PDA

View Full Version : Detaljer om LN-VID Pilatus Turboporter: Havari 1968

seilfly
03-08-2008, 23:09
Jeg etterlyser detaljer om LN-VID sitt havari i 1968 eller deromkring. Det står om dette på kjevik.dk/no-flytransport.htm men det står ingen detaljer rundt havariet

LN-MEH
04-08-2008, 00:01
I Hagby boka står det at A/S Flytransports LN-VID totalhavarerte 17/12-1967.

GF1
04-08-2008, 09:35
http://www.kjevik.dk/60talls/LN-VID-1967.jpg

teott
17-10-2011, 20:51
Jeg var tilstede da LN-VID havarerte på Hamar. Flyet gjorde en dårlig landing, og etter første møte med rullebanen ble det gitt full throttle og flyet steg bratt opp før det stallet og flikket og traff bakken vest for rullebanen der gjenvinningsstasjonen er i dag. Så vidt jeg husker var konklusjonen at haleflaten stallet. Porteren ble ved siden av fallskjermflyging brukt til skoggjødsling og oppdrag på Grønland i forbindelse med berging av en BN Islander der oppe. Har et bilde av vraket ett eller annet sted.
A/S Flytransport kjøpte en ny Porter som også havarerte på Hamar, Jeg var også tilstede da. Flyet kom inn for landing fra nord, og i en høyde av 8-10 m reverserte piitchen til full fin. Det vil si full revers på denne maskinen. Resultatet var at flyet falt nærmest loddrett ned på plassen. De to ombord kunne krabbe uskadet ut av vraket. Årsaken var en feil ved pitchkontrollen

GF1
19-10-2011, 22:38
Artig at det dukker opp øyenvitner til disse hendelsene på 60-tallet!

Ja, selv denne diskusjonstråden begynner å bli gammel.