PDA

View Full Version : Norwegian vil kutte lønningene


sail4fun
14-07-2008, 15:47
Styret i Norwegian Air Shuttle ønsker å innføre et frivillig opsjonsprogram for ansatte, mot reduksjon i lønn. Det opplyses i innkalling til ekstraordinær generalforsamling mandag.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1444150.ece?jgo=c1_re_left_1

Discus
14-07-2008, 15:51
Først skvatt jeg litt, så leser jeg ".....for ledene ansatte". Begynte å lure på om de skulle lure alle sammen trill rundt eller om det stod veldig dårlig til. Da blir vel Kjos litt politisk ukorrekt i enkeltes øyne etter opsjonsdebatter rundt om kring.

CK
14-07-2008, 16:01
Kan ikke helt se at opsjoner er så ille - i det selskapet der min kone arbeider deles det ut opsjoner til alle, noe som det blir en del penger av ettersom selskapet (i motsetning til der jeg jobber) går godt, og aksjekursen stiger. Vi betaler en del skatt for opsjonene, men det har også vært en pen fortjeneste på de fleste.

Da NAS først gikk på børs hadde de vel også en runde med opsjoner mot lavere lønn. Det er jo en smart løsning på å få ned lønningene på, gitt at de ansatte har tro på at aksjekursen skal opp

Discus
14-07-2008, 16:18
Opsjoner kan være bra og kan være mindre bra. Dersom opsjoner undergraver lønn (erstatter lønn) for folk som ikke har fet lønn så tror jeg man fort kan skyte seg i foten. Har man en lønn man kan tåle å gå litt ned på ifht. kompensasjon mot opsjoner så er saken noe annet. En del personer ofte har forpliktelser man ikke kan betale med "fremtidig mulig inntekt". Av overskriften kunne det virke som alle skulle ned i lønn og over på opsjoner (men så var ikke tlfelle).

Skal bli gøy å se den dagen (hvis/når den kommer) noen i NAS cacher ut store penger pga opsjonene, om tabloidpressen og politikere er like krasse i tonen som de har vært mot andre opsjonsordninger.

sail4fun
14-07-2008, 21:23
- Gjelder nok alle

Markedssjef Åsta Braathen i Norwegian ønsker ikke å gi mange flere detaljer om opsjonsprgrammet før den ekstraordinære generalforsamlingen 3. august.

- Vi holder på et større kostnadsbesparelsesprogram og dette er en del av det, sier Braathen til E24.

- Gjelder det alle ansatte i Norwegian?

- Det gjelder nok alle, men det må opp på generalforsamling først


http://e24.no/boers-og-finans/article2539901.ece

laurenz
15-07-2008, 02:10
Leste overskriften med vanntro. Skal de tvinge folk til å gå ned i lønn og gi aksjer tilbake? Men etter å ha lest artikkelen har jeg snud. Så lenge det er en frivillig sak så ser jeg ikke noe gærnt i dette. Og hvis mann ikke med ned i lønn så veldig mye så er det jo litt artig selv om kanskje ikke blir rik av det?

Vref
15-07-2008, 03:18
Blir det minste å vise hvorvidt de ansatte har tro på selskapet sitt eller ei......

JoeW
15-07-2008, 03:23
Nå trodde jeg det gikk rykter om at store deler av ledelsen/management funksjoner har sagt opp, og bare venter på at karenstiden skal gå over...

CK
15-07-2008, 08:37
Nå trodde jeg det gikk rykter om at store deler av ledelsen/management funksjoner har sagt opp, og bare venter på at karenstiden skal gå over...


??????

hvordan kom du frem til det?

Balle Chlorin
15-07-2008, 08:56
Har ikke de fleste ansatte i NAS hatt tilgang på det samme lenge? Bra tiltak for å få de ansatte til å stå på for arbeidsplassen/formuen sin. Jeg etterlyste et lignende tiltak i SAS for noen år siden her på forumet.

CK
15-07-2008, 09:46
Balle: Jeg er helt enig. Noe slikt skulle man ha prøvd i SAS-konsernet også. Problemet der er at de statlige eierne ikke vil ha sine andeler vannet ut. Nok en god grunn til at staten selger seg ut!

Swissair hadde også et opsjonsprogram for sine ansatte...

Discus
15-07-2008, 11:01
Ned 6.98% kl. 1100.......på tynt volum

JoeW
15-07-2008, 13:25
??????

hvordan kom du frem til det?

