View Full Version : Tripreport A380 i bilder (fra Flickr)
I mangel av annet å gjøre i regnværet ble det en tur rundt på internett. Kom over disse to Tripreports med A380 C-klasse:
SQ322 A380 SIN-LHR 12MA
http://www.flickr.com/photos/16974593@N03/sets/72157605180276714/
SQ221 A380 SIN-SYD 05JAN08
http://www.flickr.com/photos/16974593@N03/sets/72157605183945255/
Fløy selv med A380 samme rute - LHR-SIN i juni, og det var meget bra. Den nye C classe er desidert den beste i segmentet. Enorm plass og skikkelig seng ved å slå ned deler av seteryggen, crewet hjelper til og du får en helt ok dyne å sove under. Maten og servicen også helt på topp! Konfigurasjonen 1 + 2 + 1 gjør at du har meget god plass. Stor flatskjerm med tilkopling for USB stick, PC etc. er også bra. Se elles min egen rapport lenger ned i forumet.
Gleder meg til å prøve SQ A380 i mars, selv om det blir bak i bussen. Blir sikkert bra uansett!
Må si førsteklasseseksjonen i 777ene hos SQ også er meget smakfulle - sjekk TV-skjermene :wow:
http://www.airliners.net/photo/Singapore-Airlines/Boeing-777-312-ER/1168232/L/
http://www.airliners.net/photo/Singapore-Airlines/Boeing-777-312-ER/1293255/L/
Hadde det ikke vært en ide å lage en tråd med tripreport, sticky, fra de som er først ute ?? Selv kommer jeg langt bak i rekka :( inntil AF får den i gang...
Å fytti grisen for noen skjermer!
Utflyttet
22-07-2008, 07:38
Har selv postet en del bilder fra mine turer i SQ sin nye biz class på 77W her og kan attestere at det er behagelig. Jeg fløyr A380'en for noen uker siden i biz men da var jeg så trøtt at jeg bare sovnet fra all bildetaking. Men det kommer vel en sjanse til snart.
-A
Hva er fordelen å reise med Biz vs. First eller hva det kalles når man reiser på forretningsreise? Er det alburom nok til å arbeide eller muligheten til å sove og våkne uthvilt? -Jeg ser nemlig ikke så mange på biz som faktisk driver med biz når bildet blir tatt :-)
Takk for titten. Morsomt å se hvordan det faktisk kan se ut i disse flya! For meg er det eksotisk med nødutgangen :)
...... eller muligheten til å sove og våkne uthvilt?
Når man skal rett i et møte er det fordel å ankomme rimelig utvilt, spesielt når man kanskje skal forhandle om kontrakter til noen millioner eller kanskje milliarder. De fleste som har jobber som spanderer biz, jobber uansett såpass mye at de har behov for å slappe litt av når de reiser. Kjenner endel med ganske mye reisevirksomhet som sier de ikke hadde klart det hadde de ikke fått hvile ut under flyturene
Utflyttet
22-07-2008, 16:07
Når man skal rett i et møte er det fordel å ankomme rimelig utvilt, spesielt når man kanskje skal forhandle om kontrakter til noen millioner eller kanskje milliarder. De fleste som har jobber som spanderer biz, jobber uansett såpass mye at de har behov for å slappe litt av når de reiser. Kjenner endel med ganske mye reisevirksomhet som sier de ikke hadde klart det hadde de ikke fått hvile ut under flyturene
De siste 10 årene har vel forskjellen på biz og F være et biz har vært et bra sete, mens F har vært mulightene for en brukendes flat seng. Begge deler har hatt tilstrekkelig catering til å ikke lide.
Etter hvert endret det seg til at F ble mer fokusert på seter for folk som reiste alene (som visst nok er en mye høyere prosent-andel i F enn lengre bak), og dermed kom varianter av "pod-seter", som resulterte i typisk nesen av en 747 som fikk en 1-2-1 layout slik at halvparten av setene var for de som reiste alene og ville ha privatliv. Dette er typisk det man finner enda som F-produkter på AA, UA og QF sin gamle F-klasse.
Neste generasjon er i hovedsak en forbedring av dette igjen, og er produktet man i dag finner i CX, NH, MH og SQ sine 747. Her er det mer fokus på større skjerm, mer plass, muligheten å ha både plass til en haug småting og arbeide om hverandre, og en enda bedre seng.
