Someone
14-07-2008, 15:42
Så var det omsider tid for sommerens hovedtur som skulle gå til Gdansk, Tallinn og Stockholm. Hovedmålet var at jeg og en kamerat var invitert til bryllupet til en tidligere klassekamerat i Stockholm og inspirert av fjorårets tur RIX-WAW-CPH http://forum.scanair.no/showthread.php?t=20974 ble det bestemt å ta en liten omvei via Gdansk og Tallinn på vei til Stockholm. Tallinn ble valgt fordi jeg hadde hørt endel positivt om byen og at jeg ikke hadde vært i Estland før, mens Gdansk ble valgt fordi jeg fikk tak i billetter gjennom SAS sin intro-kampanje tidligere i vår, som både var billige og ga 100% uttelling hos EB, itillegg til at det ville bli en ny by. Alle billettene ble som vanlig bestilt hos WIAS og routingen ble OSL-GDN-CPH-TLL-ARN-OSL hvorav 3 leg var med SAS og 2 var med Estonian
OSL-GDN
SK4789 7/7 07:40-09:15
LN-RPE 737-600
Dagen før fikk jeg beskjed fra reisefølget at han satt fast offshore i Nordsjøen og dermed ikke ville rekke flyet til Gdansk og var istedet nødt til å komme etter dagen etter. Uansett så valgte jeg å sjekke begge inn over internet dagen før slik at jeg dermed fikk ordnet det slik at jeg fikk blokkert midtsete. Da jeg sjekket inn var flighten satt opp med en 737-700, men iløpet av dagen var flytypen blitt byttet til en 737-600, noe som gjorde at jeg allikevel ikke fikk nødutgangen, men siden jeg uansett endte opp med å få hele 3 seteren for meg selv, samt at LN-RPE er i gammel konfigurasjon så er det ingen vits i å klage da knyttneve testen ble bestått uten problemer.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010298.jpg
Da jeg ikke rak mitt planlagte Flytog samt ikke var klar over at det kun var 20-minutters avganger om sommeren ankom jeg OSL først 33 minutter før rutetid, og det var definitivt en av gangene hvor sølvkortet var kjekt å ha. Etter å ha levert fra meg kofferten bar det gjennom security som gikk greit, selv om jeg fikk kjeft av en vekter fordi en plastikkbakke datt i gulvet. Derimot var det vel en kø på omlag 100 personer gjennom billettkontrollen på Utland.
Boarding hadde allerde begynt i det jeg ankom gaten og ombord var det 2 rader biz med 4 pax, 4 rader Extra med 5 pax og resten av flyet var ca 2/3 fullt og jeg vil anta at pax mixen var ca 50:50 mellom nordmenn og polakker. Etter "boarding completet" kom kapteinen på høyttaleren og opplyste om at det ble en forsinkelse fordi et kontrollpanel i cockpit måtte byttes, men at det var på vei fra STS. Så etter en ødelagt duppedings var blitt erstattet med en som virket ble det omsider klart for push-back en snau halvtime etter tiden. Avgang på 01L og kjøpte med frokost idet serveringen startet.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010299.jpg
Tok igjen litt av forsinkelsen men landet for det 20 min etter tiden i en noe regnfylt Polen. GDN er en relativt liten flyplass, og etter 10 min kom bagasjen. Gdansk var en hyggelig by, selv om oppholdet der ble litt annerledes enn planlagt da jeg endte opp alene halvparten av tiden, men det jeg møtte av polakker på mine flertallige bar besøk var uansett svært hyggelige mennesker.
