PDA

View Full Version : Birdstrike i Alta


Redcap
23-07-2008, 18:25
Fra www.fd.no :

Det smalt skikkelig da Norwegian-maskinen fikk en fugl i motoren på rullebanen i Alta. Flygerne avbrøt likevel ikke avgangen

– Akkurat da lurte jeg på om de klarer å stoppe eller om de velger å gå opp, forteller Svein Ivar Johannesen fra Breivikbotn.

Ville likevel fortsette
Han var på vei sørover med 17.20-flyet mandag etter ferie i hjembygda, da det skjedde. Flyet akselererte på rullebanen, men etter noen hundre meter hørte passasjerene et kraftig smell. Det viste seg at en fugl hadde havnet inne i motoren.

– Det luktet svidd mens vi fremdeles var på rullebanen, og det var mye bråk fra venstre motor. Etter en stund gikk flyverten fram og så ut på venstre motor, forteller Johansen.

Etter en stund fikk passasjerene beskjed om at flyet hadde fått en fugl i den ene motoren, at den var testet og at de likevel ville gå til Gardermoen, alternativt Tromsø eller Bodø.

Hendelsen blir bekreftet av en annen passasjer som hevder smellet kunne høres inn i flyterminalen i Alta.

Sjekket
– Det er riktig at vi fikk en fugl i motoren under take off. I følge piloten var motorinstrumentene normale, men det luktet grillet kylling, sier driftsdirektør Asgeir Nyseth i Norwegian

– Men er det normalt å ikke avbryte avgangen når slikt skjer?
– Når alle instrumentene indikerer at det ikke var noen fare, så er det normalt å fly. Flygerne gjorde en sjekk i 5.000 fots høyde, og alt var ok, sier

Nyseth sa til Finnmark Dagblad tirsdag at fuglen hadde kommet inn i motoren under innflyging til Gardermoen.

– Jeg hadde nettopp kommet tilbake fra ferie og misforsto informasjonen fra OPS, sier han.

– Shaky
– Hvordan reagerte passasjerene?
– Du blir jo litt shaky. Men jeg vet jo at flyet klarer seg med en motor, i hvert fall ved nedstigning, sier Svein Iver Johannesen.

Flyet måtte repareres da det kom til Gardermoen. To blader fra vifta fremst i motoren måtte skiftes ut.

Kilde http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article3680975.ece

Tommy777
23-07-2008, 18:30
– Det er riktig at vi fikk en fugl i motoren under take off. I følge piloten var motorinstrumentene normale, men det luktet grillet kylling, sier driftsdirektør Asgeir Nyseth i Norwegian.

Jaevla serioes uttalelse.....

Og han foelger opp med ikke aa sjekke skikkelig foer han gaar til pressen:

Nyseth sa til Finnmark Dagblad tirsdag at fuglen hadde kommet inn i motoren under innflyging til Gardermoen.

– Jeg hadde nettopp kommet tilbake fra ferie og misforsto informasjonen fra OPS, sier han.

Hvor finner DY folka sine??


Saa til saken: Hva er rutine? Aa lande etter bird stirke eller fortsette over 2 timer til destinasjonen? Naar to fan blades maa byttes, tilsier ikke det at motoren burde vaert inspisert etter en sikkerhetslanding?

seilfly
23-07-2008, 18:55
At flyet valgte å ikke stoppe kan like godt skyldes at V1 var passert (hastighet for når takeoff ikke kan stanses). Husk at informasjonen har vært igjennom mange ledd før vi leser om den på en nettavis; og attpå til igjennom de verste filtrene av alle; journalistene. (Uten å skjære alle journalister over én kam - noen av de har faktisk også fortjent pullitzer'n sin). Uttalelsen som grillet kylling anser jeg ikke som useriøs, det kan godt være at den er dønn ærlig. -Og at folk misforstår beskjeder kan skje over alt og ikke bare i et flyselskap, her Norwegian.

Det er ikke så ofte at jeg har hørt om at man velger å fortsette - man har jo snudd av mindre enn som så. Men så lenge motorinstrumenteringen har vist normale verdier så er det vel heller ikke feil å fortsette? -Jeg bare spør... Det er tross alt ingen indikator i cockpit som sier "Det var en fugl" og heller ikke "2 fanblader må skiftes". Og på hvilket tidspunkt vet man at det var en birdstrike og ikke noe annet?

wildbird
23-07-2008, 19:02
Hvis du ikke har no indiksajon på at noe er feil så hvorfor skal man retunere? På 737 så har man ett instrument som måler vibrasjon fra motoren, hvis den er innenfor limit så kan man fortsette. Jeg svil selvfølgelig ikke svare for statusen på dette flyet, men jeg har hadt en inginør fra paris som produserer CFM motoren på klappsete, han fortalte at motoren tåler ganske mye juling. Det blir testa med frosset høne som dem skyter mot bladene, dog noen blir bøyd så virker motoren like godt.

seilfly
23-07-2008, 19:03
Det besvarer egentlig det eneste spørsmålet jeg egentlig lurte på... takker!

Tommy777
23-07-2008, 19:10
Det besvarer egentlig det eneste spørsmålet jeg egentlig lurte på... takker!

