LN-MOW
02-08-2008, 10:20
Etter en maaned i Mosjoen, var det endelig paa tide aa sette kursen hjemover igjen. Turen skulle gaa i progressivt stoerre fly, med start i en Wideoe Dash-8, fortsettelse i en SAS 737-500, Lufthansa A320 og med
avslutning i en Lufthansa A340-300.
Farmer var hyggelig nok til aa kjoere meg til flyplassen og paa innsjekk sto Egil og ventet med Prioritytaggene klare. Interessant security-konsept paa smaaflyplassen, hvor baade innsjekket og haandbagasje gaar igjennom samme maskin. Dette tar litt tid, men funket ellers greit. Damen hadde
imidlertid litt problemer med haandbagasjen min, som saa alltid er full av ledninger, ladere og elektronikk, men jeg fikk til slutt fortsette. Jeg komplimenterte henne for hennes grundighet, og fleipet med at paa
Gardermoen morgenen etter vil den bare gli rett gjennom maskinen. Hun virket litt tvilende til det, men selvfoelgelig gjorde den det. Akkurat som den gjorde i Atlanta, Chicago og Oslo paa veien over. ;)
http://www.enfb.net/Flybilder/080801_OSL/osl01wf.jpg
LN-WIA sto og ventet i solskinnet da vi boardet paa rute, og Egil sto i cockpit og var saa hyggelig aa tilby meg cockpit. Men det sto en ledig toseter og lokket, og det fristet aerlig talt mer enn et trangt klappsete, til tross for den fine utsikten. Takk for vennligheten Egil, vi faar ha den til gode til en annen gang.
Turen tok vel en rundt 40 minutter, og det ble en sprite fra drikketralla. Jeg hadde nesten glemt de latterlige smaa brusboksene man faar servert i Norge .. finnes de andres steder i verden?
Landing paa tid, og jeg fikk meg en middag paa Vaernes mens jeg ventet paa fly videre. Paa veien til gaten stoppet jeg ved en utstilling av gamle bilder rett ved gate 32, og der haaper jeg at noen tar ansvar og korrekturleser litt .. Det heter Norving, ikke Norwing. Swedair, ikke Svedair (og Swedair sto klart og tydelig aa lese paa flykroppen..) .. En Il-76 er ingen Tupolev .. Og Spantax het ikke Spanair .. Det var sikkert mer, men jeg hadde ikke tid til aa lese alle tekstene.
http://www.enfb.net/Flybilder/080801_OSL/osl01a.jpg
SK381 var satt om med Inge Krokrygg, og jeg synes det er en fin gest at SAS har valgt aa beholde de gamle Braathens-navnene. Kun halvfull kjerre, saa jeg fikk treseteren ved noedutgangen for meg selv. God plass
og knyttenevetesten ble bestaatt med stil. Det hyggelige crewet gjennomfoerte den vanlige runden med drikketralla, men denne gangen var det lite som fristet. Ankomst Oslo paa tid - blokket inn 2024.
Spenningen var denne gangen stor over hvor lang tid det ville ta foer bagasjen viste seg, og jeg fikk ikke spesielt store forhaapninger da jeg saa hvordan det toeyt folk inn fra omtrent annenhver gate nedover i fingeren. SK381 sto oppfoert paa baand 2 sammen md en DY-flight fra TOS, og gleden var stor da kolliene viste seg henholdsvis klokken 2036 og 2037. Og de laa definitivt i den foerste tralla. Flott prestasjon, vi faar haape at det ikke var tilfeldig.
Skulle tilbringe natten paa Radisson, saa jeg tuslet over, sjekket inn og gikk til ro for natten etter en liten tur tilbake til terminalen for aa fotografere Titan-757'en som sto paa fjernpark utland.
http://www.enfb.net/Flybilder/080801_OSL/osl06.jpg
Sjekket ut fra hotellet klokken 0530 etter en kort natts soevn .. I terminalen var det full fres, men heldigvis var det ingen koe paa Business hos SAS. Fikk levert bagasjen og fikk mitt tolegs-BCBP som viste 3C paa OSL-FRA og 5A paa FRA-ATL.
Fastlane var stengt, saa jeg maatte stille meg i koe med de uvaskede massene, men kom meg gjennom paa rundt kvarteret. Det er skjedd klare forbedringer i kontrollen siden sist, langbordene og bedre haandtering av
plastkurvene gjoer at trafikken flyter mye raskere. Har noen vaert paa studietur hos TSA? ;) Uansett, det gikk greit og baade ryggsekk, laptop og MOW skle igjennom paa foerste forsoek.
