PDA

View Full Version : Canon digitalt ????

sk931
10-07-2008, 10:04
Nu skal det være.....Jeg MÅ have et digtalt spejlreflex, CAnon blive mærket,men jeg skalvælge mellen 400D eller 450D.....Hvad skal det så være...
Hvad foretrækker CAnon folket herinde ???

På nyt kameras vegne

Ole

jcnorway
10-07-2008, 10:07
Denne bør vel flyttes til "Bilder & Foto"?

sk931
10-07-2008, 10:18
Denne bør vel flyttes til "Bilder & Foto"?

Ja selvfølgelig...min fejl

Ole

Lennart
10-07-2008, 10:22
Skaff deg 40D. Så vil du ihvertfall ikke angre på noen ting
40D er stor oh passer fint i hånden
400 og 450 synes jeg er små, og lite håndterbar

sirpjalle
10-07-2008, 10:28
Enig med Lennart på denne. Dessuten bruker 40D samme brikke som en av "storebrødrene" som er betydelig dyrere (husker ikke hvilket i farten) :)

atck
10-07-2008, 10:41
400D holder leeeeenge. Og den er akkurat passe liten. Den har selvrensende brikke og megapixler i hue og ræva, nok til A3-utskrift ihvertfall. Pengene du sparer bruker du på skikkelig glass istedet.

Det er nå min mening.

seilfly
10-07-2008, 11:19
Om EOS 40D har samme brikke som en av storebrødrene så lurer jeg fælt på hvem det skal være. Ingen av storebrødrene har samme størrelse på brikka som 40D og da lurer jeg på om jeg har gått glipp av noe. Kanskje de har den samme sensorteknologien eller at de har samme brikketype men større. Det er mulig de har den samme bildeprosessoren dog...
Jeg er enig med Lennart om størrelse på kameraet. Dersom du skal bruke kameraet mye så tror jeg størrelsen er viktigere enn om kameraet blir liggende på en kommode og tatt fram i ny og ne.
Oppsøk en butikk for å få prøvd hvordan kameraene er å holde i, så får du deg raskt en mening om liten størrelse er verdt pengene du sparer.
450D og 40D har DIGIC III bildeprosessor imens 400D har DIGIC II (Canon.no). Hvor mye forskjell en III prosessor gjør fra en II prosessor vet jeg ikke.
400D står oppført med metall og plast som materialer i kamerahuset. Hvilket metall vet jeg ikke men 450D står oppført med Rustfritt stål og plast. 40D står oppført med magnesiumlegering.
For øvrig er det bare 400D og 40D som står oppført med Compact Flash som mulige minnebrikker. 450D står oppført kun med SD-kort og SDHC-kort. De fleste digitale speilreflekskameraer bruker Compact Flash i dag og det betyr at dersom du går tom for minnekort på et flyshow en gang så vil du mer sannsynligvis kunne få låne et kort av en forumkollega dersom du selv også bruker Compact Flash. - Bare en tanke...
Dersom du kjøper minnebrikker nok slik at du garantert ikke går tom tror jeg at jeg ville gått for 450D om jeg ikke hadde råd til 40D!Mer om DIGIC prosessorene: http://en.wikipedia.org/wiki/DIGIC_III
Kilde til dataene ovenfor: Canon.com sammenlikningstabell for DSLR

LCH
10-07-2008, 12:26
Nå har vel Nikon bruks SD-kort i speilrefleksene sine en stund, det samme gjelder vel Pentax?

seilfly
10-07-2008, 13:00
Ok, ja det vet du sikkert bedre enn meg for det vet jeg ikke noe om :)

SE-DYD
11-07-2008, 01:13
En interessant artikkel!!!

http://www.idg.no/pcworld/article101331.ece

seilfly
11-07-2008, 09:14
Større skjerm og liveview høres ut som et par ting som trekker mer strøm. Ting har sine baksider. Og liveview til spotting er jeg skeptisk mot i dagslys; jeg vil anta man har bedre kontroll ved å se alle detaljer i bildet stedet for å myse på en LCD-monitor i sterkt sollys. Her har kanskje du noen innspill, SE-DYD, om du har brukt denne funksjonen i det hele tatt...

atck
11-07-2008, 10:05
Jeg har vurdert det dithen at ved innendørsfoto, spesielt på stativ, så vil liveview være kjekt å ha. Men til spotting er jeg skeptisk. Har litt for mange dårlige erfaringer med forsinkelser ved liveview.
Skulle reparasjonen på 350'n bli for dyr kommer jeg mest sannsynlig bare til å kjøpe et 400D-hus, da jeg ikke egentlig ser store nok forbedringer i forhold til prisen på en 450D.
400D-hus får man vel nå til rundt 4300,-.

catocontrol
11-07-2008, 13:44
Jeg har kjøpt 450D og er veldig godt fornøyd. Syntes det er mer enn stort nok, og vet rett og slett ikke om jeg ville hatt et større kamera. Kjøper du noen gode objektiver, får du knallgode bilder.

Til og med en EOS 1D kan ta ræva bilder:)

Airbus 330
11-07-2008, 17:57
Jeg har selv gått fra Canon 350D til Canon 40D og kan anbefale det kameraet.
Og hos meg varer batteriet leeeeenge, holdt både på turen til Zurich og Amsterdam. Og det ble noen bilder.......;)
Liveview bruker jeg kun når jeg skal ta bilder over f.eks gjerder når jeg ikke har stige med.
Veldig godt fornøyd med dette kamera og anbefaler det på det sterkeste, men det koster litt mere da en Canon 450D. I hvertfall i Norge.

Airbus 330.

SE-DYD
14-07-2008, 00:48
Til og med en EOS 1D kan ta ræva bilder:)
Du kan godt drikke uten å ha det morro også!!!:D

SE-DYD
14-07-2008, 00:50
Større skjerm og liveview høres ut som et par ting som trekker mer strøm. Ting har sine baksider. Og liveview til spotting er jeg skeptisk mot i dagslys; jeg vil anta man har bedre kontroll ved å se alle detaljer i bildet stedet for å myse på en LCD-monitor i sterkt sollys. Her har kanskje du noen innspill, SE-DYD, om du har brukt denne funksjonen i det hele tatt...

Bruker Live view når jeg tar bilder av fly som står helt inntil en gjerde og jeg er nødt til å bruke vidvinkel for å få med hele flyet, og jeg må strekke meg slik at kamraet kommer på oversiden av nettingen! Ellers lite intressant ift spotting!;)

dypen
14-07-2008, 01:40
400D-hus får man vel nå til rundt 4300,-.

http://produkt.akam.no/product.php?product_id=50440