De jeg kjenner til i type mellomledelse og hakket over, er visst ikke helt fornøyde om dagen, og mange skal visstnok ha levert sine oppsigelser. Men vi får se på det som rykter, og det er det jo som kjent mange av i denne bransjen her...

sail4fun
04-08-2008, 19:38
Vil lokke ansatte 10 prosent ned i lønn
Ansatte i Norwegian kan få tilbud om å satse deler av sin egen lønn på at aksjekursen i flyselskapet stiger...


http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1457263.ece?jgo=dne


Flyselskapet Norwegian (NAS) ønsker å gi sine ansatte opsjonsavtaler om de går med på å reduseringene lønningene sine.

På en ekstraordinær generalforsamling tirsdag skal aksjonærene ta stilling til et forslag som gir styret fullmakt til å redusere de ansattes lønn.



http://e24.no/boers-og-finans/article2574051.ece

sail4fun
05-08-2008, 00:00
Opsjoner gir hverken pensjonspoeng, eller grunnlag for å søke lån.
Hørte det nevnt at kabinansatte i DY har bedre betalt en tilsvarende i SK , noen som har noe facts ?

FBU 4EVER
05-08-2008, 12:24
Opsjoner gir hverken pensjonspoeng, eller grunnlag for å søke lån.
Hørte det nevnt at kabinansatte i DY har bedre betalt en tilsvarende i SK , noen som har noe facts ?

Et opsjonsprosjekt som dette krever at de ansatte har tro på ledelsen. Ganske stor tro vil jeg si. Noe som til de grader mangler hos oss i SK. Opsjonsavtaler betaler ikke lån og renter. Jeg er ganske sikker på at Viggo i min lokale Joker-butikk ville le hvis jeg viste mine opsjonsavtaler som betaling.

De norske kabinansatte har kommet ut med det korteste strået i de seneste avtaleforhandlingene, og det er ingen hemmelighet at DY tjener mer, med unntak av SK pursere. Vi har nyansatte (vel, alt er relativt. La oss si blant de sist ansatte) som har sluttet og begynt i DY pga. lønn og andre forhold.

MartinL
05-08-2008, 13:03
What? Er lønnsnivået virkelig høyere i DY enn SK for kabinansatte?

Vr
05-08-2008, 17:14
What? Er lønnsnivået virkelig høyere i DY enn SK for kabinansatte?
Hva i alle dager er det som er rart med dette? Med de nye lønnstabellene kommer nok forholdet til å gå i DYs favør for pilotene også, hvis SAS noensinne ansetter fler.

MartinL
05-08-2008, 18:00
Hva i alle dager er det som er rart med dette? Med de nye lønnstabellene kommer nok forholdet til å gå i DYs favør for pilotene også, hvis SAS noensinne ansetter fler.

For all del, det gleder meg å høre. Jeg var bare ikke klar over at man tjente mer hos DY.

Tommy777
05-08-2008, 18:09
Alt er vel relativt. Dersom du velger aa ta en jobb etter "laerlingtiden", skal du jobbe en del aar for aa tjene inn det tapte. SAS laerer nemlig opp sine ansatte med full loenn og bruker ikke 2 aar aa laere disse om, men noen faa maaneder.

SAS bestaar jo av veldig mange ansatte med sinnsyk ansenitet. Derfor er gjennomsnittsloennen baade foran og bak i flyet mye hoeyere hos SAS

MartinL
05-08-2008, 18:10
Å Kjos fikk det som han ville + 400mill til nye fly!

http://e24.no/boers-og-finans/article2576597.ece

Tommy777
05-08-2008, 18:11
Saa spoers det hvor mange fler emisjoner han trenger naar neste batch med fly skal leveres...

sail4fun
05-08-2008, 18:13
, men også DY har fått inn endel med mange års erfaring og regner med at de ikke
begynner nederst på lønnstigen, f.eks folk fra både SAS og WF.

MD11... , hvordan ligger dere ann ?....

MD11
05-08-2008, 18:20
Alt er vel relativt. Dersom du velger aa ta en jobb etter "laerlingtiden", skal du jobbe en del aar for aa tjene inn det tapte. SAS laerer nemlig opp sine ansatte med full loenn og bruker ikke 2 aar aa laere disse om, men noen faa maaneder.

