PDA

View Full Version : Bruk av "vanlig" digitalkamera - som å banne i kirka? :)

jcnorway
03-07-2008, 15:17
Har bare et vanlig digitalkamera av typen Sony Cybershot DSC-P100.

Er det noe poeng å bruke denne til å ta enkle flybilder (interiør, eksteriør)? Eller er det å bruke slike "vanlige" kameraer i steden for digital speilrefleks (som det virker som de fleste her på forumet har) det samme som å banne i kirka? :lol:

LN-KOG
03-07-2008, 15:28
Har bare et vanlig digitalkamera av typen Sony Cybershot DSC-P100.

Er det noe poeng å bruke denne til å ta enkle flybilder (interiør, eksteriør)? Eller er det å bruke slike "vanlige" kameraer i steden for digital speilrefleks (som det virker som de fleste her på forumet har) det samme som å banne i kirka? :lol:

Er du fornøyd selv? Hvis svaret er ja kan du trygt d**te i hva alle andre mener.

Dette bildet er tatt med en Izuzu av noe slag (eller var det Ixus?) - uansett det var ikke Pentax :cool:

http://www.scanavphoto.no/_img/full_size/airliner/KGL_0070.jpg

Dette ble tatt med en Pentax Optio:

http://www.scanavphoto.no/_img/full_size/airliner/IMGP0916.jpg

Begge deler er små, hendige lommekameraer - vanlige digitalkameraer.

Cloudy
03-07-2008, 15:32
.....det samme som å banne i kirka? :lol:[/QUOTE]

Kirka har plass til alle:):):)
Og som nevnt over, kan man ta ypperlige bilder med "vanlige" kameraer også.
Det er jo du selv som legger lista.

jcnorway
03-07-2008, 15:40
Skjønner at bildene blir bedre hvis man har skikkelig utstyr, men til hobbybruk for en som ikke tar så mye bilder så har jeg kun et "vanlig" digitalkamera og er fornøyd med det :) Å sammenligne/diskutere "vanlig" digitalkamera vs digital speilrefleks blir jo sikkert det samme som å diskutere/sammenligne "stereoanlegg" kjøpt på Elprice vs et anlegg kjøpt på HiFi-Klubben :lol: Man blir nok aldri enige :)

Men hvis dere skulle ha anbefalt et nybegynnerkamera (speilrefleks) til en som aldri har tatt på en speilrefleks, hvilke modeller kan anbefales? Her jeg bor så kommer det en del maskiner som skal ned på OSL. Vet ikke hvor høyt opp maskinene flyr over leiligheten, men et lite stykke er det jo... Ser dekor og fargene med det blotte øyet. Har alltid tenkt at det hadde blitt stilige bilder hvis jeg kunne ha tatt bilder av disse, men man må nok ha ganske kraftig zoom... Noen forslag på aktuelle kameraer? Som sagt er jeg nybegynner så det bør helst ikke koste altfor mange lapper :)

GG
03-07-2008, 21:22
Hvis ikke det lille kamerahuset til 450D er for lite for dine hender, så fungerer det bra.
Personlig hadde jeg nok gått for 40D, eller et 30D fra restpartiet til JapanPhoto. De selges jo for en billig penge nå.

Ellers har selvfølgelig både Nikon, Pentax, Olympus og Sony speilrefleks som er helt utmerket.

Optikk?
Nybegynner sier du? Er ingen lov som sier at nybegynnere skal kjøpe billig optikk. Men er det lommeboka som begrenser seg, så vil du vel ikke gå for Canons L-optikk? (Dyrt) :)
Optikk som går fra vidvinkel til tele, kan fortegne en del. Så trenger du tele, kjøp tele! Opptil 300-400mm deromkring.
Så kan du heller investere i et eget normal-, eller vidvinkelobjektiv ved siden av.

Digitalt kompaktkamera fungerer det også, men som oftest bare på relativt nært hold. Noen av dem har en kraftig zoom, men langt fra alle.
Men de tar absolutt gode bilder, så lenge man er klar over hvilken begrensning kameraet har.

jcnorway
03-07-2008, 22:35
Skal til New York i august. Har lest om B&H Photo Video i NYC. Vil jeg komme bedre ut av det ved å handle inn evnt nytt kamera når jeg er i New York?

