PDA

View Full Version : Noen timer på vollen, inkl. "sikkerhetslanding"!


Tændis
11-07-2008, 19:44
Hei og hopp!

Var noen timer på vollen (19R) i dag og opplevde mye spennende! Synes det ble litt i meste laget å kalle det en nødlanding, men litt utenom det vanlige var det jo, bare vent å se!

Første flyet som møtte meg var denne herc'en! En positiv overraskelse det!
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2410.jpg

Stilige de virvlene etter propellene
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2416.jpg

Dagens første "Scanor" (hvertfall for min del)
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2456.jpg

Continental med sin 757
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2468.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2480.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2535.jpg

Litt justeringer må gjøres
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2542.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2563.jpg

Og så... Dagnes beist, en IL-76 TD
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2581.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2590.jpg

Har aldri sett noen komme inn så lavt før på OSL som denne kom, vet faktisk ikke hva slags fly dette er. Ligner på en herc med to motorer, men tviler på det...
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2601.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2630.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2640.jpg

Så dro "den ukjente" av gårde igjen...
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2657.jpg

... Men den hold seg ikke oppe lenge, for etter 5-10 min i lufta kom den tilbake med bare en motor (litt vanskelig å se på bildene, men dere ser at den høyre er vridd/rotert)
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2676.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2681.jpg

http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2685.jpg

Dagens siste fra OSL
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2700.jpg

Slenger med noen ekstrabilder som jeg tok da vi svippet innom Kjeller på vei hjem
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2722.jpg

Oslo flyveklubbs LN-TFS
http://i245.photobucket.com/albums/gg44/petter-93/IMG_2729.jpg

Alltid glad for kommentarer!

ENKB
11-07-2008, 19:57
Flotte bilder, den ukjente som sikkerhetslandet er en C-160 Transall http://en.wikipedia.org/wiki/Transall_C-160

Tændis
11-07-2008, 19:57
Aha! Takker:)

IngemarE
11-07-2008, 20:49
Snygga bilder!
(Note to self; Jag måste ta mig till "vollen" nästa gång jag kommer upp!)

Jadu, Taendis.....det var inte dåligt! ;)
Du har fångat en nödlandning! ...för en nödlandning är det!
Om man varit tvungen att stänga ned en motor och flöjla propellern, då är det allvar!

Att det dessutom är med en C-160, som normalt kör åt Turkiska flygvapnets uppvisningsgrupp gör ju inte precis saken sämre.

Grymt!! *gör tummen upp*

Terje
11-07-2008, 21:14
Jøss, dette var spennende bilder! Du hadde flaks med motivene der! Gode bilder var det også!

rampen
11-07-2008, 21:21
Ser ut som det kan være en treningstur med landing med en motor, hvis det da ikke var masse brannbiler langs rullebanen da..kan ikke se dette på bildene iallefall.

Tændis
11-07-2008, 21:28
Takk og takk:) Jaja, litt flaks skal man jo ha!

Nei, det stod ingen brannbiler da den kom inn før landing... Men hvorfor skal den helt hit til Norge for å trene på landing med èn motor?

IngemarE
11-07-2008, 21:30
Ser ut som det kan være en treningstur med landing med en motor, hvis det da ikke var masse brannbiler langs rullebanen da..kan ikke se dette på bildene iallefall.

Det skulle det ju faktiskt kunna vara!

Någon, som vet något mer om saken?

PerJen
11-07-2008, 22:17
Meget flotte og spennende bilder dette! I følge ett annet forum, så kom C-160en opp fra Fairford. Vet ikke hvor den skulle videre men kom hvertfall opp som TUAF144 ut fra det jeg leser.

rampen
11-07-2008, 22:28
Takk og takk:) Jaja, litt flaks skal man jo ha!

Nei, det stod ingen brannbiler da den kom inn før landing... Men hvorfor skal den helt hit til Norge for å trene på landing med èn motor?

Ikke uvanlig at det er endel utenlandske fly på den militære delen av gardermoen, står faktisk noen der omtrent daglig. Hva de gjør der vet ikke jeg, om det er pga vedlikehold, øvelser, transport er meg uvisst. Men tror neppe dette var en sikkerhetslanding, dog heller trening- mulig pga øvelse eller sertifisering. Min teori da...

petru26
11-07-2008, 22:51
Flotte bilder, du har blitt veldig flink på utrolig kort tid, tomlene opp :-)

OMW
11-07-2008, 23:24
Det var nok the real deal! Tviler sterkt på at dette var trening. Jeg har aldri hørt om noe selskap noe sted i verden hvor man lander med feathered\kantstillt prop for å trene OEI-landing. Ja, man gjør det i lufta for å trene prosedyrer, men den motoren settes så i gang igjen, også gis en "simulated feather" power setting for landing. Og ja, landing med en prop feathered er en nødlanding, som regel spesifert som definisjon i SOP etc.

flyKSU
11-07-2008, 23:29
Flotte bilder! :up:
Il-76 må være noe av det styggeste som flyr... men det er vel noe av sjarmen :p

Twin Otter
11-07-2008, 23:54
Hva menes egentlig med at en propell er "feathered"`?

