PDA

View Full Version : F11 Museum, Skavsta [20 bilder]


HansJ
08-07-2008, 16:33
Numera är Skavsta ett känt begrepp bland lågprisflygets anhängare. Denna flygplats, belägen vid Nyköping 100 km söder om Stockholm, är sedan flera år Ryanairs svenska hemmabas och har trafikerats av bolaget sedan 1997 då man öppnade en linje mellan London Stansted och Skavsta. Idag flyger man till massor av destinationer från Skavsta, och har även fått sällskap av bl a Wizzair. Det svenska kustbevakningsflyget har också sin bas här och är just i färd med att byta från Casa 212 till DHC-8-Q300 som nyligen levererats.

Skavsta har emellertid en lång, och militär, historia. 1941 sattes flygflottilj F11 upp här och flottiljen blev landets enda med enbart spaningsflyg. Flottiljens första flygplantyp blev S 16 Caproni som senare efterträddes av bl a S 31 Spitfire Mk.XIX, S 29C Tunnan, S 32C Lansen och slutligen S 35E Draken innan verksamheten lades ner 1980.

Sedan 1991 driver ett gäng eldsjälar och veteraner F11 Museum, som på senare tid byggts ut. Det är ett litet, men otroligt fint museum och tillika det enda i Sverige som tar upp spaningsflygets historia. Det är, i alla fall för mig, den mest spännande delen av det svenska militärflygets historia.

Förra söndagen gjorde jag ett besök där - och det gäller att titta i kalendern innan man åker dit, eftersom de bara har öppet den sista söndagen i varje månad under större delen av året.

Här är några bilder från ett av Sveriges bästa flygmuséer...

http://www.viking256.se/forum/f11-0.jpg
Den blygsamma byggnaden är huvuddelen av muséet. Nere till höger utanför bilden finns en hangar med fyra och ett halvt flygplan. Ett luftbevakningstorn, något kortare än i verkligen, har ställts upp bredvid huset.

http://www.viking256.se/forum/f11-1b.jpg
Innanför entrén möts man av ett hörn med minnen från Caproni-tiden. Flygplantypen drabbades av många olyckor och ansågs som en "flygande likkista", men var trots det omtyckt av många. Eftersom inga flygplan bevarades fick man för ca 20 år sedan bygga en komplett replika av Caproni för TV-serien "Tre Kärlekar". Denna står på Flygvapenmuseum i Linköping.

http://www.viking256.se/forum/f11-2.jpg
En kavalkad över de flygplantyper som användes under flottiljens storhetstid.

http://www.viking256.se/forum/f11-1.jpg
Dubbeldeltan Draken i spaningsversion hade varken radar eller beväpning. Bara en stor arsenal av kameror...

http://www.viking256.se/forum/f11-4.jpg
Ett rum är dedikerat åt de kameror som använts i flygplanen genom åren. Jättekameran i mitten satt i S 32C Lansen.

http://www.viking256.se/forum/f11-3.jpg
SKA 24 satt bl a monterad i vingroten på Draken. Lite större än min D70...

http://www.viking256.se/forum/f11-5.jpg
En fin utställning med modeller i skala 1/72 förgyller besöket på muséet. Spitfire PR Mk. XIX fanns i 50 exemplar i Flygvapnet under beteckningen S 31 mellan 1948-55.

http://www.viking256.se/forum/f11-6.jpg
Kuriosa kring flygeriet finns också att beundra...

http://www.viking256.se/forum/f11-8.jpg
Draken-epoken är intressantast för mig. Här ser vi katapultstol, bromsar, instrumentpanel, pitotrör och diverse annat smått och gott från detta vackra flygplan.

http://www.viking256.se/forum/f11-10.jpg
Vill man se lite civilt är det bara att sticka ut huvudet. Bana 27 börjar alldeles utanför muséet och parkeringen är även populär bland spotters. Man får riktigt fina bilder om man accepterar en viss monotoni i utbudet (737-800... 737-800... 737-800...) Den här bilden är tagen vid hangaren.

http://www.viking256.se/forum/f11-11.jpg
Inne i den trånga hangaren finns en exposé över katapultstolar som suttit i svenska jetflygplan. Närmast kameran Viggen, därefter Draken, Lansen och Tunnan.

http://www.viking256.se/forum/f11-12.jpg
Man har skapat atmosfär kring flygplanen och inte bara ställt dem på golvet. Här ser man bl a en mekaniker ligga i luftintaget i en S 32C Lansen.

http://www.viking256.se/forum/f11-13.jpg
Närbild på höger sidas kamerainstallation i Lansen.

http://www.viking256.se/forum/f11-14.jpg
SKA 24 i höger vingrot på S 35E Draken. På jaktversionen sitter en automatkanon i denna position.

http://www.viking256.se/forum/f11-15.jpg
Snygg nos, inte sant? "Utan spaning - ingen aning" är ett ordspråk som flitit använts i Flygvapnet. Med S 35E hade man aning.

http://www.viking256.se/forum/f11-16.jpg
Framkroppen till en AJSF37 Viggen finns också utställd, med alla kameraluckor öppna. Flygplanet var ursprungligen en ren fotoversion SF37, men både SF37 och SH37 modifierades på 90-talet till attackutförande med spaningskapacitet. Därav beteckningen AJSF37 resp AJSH37. Kamouflaget kallas bland annat "modellbyggarens mardröm"...

http://www.viking256.se/forum/f11-19.jpg
I en av F11 gamla hangarer bedrivs nu flygteknikerutbildning. De har några intressanta objekt att skruva på... Casa 212 tillhör Kustbevakningen som har bas i grannhangaren.

http://www.viking256.se/forum/f11-20.jpg
Utomhus står den sista varianten av Viggen, SF37 SWAFRAP (Swedish Air Force Rapid Reaction Force), som var NATO-anpassad och kunde sättas in i internationella uppdrag.

http://www.viking256.se/forum/f11-22.jpg
Det unika med detta museum är att det finns en Underrättelsepluton utställd, det är två långtradarsläp med komplett utrustning för analys av bilder och vittnesmål från spaningsuppdrag. Taket tillhör inte originalutrustningen utan monterades dit förra året för att skydda bussarna för regn och snö.

http://www.viking256.se/forum/f11-23.jpg
Inuti finns ett komplett fotolaboratorium med ljusbord för analys av negativen på 18x18 cm (!), förhör av piloter, analys och planering av uppdrag.

F11 Museum rekommenderas utan anmärkning till alla med minsta intresse för svenskt militärflyg och ett besök är obligatoriskt för alla med intresse för spaningsflyg! Observera dock muséets öppettider som är begränsade.

Mer info: www.f11museum.se

HansJ
08-07-2008, 16:34
Muséets broschyr:

http://www.viking256.se/forum/f11bro1.jpg

http://www.viking256.se/forum/f11bro2.jpg

Desk pilot
08-07-2008, 21:11
Fin billedreportasje fra et lite men spennende museum. Billedkommentarene gjorde reportasjen din enda bedre. :up: