PDA

View Full Version : OSL-RIX-NCE-LHR-OSL med airBaltic og British Airways

LN-AØR
26-07-2008, 15:50
Da var tiden kommet for årets sommerferie i Nice, eller nærmere sagt "Frankrikes Venezia" Port Grimaud. Når seks familiemedlemmer reiser har selvfølgelig prisen på flybilletter mye og si, og derfor valgte vi en litt utradisjonell rute til NCE via RIX. Ruten som står i overskriften kostet halvparten av det NB, SK og DY skulle ha. Dessverre har jeg ingen bilder fra flyturene da mobilen streiket. Nedenfor følger en kort TripReport.

OSL-RIX-NCE 19. juli
https://tickets.airbaltic.com/templates/img/en/logo_small.gif

Etter en noe lang check-in hos Widerøe på OSL var det bare å komme seg til gaten etter en matbit på Kon-Tiki. Flyet var i rute noe som lovet godt for de 25 minuttene vi hadde til connection time i RIX. Opprinnelig var flyturen til RIX satt opp med en 733, men i siste liten ble det satt inn en 735 i stedet. Det gjorde ikke noe. Veldig bra benplass og nye skinnseter gjorde den korte reisen til RIX riktig så behagelig. Som alle andre lavprisselskap må man kjøpe mat og drikke om bord hos airBaltic, men maten og drikken var veldig billig i forhold til andre selskaper jeg har reist med tidligere. Vi landet smoothly i RIX og ventet i 30 min før vi boardet flyet til NCE.

Flyet til NCE ble opperert av en 733 med winglets, men i motsetning til 735en fra OSL, var flyet meget slitt innvendig, selv om benplassen var god. Vi landet 15 minutter for sent i NCE grunnet landingskø.

Oppsummert var airBaltic absolutt en positiv opplevelse, og jeg anbefaler selskapet på det sterkeste. Flight crewet var blide og hyggelige, og tullet og spøkte under begge flyturene. Flere ganger under flyturen til NCE fikk kabinpersonalet totalt latterkrampe. Ellers så er det ikke mye som skiller BT fra andre lavprisselskaper. Ble overrasket over hvor mange nordmenn som hadde valgt OSL-RIX-NCE ruten, så tydelig at den er populær.

Belegget på begge flyvningene var 99%.

NCE-LHR-OSL 25. juli
http://www.timleytours.co.za/img/british%20airways%20logo.jpg

Etter 6 flotte dager i NCE var det på tide å komme seg hjem og pakke før avreise til Madla og RNoAF. (28. juli). Billigste hjemreisealternativ var BA med avreise fra NCE 15.25. Check-in i NCE gikk veldig bra og jeg ble overrasket over self check-in maskinene til BA. Meget enkle og praktiske å bruke. Boeing 752 flyet som skulle operere turen til LHR fikk motorproblemer i London og ble erstattet av en A321. Pga. problemene ble også flyturen fra NCE 50 min forsinket. Det gjorde ikke meg noe, for selv om NCE er en kjedelig flyplass fikk jeg flydd med A321. Ny flytype for min del.

Etter en busstur fra terminalen og ut til flyet boardet vi og kom oss av gårde. Belegget var 100 %. Ikke noe spesielt med flyturen og vi landet litt etter rutetid i London. Det var INGEN landingskø! Sykt. Fra Terminal 1 tok jeg bussen til terminal 5 der en A319 skulle fly meg, Siv Jensen og mange andre hjem kl 19.05. Spennende og teste ut den nye terminalen på Heathrow og selv om den så ut som et shoppingssenter var terminalen effektiv og oversiktlig. Flyet til OSL var helt fullt, og vi kom oss av gårde litt etter rutetid og landet 5 min for tidlig på OSL så det var bra.

Jeg hadde aldri før reist med BA og må si at det var en ren fornøyelse. Aldri har jeg reist med bedre fly, (Airbusene hadde nettopp blitt oppgradert innvendig) og aldri har jeg hatt bedre benplass. I tillegg var mat og drikke om bord gratis, til og med vin og øl. Vennlige flyvertinner og flotte landinger av pilotene gjorde at dette er et selskap jeg har meget lyst til å fly med igjen dersom sjansen byr seg. BA er det mest profesjonelle selskapet jeg har fløyet med på lenge og det er gøy og se at noen selskaper fremdeles tenker på stil når uniformene til cabinpersonalet skal designes. Takk for turen BA; jeg vil definitivt fly med dere igjen!

SQ 777
26-07-2008, 19:49
Takk for topp rapport og spes. sammenligning fra LHR-OSL......BA fortjener all honnør sammenlignet med en annen operatør på ruta LHR-OSL.

Egentlig fatter jeg ikke at andre tar den andre operatøren på sammme ruta med null i alt fra service, mat drinker, bonuspoeng etc. :drunk::drunk:

EB
27-07-2008, 07:07
Morsomt å lese...at flere hadde valgt airBaltic til Nice hadde jeg ikke trodd. BA er utrolig bra - når de leverer som dette. Får du i tillegg bagasjen din er det ikke mange som slår de...

Tommy777
27-07-2008, 16:23
Takker for rapport fra en interessant reiserute

Egentlig fatter jeg ikke at andre tar den andre operatøren på sammme ruta med null i alt fra service, mat drinker, bonuspoeng etc. :drunk::drunk:

Vel, i de 6 billigste bookingklassene hos BA er det daarlig med poeng ogsaa..

Discus
27-07-2008, 17:22
Vel, i de 6 billigste bookingklassene hos BA er det daarlig med poeng ogsaa..

