PDA

View Full Version : Hjelp: Braathens SAFE (Heron) på Hamar

seilfly
02-08-2008, 11:04
LN-NPI (Heron) var det første ruteflyet som landet på Hamar (i rutetrafikk) da OSL-HMR-Lade (Trondheim/østre del av byen) ble åpnet. Ombord satt blant andre Skipsreder L. Braathen og Hamars Ordfører, Audensen.

SPØRSMÅL:
Når sluttet Braathens SAFE med sin rute via Hamar, og hvorfor?

LN-MEH
03-08-2008, 03:17
Jeg skal forsøke å svare på ditt spørsmål. Jeg regner med at du vet at Hamar var en nødflyplass under krigen. I 1950 åpnet flyplassen med en bane på 600 meter. Denne ble forlenget til 1000 meters lengde i 1953. Den 16/5-1956 ble Hamar anløpssted på ruten mellom Oslo og Trondheim (Lade). Så til det du spør om: Hamar ble kuttet ut fra vintersesongen 1958/59, og grunnen er at DH 114 Heron flyene ("Luftbussen") ble tatt ut av bruk og erstattet av Fokker F-27 Friendship(også disse ble kalt "Luftbussen"). Braathens SAFE fikk sin første (LN-SUN) levert 20/12-1958.

seilfly
03-08-2008, 11:45
Takk for informasjonen! Er det boka om selskapet som er kilden?

-Nei jeg visste faktisk ikke dette med nødflyplass. Jeg har kun funnet historikk fra og med Luftforsvarets brev til Hamar Kommune i forkant av da "eventyret startet". Luftforsvaret kontaktet Hamar kommune den 7. Oktober 1948. Det var Luftkommando Østlandet (LKØ) som sendte et brev for å spørre om kommunen hadde planer om å bygge en flyplass i nærheten av byen. I etterkrigstiden, under Forsvarets oppbygging, var flere flyplasser en viktig del av Norges beredskap. Og for byen var en flyplass viktig for å henge med i utviklingen av transportnæringen på den tiden. Byen ønsket å fortsette å være kommunikajonsknutepunktet den hadde vært (jernbane/vei-knutepunkt østerdalen fra Elverum, nordfra og sørfra langs E6). Hamar hadde en sjøflyplass på den tiden og den levde en periode også etter at flyplassen ble åpnet både for første gang og andre gang. (1950/1953).

seilfly
03-08-2008, 12:32
Rullebanen var egentlig 560m første åpningen 18 november 1950

LN-MEH
03-08-2008, 14:08
Takk for informasjonen! Er det boka om selskapet som er kilden?

Ja det stemmer, jeg tok og bladde litt i den og fant litt om Hamar. Hagby-boka ga meg dato for F-27 flyet.:)

seilfly
03-08-2008, 20:40
Men det var lengden på flyplassen som gjorde at Braathens ikke lenger kunne operere fra Hamar?

LN-MEH
04-08-2008, 21:00
Ja, 1000 m er for kort til en F-27, 1600 m passer bedre. Det var det før i gamle dager oppe i Alta og da husker jeg godt Friendshipene til Air Executive og senere Busy Bee. Passasjergrunnlaget kan jo også ha spilt inn. Det stod også i BU boka om at samtidig som Hamar ble lagt inn på ruten Oslo-Trondheim, så ble Notodden lagt inn på ruten mellom Oslo og Stavanger. Her var det 1000 m grusbane men pga få passasjerer ble denne ruten lagt ned etter tre sesonger.

seilfly
09-08-2008, 01:51
MEH: står det noe om at årsaken til at de byttet ut Heron med Friendship akkurat DA hadde noe med krasjen på Hummelfjell å gjøre? (Dh 113 Heron - hvor bl.andre Kirkvåg var med).