Samme her ;)

Tertit54
23-07-2008, 20:55
Samme her ;)

og husk at en jetmotor er en veldig enkel konstruksjon med få bevegelige deler( utenom fan-bladene da) og er dermed meget driftsikker.

B767
23-07-2008, 23:47
hmm luktet svidd kylling... hmm .... betyr det at fuglen har blitt sugd gjennom forbrenneren.. eller kalles det kompressor-delen?

ting som går gjennom det første viftebladet og rett ut igjen blir ikke svidd av det ... mener eg.. kun bare det som kommer inn i det kompressor/forbrenneren av motoren..



sko likt å vist ka fugl det va ? enten en spurv eller en måke?

atck
24-07-2008, 08:21
I Alta? Da var det en titting. :)

krølle
24-07-2008, 10:50
Lukte litt: uff dette koste penger. Ingen indikasjon?, ok vi tar kjerra mot Oslo og ser om det holder, jeg hadde følt meg tryggere om de hadde retunert, sjekket og flydd videre hvis alt var ok. Better safe then sorry:cry:

seilfly
24-07-2008, 11:13
De tar ikke flyet til Oslo for "å se om det holder". Enten er det go eller så er det no-go. Denne gang var det normale indikasjoner.

LN-MEH
24-07-2008, 19:30
I Alta? Da var det en titting. :)

Hvorfor det da? Jeg var på gamle tomter i Alta på flytitting for noen dager siden. Det finnes mange fuglearter der oppe, og det står i avisoppslaget (ja jeg vet at det trenger ikke å stemme!) at det var en måke (måse).:)

BU662
24-07-2008, 19:57
Kanskje det er verd a lese litt i Flight Crew Operating Manual (FCOM)

B737NG FCOM (http://www.smartcockpit.com/plane/boeing/B737/)

STARSHIP 2
24-07-2008, 20:11
Kanskje det er verd a lese litt i Flight Crew Operating Manual (FCOM)

B737NG FCOM (http://http://www.smartcockpit.com/plane/boeing/B737/)

gjør det du, så kan du si hva som står der

atck
24-07-2008, 21:41
Hvorfor det da? Jeg var på gamle tomter i Alta på flytitting for noen dager siden. Det finnes mange fuglearter der oppe, og det står i avisoppslaget (ja jeg vet at det trenger ikke å stemme!) at det var en måke (måse).:)

Det var bare en litt artig referanse til at alt av småfugl oppi Finnmark er "titting". Så okay, det var enten måse eller titting. ^_^

wf145
24-07-2008, 21:43
Lukte litt: uff dette koste penger. Ingen indikasjon?, ok vi tar kjerra mot Oslo og ser om det holder, jeg hadde følt meg tryggere om de hadde retunert, sjekket og flydd videre hvis alt var ok. Better safe then sorry:cry:

Dette var ein tøvete kommentar. Pengar betyr ikkje _ein skit_ i slike tilfelle. Enten er det go eller no go, som det vert skreve i posten over. Hadde det vore det minste snev av tvil, hadde dei returnert til Alta. Ferdig snakka!!

Someone
24-07-2008, 21:49
Jeg velger også å tro at pilotene i et slik tilfelle er langt bedre til å bedømme situasjonen og så handle deretter, enn hva diverse sofa-CEOs og sofa-piloter i ettertiden på et forum klarer. Inntil det motsatte er bevist så velger jeg å tro at DY sine piloter er såpass dyktige og godt opplært at de gjorde det riktige i den situasjonen

Farmer
24-07-2008, 22:15
Det er flere tilfeller der flyselskap har valgt å gå til planlagt destinasjon selv om det har vært motorproblemer. British Airways hadde en slik sak mellom USA og London med en 747-400 som gikk på 3 motorer.
Jeg vil tro at besetningene uansett følger FCOM, slik at sikkerheten ivaretas.

krølle
24-07-2008, 22:32
Dette var ein tøvete kommentar. Pengar betyr ikkje _ein skit_ i slike tilfelle. Enten er det go eller no go, som det vert skreve i posten over. Hadde det vore det minste snev av tvil, hadde dei returnert til Alta. Ferdig snakka!!


Vel, tøvete, muligens, men har personlig hørt følgende fra en Norsk Kaptein til mekanikeren:
Jeg gir faen og går med det som det er, riktig nok gjaldt det bremser, men vi var ca 20 stk som ville av det flyet, og ja det var norsk innenriks. Sikkert ikke det helt store problemet, problemet mitt var holdningen til Kapteinen:8:

LN-MEH
25-07-2008, 08:47
Det var bare en litt artig referanse til at alt av småfugl oppi Finnmark er "titting". Så okay, det var enten måse eller titting. ^_^

Ja jeg regnet med at det var det du mente ja. Jeg så forøvrig verken snøtitting eller snømåke for den del....;)

HansJ
25-07-2008, 08:52
Eftersom indikeringarna var normala så valde man att fortsätta eftersom det är begränsad tillgång till teknik och underhåll i Alta. Detta är förstahandsinformation från F/O ombord.

F35Landing
25-07-2008, 09:12
Som andre har sagt her så er en jetmotor en ganske enkel sak. Kort oppsummert kan man si: enten så går den, eller så går den ikke. Kan ikke se at dette var en gal avgjørelse.