GDN-CPH
SK1758 9/7 06:30-07:40
SE-DIK MD-82
CPH-TLL
OV142 9/7 09:40-12:15
ES-ABH 737-500
Skjønner ikke helt hvor hodet var da jeg bestilte billetene fra Gdansk til Tallinn. Selv om jeg tok det relativt rolig siste kvelden i Gdansk så er det ikke noe morsomt å ta fly som går 06:30. Hadde en taxi som kom og plukket oss opp 05:00. Innsjekk til det første av SAS sin 3 daglige til CPH gikk på 3 minutter og det ble å få eg litt frokosten før vi gikk å satte oss ved gaten. Var SE-DIK (MD-82) som sammen med crewet hadde overnattet i Gdansk som skulle ta oss til CPH. Hadde ikke fått nødutgang, men med litt hjelp hadde vi blitt plassert i sete 16D og F, noe som betydde at midt setet stod ledig itillegg til at plassen ombord i SAS sine MDer ikke er så gærn fra før. Var vel ca samme miks mellom klassene som på turen til GDN og fikk et inntrykk at svært mange ombord var transfer pax som skulle videre fra CPH.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010301.jpg
Itillegg til SAS flyet var det 2 320 fra Wizz, 1 737 fra Ryanair og en E-170 fra LOT som hadde overnattet på GDN
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010300.jpg
Push back skjedde 5 minutter før rutetid og siden rutetiden mellom GDN og CPH er ganske romslig så landet vi 20 minutter før tiden. Ellers så er det begrenset hva jeg kan skrive om turen da jeg ikke så veldig overaskende stort sett sov. Hadde litt over 2 timer i CPH så fikk både handlet bryllupsgave og lest noen kapittler i boka til Gordon Bethune før det var tid for neste flight videre til Talllinn
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010302.jpg
Hadde "nesten" tilfeldig blitt tildelt 2 seteren ved nødutgangen på grisen av type 500 til Estonian. Litt halveis umoderne ombord, med blå stoffseter av den gamle store tykke sorten som også var litt for lave. 7 rader biz med vel 6 pax og resten av flyet var vel 90% fullt. En helt grei flytur uten noe spesielt å berette om og flyet var også på tid.
Knyttnevetesten ble bestått, selv om den ikke får toppkarakter
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010303.jpg
Tallinn var uansett en by jeg virkelig fikk sansen for, både når det kom til utseende og utelivsmessig.....ihvertfall etter mine preferanser. Estere virket også som et veldig hyggelig folk.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010304.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010305.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010306.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010308.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010309.jpg
TLL-ARN
OV125 11/7 19:00-19:00
ES-ABC 737-500
Hadde opprinnelig bestilt på SAS sin ettermiddagsavgang, men den forsvant med SAS sine rutekutt en måned tidligere og ble derfor booket om til en senere OV avgang. Siden denne reisen var på papirbillett og jeg ikke hadde fått tilsendt nye billetter, ble det selvfølgelig litt kluss og litt skyttel traffikk med Check-in skranken, Estonian ticket office og SAS ticket office var nødvendig, men betjening var uansett både hyggelige og hjelpsomme og etter å ha skrevet ut endel boarding kort klarte man omsider å få printet et riktig ett. Flyplassen i Tallinn er nylig modernisert/utvidet og er en ganske fin, liten og effektiv flyplass og vil nok bli enda bedre når det resterende byggearbeidene er ferdige. Hadde her treseteren på nødutgang for oss selv og da "boarding completet" hørtes ble det å hoppe over til midtgangsete slik at midtsetet ble "reserved for comfort", som det heter:D
Med en flytid på 1 time og 1 times tidforskjell så landet vi på samme klokkeslett som vi tok av på. Landet på ARN sitt svar på Polderbaan så det ble en god taksetur før vi kom oss til gate.
ARN-OSL
SK893 13/7 20:35-21:45
LN-RRD 737-600
Etter et meget hyggelig bryllup var det tid for flyet hjem igjen. Da jeg befant med på Vätö så var det først å ta taxi til Nörrtalje, buss derfra til Stockholm også Arlanda Express til ARN.....en ting er sikkert: Neste gang leier jeg en bil.
