett fly som har alle sertifikater i orden, den nye modellen vil gjerne ha ett par nye komponenter som må sertifiserers, men flyet kan være klart for levering i 2007 allerede. Det vil bli ett billig fly å kjøpe som har vist at det kan gjøre jobben det ble bygget for.

Det var også en god del selskaper som ville ha flyet da Fokker ble slått konkurs, slik at det skal være mulig å finne kjøpere. Spesielt KLM er interessert i flyet.

BEF
22-01-2005, 02:13
Hmmm.....

Og jeg som trodde at F70 og F100 går på "billig-salg" for tiden - Men så feil kan man ta.

Falcon
22-01-2005, 09:32
Åh, det med amerikanske produkter er sikkert ikke noe problem lenger når det er amerikansk administrasjon i Iran - allerede i løpet av 2005 eller 2006...

GF1
22-01-2005, 10:44
Originally posted by BEF
Hmmm.....

Og jeg som trodde at F70 og F100 går på "billig-salg" for tiden - Men så feil kan man ta.

I vårt forum-miljø har det ofte tidligere vært nevnt at KLM Cityhopper støvsugde markedet på jakt etter brukte F70. Har dette endret seg nå?
Og hvordan er det med F100?

HMWK
22-01-2005, 15:06
Originally posted by BEF
Joa, jeg skjønner argumentasjonen til LN-AFG, men skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så innmari interessant å kjøpe nye F70 når det kan skaffes masse brukt (ikke bare F70).

Etter det jeg vet er ingen F70 lagret

Blubird
22-01-2005, 15:41
Eneste F70 som er "lagret" er Austrians OE-LFO, som måtte nødlande på et jorde utenfor Munchen 05/01-04. Maskinen skal skrotes.

LN-AFG
22-01-2005, 20:18
Joda, KLM er veldig hypp på F70, og vil nok forsøke å fa tak på det som fremdeles flys av andre operatører når det blir ledig på markedet.

Når det gjelder F100 så har det fått en ny renessanse etter at American solgte sine fly. De er bl.a. blitt meget populære blandt LCC'er i Europa, både Germania, Helvetic og EU Jet er nye brukere av F100 og i Canada har F100 gjort sitt intog hos Jetsgo også de ett LCC.

Foreløpig skal vist Rekkof kun være interessert i å bygge F70, men vil nok være villig til å skru ihop ett par F100 ved behov. :spin:

LN-MOW
22-01-2005, 21:40
Originally posted by Falcon
Åh, det med amerikanske produkter er sikkert ikke noe problem lenger når det er amerikansk administrasjon i Iran - allerede i løpet av 2005 eller 2006...

Let's not go there .. please .. !!! Men vi har allerede sett paa studiemuligheter i Kanada for husets 15-aaring hvis Bush gjeninnfoerer verneplikt .. noe som fort kan komme til tross for forsikringer om det motsatte.
Dette er ikke krig mot terror. Det er krig for olje.

BEF
23-01-2005, 23:57
Dette er ikke krig mot terror. Det er krig for olje.

Vel...
Det er det tydeligvis delte meninger om ;) .

Trety
24-01-2005, 09:41
Originally posted by LN-AFG
Linken fant jeg på Airliners.net forumet. Her er mer info og en til nyhet. Artig at SAS er nevnt som mulig kjøper av det nye F70. Selv tviler jeg på det. Embraer 170/175/190/195 er en mye bedre løsning.

Jeg ville ikke blitt overrasket om SAS kjøpte Fokker 70, sett i lys av FBU4EVER's avsløringer rundt long-haul. ;)

Men ellers stemmer jeg i at Fokker'n er et trivelig fly, relativt støysvakt og pent å se på. Ville vært en utseendemessig fin oppfølging til DC-9-epoken. Gleder meg ikke til MD'ene etterhvert forsvinner, og da kan F70 dempe savnet litt om ikke annet. :up: