View Full Version : 'Oenskereprisen' (ANC 2005)
Jeg har lagt ut igjen den store serien jeg hadde fra ANC tilbake i 2005. Link paa ENFB.net eller her:
http://www.enfb.net/Flybilder/ANC050629/ANC1.htm
Og tenk at dette fikk jeg BETALT for!!!!
Hvorfor er det mye cargotrafikk til fjerne Alaska med få folk...
ka skjer med alle innkomne frakt?.. blir de kjørt videre rund hele alaska ? eller videre til canada og usa ?
Utrlig heftige saker:) Hvordan er det ang spotting der oppe, me tanke på sikkerhet osv? når jeg tenker på ANC er det bare cargo, er det noe "fint" å se i byen, slik at en mulig ferie kan legges hit?:D
Så lurer jeg det samme som B767, hvorfor i Alaska? det finnes dog flere plasser som er mer "sentrale";)?
Hvorfor er det mye cargotrafikk til fjerne Alaska med få folk...
ka skjer med alle innkomne frakt?.. blir de kjørt videre rund hele alaska ? eller videre til canada og usa ?
Brukes vel først og fremst som fuel og crew stop...
Anchorage er "frihavn" og fungerer dermed som et ideelt transferpunkt...f.eks. kan Asiatiske fraktere fly inn til ANC og laste over til f.eks FedEx sitt nettverk....
Innkommende frakt flyes videre og siden det er "frihavn" skjer tollbehandling paa bestemmelses stedet...det gaar nok svaert lite videre over land...veien ned gjennom Canada er har lange strekninger med grusdekke...
Det er masse fly aa se....LN-MOW unngikk (med vilje ??) den mest trafikkerte flyplassen i Anchorage...sjoeflyhavna...med mere enn 800 bevegelser i doegnet....de har gravd en kanal mellom to innsjoeer som fungerer som "landingstripe" ....Byen er som Tromsoe "on steriods"...med en artig forskjell...kjoerer du hovedgata ut av byen...er det foerst bilforhandlere og bildele forhandlere pa begge sider av veien...plutselig er disse erstattet av flyforhandlere og flydele forhandlere.....
Som fordelingspunkt er ANC svaert "sentralt" faktisk...
Hvordan er det ang spotting der oppe, me tanke på sikkerhet osv?
Ikkeno problem. Saa vel en politibil, og han vinket glad og fornoeyd tilbake da jeg vinket til ham.
I tillegg er det mye fisk og olje der oppe, så dette skaper en del behov for frakt også.
Herlig!!! Har nwa malt om noen av sine cargomaskiner til den nyeste designen?
vordan med mygge plage i Alaska....
Hilsen
Ole