PDA

View Full Version : Besøk på Tempelhof


FlightDeck
20-07-2008, 12:06
Tempelhof-flyplassen i Berlin stenger 31. oktober 2008 etter å ha vært nedleggingstruet i mange år. Da jeg var i Berlin denne uken rakk jeg et kort besøk på flyplassen og fikk tatt noen bilder som jeg håper vil være av interesse.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof12.jpg

Flyplassen ble åpnet i 1923 og var på et tidspunkt den største i Tyskland. Dagens flyplassbygg ble bygget i perioden 1936-41 og er det kanskje beste eksempelet på nazistisk arkitektur.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof1.jpg

Ørnehodet var egentlig en del av en stor ørneskulptur, men denne ble fjernet på 1960-tallet for å få plass til en radar. Den virkelige årsaken var nok imidlertid at den fremprovoserte minner om fortiden. Ørnehodet ble senere kappet av resten av skulpturen og plassert foran flyplassbygget slik vi her ser den.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof11-1.jpg

I dag har flyplassen kun begrenset trafikk ut fra Terminal B, samt noe GA-trafikk. Mye av bygget brukes til kontorer, og en god del står også tomt.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof16-1.jpg

I 1996 ble det foreslått å legge ned Tempelhof- og Tegel-flyplassene i Berlin og samle trafikken rundt en ny og større der Scönefeld-flyplassen ligger i dag. I følge planene skal Berlin-Brandenburg International Airport (BBI) stå ferdig i 2011/2012.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof8.jpg

Sovjetunionen blokkerte i 1948 og 1949 all vei-, jernbane- og kanaltrafikk til og fra Berlin. De allierte brukte Tempelhof til å fly nødvendige forsyninger inn til 2,5 millioner innbyggere i Vest-Berlin.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof2.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof17.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof5.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof4.jpg

I dag er det kun tre flyselskaper som regelmessig bruker Tempelhof. Dette er Brussels Airlines som flyr til Brussels, Cirrus Airlines som flyr til Mannheim og InterSky som flyr til Friedrichshafen og Graz.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof6.jpg

27. april 2008 ble det gjennomført en folkeavstemning om fortsatt drift av flyplassen. 60,2 prosent av de som stemte ønsket fortsatt drift, men det var for få som møtte opp, 21,7 prosent, mot kravet om 25 prosent oppmøte for at avstemningen skulle kunne påvirket nedleggingsvedtaket. Bildet under viser materiell som ble utviklet i forbindelse med avstemningen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof3.jpg

Flyplassbygget er med sine 300.000 kvadratmeter Europas tredje største bygg. Det er ventet at bygget, eller i alle fall deler av bygget, vil bli bevart.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof18.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof9.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof10-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof13-1.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof14-1.jpg

Det er imidlertid uklart hva bygget skal brukes til. Kjøpesente, universitet, parkområde, golfbane og veddeløpsbane for hester er noen av forslagene.

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/Tempelhof15-1.jpg

Over gaten for Tempelhof ligger den hyggelige luftfartsbutikken Der Fliegerladen (http://www.der-fliegerladen.de/). Den har et bra utvalg av historisk og dagsaktuell flymateriell, eksempelvis DVD-er, modeller i ulike størrelse og bøker. Selv fikk jeg med meg to modeller: en 1:200 Pan Am Boeing 747SP og en 1:200 Swiss Airbus A320 i fotball-EM-dekor.

LN-KOG
20-07-2008, 12:19
Flotte bilder, FlightDeck. Det finne også noen her (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=22392).

RolfL
20-07-2008, 13:08
Och DC-4:an, eller rättare sagt C-54G, 45-0557 c/n 36010 finns fortfarande kvar på Tempelhof. Landade där på sin sista flygning i maj 1971.

AirbusTrond
20-07-2008, 14:03
Fantastiske bilder! Var ikke klar over at den opprinnelige arkitekturen var så godt ivaretatt. Nå skjønner jeg litt mer av kampen for å bevare flyplassen.