Men det var fullt av folk overalt og noe av det som som slo meg var imidlertid at paxen i Oslo er mye mer stressa enn jeg er vant til hjemmefra. Enten det er i security, i aviskiosken, taxfree'en eller andre steder. Det dyttes og knuffes og sendes olme blikk .. men kanskje det bare er jeg som ha vaert borte for lenge...
Lufthansa boardet paa tid, og jeg fikk til min glede igjen treseter'n for meg selv. Kun fem av oss paa tre rader paa Business, saa det var nok av plass. Knyttenevetesten ble ogsaa bestaatt.
http://www.enfb.net/Flybilder/080801_OSL/lh01.jpg
Bak var det godt belagt, men ikke helt fullt. Var begynt aa bli godt sulten da damene bestemte seg for aa starte matutdelingen og ble litt smaaskuffet over at det ikke var noen varmmat.
http://www.enfb.net/Flybilder/080801_OSL/lh02.jpg
Paa brettet laa det en helt OK kontinental frokost, men sulten som jeg var, hadde jeg haapet paa litt mer.
Tviler paa at det hadde noe med streiken aa gjoere, siden maten lastes i Oslo. Drikke laster de tydeligvis ikke .. de tilboed kun vann og kaffe aa drikke, intet annet, og de skyldte paa streiken. Fant det litt pussig at de ikke engang lastet soft drinks paa Gardermoen, men det er antagelig ansett som for dyrt ...
Men crewet har erfarne og hyggelige og tok det hele med et smil. De var tydelig glade for at streiken var over. Landing i FRA paa tid, og naa sitter jeg i LH-loungen med en stooor latte og venter paa 'bussavgang' hjem til ATL. Litt gretten paa LH naa, de har T-Mobile nettverk her - men man maa betale. De har noen computere staaende til fri avbenyttelse, men det er sinnsykt daarlig ikke aa ga et gratis WLAN i en lounge i 2008. Proevde aa se om jeg kunne 'laane' nettverkskabelen fra en av dem, men det var jeg nok ikke foerstemann som har tenkt paa - de var loddet fast .... :baeh:mol
Velvel .. naa ofrer jeg 8 Euro til T-Mobile for aa faa postet dette. Resten kommer senere.
avslutning i en Lufthansa A340-300.
Farmer var hyggelig nok til aa kjoere meg til flyplassen og paa innsjekk sto Egil og ventet med Prioritytaggene klare. Interessant security-konsept paa smaaflyplassen, hvor baade innsjekket og haandbagasje gaar igjennom samme maskin. Dette tar litt tid, men funket ellers greit. Damen hadde
imidlertid litt problemer med haandbagasjen min, som saa alltid er full av ledninger, ladere og elektronikk, men jeg fikk til slutt fortsette. Jeg komplimenterte henne for hennes grundighet, og fleipet med at paa
Gardermoen morgenen etter vil den bare gli rett gjennom maskinen. Hun virket litt tvilende til det, men selvfoelgelig gjorde den det. Akkurat som den gjorde i Atlanta, Chicago og Oslo paa veien over. ;)
http://www.enfb.net/Flybilder/080801_OSL/osl01wf.jpg
LN-WIA sto og ventet i solskinnet da vi boardet paa rute, og Egil sto i cockpit og var saa hyggelig aa tilby meg cockpit. Men det sto en ledig toseter og lokket, og det fristet aerlig talt mer enn et trangt klappsete, til tross for den fine utsikten. Takk for vennligheten Egil, vi faar ha den til gode til en annen gang.
Turen tok vel en rundt 40 minutter, og det ble en sprite fra drikketralla. Jeg hadde nesten glemt de latterlige smaa brusboksene man faar servert i Norge .. finnes de andres steder i verden?