Fordelen med BA er jo at poengene ikke forsvinner fra konto hvis du har bevegelse på kontoen minst hvert 3. år.

JoeW
27-07-2008, 17:43
Morsomt å lese...at flere hadde valgt airBaltic til Nice hadde jeg ikke trodd. BA er utrolig bra - når de leverer som dette. Får du i tillegg bagasjen din er det ikke mange som slår de...

De siste ukene har det til tider vært flere med connection NCE enn KBP f.eks. på RIX-flightene fra OSL. CDG kan du visst også få relativt rimelig via RIX for tiden...

PW14
27-07-2008, 18:42
Takk for flott rapport.

Helt enig med dine vurderinger når det gjelder BA. En nytelse å reise med dem.

Når det gjelder AirBaltic så er jeg enig i at kabinbesetningen nesten alltid er veldig hyggelig og at når man først skal betale for maten, så er det veldig billig med 6.75 euro for varm mat med vin og dessert. RIX er også veldig oversiktelig for transfer, selv om AirBaltic har en lei tendens til å være forsinket når jeg reiser med dem.

Det jeg synes er horribelt med AirBaltic er systemet hvor man må betale 15 euro for hvert kolli bagasje man vil ha med i economy. Siden jeg ofte får billettene fra reisebyrå, så er det i tillegg til prisen veldig mye styr å få betalt denne avgiften rundt om kring på ymse flyplasser i Øst-Europa.

Min subjektive vurdering av beinplassen på AirBaltic er at det er svært trangt.

JoeW
27-07-2008, 20:20
PW14 - den bagfeen er kun hvis billetten er booket gjennom AirBaltic.com. Dersom du har booket den gjennom et reisebyrå, vil du kunne ha med tyve kilo på valig måte.

PW14
28-07-2008, 09:42
PW14 - den bagfeen er kun hvis billetten er booket gjennom AirBaltic.com. Dersom du har booket den gjennom et reisebyrå, vil du kunne ha med tyve kilo på valig måte.

Takk for informasjonen, men det er ikke slik det er blitt praktisert ved mine siste reiser med AirBaltic. Jeg har ikke kjøpt billettene på airbaltic.com, men har likevel blitt avkrevd bagasjeavgift. Dette gjelder både billetter bestilt gjennom eksternt reisebyrå og via SAS.

JoeW
28-07-2008, 21:21
Det skal du ikke bli på OSL ihvertfall. BT har et ekstremt komplisert bag-regelverk jeg har forsøkt å sette meg inn i. (Blandt annet er det fortsatt tyve kilo som gjelder selvom du har betalt for tre kolli på Airbaltic.com...)

Cecilie
29-07-2008, 00:10
Apropos BA og baggasje og slik; jeg har fått beskjed fra min utvekslingsorganisasjon at jeg kan ha med meg 2x 23kg innsjekket baggasje + 10 kg håndbaggasje. Jeg reiser fra OSL, via LHR, til ORD, videre til DEN og BFF.

Selv synes jeg dette hørtes ufattelig mye ut?! Kan det ha skjedd en trykkfeil, eller er det sånn at når man skal reise som utvekslingselev, at man kan ha med så mye?
En venninne av meg skal reise med SK til Portugal, og hun får bare ha med seg 20kg + håndbaggasje. Utvekslingselev hun og.

Beklager OT.

Savipix
29-07-2008, 00:16
Nej, inget fel här. På resor till Nordamerika tillämpas det som kallas piece concept (PC på biljetten) det ger dig 2 x 23kg + det aktuella bolagets allowance för carry on.

I Europa är det 20kg (23 på vissa bolag)

Discus
29-07-2008, 06:31
Du har gjennomgående billett hele veien, og ikke to billetter? Hvis du har det kan du "gå på en smell" i USA og måtte betale for baggasje innenriks.:exclaimation

JoeW
29-07-2008, 15:12
Men selv innenriks i USA er det jo ofte to PC - og hvis ikke kan du kjøpe det andre piecet relativt billig.

Martin
29-07-2008, 15:26
De fleste har vel innført et gebyr for piece number two, har de ikike?

Ser i reg.forumet, at Skyteam skal fly BA til ORD, og UA videre.. Vet ikke hvor gjennomgående man kan få det da?

UA tar 25 dollar for piece nummer to, på alle innenriksbilletter kjøpt etter 4. Februar.

I tillegg begynner de også å charge for piece nummer en på flyvninger etter 18. August, dersom billetten er kjøpt etter 13. Juni, men siden hun flyr over den femte, må hun i verste fall bare betale de 25 dollarene.

Tommy777
29-07-2008, 17:55
De fleste har vel innført et gebyr for piece number two, har de ikike?

Ser i reg.forumet, at Skyteam skal fly BA til ORD, og UA videre.. Vet ikke hvor gjennomgående man kan få det da?

UA tar 25 dollar for piece nummer to, på alle innenriksbilletter kjøpt etter 4. Februar.

I tillegg begynner de også å charge for piece nummer en på flyvninger etter 18. August, dersom billetten er kjøpt etter 13. Juni, men siden hun flyr over den femte, må hun i verste fall bare betale de 25 dollarene.

UA tar betalt 15 dollar for foerste koffert og 25 for koffert nr. 2, men som du sier, kommer det an paa naar billetten er utstedt.

Merk at Star Silver og Gold er unntatt fra disse gebyrene og sjekker bagasje gratis som foer

http://www.united.com/page/article/0,6722,52481,00.html