RolfL
20-07-2008, 14:44
Visst finns (fanns ?) det väl också omfattande utrymmen under jord/under kontors/terminalbyggnaderna som användes under nazi-perioden? HansJ som är expert på området vet säkert besked.

LN-KOG
20-07-2008, 18:08
De ble også brukt av amerikanerne etter krigen. Jeg har ei bok om flyplassen hjemme, men nå er jeg langt derfra. Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem (om jeg husker det...)

LN-KGL
20-07-2008, 22:30
Og jeg har pakket ned mine bøker om Tempelhof og Berlin under den kalde krigen, men det finnes da kilder på Internet:
Her er noe fra engelsk wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tempelhof_International_Airport
men enda bedre er den tyske utgaven: http://de.wikipedia.org/wiki/Flughafen_Tempelhof

Hvis dere har lyst å lese om Tempelhof i 1972, ta en titt her: http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1972/1972%20-%202017.html

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Mahmal_KZ_Columbia%2C_Berlin%2C_Columbiadamm.jpg/800px-Mahmal_KZ_Columbia%2C_Berlin%2C_Columbiadamm.jpg

Heldigvis er mesteparten fredet (http://www.stadtentwicklung.berlin.de/cgi-bin/hidaweb/getdoc.pl?LIST_TPL=lda_list.tpl;DOK_TPL=lda_doc.tp l;&KEY=obj%2009055092)

Andrev
21-07-2008, 10:13
Jøss, virkelig en terminalbygning utenom det vanlige. Her lærer man stadig noe nytt! Flotte bilder, FlightDeck. :-)

HansJ
31-07-2008, 18:55
Visst finns (fanns ?) det väl också omfattande utrymmen under jord/under kontors/terminalbyggnaderna som användes under nazi-perioden? HansJ som är expert på området vet säkert besked.

Jodå, Berlins undre värld är omfattande och givetvis även Tempelhof. Man kan läsa lite om det på Berliner Unterweltens fina webbplats (http://berliner-unterwelten.de/flughafen-tempelhof.319.0.html). Bland annat finns en järnvägstunnel, diverse bunkrar och monteringsfabrik för Ju 87 'Stuka' och Fw 190.

Stationskomplexet är världens 20e största byggnad. När de sovjetiska trupperna närmade sig Tempelhof i april 1945 fick den tyske kommendanten order om att spränga alla byggnader. Han vägrade och begick i stället självmord. Enligt Jalta-avtalet tillföll Tempelhof amerikanerna i juli 1945, då flygplatsen låg i den amerikanska ockupationszonen, och i och med detta upprättades en amerikansk kommandocentral i underjorden.

Man kanske skulle ta sig en tur dit en sista gång?

FlightDeck
19-10-2008, 16:44
Ja, da går snart Tempelhof inn for landing.

Denne artikkelen ble publisert i dag:
http://www.klikk.no/reise/storby/article329307.ece

AirbusTrond
19-10-2008, 19:43
Planen er å rekke å se den om 11 dager. Ble inspirert av bildene du la ut her. Billetten er booket, men det er dessverre mulig at reisen må avlyses - hadde vært en opplevelse å se.

FlightDeck
19-10-2008, 20:26
Planen er å rekke å se den om 11 dager. Ble inspirert av bildene du la ut her. Billetten er booket, men det er dessverre mulig at reisen må avlyses - hadde vært en opplevelse å se.

Du bør absolutt ta turen om du er i Berlin før flyplassen stenger, det er en severdighet uansett om man er flyinteressert eller ikke! Håper ikke turen blir avlyst.

Eirik
20-10-2008, 01:32
Flotte bilder :-)

Var der i fjor, take off/ landing m. både An-12 og A-330, skulle og ha en rundtur med DC-3, men gikk i dass pga. forsinkelser. For de som er interessert i et siste flyvende besøk, sjekk dette :

http://www.airevents.de/index.php?language=en

S. Holberg
22-10-2008, 16:50
Herlige bilder!
Synd at Tempelhof forsvinner. Et stort stykke luftfartshistorie går med den...