PDA

View Full Version : Spanair reduserer


jb1
16-07-2008, 13:43
http://www.dn.no/feeds/obi/article1445631.ece

Spanair setter 15 fly på bakken, legger ned ni ruter og reduserer arbeidsstyrken med 900 årsverk. Dette var vel ikke helt uventet.

MountainDew
16-07-2008, 13:47
Desverre så blir det vel MD80 som parkeres hos Spanair også (?)

JetBlue
16-07-2008, 13:49
Desverre så blir det vel MD80 som parkeres hos Spanair også (?)

Ja, dessverre. En liten MD-anekdote; for et par helger siden satt fruen og jeg på terrassen i Asker og nøt både sol og en drink. Da observerte jeg i løpet av kort tid hele 3 MD´er på vei sørover ut fra OSL, ble nesten litt nostalgisk gitt..

Desk pilot
16-07-2008, 14:02
Og de ni rutene som legges ned er Madrid-Wien,
Madrid-München, Madrid-Girona, Madrid-San Sebastián, Madrid-Granada,
Madrid-Oviedo, Barcelona-Zurich, Bilbao-Málaga og Bilbao-Jerez

Herlov
16-07-2008, 14:20
Ja, det er vel Iberia relativt fornøyde med.

Someone
16-07-2008, 17:47
Det er vel først og fremst MD-87ere som går ut. Uansett en nødvendig beslutning, så gjennstår det å se om det er nok eller om det fortsatt vil være overkapasitet i det spanske markedet

MartinL
16-07-2008, 17:59
Det er vel først og fremst MD-87ere som går ut. Uansett en nødvendig beslutning, så gjennstår det å se om det er nok eller om det fortsatt vil være overkapasitet i det spanske markedet

Det nye hurtig tog nettet i Spania begynner nok også å ta sin del av innenriks markedet.

Someone
16-07-2008, 18:01
Det nye hurtig tog nettet i Spania begynner nok også å ta sin del av innenriks markedet.

Riktig, men det toget er relativt dyrt og det dyreste alternativet da jeg skulle fra Madrid til Barcelona i mai, men jeg er overasket hvis det ikke kommer ytterligere kutt i Spania også hos Spanair, itillegg til de andre

morr
16-07-2008, 19:11
det hjelper sikkert at de to spanske lavprisselskapene Clickair og Vueling slår seg sammen til Spanias tredjestørste flyselskap etter Iberia og Spanair. Her har også Iberia en stor eierandel i det sammenslåtte selskapet.

http://www.boarding.no/art.asp?id=32230

storg
17-07-2008, 10:11
Hvorfor lar ikke SAS Spanair fly for dem på alle ruter mellom syd-europa og Norden? Regner med at Spanair har litt lavere kostnader.

LN-KGL
17-07-2008, 10:16
Hvorfor lar ikke SAS Spanair fly for dem på alle ruter mellom syd-europa og Norden? Regner med at Spanair har litt lavere kostnader.

Så er det dette med utestasjonering av folk da - det er ikke helt billig det heller

storg
17-07-2008, 10:25
Så er det dette med utestasjonering av folk da - det er ikke helt billig det heller
Nei, ser den. Men f.eks mellom spania og norden burde det være mulig å fly uten å plassere ut for mye folk. Men man bør kanskje ha med en skandinav på flightene og da kommer det jo litt kostander?

LN-KGL
17-07-2008, 10:31
Så er det dette med inn og ut i stedet ut og inn - og medfører flytider som passer dårlig for turister. Ut og inn gir også mer tid på destinasjonen.

Blackhawk
18-07-2008, 00:22
Storg: er en håndfull nordmenn/skandinavere som jobber som
bl.a. CC i Spanair. Disse er da selvsagt bosatt permanent
i Spania/Balearene/Kanariøyene, som naturlig nok er ett
krav for å få jobb i Spanair. Spesiellt på charterrutene som Spanair
flyr på oppdrag for bl.a. Ving osv., er det ofte minst én
skandinavisk-talende CC ombord.

storg
18-07-2008, 10:30
Storg: er en håndfull nordmenn/skandinavere som jobber som
bl.a. CC i Spanair. Disse er da selvsagt bosatt permanent
i Spania/Balearene/Kanariøyene, som naturlig nok er ett
krav for å få jobb i Spanair. Spesiellt på charterrutene som Spanair
flyr på oppdrag for bl.a. Ving osv., er det ofte minst én
skandinavisk-talende CC ombord.

Men da er det jo bare å sette opp Spanair på rutene til norden da. Det vil kunne styrke begge "selskaper".