SAS bestaar jo av veldig mange ansatte med sinnsyk ansenitet. Derfor er gjennomsnittsloennen baade foran og bak i flyet mye hoeyere hos SAS


Tommy777, hvor har de dette i fra at alle i kabinen i DY har vært/er lærlinger?
Det er jo direkte feil. Det er et meget lite antall i dag som er lærlinger. DY har ansatt mange kabinansatte og kjørt 5 ukers initial kurs pluss linetraining i henhold til gjeldende regelverk og akkurat som bla SAS gjør sin opplæring. I tillegg er mange ansatt fra andre selskaper som WF, SK, NB, DK, BLX, EK etc og alle disse har gått 3-4 ukers conversion kurs pluss linetraining i etterkant. Jeg tilhører den kategorien ettersom jeg kom fra WF. Mange av de som har flydd i andre selskap har så flydd 3 mnd. i DY før man da kan søke på stilling som CC (Cabin Chief ). Med andre ord har DY fått veldig mye god og solid kompetanse i kabinen. De som har flydd i andre selskap ( mange ) går selvsagt inn på høyere lønnstrinn enn de som begynner på scratch. Hvor høyt man begynner avhenger selvsagt av hvor mange års erfaring man har.

sail4fun
05-08-2008, 18:29
I en ekstraordinær generalforsamling i ettermiddag la styret i Norwegian Air Shuttle frem et forslag om å innføre et frivillig opsjonsprogram for ansatte, mot reduksjon i lønn.

Dette ble vedtatt.

- Opsjonsprogrammet for ansatte er en frivillig ordning der man går ned 5-10 prosent i lønn mot at man får aksjeopsjoner i stedet, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian til DN.no.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1458109.ece?jgo=c1_re_left_1



- De nye flyene ble forskuddsfinansiert for lenge siden, men det har hele tiden vært meningen å hente inne dette gjennom en emisjon, fortsetter Kjos. ? Ja well ?

http://e24.no/boers-og-finans/article2576597.ece

Tommy777
05-08-2008, 18:29
Tommy777, hvor har de dette i fra at alle i kabinen i DY har vært/er lærlinger?


Hvor sa jeg at det gjaldt alle? Gaar man paa hjemmesiden til DY ligger det soeknad for piloter og laerlinger. That's it. Saa det tyder vel paa at DY helst vil ha laerlinger inn for aa spare penger? http://www.norwegian.no/sw175.asp

Dersom de ville ha erfarne folk foerst og fremst hadde vel soeknaden for FA ligget paa denne siden. Eller??

Uansett, det forandrer vel ikke fakta at snittloennen i kabinen hos DY er mye lavere enn hos f.eks. SAS? Regner man inn polske ansatte og laerlinger inn sier vel det seg selv?

sail4fun
05-08-2008, 18:38
Hva er fastlønn for en kabinansatt på 100% stilling, med 10 år's erfaring (ikke cabinsjef/purser) , uten dietter osv, men med evt faste tillegg. ?

MD11
05-08-2008, 18:41
Det er fordi man ikke ansetter kabinansatte for tiden, det er ikke behov i henhold til produksjonen, enkelt og greit. Hadde du tittet for noen måneder siden ville du sett søknad for kabinansatte til alle basene i Norge. Alt er fyllt opp og det er bla ventetid for kabinansatte som ønsker base TRD. Lærlinger tas inn men det er kun en begrenset tid de er i kabinen.

Polske ansatte tjener godt i henhold til nivået generellt i Polen og flere har kommer fra bla LOT, Wizz og Centralwings. Hvorfor det tror du? DY er mer attraktiv. Jeg kjenner ikke til lønnstabellene i SAS Norge og kan ikke uttale meg om forholdene der. Det jeg vet er at grunnlønnen på lønnstrinn 1 er omtrent det samme, jeg har også hørt at den faktisk er lavere i SK.

MartinL
05-08-2008, 18:45
Alt er vel relativt. Dersom du velger aa ta en jobb etter "laerlingtiden", skal du jobbe en del aar for aa tjene inn det tapte. SAS laerer nemlig opp sine ansatte med full loenn og bruker ikke 2 aar aa laere disse om, men noen faa maaneder.



Det er det rene vissvass! Hvor i all verden har du dette fra?

Norwegian har en REISESERVICE utdannelse hvor du senere får en mulighet til å jobbe i selskapet. Ikke alle velger å ende opp i kabinen. Dette er en utdannelse som tar for seg alt fra økonomi, markedsføring, kundebehandling og kabin utdannelse. Norwegian er faktisk et offentlig godkjent lærested for dette. Det er ikke et krav at kabinansatte i Norwegian må gjennom et 2 år langt kurs.