De siste variantene av biz-class som har dukket opp de siste årene (med unntak av BA som var veldig tidlig ute) fra NZ, VS, BA har gjort denne grensen mer flytende, da disse setene faktisk er helt flat, og du kan få et sete alene. NZ og VS sine seter går faktisk helt motsatt vei og gjør alle seter til seter som ikke har en direkte nabo, som igjen noen som reiser som par ikke lker så mye.
I forhold til seter i biz-class og størrelser er det vel i dag SQ som har de største med sin nye "cubicle class". De nye biz-setene varierer litt i størrelse, de er feks 10 cm breiere på A380'en enn B77W'ene, men er for biz-class å være forferdelige brede, og når de foldes ned til å bli seng kan selv en person som meg med stor utstrekning langs flere av aksene ha en god natts søvn.
På B77W'ene til SQ nå om dagne er det faktisk ikke mye forskjell i selve setet for biz og F, det er i grunn og bunn like seter med litt forskjell farge og dill rundt (skjermer, feks).
Hva er så forskjellen på nyere biz-class og F-klasse? I dag er det kort og godt at det er færre F-pax, det er flere crew i F-klasse enn biz-class og dette gjør at F-klasse er veldig mye orientert rundt når ting passer for pax enn at man må være med på forings-tidene i biz-class. Et par selskap forsøker å skryte på seg at man i biz-class kan spise når man vil, men jeg har opplevd at man får beskjed om at dette er vanskelig, eller at crew rett og slett ikke vet at dette er noe man tilbyr.
Er F-klasse verdt prisen? Ikke for min del. Er F-klasse moro når man kan oppgradere for poeng eller bruke poeng for å få en F-klasse-tur? Helt klart! :)
Ville jeg hatt mine RTW-turer og mye flyging til SIN og BNE om jeg var begrenset til økonomi-klasse? Ikke F.
-A
Hva er fordelen å reise med Biz vs. First eller hva det kalles når man reiser på forretningsreise? Er det alburom nok til å arbeide eller muligheten til å sove og våkne uthvilt? -Jeg ser nemlig ikke så mange på biz som faktisk driver med biz når bildet blir tatt :-)
Takk for titten. Morsomt å se hvordan det faktisk kan se ut i disse flya! For meg er det eksotisk med nødutgangen :)
Forskjellen er blitt marginal etter min mening. De nye setene og mulighetene for PC tilkopling, flatskjerm, fleksible måltider etc. hos SQ gjør at behovet for F klasse stort sett er knyttet til egen "pysjamas" :lol:i F og litt oppgradert mat m. caviar! Men, selvsagt eget boardingkort med F og egen lounge tilgang har jo høy skrytefaktor.:p:p
Tror jeg misforstod? Spurte Seilfly om biz vs first eller om biz/first generelt?
Utflyttet
22-07-2008, 22:29
Forskjellen er blitt marginal etter min mening. De nye setene og mulighetene for PC tilkopling, flatskjerm, fleksible måltider etc. hos SQ gjør at behovet for F klasse stort sett er knyttet til egen "pysjamas" :lol:i F og litt oppgradert mat m. caviar! Men, selvsagt eget boardingkort med F og egen lounge tilgang har jo høy skrytefaktor.:p:p
- Du har i prinsippet ikke fleksibel spisetid i biz hos noen jeg kan komme på. SQ inklusive.
- Det er veldig lite kaviar nå om dagen, den er jo ikke politisk korrekt. Noen få avganger har det og det er det.
- F-loungen til SQ i Singapore er så dårlig jeg har flere ganger nedgradert meg til biz-siden, og ville mye heller hatt SAS sin Scandinavian-lounge i Køben. Aller helst ville jeg hatt VC sin Club House fra LHR.
-A
Jeg bare lurte på hva som var forskjellen mellom biz og first (Det som heter F går jeg ut ifra etter svarene). Trodde biz var overordnet first men der tok jeg kanskje feil. Er F så mye større skrytefaktor enn biz? Fra bildene ser det da ut som om biz har mer å skryte av?