Takk for gode tips. Når du skriver 40D eller 30D, mener du Nikon D40??

GG
03-07-2008, 22:48
Nei, Canon. :)

Sorry, skulle ha tatt med det.

jcnorway
03-07-2008, 22:53
Er ikke veldig kjent med disse kameraene så det blir gjetting :D

Men tilbake til mitt spørsmål... er det noe jeg bør være obs på hvis jeg velger å kjøpe utstyret i USA? Ser på nett at prisene er ganske hyggelig nå som dollaren ligger og vaker rundt 5-tallet :)

LN-MOW
03-07-2008, 22:54
Man kan faa gode resultater ogsaa med rimelige kameraer. Dette bildet ble tatt med et Panasonic Lumix lommekamera.

http://www.airliners.net/photo/Sierra-Pacific/Boeing-737-2Y5-Adv/1090890/L/

LN-KGL
03-07-2008, 23:23
Og mine to siste bilder på A.net er tatt med en Canon IXUS 960 IS

http://www.airliners.net/photo/UK---Air/English-Electric-Lightning/1365094/L/
http://www.airliners.net/photo/UK---Air/Avro-683-Lancaster/1362177/L/

GG
04-07-2008, 01:06
Du må være obs på at garantier med stor sannsynlighet ikke gjelder her hjemme. Oppstår det en feil på utstyret, må det da sendes tilbake til USA.
Det kan også være andre regler der enn vi har her hjemme.

Husk også på at du bare kan ta med utstyr inntil en samlet pris på kr.6000,- momsfritt til Norge.
Over den prisen, og du må fortolle utstyret.

Someone
04-07-2008, 08:23
Husk også på at du bare kan ta med utstyr inntil en samlet pris på kr.6000,- momsfritt til Norge.
Over den prisen, og du må fortolle utstyret.

Joda, men sjansen for å bli tatt her er mindre en mikroskopisk.

GG
04-07-2008, 09:50
Joda, men sjansen for å bli tatt her er mindre en mikroskopisk.

Det er sant. :)
Jeg bare fortalte det lovlige.
Har selv en Canon 70-200mm f2.8L IS USM på "samvittigheten". :D

Men husk, jcnorway, at du i så fall ikke tar med deg utstyret hjem i original forpakning og med kvitteringer liggende ved.

jcnorway
04-07-2008, 10:58
Selvfølgelig :) Bør jo se litt brukt ut :lol:

Discus
04-07-2008, 14:49
Ved kjøp i USA:
Laderen kommer val antagelig som 110V-lader som IKKE liker 230V, mao. må du kjøpe en ny lader (det holder ikke bare å bytte kontakten - da lukter det svidd). Noen ladere aksepterer 110-230V, men det er stort sett de med Euro-kontakt.

En del "menystyrt" elektronikk (telefoner, kameraer m.m.) har ikke nordisk språk installert med mindre du kjøper en nordisk versjon.

LN-MOW
04-07-2008, 14:55
Ved kjøp i USA:
Laderen kommer val antagelig som 110V-lader som IKKE liker 230V, mao. må du kjøpe en ny lader

..eller gaa i en elektronikksjappe og kjoep en stroemconverter til 10-15 daler ..

Discus
04-07-2008, 15:11
.......ja, øff kørs - konverter er jo også mulig så får man enda flere dingser å drasse på. (For en del år siden var det like billig å kjøpe ny lader der borte som konverter her hjemme hvertfall)

jcnorway
04-07-2008, 15:20
Har ikke bestemt meg for hva slags kamera og hvilken modell foreløpig...

Noen som kan gi meg forslag på et konkret kamer og skrive litt om hvorfor dette er et godt kamera for en nybegynner? :)

Tror kameraet i hovedsak kommer til å bli brukt til 'vanlig' fotografering av typiske turistmotiv, noe landskapsmotiver og hvis anledningen byr seg noen fly :) Vet det ikke finnes noen 'universal-linse', men fint hvis jeg kan få forslag på kamerahus + linse eller kanskje en pakkeløsning som selges i butikk.