Landing paa tid, og jeg fikk meg en middag paa Vaernes mens jeg ventet paa fly videre. Paa veien til gaten stoppet jeg ved en utstilling av gamle bilder rett ved gate 32, og der haaper jeg at noen tar ansvar og korrekturleser litt .. Det heter Norving, ikke Norwing. Swedair, ikke Svedair (og Swedair sto klart og tydelig aa lese paa flykroppen..) .. En Il-76 er ingen Tupolev .. Og Spantax het ikke Spanair .. Det var sikkert mer, men jeg hadde ikke tid til aa lese alle tekstene.
http://www.enfb.net/Flybilder/080801_OSL/osl01a.jpg
SK381 var satt om med Inge Krokrygg, og jeg synes det er en fin gest at SAS har valgt aa beholde de gamle Braathens-navnene. Kun halvfull kjerre, saa jeg fikk treseteren ved noedutgangen for meg selv. God plass
og knyttenevetesten ble bestaatt med stil. Det hyggelige crewet gjennomfoerte den vanlige runden med drikketralla, men denne gangen var det lite som fristet. Ankomst Oslo paa tid - blokket inn 2024.
Spenningen var denne gangen stor over hvor lang tid det ville ta foer bagasjen viste seg, og jeg fikk ikke spesielt store forhaapninger da jeg saa hvordan det toeyt folk inn fra omtrent annenhver gate nedover i fingeren. SK381 sto oppfoert paa baand 2 sammen md en DY-flight fra TOS, og gleden var stor da kolliene viste seg henholdsvis klokken 2036 og 2037. Og de laa definitivt i den foerste tralla. Flott prestasjon, vi faar haape at det ikke var tilfeldig.
Skulle tilbringe natten paa Radisson, saa jeg tuslet over, sjekket inn og gikk til ro for natten etter en liten tur tilbake til terminalen for aa fotografere Titan-757'en som sto paa fjernpark utland.
http://www.enfb.net/Flybilder/080801_OSL/osl06.jpg
Sjekket ut fra hotellet klokken 0530 etter en kort natts soevn .. I terminalen var det full fres, men heldigvis var det ingen koe paa Business hos SAS. Fikk levert bagasjen og fikk mitt tolegs-BCBP som viste 3C paa OSL-FRA og 5A paa FRA-ATL.
Fastlane var stengt, saa jeg maatte stille meg i koe med de uvaskede massene, men kom meg gjennom paa rundt kvarteret. Det er skjedd klare forbedringer i kontrollen siden sist, langbordene og bedre haandtering av
plastkurvene gjoer at trafikken flyter mye raskere. Har noen vaert paa studietur hos TSA? ;) Uansett, det gikk greit og baade ryggsekk, laptop og MOW skle igjennom paa foerste forsoek.
Men det var fullt av folk overalt og noe av det som som slo meg var imidlertid at paxen i Oslo er mye mer stressa enn jeg er vant til hjemmefra. Enten det er i security, i aviskiosken, taxfree'en eller andre steder. Det dyttes og knuffes og sendes olme blikk .. men kanskje det bare er jeg som ha vaert borte for lenge...
Lufthansa boardet paa tid, og jeg fikk til min glede igjen treseter'n for meg selv. Kun fem av oss paa tre rader paa Business, saa det var nok av plass. Knyttenevetesten ble ogsaa bestaatt.
http://www.enfb.net/Flybilder/080801_OSL/lh01.jpg
Bak var det godt belagt, men ikke helt fullt. Var begynt aa bli godt sulten da damene bestemte seg for aa starte matutdelingen og ble litt smaaskuffet over at det ikke var noen varmmat.
http://www.enfb.net/Flybilder/080801_OSL/lh02.jpg
Paa brettet laa det en helt OK kontinental frokost, men sulten som jeg var, hadde jeg haapet paa litt mer.
Tviler paa at det hadde noe med streiken aa gjoere, siden maten lastes i Oslo. Drikke laster de tydeligvis ikke .. de tilboed kun vann og kaffe aa drikke, intet annet, og de skyldte paa streiken. Fant det litt pussig at de ikke engang lastet soft drinks paa Gardermoen, men det er antagelig ansett som for dyrt ...
Men crewet har erfarne og hyggelige og tok det hele med et smil. De var tydelig glade for at streiken var over. Landing i FRA paa tid, og naa sitter jeg i LH-loungen med en stooor latte og venter paa 'bussavgang' hjem til ATL. Litt gretten paa LH naa, de har T-Mobile nettverk her - men man maa betale. De har noen computere staaende til fri avbenyttelse, men det er sinnsykt daarlig ikke aa ga et gratis WLAN i en lounge i 2008. Proevde aa se om jeg kunne 'laane' nettverkskabelen fra en av dem, men det var jeg nok ikke foerstemann som har tenkt paa - de var loddet fast .... :baeh:mol
Velvel .. naa ofrer jeg 8 Euro til T-Mobile for aa faa postet dette. Resten kommer senere.