Dessuten, hva tror du? At en utdannelse på 2 måneder/2 år med tyngde på forskjellig faglig retning kan sammenlignes?

Tommy777
05-08-2008, 20:31
Det er det rene vissvass! Hvor i all verden har du dette fra?

Norwegian har en REISESERVICE utdannelse hvor du senere får en mulighet til å jobbe i selskapet. Ikke alle velger å ende opp i kabinen. Dette er en utdannelse som tar for seg alt fra økonomi, markedsføring, kundebehandling og kabin utdannelse. Norwegian er faktisk et offentlig godkjent lærested for dette. Det er ikke et krav at kabinansatte i Norwegian må gjennom et 2 år langt kurs.

Dessuten, hva tror du? At en utdannelse på 2 måneder/2 år med tyngde på forskjellig faglig retning kan sammenlignes?

Vet ikke hvem som kommer med vissvass... Tror det er alment kjent at DY har denne "laerling" ordningen kun for aa spare penger. Vet ikke om du fikk med deg hva som ble skrevet i avisene for en tid tilbake:

http://e24.no/selskap/NAS/article1537743.ece

Og der er mange fler

Og hvilken utdannelse er det du faar her papirmessig, bortsett fra sertifikat for aa jobbe i kabinen?? Nada

Vissvass - det er hva jeg kaller denne ordningen som lurer folk til aa tjene skitt og ingenting mens at skattebetalerne i tillegg finansierer oppbyggingen av DY

MD11
05-08-2008, 20:46
Vet ikke hvem som kommer med vissvass... Tror det er alment kjent at DY har denne "laerling" ordningen kun for aa spare penger. Vet ikke om du fikk med deg hva som ble skrevet i avisene for en tid tilbake:

http://e24.no/selskap/NAS/article1537743.ece

Og der er mange fler

Og hvilken utdannelse er det du faar her papirmessig, bortsett fra sertifikat for aa jobbe i kabinen?? Nada

Vissvass - det er hva jeg kaller denne ordningen som lurer folk til aa tjene skitt og ingenting mens at skattebetalerne i tillegg finansierer oppbyggingen av DY


Nå går du for langt Tommy777, dette blir for useriøst. At skattebetalerne finansierer oppbyggingen av DY...de som tar denne utdanningen er strålende fornøyd og meg bekjent er det ingen andre i reiselivsbransjen i Norge som tilbyr noe lignende. Her har man funnet en genial måte og utdanne folk på samtidig som de får arbeidserfaring på mange felt. Kabinen er kun en liten modul. Du får det til og høres ut som om hele kompaniet er bygd opp på flygende lærlinger. Noe som er langt i fra sannheten. Men nå er det vel strengt tatt ikke lærlinger som skal diskuteres i denne tråden!

Tommy777
05-08-2008, 20:49
Saa fort man glemmer, MD11... Kanskje paa tide med en litt oppfriskning i denne traaden?

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=15774&highlight=norwegian+l%E6rling

MartinL
05-08-2008, 21:21
Vet ikke hvem som kommer med vissvass... Tror det er alment kjent at DY har denne "laerling" ordningen kun for aa spare penger. Vet ikke om du fikk med deg hva som ble skrevet i avisene for en tid tilbake:

http://e24.no/selskap/NAS/article1537743.ece

Og der er mange fler

Og hvilken utdannelse er det du faar her papirmessig, bortsett fra sertifikat for aa jobbe i kabinen?? Nada

Vissvass - det er hva jeg kaller denne ordningen som lurer folk til aa tjene skitt og ingenting mens at skattebetalerne i tillegg finansierer oppbyggingen av DY


Dette er så respekt løst av deg at jeg ikke gidder å la meg provosere videre.
Har du kanskje noen gang tenkt at noen av dine ytringer virker svært nedlatende på andre?

Dette er et forum for rom for meninger og diskusjon, ikke nedlatende holdninger til alt man er uenig i!

Det finnes flere på forumet her som er ansatte i DY og ikke minst er inne i deres lærling program. Av respekt for disse synes jeg du virkelig skal begynne å tenke deg om før du poster enkelte av dine innlegg!

goaul
05-08-2008, 21:22
Saa fort man glemmer, MD11... Kanskje paa tide med en litt oppfriskning i denne traaden?