Jeg bare lurte på hva som var forskjellen mellom biz og first (Det som heter F går jeg ut ifra etter svarene). Trodde biz var overordnet first men der tok jeg kanskje feil. Er F så mye større skrytefaktor enn biz? Fra bildene ser det da ut som om biz har mer å skryte av?
Tja, da lurer jeg på om vi har sett på de samme bildene? First på A380 er jo suites. Så man får sitte helt i fred hvis man vil. Lukke døren til resten av flyet.
Utflyttet
23-07-2008, 11:50
Jeg bare lurte på hva som var forskjellen mellom biz og first (Det som heter F går jeg ut ifra etter svarene). Trodde biz var overordnet first men der tok jeg kanskje feil. Er F så mye større skrytefaktor enn biz? Fra bildene ser det da ut som om biz har mer å skryte av?
Svaret er: både og.
I USA og et par andre steder (et par av selskapet i UAE og de traktene) så har man økonomi-klasse og første-klasse. Her er F i praksis en lettvekt variant business-klasse.
De fleste andre steder vil du finne økonomi-klasse bakerst, og så et økonomi-ekstra/plus/premium av noe slag, business-klasse og så første-klasse.
F er ikke mer eller mindre skrytefaktor enn biz på noe vis, det er vel mer avhengig av øynene som ser og hvor mye/lite man reiser der selv.
For min del så er det aller meste av mine reiser ut av Europa i biz og noen ganger i F, og jeg ser ikke på det som noe spesielt. Om du sammenligner reisemengde, jobb-press og slike ting så synes jeg ikke det er noe fancy.
-A
OK jeg kan ha misforstått. Hvilken klasse ser vi bilder fra hvor folk sitter i stoler og ikke i avlukker/sofa/hva det kalles?
Utflyttet
23-07-2008, 14:44
OK jeg kan ha misforstått. Hvilken klasse ser vi bilder fra hvor folk sitter i stoler og ikke i avlukker/sofa/hva det kalles?
Det kan være både F og biz hos SQ. De nye biz-setene er i praksis identisk for biz/F, men noe annen og mørkere dekor for F.
-A
Tommy777
24-07-2008, 15:45
Du kan jo lese mer her og se bilder og relativt store forskjeller mellom biz og first paa SQ: http://www.singaporeair.com/saa/en_UK/content/exp/new/index.jsp?
Paa A380 er jo forskjellen massiv, mens paa 345en og 77W er setene litt like, mens F setet har mye mer staesj, inkludert stor skjerm og masse andre goodies. Dersom du ser paa biz bildet i kabinen,. ser du at setene er satt helt sammen kompakt slik at det fortsatt er relativt liten plass utenfor setet og at man sitter fortsatt sammen, mens i F er det veldig faa seter (8 stk totalt mot 42 i business paa 77W). 345 er jo all business og ingen F. Forskjellen er dog mye stoerre paa alt annet materiell SQ har enn 77W. Alle 747ene har Raffles Class med Spacebed (ala LH biz eller SAS biz). Sengen er ikke flat slik som den er i F.
Saa setemessig, dersom du flyr 77W er forskjellen liten, mens alt annet materiell SQ har er forskjellen mellom biz og First mye stoerre.
Servicemessig er det ogsaa mye mer snadder i F enn i biz, vi snakker om 2 typer Champagne til rundt 1000 spenn flaska i F, Ferragamo nattabag, skikkelig pysjamas mm.
Du kan lese mer paa linken over.
Utflyttet
24-07-2008, 15:58
Paa A380 er jo forskjellen massiv, mens paa 345en og 77W er setene litt like
PÅ A3890 har de ikke F-klasse. De har suites, som er noe helt annet, både fordi det faktisk ikke er billettert som F-klasse, men R-klasse, og SQ føler ingen problem med å fortelle folk med F-klasse-billett at skal du inn dit er det enten (mye) mer penger eller nedgradering til biz, uten refund.
-A
SQ serverer vel Krug og Dom Perignon i 1. mens biz må ta til takke med Charles Heidseick, tar jeg ikke helt feil
Tommy777
24-07-2008, 20:16
PÅ A3890 har de ikke F-klasse. De har suites, som er noe helt annet, både fordi det faktisk ikke er billettert som F-klasse, men R-klasse, og SQ føler ingen problem med å fortelle folk med F-klasse-billett at skal du inn dit er det enten (mye) mer penger eller nedgradering til biz, uten refund.