Ankom ARN i veldig god til og ved innsjekk så fikk jeg beskjed at pga overbooking bak i bussen så var jeg blitt flyttet frem til 2F.....bulk head på economy extra og ved en oppgradering blir man jo alltid godt humør:colgate:
Hadde så et lite Scanair-treff med Savipix før det var tid for flighten. Var LN-RRD som var satt opp og pga full maskin og mange turister så ble det boarding by rows for å få litt fart på prossesen. Kun Economy Extra på de 3 første radene så tydelig at det både var helg og ferie. Avgang på tid og fikk den vanlige Y-intra scand matboksen med sandwichen, men denne gangen var også vin endel av innholdet i boksen, noe jeg ikke har sett før. Uansett så gjorde jo ikke det nå og fikk meg også en cola da drikkevognen kom
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010310.jpg
En tur via taxfree før det ble å vente en ca 10 minutter på baggasjen, hvor jeg på bagasjen som kom som vanlig kunne observere at SGS OSL ikke klarer/skjønner/vil konseptet med priority bagasje....noe jeg er sikkert på at selv Bush-administrasjonen hadde klart å fått til. Ble så sittene i en snau time på OSL å vente på resten av familien som kom med SAS flighten fra LHR slik at jeg kunne sitte på med dem hjem
OSL-GDN
SK4789 7/7 07:40-09:15
LN-RPE 737-600
Dagen før fikk jeg beskjed fra reisefølget at han satt fast offshore i Nordsjøen og dermed ikke ville rekke flyet til Gdansk og var istedet nødt til å komme etter dagen etter. Uansett så valgte jeg å sjekke begge inn over internet dagen før slik at jeg dermed fikk ordnet det slik at jeg fikk blokkert midtsete. Da jeg sjekket inn var flighten satt opp med en 737-700, men iløpet av dagen var flytypen blitt byttet til en 737-600, noe som gjorde at jeg allikevel ikke fikk nødutgangen, men siden jeg uansett endte opp med å få hele 3 seteren for meg selv, samt at LN-RPE er i gammel konfigurasjon så er det ingen vits i å klage da knyttneve testen ble bestått uten problemer.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010298.jpg
Da jeg ikke rak mitt planlagte Flytog samt ikke var klar over at det kun var 20-minutters avganger om sommeren ankom jeg OSL først 33 minutter før rutetid, og det var definitivt en av gangene hvor sølvkortet var kjekt å ha. Etter å ha levert fra meg kofferten bar det gjennom security som gikk greit, selv om jeg fikk kjeft av en vekter fordi en plastikkbakke datt i gulvet. Derimot var det vel en kø på omlag 100 personer gjennom billettkontrollen på Utland.
Boarding hadde allerde begynt i det jeg ankom gaten og ombord var det 2 rader biz med 4 pax, 4 rader Extra med 5 pax og resten av flyet var ca 2/3 fullt og jeg vil anta at pax mixen var ca 50:50 mellom nordmenn og polakker. Etter "boarding completet" kom kapteinen på høyttaleren og opplyste om at det ble en forsinkelse fordi et kontrollpanel i cockpit måtte byttes, men at det var på vei fra STS. Så etter en ødelagt duppedings var blitt erstattet med en som virket ble det omsider klart for push-back en snau halvtime etter tiden. Avgang på 01L og kjøpte med frokost idet serveringen startet.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010299.jpg
Tok igjen litt av forsinkelsen men landet for det 20 min etter tiden i en noe regnfylt Polen. GDN er en relativt liten flyplass, og etter 10 min kom bagasjen. Gdansk var en hyggelig by, selv om oppholdet der ble litt annerledes enn planlagt da jeg endte opp alene halvparten av tiden, men det jeg møtte av polakker på mine flertallige bar besøk var uansett svært hyggelige mennesker.
GDN-CPH
SK1758 9/7 06:30-07:40
SE-DIK MD-82
CPH-TLL
OV142 9/7 09:40-12:15
ES-ABH 737-500
Skjønner ikke helt hvor hodet var da jeg bestilte billetene fra Gdansk til Tallinn. Selv om jeg tok det relativt rolig siste kvelden i Gdansk så er det ikke noe morsomt å ta fly som går 06:30. Hadde en taxi som kom og plukket oss opp 05:00. Innsjekk til det første av SAS sin 3 daglige til CPH gikk på 3 minutter og det ble å få eg litt frokosten før vi gikk å satte oss ved gaten. Var SE-DIK (MD-82) som sammen med crewet hadde overnattet i Gdansk som skulle ta oss til CPH. Hadde ikke fått nødutgang, men med litt hjelp hadde vi blitt plassert i sete 16D og F, noe som betydde at midt setet stod ledig itillegg til at plassen ombord i SAS sine MDer ikke er så gærn fra før. Var vel ca samme miks mellom klassene som på turen til GDN og fikk et inntrykk at svært mange ombord var transfer pax som skulle videre fra CPH.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010301.jpg
Itillegg til SAS flyet var det 2 320 fra Wizz, 1 737 fra Ryanair og en E-170 fra LOT som hadde overnattet på GDN
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010300.jpg
Push back skjedde 5 minutter før rutetid og siden rutetiden mellom GDN og CPH er ganske romslig så landet vi 20 minutter før tiden. Ellers så er det begrenset hva jeg kan skrive om turen da jeg ikke så veldig overaskende stort sett sov. Hadde litt over 2 timer i CPH så fikk både handlet bryllupsgave og lest noen kapittler i boka til Gordon Bethune før det var tid for neste flight videre til Talllinn
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010302.jpg
Hadde "nesten" tilfeldig blitt tildelt 2 seteren ved nødutgangen på grisen av type 500 til Estonian. Litt halveis umoderne ombord, med blå stoffseter av den gamle store tykke sorten som også var litt for lave. 7 rader biz med vel 6 pax og resten av flyet var vel 90% fullt. En helt grei flytur uten noe spesielt å berette om og flyet var også på tid.