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=15774&highlight=norwegian+l%E6rling
Nå er det vel snart nok Tommy777, en diskusjon fra 2006 som oppfriskning? Egentlig er jeg dum som i det hele tatt gidder å bry meg om hva du sier, men kansje du burde oppdatere deg litt på saker og ting.

JA det er ikke tvil om at lærlingordningen ikke holdt mål, dette er ting som nå har blitt ordnet på, den er sikkert ikke 100% men jeg har hatt mange jobber med lærlinger og der er noe overalt, tror ikke DY er noe værre nå en mange andre lærlingbedrifter. Vil man diskutere bruk av lærlinger generelt blir det faktisk en helt annen diskusjon.

Å det kommer jo bare sure oppstøt fra deg hver eneste gang du poster noe. Kansje på tide å finne noe annet å gjøre, eller bedre fortsette å være aktiv her men starte å oppføre deg som et normalt anstendig menneske!

Bare så Norwegian/SAS diskusjonen ikke kommer, jeg føler vi trenger begge, hvert sitt bruk og nedslagsfelt og der er nok rusk i begge selskap som i alle andre selskaper i hele verden, vi lever desverre ikke i en perfekt verden!

Tommy777
05-08-2008, 21:32
Dette er så respekt løst av deg at jeg ikke gidder å la meg provosere videre.
Har du kanskje noen gang tenkt at noen av dine ytringer virker svært nedlatende på andre?

Dette er et forum for rom for meninger og diskusjon, ikke nedlatende holdninger til alt man er uenig i!

Det finnes flere på forumet her som er ansatte i DY og ikke minst er inne i deres lærling program. Av respekt for disse synes jeg du virkelig skal begynne å tenke deg om før du poster enkelte av dine innlegg!

At jeg synes at man kan stille spoersmaal med laerlingeordningen til Norwegian er respektloest i forhold til ansatte i DY??

Hjelpe meg...

Rednose
05-08-2008, 21:53
Holder helt med goaul og Martin her!!
Tommy, jeg har ALDRI sett annet enn negative og provoserende innlegg fra deg, og det er en av grunnene til at jeg ikke orker være med aktivt her. Er stort sett inne flere ganger om dagen og leser, men orker ikke poste nettopp pga sånne som deg. En "besservisser" av dimensjoner som kanskje ikke burde uttale deg så bastant om ting du ikke har peiling på!
Personangrep? Ja, kall det gjerne det, men du har jo angrepet absolut alt
som både kan fly og gå i hele bransjen, så dette må du tåle.
Til info har jeg selv jobbet 23 år i bransjen i operative stillinger, både på bakken og i luften. Dette til info før du begynner å rakke ned på min habilitet...

Kommenter gjerne innlegget mitt, men jeg gidder ikke svar, livet er for kort.

exflyplassdame
05-08-2008, 22:10
tomy fikk vel ikke jobb i dy verken som lærling eller crew eler pilot! derfor sur på dy og alt som følgrt med dem

Tommy777
05-08-2008, 22:18
Holder helt med goaul og Martin her!!
Tommy, jeg har ALDRI sett annet enn negative og provoserende innlegg fra deg, og det er en av grunnene til at jeg ikke orker være med aktivt her. Er stort sett inne flere ganger om dagen og leser, men orker ikke poste nettopp pga sånne som deg. En "besservisser" av dimensjoner som kanskje ikke burde uttale deg så bastant om ting du ikke har peiling på!
Personangrep? Ja, kall det gjerne det, men du har jo angrepet absolut alt
som både kan fly og gå i hele bransjen, så dette må du tåle.
Til info har jeg selv jobbet 23 år i bransjen i operative stillinger, både på bakken og i luften. Dette til info før du begynner å rakke ned på min habilitet...

Kommenter gjerne innlegget mitt, men jeg gidder ikke svar, livet er for kort.

Det var da voldsomt.. Det er lenge siden vi debatterte akkurat dette temaet, det var i ettertid kanskje dumt aa ta dette opp paa nytt. I slutten av 2006 var det ganske mange paa forumet som stilte spoersmaal med denne ordningen for helt aapenbare grunner. Det er jo bare aa gaa igjennom historien saa ser du det. Jeg mener det jeg mente sist gang vi diskuterte dette og jeg var ikke den som var mest stor i kjeften sist gang dette ble debattert.

