DYflyer
04-07-2008, 22:09
Så var ett av årets høydepunkt over. Vi hadde vel knapt startet å tenke på hjemreisen fra Kyiv i fjor (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=22038) før vi bestemte oss for at vi skulle tilbake til Ukraina i år. Denne gangen ville vi se enda mer av landet, og valgte å starte med Odessa.
Troppet opp i god tid på OSL lørdag morgen, men det var jo bare bortkastet. Som vanlig var SGS trege med å åpne check-in for CSA, og køene ble LANGE. Takk og lov at jeg ikke sto bakerst. Det var en gledelig overraskelse at CSA hadde sendt en A320 for denne turen. Noe forsinket kom vi nå oss omsider av sted. 320'ene til CSA har god benplass og er komfortable å fly med. Desverre har CSA endret cateringen i år. Tidligere har maten vært svært god, og blandt det bedre man får på europeiske flyvninger. Frokosten ombord på denne flyvningen var ett eller annet slags varmt bakeverk og en youghurt. Smakte forsåvidt OK, men en skuffelse i forhold til det jeg er vant til å få hos CSA.
Heldigvis klarte de å fly inn en del av forsinkelsen, så det ble ikke nødvendig å stresse i Praha. Flyplassen er er forøvrig oversiktelig, effektiv og grei, og etter min mening en av de bedre for transit (eller å fly til/fra generelt).
En av CSA's nyeste A319 skulle få æren av å frakte oss siste etappe til Odessa. Disse flyene har ikke like god benplass som 320'ene, men likevel fullt ut akseptabelt. Også lunchen besto av ett eller annet slags varmt bakeverk (mindre enn det til frokost), samt salat og sjokolade.
Så var vi omsider på Ukrainsk jord. Hvorfor vi skulle ta buss de få metrene fra flyet til terminalen skjønner jeg ikke. Det hadde vært raskere å gå. Denne gangen slapp jeg gjennom pass-kontrollen på første forsøk (de som har lest raporten fra i fjor husker kanskje at jeg trengte tre forsøk). Hva kan man si? Øvelse gjør mester :-). Foto-utstyret vekket interesse i tollen og jeg ble tatt til side for en nærmere kontroll, men det gikk også greit.
I år hadde vi valgt å leie leiligheter i steden for å bo på hotell. Dette fungerte greit. Leilighetene var greie (om enn litt lite bestikk etc), prisene var hyggelige og byråene hjelpsomme.
Odessa har vel nå blitt min favoritt-by, og jeg vil anbefale en tur hit på det varmeste. Byen har en herlig atmosfære. Folk er hyggelige. Mat og drikke er både godt og billig. Denne byen har egentlig noe for enhver. Severdigheter (om enn kanskje ikke like mange som i Kyiv), brukbare shopping-muligheter og strender som ikke står noe tilbake for mange av de langs Middelhavet (men man slipper å ligge som sild i tønne blandt tyskere, engelskmenn og andre skandinavere). Heller ikke natte-livet er det noe å utsette på. En fordel med Odessa i forhold til Kyiv er at det virker som engelsk-kunnskapene er noe bedre her. Det er selvfølgelig en fordel å ha lært seg alfabetet og noen russiske gloser, men man klarer seg nogenlunde med engelsk.
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-005.jpg
Opera-huset
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-007.jpg
Potemskin trappen. Dette er faktisk en liten optisk illusjon. Trappen er mye bredere nederst enn øverst, og ser derfor mye lenger ut enn den egentlig er.
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-009.jpg
En koselig liten bolig (nei, det var ikke en av leilighetene vi leide)
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-015.jpg
Konsert i City Garden
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-036.jpg
Fra Arkadia, en av stendene i Odessa.
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-057.jpg
Late som vi var, så tok vi tau-banen opp fra stranden.
Så var det tid for å vende nesen litt nordover igjen, og mot Kyiv. Billetter var booket med Aerosvit, og skulle angivelig være en Yak42. Siden Aerosvit ikke har noen Yak, så var det litt spenning rundt hvem/hva vi skulle reise med. Når vi kom ut til flyplassen viste det seg at det var South Airlines som operete flighten. Serveringen ombord var drops før avgang og landing, ett glass vann og aviser. Crewet var hyggelig. Benplassen var ikke-eksisterende, og flyet bar vel preg av å være gammelt "Sovjet-stål", men var greit for en korterer tur (og opplevelsen).
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-063.jpg
Ombord på Yak'n
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-064.jpg
Og jeg fikk sneket til meg ett bilde av flyet på flyplassen.
Jeg har ikke tenkt til å bruke så mye tid og plass på å fortelle om Kyiv. Dette er også en av mine favoritt-byer, og de som vil lese litt mer om den kan ta en titt på fjor-årets raport som er linket til øverst.
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-090.jpg
En av kirkene i Lavra (kloster i Kyiv)
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-106.jpg
Båttur på Dnieper-elven
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-114.jpg
Jeg er ikke sikker på hvor sunn fisken i denne elven er
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-125.jpg
Religions-friheter lever også her.