IngemarE
12-07-2008, 00:10
"Feathered" betyder att man, vid motorbortfall, vrider propellerbladen så att de gör minsta möjliga luftmotstånd.
Eftersom militär verksamhet inte klassas som kommersiell, kan det vara så att de tränar "single engine approach/landing" med en motor nedsläckt.
Men, det känns tveksamt.
I alla andra fall, då man tränar motorbortfall, gör man det med (precis som OMW skriver) med en zero-thrust setting, vilken skall motsvara flygning med ena motorn flöjlad. Detta beroende på att man kanske måste göra ett pådrag för en skarp "go-around".

atck
12-07-2008, 01:18
Jeg skal love at Transall ikke er et fly man trener "helt ned" med feathered motor. Den har så dårlig motorkraft hvis den må dra på igjen at det faktisk ikke er spesielt sunt.
På flyplasser med litt høyere fjell enn vanlig har man utarbeidet egne 1-engine-out C-160-utklatringer. Da følger man bekkefar og plogfurer utover mens man klatrer.

Fine bilder, Tændis, den tyrkiske Transallen var et kupp!

OMW
12-07-2008, 02:28
For ikke å nevne hvor dårlig en hvilken som helst tomotors klatrer ut dersom man mister den andre motoren i 1000 fot AGL med en utmerket motor stengt ned og i feather..

Cloudy
12-07-2008, 04:27
Utrolig bra bildereportasje Tændis:-)
Og supert med så mange innspill fra dere andre etterpå....man lærer jo mye av å lese disse trådene.

Well done;)

Tændis
12-07-2008, 11:23
Takker!:)

Jeg er egentlig ganske usikker på om det var en nødlanding eller trening. Hadde det vært en nødlanding er det jo vanlig med brannbiler og masse beredskap, men samtidig er det jo riktig som dere sier at den hadde trengt ganske mye power for å ta en go-around og at han antakelig hadde fyrt opp motoren litt før landing under trening.

Beech
12-07-2008, 17:03
Jeg fulgte med den transallen fra sydenden av banen, og reagerte på dårlig climb. Fikk ikke med meg at vifta hadde stoppet, men la merke til at sideroret (rød låvedør i dette tilfellet) stod nesten helt ut til venstre. Det gir indikasjon på at de har problemer med høyre motor.
Fulgte dem gjennom hele landingsrunden, men ingen brannbiler var og se langs banen.
De kan ha bett om å få returnere for landing uten og melde Mayday, slik at ATC bare trodde de hadde glemt noe...., brillene eller noe......

Tændis
12-07-2008, 23:34
Jeg fulgte med den transallen fra sydenden av banen, og reagerte på dårlig climb. Fikk ikke med meg at vifta hadde stoppet, men la merke til at sideroret (rød låvedør i dette tilfellet) stod nesten helt ut til venstre. Det gir indikasjon på at de har problemer med høyre motor.
Fulgte dem gjennom hele landingsrunden, men ingen brannbiler var og se langs banen.
De kan ha bett om å få returnere for landing uten og melde Mayday, slik at ATC bare trodde de hadde glemt noe...., brillene eller noe......

Ja, la spesielt merke til den dårlige climberaten jeg og. Klatret noen hundre fot og så gikk det veldig tregt med høydegevinsten.

BSSW
12-07-2008, 23:41
Noen som vet når den forsvant, eller står den på OSL enda? Hvis den ble stående en dag eller 2 så kan det være en indikasjon på motorproblemer.

Tændis
13-07-2008, 11:26
Noen som vet når den forsvant, eller står den på OSL enda? Hvis den ble stående en dag eller 2 så kan det være en indikasjon på motorproblemer.

Så på et annet flyforum at den hvertfall fortsatt var der på fredagskvelden, og jeg dro derfra sånn ved 3 tiden.

dypen
14-07-2008, 00:12
Fine bilder! Likte veldig godt det første bilde ditt. Ser du har fotoutstyr i din signatur. Har du brukt Canon EOS 400D med Sigma 70-300mm til disse bildene ?

Hickok
14-07-2008, 08:26
Ankom nettopp Galemoen, og tyrkeren står fortsatt på den millitære delen.

Tændis
14-07-2008, 11:43
Ankom nettopp Galemoen, og tyrkeren står fortsatt på den millitære delen.

Hmm, da kan det jo tyde på motortrøbbel...

dypen: Jepp, helt riktig :)