Naar det gjelder hva jeg uttaler meg om og hvor store kunnskaper jeg har om ting, blir det selvsagt opp til deg og andre aa bedoemme. Jeg uttaler meg paa bakgrunn av det jeg selv oppfatter som en som reiste med fly i jobben flere ganger i uke da jeg bodde i Norge, mer enn de aller fleste. Jeg reiser fortsatt mye her borte og selv om jeg ikke jobber i bransjen, er det vel kanskje litt relevant aa vite hvordan folka som faktisk bruker hundretusen via jobb og privat oppfatter ting? Eller? Vi plukker ogsaa opp mange erfaringer underveis baade via venner i bransjen og ting man laerer underveis.

Jeg beklager at du oppfatter mine innlegg som angrep, det er overhodet ikke meningen. Skal man ha et DEBATT forum, boer det vaere takhoeyde for alles meninger og jeg kan love deg at jeg faar masse positive tilbakemeldinger via PM a'la det du her poster offentlig "flott at noen svarer, flott det du skriver".

Naar det gjelder aa vaere negativ, er jeg negativ naar det er paa sin plass, noe som gjelder de fleste. Skulle jeg skrevet ja og ha i alle poster (eller enig eller god morgen) hadde det blitt lite balansert og interessant her inne.

Tommy777
05-08-2008, 22:19
tomy fikk vel ikke jobb i dy verken som lærling eller crew eler pilot! derfor sur på dy og alt som følgrt med dem

Det stemmer! Avsloert!

MD11
05-08-2008, 22:22
Saa fort man glemmer, MD11... Kanskje paa tide med en litt oppfriskning i denne traaden?

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=15774&highlight=norwegian+l%E6rling

Som påpeket, tråden du viser til her er fra 2006 og meget har endret seg siden den gang, til det positive. Og man kan faktisk ikke sammenligne 2006 kontra nåværende drift. På den tiden hadde DY også ca 100 kabinsansatte fra Proffice Sverige med base ARN. I dag har selskapet kun faste kabinansatte på OSL, RSL, SVG, BGO og TRD i tillegg til basen i WAW. I sommer har det i tillegg vært ansatt endel "sommerfugler" som har kontrakt til utpå høsten. Det var forøvrig første gang i DY historie at sommerfugler har blitt ansatt. Virker ikke som du er helt oppdatert på DY fronten.....

Tommy777
05-08-2008, 22:24
Takker for oppklaringen, MD11. Det har ikke vaert postet tidligere (jeg har ihvertfall ikke fatt det med meg).

Fredrik Propell
05-08-2008, 23:08
Som en tidligere lærling selv i et håndtverker fag, kan jeg si at sjefen tjente mye penger på meg siden han fikk støtte og jeg jobbet på selvtendige oppdrag, men fortsatt hadde lærlingelønn. Det gjør også Norwegian på sine lærlinger. De gjør den samme jobben som en annen kabinansatt, men får en redusert lærlingelønn. Det er ikke rett, og et missbruk av selve ordningen!

goaul
05-08-2008, 23:56
men det gjør jo også f.eks en kokkelærling på restaurant. Poenget er jo at der ikke bare skal være kokkelærlinger på jobb, å sett i forhold til Norwegian var vel problemet at dem hadde 2 lærlinger på jobb i kabinen samtidig, noe som etter alt styret (og det skulle bare mangle ble slutt på). Industriell næringsmiddelproduksjon lærlingstid, står lærlingen på maskiner selvstending, men igjen ikke kun lærlinger i produksjonen

men dette har jo ingenting med denne opprinnelige tråden å gjøre!

sail4fun
06-08-2008, 17:37
Norwegian i opsjonsstrid
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1458501.ece?jgo=dne

Har endret programmet
Ifølge dommen ble rundt 50 andre Norwegian-piloter med på opsjonsprogrammet i 2003, og det er ikke bare Storaker som mener at det var noe feil med dette programmet, ifølge advokat Christen Horn Johannesen i Parat.

HVa skal man tro ?

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier til DN at de har bygd det nye programmet helt annerledes.



ELLER

Men en lønnsjustering som ble foretatt i selskapet etter samme lest i 2003, ble godt mottatt, ifølge informasjonssjef Anne Grete Ellingsen


http://www.dn.no/privatokonomi/article1458744.ece?jgo=dne


Synd at bransjen er så utsatt at de ansatt må ned 10% i lønn , når mange andre her i landet har fått > 5% tillegg i år, spriket blir etter hvert veldig stort , og opsjoner betaler ikke det daglige brød og strømregning , for ikke å snakke om huslån med stadig høyere rente :(

EB
06-08-2008, 17:59
Det som kanskje skiller Norwegian positivt fra andre selskap er viljen de ansatte har for å stå på for selskapet sitt. Tar av meg hatten for en slik innstilling!!!