-A
Kall det hva du vil, det er ihvertfall produktet over biz vi snakker om og forskjellen er stor.
Naar det gjelder SQ sin policy, faar jo det staa for din/deres regning. Det hoeres merkelig ut at de er saapass arrogante mot F pax. Hadde jeg hatt en F billett og maatte booke om til en A380 avgang hadde jeg nok krevet aa faa skrevet om billetten til en business billett dersom de ikke ville gi meg suite. Fair enough, det er et annet produkt, kan vel sammenlignes med Concorde som i teorien var F men dyrere aa fly. Men at SQ ikker gir refusjon for nedgradering til F, hoeres merkelig ut siden F billetter er 100% refunderbare.
Hadde det vaert meg og SQ ikke hadde akseptert en refusjon, (snakker ikke om oppgradering eller bonusbilletter, snakker betalt F) hadde jeg nok bedt om aa faa mine 10.000- 15.000USD + tilbake og gitt pengene mine til noen andre som faktisk ikke er saa arrogante. Da tror jeg nok pipa har faatt en annen lyd og jeg hadde faatt mellomlegget mellom F og C.
Naar det gjelder om F eller C er verdt det eller ikke, er det relativt faa arbeidsgivere som naa betaler C over atlanteren, ingen betaler F i disse tider. Er det behov for F over atlanteren? Overhodet ikke. Vi snakker om mellom 6-7 timer som turen tar. Det er sloeseri med arbeidsgivers penger. Business er greit dersom prisen er ok over atlanteren og til oesten. Dersom man reiser business og gaar rett og legger seg paa et hotell og starter sitt arbeide dagen etter ankomst, ser jeg ingen grunn til at arbeidsgiver skal betale dette uansett hvor lang flighten er dersom prisen er mer enn 25K norske. Naa er det jo helt greit aa faa tak i billige business billetter og det er jo utrolig mange oppgraderingsinstrumenter der ute. Min arbeidsgiver gir oss 3500 USD som tak for hver av de 4 aarlige turene jeg vil ta til Singapore. Om jeg klarer aa skaffe en billett i business for denne prisen, kjempegreit. Om ikke, maa jeg betale overskytende selv, turene varer ca. 1 uke. Helt grei policy. Naar jeg skal til Munchen paa jobbtur i september, betaler selvsagt jobben det det koster for en t/r uten loerdagsnatt, noe som blir dyrt. Billettene er i oekonomi, men disse oppgraderes til business ved bestilling fordi bookingklassen er saapass hoey.
Saa mange finurligheter.
Over atlanteren har jeg ingen problemer med aa hive mellom 2-3000 USD paa bordet for en business billett naar jeg skal paa ferie selv. Til oesten er business billettene til UA mye dyrere og jeg har typisk kjoept en oppgraderbar bookingklasse som gir meg mulighet til aa bruke SWU kupong (gyldig paa UA og LH) jeg faar hos UA en gang i aaret. (alle klasser uten S kan bekreftes ved avgang).
Utflyttet
24-07-2008, 22:20
Kall det hva du vil, det er ihvertfall produktet over biz vi snakker om og forskjellen er stor.
Suites. Er det det heter, og forskjellen er stor. ;)
Men at SQ ikker gir refusjon for nedgradering til F, hoeres merkelig ut siden F billetter er 100% refunderbare.
Hadde det vaert meg og SQ ikke hadde akseptert en refusjon, (snakker ikke om oppgradering eller bonusbilletter, snakker betalt F) hadde jeg nok bedt om aa faa mine 10.000- 15.000USD + tilbake og gitt pengene mine til noen andre som faktisk ikke er saa arrogante. Da tror jeg nok pipa har faatt en annen lyd og jeg hadde faatt mellomlegget mellom F og C.
Pipen får ikke en annen lyd, og om du følger med på SQ-forumet til FT (som er forlatt av mange) og evt. leser på sqtalk.com, så ser du at det er mange som velger å forlate skuten nå. :)
-A
Tommy777
24-07-2008, 23:54
Det hadde jeg ogsaa gjort dersom jeg hadde betalt en god norsk maanedsloenn for aa sitte paa et fly og faatt denne tilbakemeldingene