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-144.jpg
Som ett alternativ til restauranter og natteliv, så kan bål, mat, drikke og gode venner i Hidropark annbefales.
Troppet opp i god tid på OSL lørdag morgen, men det var jo bare bortkastet. Som vanlig var SGS trege med å åpne check-in for CSA, og køene ble LANGE. Takk og lov at jeg ikke sto bakerst. Det var en gledelig overraskelse at CSA hadde sendt en A320 for denne turen. Noe forsinket kom vi nå oss omsider av sted. 320'ene til CSA har god benplass og er komfortable å fly med. Desverre har CSA endret cateringen i år. Tidligere har maten vært svært god, og blandt det bedre man får på europeiske flyvninger. Frokosten ombord på denne flyvningen var ett eller annet slags varmt bakeverk og en youghurt. Smakte forsåvidt OK, men en skuffelse i forhold til det jeg er vant til å få hos CSA.
Heldigvis klarte de å fly inn en del av forsinkelsen, så det ble ikke nødvendig å stresse i Praha. Flyplassen er er forøvrig oversiktelig, effektiv og grei, og etter min mening en av de bedre for transit (eller å fly til/fra generelt).
En av CSA's nyeste A319 skulle få æren av å frakte oss siste etappe til Odessa. Disse flyene har ikke like god benplass som 320'ene, men likevel fullt ut akseptabelt. Også lunchen besto av ett eller annet slags varmt bakeverk (mindre enn det til frokost), samt salat og sjokolade.
Så var vi omsider på Ukrainsk jord. Hvorfor vi skulle ta buss de få metrene fra flyet til terminalen skjønner jeg ikke. Det hadde vært raskere å gå. Denne gangen slapp jeg gjennom pass-kontrollen på første forsøk (de som har lest raporten fra i fjor husker kanskje at jeg trengte tre forsøk). Hva kan man si? Øvelse gjør mester :-). Foto-utstyret vekket interesse i tollen og jeg ble tatt til side for en nærmere kontroll, men det gikk også greit.
I år hadde vi valgt å leie leiligheter i steden for å bo på hotell. Dette fungerte greit. Leilighetene var greie (om enn litt lite bestikk etc), prisene var hyggelige og byråene hjelpsomme.
Odessa har vel nå blitt min favoritt-by, og jeg vil anbefale en tur hit på det varmeste. Byen har en herlig atmosfære. Folk er hyggelige. Mat og drikke er både godt og billig. Denne byen har egentlig noe for enhver. Severdigheter (om enn kanskje ikke like mange som i Kyiv), brukbare shopping-muligheter og strender som ikke står noe tilbake for mange av de langs Middelhavet (men man slipper å ligge som sild i tønne blandt tyskere, engelskmenn og andre skandinavere). Heller ikke natte-livet er det noe å utsette på. En fordel med Odessa i forhold til Kyiv er at det virker som engelsk-kunnskapene er noe bedre her. Det er selvfølgelig en fordel å ha lært seg alfabetet og noen russiske gloser, men man klarer seg nogenlunde med engelsk.
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-005.jpg
Opera-huset
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-007.jpg
Potemskin trappen. Dette er faktisk en liten optisk illusjon. Trappen er mye bredere nederst enn øverst, og ser derfor mye lenger ut enn den egentlig er.
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-009.jpg
En koselig liten bolig (nei, det var ikke en av leilighetene vi leide)
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-015.jpg
Konsert i City Garden
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-036.jpg
Fra Arkadia, en av stendene i Odessa.
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-057.jpg
Late som vi var, så tok vi tau-banen opp fra stranden.
Så var det tid for å vende nesen litt nordover igjen, og mot Kyiv. Billetter var booket med Aerosvit, og skulle angivelig være en Yak42. Siden Aerosvit ikke har noen Yak, så var det litt spenning rundt hvem/hva vi skulle reise med. Når vi kom ut til flyplassen viste det seg at det var South Airlines som operete flighten. Serveringen ombord var drops før avgang og landing, ett glass vann og aviser. Crewet var hyggelig. Benplassen var ikke-eksisterende, og flyet bar vel preg av å være gammelt "Sovjet-stål", men var greit for en korterer tur (og opplevelsen).
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-063.jpg
Ombord på Yak'n
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-064.jpg
Og jeg fikk sneket til meg ett bilde av flyet på flyplassen.
Jeg har ikke tenkt til å bruke så mye tid og plass på å fortelle om Kyiv. Dette er også en av mine favoritt-byer, og de som vil lese litt mer om den kan ta en titt på fjor-årets raport som er linket til øverst.
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-090.jpg
En av kirkene i Lavra (kloster i Kyiv)
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-106.jpg
Båttur på Dnieper-elven
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-114.jpg
Jeg er ikke sikker på hvor sunn fisken i denne elven er
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-125.jpg
Religions-friheter lever også her.
http://www.bekkan.info/ukraina/UKR-144.jpg
Som ett alternativ til restauranter og natteliv, så kan bål, mat, drikke og gode venner i Hidropark annbefales.