Someone
16-08-2008, 14:44
http://www.boarding.no/art.asp?id=32721

Ser ut som endel av de ansatte kan styre sin begeistring for dette

CK
27-08-2008, 14:45
http://e24.no/boers-og-finans/article2620633.ece

DY Tech
28-08-2008, 09:22
Opsjoner på aksjer er et dårlig alternativ til lønn for mange. Regninger og lån skal betales og det får du ikke gjort med opsjoner. Med mindre aksjene gir utbytte eller du selger dem da.

Chye
28-08-2008, 10:04
Hei alle sammen,

Etter å ha lest dette forumet flere ganger i uken (i noen år faktisk!) uten å registrere meg eller skrive noe vil jeg gjerne påpeke noe.

Jeg jobber selv i bransjen og har meget god kjennskap til noe av dette.


I 2006 hadde DY 30% av sine CA som lærlinger, 30% fra proffice SE, og resten faste ansatte. I tillegg vil jeg nevne at DY mottar 80,000 per lærling i året fra staten - og med en lønn på 5500 i mnd (uten tillegg) kan man gjøre seg opp sin egen mening om lønnsom arbeidskraft. De var planlagt å fly 95% av tiden i kabinen - helt til Parat tok opp saken og det ble en voldsom oppvask. Nå har de ca. 6 uker av tiden sin på bakken. Av totalt 2 eller 3 år (avhenging av om de har gått reiseliv før eller ei.).

Jeg synes det burde være takhøyde for slike innlegg som Tommy kommer med, det er derfor jeg leser dette forumet! Friske kommentarer som våger å være kritiske er viktig i en så presset bransje der selskaper finner på de utroligste ting for å få hjulene til å gå rundt.

Synes dere som er uening med Tommy heller burde argumentere med ham på et saklig nivå i stedet for å gå på han som person.

JetBlue
28-08-2008, 10:34
All annen diskusjon til side, det er betydelig uro i Norwegian hva angår de foreslåtte endringene i lønnssystemet.

Nå tror jeg Kjos skal passe sine steg....

Lystige Laura
28-08-2008, 11:00
Tilbudet om å frivillig gå ned i lønn ett år mot å få kjøpe ett antall aksjer en gang i fremtiden til en fast pris (som de vet allerede nå) er helt frivillig, og har ingen kobling til lønnsoppgjøret. Går aksjekursen opp så kan de tjene godt på det, går den ned kan de tape alt.

De ansatte kan også velge å bruke noe av lønnen sin på spilleautomater eller kjøpe lodd på Narvesen, men ingen skriver noe negativt om det?

Det er ikke mange bedrifter der eierene reduserer verdien av sine aksjer (vanner de ut) for at ansatte skal få kjøpe de til en gunstig pris. Men eierne ser nytten av det.

Så, hva er problemet?

sail4fun
28-08-2008, 11:34
Problemet kommer vel om ingen/få velger denne løsningen, da får ikke DY ned kostnadene.

BU662
28-08-2008, 13:20
Det er ikke helt riktig.

De ansatte bytter 10% av sitt lönn mot aksjer. Under strekken koster det vel det samme for DY, siden de betaler jo de aksjer.

Det hva DY far er bedre likviditet.

Dersom alle ansatte velger seg a si nei, finnes det ogsa andre muligheter a öke likviditeten, mens det vil selvsagt sette litt darligere lys pa selskaped der alle ansatte mister troen. Sa lenge har vi hört fra en gruppe som sier nei, mens vi har ikke hört fra de som har alrede sagt ja.

Det med aksjer mot lönn kan ga ut begge veier.
Southwest hadde i sine tidlige dager en lignende situasjon hvor Herb valgte a gi sine ansatte aksjer siden han rett og slett ikke hadde penger i kassa for a betale ut lönn.
Disse gutter og jenter som fikk aksjer og forsatt jobber i WN er alle millionaerer.
United hadde ogsa en tid hvor de ansatte hadde mange aksjer i selskaped. De misbrukte sitt maktposisjon og selskaped ble en konkursboet.

Discus
28-08-2008, 13:58
En korreksjon her:

Når det deles ut opsjoner er det eierene som gjør det/blir vannet ut, det er ikke selskapets regnskap det går utover (positivt/negativt). En direktør/leder i et selskap kan ikke dele ut aksjer/opsjoner.

Det som skjer i DY er at eierene ønsker bedre resultat og deler ut opsjoner mot nedgang i lønn (frivillig i dette tilfellet).

(Når man diskuterer opsjoner m.m. er det viktig å holde dette fra hverandre, dette kom også opp ifbm. Telenor-opsjonene der pressen og politikere(!) snakket om at man tappet selskapet for penger ved å dele ut opsjoner.)

k.s.
31-08-2008, 20:28
http://e24.no/boers-og-finans/article2620633.ece


VIL IKKE BYTTE LØNN MED OPSJONER:

Lønnsbråk i Norwegian

MartinL
31-08-2008, 20:37
http://e24.no/boers-og-finans/article2620633.ece


VIL IKKE BYTTE LØNN MED OPSJONER:

Lønnsbråk i Norwegian

Da er det jo bare å takke nei da! Har ikke hørt noe om at Kjos står i døra å truer med avsagd haggle.

MartinL
11-09-2008, 18:23
Problemet kommer vel om ingen/få velger denne løsningen, da får ikke DY ned kostnadene.

Nja, si ikke det. Tilnå har over 250 ansatte takket ja til dette tilbudet! Med Det er faktisk en respektabel prosentandel av selskapet!

Kua
11-09-2008, 20:02
Historisk sett har det vel aldri vært lurt å plassere pengene sine i luftfart! Men det kan jo hende Kjos har funnet oppskriften? Til nå er det vel bare Southwest som går mot strømmen, i postiv forstand.

sail4fun
11-09-2008, 20:11
Nja, si ikke det. Tilnå har over 250 ansatte takket ja til dette tilbudet! Med Det er faktisk en respektabel prosentandel av selskapet!

Ja, men det er jo det jeg sier "om ikke..." ...

gustavf
11-09-2008, 20:43
Historisk sett har det vel aldri vært lurt å plassere pengene sine i luftfart!

Tja... Selv med de siste månedenes nedtur i kursen, så har Norwegian sine aksjer mer enn firedoblet seg i verdi fra høsten 2004 og til i dag. Det er slettes ikke noen dårlig investering. Den som kjøpte aksjer for 100.000 i desember 2004, kunne solgt for 1.5 millioner i desember 2007, eller for rundt 400.000 nå.

Å se hva man burde gjort i ettertid, er imidlertid mye enklere enn å gjøre det i sanntid.

sail4fun
30-10-2008, 08:55
Slettet posting som ble feil motatt.

LN-TAL
30-10-2008, 08:59
Hvor ille var/er det egentlig med NAS ?

"Tvinger/Truer" de ansatte til lønsnedgang mot opsjoner.



Hva er det du rører om ?

bu 4233
30-10-2008, 09:06
En global moderator som heller burde kalle seg en global provokatør. Kommer med påstander som en av de andre moderatorene burde stoppet.

MartinL
30-10-2008, 09:07
Hvor ille var/er det egentlig med NAS ?

"Tvinger/Truer" de ansatte til lønnsnedgang mot opsjoner.



Hva er det du snakker om. Hvor mye av dette har du egentlig fått med deg?

Vet du utfallet av dette tilbudet som de ansatte fikk? I såfall anbefaler jeg deg at du opdaterer deg på det!

sail4fun
30-10-2008, 09:10
Hm, de var da voldsomt da , jeg har jo opptill flere ?-tegn og det er fordi jeg lurer, og da spør jeg. fikk intrykk av at det stod dårligere til en det tilsynelatende gjør.

Men om noen føler seg støtt så beklager jeg det.

bu 4233
30-10-2008, 09:13
"Tvinger/Truer" de ansatte til lønnsnedgang mot opsjoner

ser ingen spørsmåltegn her, gjør du det???

CK
30-10-2008, 09:26
30 min. i skammekroken for vår venn fra Vollen!

sail4fun
11-08-2009, 09:30
Kuttet lønnen 10 prosent - tjente 150.000 ekstra
250 ansatte i Norwegian skjøt gullfuglen da de gikk med på lønnskutt i fjor

http://www.dn.no/karriere/article1719896.ece

tiemand
11-08-2009, 17:51
Det er artig at det går bra i blant. Blir liksom så hyggelig atmosfære på jobben av det.

:nor