View Full Version : Ikke bare vi som får drit på frontruten
Mens jeg ventet på min Blue1-flight tilbake til STO 27.06 holdt disse gutta på å vaske for harde livet. Først hang 2'p ut av vinduet og vasket utsiden, så tok han innsiden, mens Captain Speaking tok seg av fronruten på sin side. Ble ganske fornøyelig synes jeg...
sirpjalle
22-07-2008, 22:33
Har litt sansen for slike bilder. Har funnet en del slike på A-net opp igjennom tidene.... :)
Ja -fornøyelig var det!! - Kanskje flekkene egentlig var på brilla hans?:) Men bildet var skarpt og fint!
Utflyttet
22-07-2008, 22:35
Er ikke bare-bare med en skikkelig nys midt i pollensesongen når man har kjeften full av smørbrød og kaffe... ;)
-A
Hehe, tenkte på det: fra den datoen var det slutt på å spise fastfood i cockpit!
Jeg hadde nettopp cockpit-tur med et av våre flyselskap og jeg må si det var interessant å se hvor nøye kapteinen var med å vaske ned hele cockpiten med våtservietten.
Ganske betryggende egentlig.
K
Jeg hadde nettopp cockpit-tur med et av våre flyselskap og jeg må si det var interessant å se hvor nøye kapteinen var med å vaske ned hele cockpiten med våtservietten.
Ganske betryggende egentlig.
K
For de som har sett TV-serien "Frasier", så er kanskje dette som når Niles tørker av kafeteriastoler før han setter seg.
I psykiatrien kalles dette tvangstanker (fobi).
Mens jeg ventet på min Blue1-flight tilbake til STO 27.06 holdt disse gutta på å vaske for harde livet. Først hang 2'p ut av vinduet og vasket utsiden, så tok han innsiden, mens Captain Speaking tok seg av fronruten på sin side. Ble ganske fornøyelig synes jeg...
Jeg har også hørt om flygere som plages av bugs på frontruta. Noen her som flyr, som vet i hvilke høyder man treffer på innsektene? Bare under inn/utflyging, eller også i FL350 og deromkring?
Jeg håper det er flight safety og ikke tvangstanker å snakke om i cockpit :)
Jeg regner med at bugs oppholder seg i samme høyde når de treffer airliners som når de treffer GA-fly, og i så fall er det nære bakken dette skjer.
I 1942 fløy en Beaufighter fra 236 Sqn Coastal Command fra UK til Paris, droppet et fransk flagg over Triumfbuen for så å returnere meget low-level for å unngå tyske fightere. På slutten av turen var det så mye insekter på frontruta at flygeren måtte bruke siderutene som referanse under landing.
Heldigvis har man Cat II og III til denslags i dag.
Jeg håper det er flight safety og ikke tvangstanker å snakke om i cockpit :)
Jeg snakker ikke om vinduspussingen, men det ble skrevet at kapteinen vasket ned "hele cockpit" med våtserviett.
Jeg snakker ikke om vinduspussingen, men det ble skrevet at kapteinen vasket ned "hele cockpit" med våtserviett.
Mange hverdagssykdommer blir i dag overført ved berøring. Dørhåndtak er vanlig, tastatur er også vanlig. En av de største bakteriebombene vi er i kontakt med er faktisk handlevogner.
Det finnes grenser for alt, også rengjøring, men at man vasker over mikrofoner, håndtak, knapper og liknende er faktisk ganske lurt - og har lite med tvangstanker å gjøre. Det er faktisk ganske hensynsfullt, sett med tanke på hvor mange forskjellige personer som opererer de samme instrumentene i en cockpit daglig.
K
Og så er det jo koselig å ha et rent kontor. Hvis man titter i sin egen bil (eller en eller annen felles firmabil) så blir det fort litt seigt og ekkelt, eller støvete rundt om kring når ingen tørker over innimellom.
Jeg trodde i mitt enfold at renhold i cockpit ingikk i vedlikeholdsrutinene. Kanskje ikke daglig, men sikkert oftere enn en gjennomsnittlig firmabil?
Ser ut som det er samme prosedyre på A332 - kom over dette bildet som er knipset i ATL:
http://farm4.static.flickr.com/3170/2768161662_bbac26198a_o.jpg
(kilde: http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=856131 )
Også i solen i California må rutene vaskes ..