Knyttnevetesten ble bestått, selv om den ikke får toppkarakter
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010303.jpg
Tallinn var uansett en by jeg virkelig fikk sansen for, både når det kom til utseende og utelivsmessig.....ihvertfall etter mine preferanser. Estere virket også som et veldig hyggelig folk.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010304.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010305.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010306.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010308.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010309.jpg
TLL-ARN
OV125 11/7 19:00-19:00
ES-ABC 737-500
Hadde opprinnelig bestilt på SAS sin ettermiddagsavgang, men den forsvant med SAS sine rutekutt en måned tidligere og ble derfor booket om til en senere OV avgang. Siden denne reisen var på papirbillett og jeg ikke hadde fått tilsendt nye billetter, ble det selvfølgelig litt kluss og litt skyttel traffikk med Check-in skranken, Estonian ticket office og SAS ticket office var nødvendig, men betjening var uansett både hyggelige og hjelpsomme og etter å ha skrevet ut endel boarding kort klarte man omsider å få printet et riktig ett. Flyplassen i Tallinn er nylig modernisert/utvidet og er en ganske fin, liten og effektiv flyplass og vil nok bli enda bedre når det resterende byggearbeidene er ferdige. Hadde her treseteren på nødutgang for oss selv og da "boarding completet" hørtes ble det å hoppe over til midtgangsete slik at midtsetet ble "reserved for comfort", som det heter:D
Med en flytid på 1 time og 1 times tidforskjell så landet vi på samme klokkeslett som vi tok av på. Landet på ARN sitt svar på Polderbaan så det ble en god taksetur før vi kom oss til gate.
ARN-OSL
SK893 13/7 20:35-21:45
LN-RRD 737-600
Etter et meget hyggelig bryllup var det tid for flyet hjem igjen. Da jeg befant med på Vätö så var det først å ta taxi til Nörrtalje, buss derfra til Stockholm også Arlanda Express til ARN.....en ting er sikkert: Neste gang leier jeg en bil.
Ankom ARN i veldig god til og ved innsjekk så fikk jeg beskjed at pga overbooking bak i bussen så var jeg blitt flyttet frem til 2F.....bulk head på economy extra og ved en oppgradering blir man jo alltid godt humør:colgate:
Hadde så et lite Scanair-treff med Savipix før det var tid for flighten. Var LN-RRD som var satt opp og pga full maskin og mange turister så ble det boarding by rows for å få litt fart på prossesen. Kun Economy Extra på de 3 første radene så tydelig at det både var helg og ferie. Avgang på tid og fikk den vanlige Y-intra scand matboksen med sandwichen, men denne gangen var også vin endel av innholdet i boksen, noe jeg ikke har sett før. Uansett så gjorde jo ikke det nå og fikk meg også en cola da drikkevognen kom
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010310.jpg
En tur via taxfree før det ble å vente en ca 10 minutter på baggasjen, hvor jeg på bagasjen som kom som vanlig kunne observere at SGS OSL ikke klarer/skjønner/vil konseptet med priority bagasje....noe jeg er sikkert på at selv Bush-administrasjonen hadde klart å fått til. Ble så sittene i en snau time på OSL å vente på resten av familien som kom med SAS flighten fra LHR slik at jeg kunne sitte på med dem hjem