Discus
04-07-2008, 15:27
Ta deg en runde i butikkene her hjemme og kjenn på kameraene. Hvordan de ligger i hånden, og om du har en hånd-finger-konfigurasjon som passer til kaneppene som skal betjenes. Kamerahusene har forskjellig vekt og forskjellig grep, så det kan jo være greit å eliminere evt. modeller som ikke passer deg fysisk. Jeg kjente godt forskjell på de typene jeg ikke kunne bruke, og de som passet som støpt til hånden min.

Har ikke noe spes å anbefale (tør ikke, vil ikke......), men litt lesing på akam.no og andre steder kan du jo også bruke litt ferietid til. Her http://www.kenrockwell.com/ står det også en del nyttig dersom man greier å filtrere bort "proff-faktoren" og se på facts.

jcnorway
04-07-2008, 22:34
Fant denne TIPA Awards nettsiden hvor prisen for "Best D-SLR entry-level" gikk til Sony Alpha 200.

Noen som kan si noe om dette kameraet? De merkene som oftest nevnes i diskusjoner er ofte Canon, Nikon, Pentax. Mens Sony ofte ikke nevnes i det hele tatt. Hva gjør at dette kameraet fikk denne prisen for 2008?

http://www.tipa.com/awa_2008.lasso

GG
05-07-2008, 09:39
Har ikke noe erfaring med Sony's kameraer selv, men hvis jeg husker riktig, så har Sony overtatt systemet og utviklet det videre fra Minolta.
Iallfall har det samme innfatning og er kompatibelt med Minolta's AF-objektiver.

Jeg brukte Minolta Dynax fra tiden med analoge speilrefleks, og husker disse som gode kameraer.

jcnorway
22-07-2008, 08:54
Har sittet en stund i tenkeboksen ang. nytt kamera og foreløpig så har jeg pekt meg ut Nikon D60 m/kit (18-55) + Nikkor AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G IF-ED VR objektiv.

Kjøper jeg kun D60 kamerahus så blir det ca 800 kr billigere enn kit'et, men kjøper jeg kit får man Nikon FlashBack (dvs blitsen SB-400 m/verdi på ca 1000 kr) + et Nikon 18-55 VR objektiv. Og det er vel greit å ha et ekstra standard objektiv? Nikkor AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G IF-ED VR vil vel dekke de fleste foto-behov?

Står mellom D40 eller D60, men har foreløpig "landet" på D60.

Noen innspill? :)

atck
22-07-2008, 09:37
Nå er dette riktignok en tråd om kompakt-kamera, men når det gjelder telelinsa du hadde tenkt på så synes jeg vel at 200 blir litt snaut til spotting. Så fremt du ikke har anledning til å komme innenfor gjerdet.

Utflyttet
22-07-2008, 10:09
Spesielt til web-bruk er små kamera og etter hvert mobiler helt OK. Tatt i betraktning at de fleste bilder som legges ut online er 800x600 og innimellom kansje 1024x768, og dagens små kamera har 5-10 Mpix så er det metervis av rom for å hanskes med støy og slikt.

Og for de som skulle mene noe annet, å sitte i et sete med en D3, en 24-70mm f/2.8 og forsøke å få bilde av maten sin til en triprapport er bare plunder og kav. :p

-A

VoiceCom
22-07-2008, 10:13
Og for de som skulle mene noe annet, å sitte i et sete med en D3, en 24-70mm f/2.8 og forsøke å få bilde av maten sin til en triprapport er bare plunder og kav. :p

-A

Hehe - synes jeg ser deg tørke av saus fra linsa etterpå :p

Synes også det er er litt besværlig å ta bilde av mat (og av og til litt flaut :rolleyes:), spesielt når det er litt mørkt i kabinen og man helst ikke vil bruke blitz.

For slike tilfelle er jo compact-kamera absolutt å foretrekke pga størrelsen.

atck
22-07-2008, 10:39
Man skjems da ikke av å være flymatspotter? :-D

VoiceCom
22-07-2008, 10:45
Man skjems da ikke av å være flymatspotter? :-D

Jeg må innrømme at de gangene jeg tar bilde av flymat er det med tanke på de av leserne her som har glede av slikt, og ikke for min egen skyld.

Kall meg gjerne en god sjel - men det er nå slik jeg er :love

jcnorway
22-07-2008, 15:15
Hehe - synes jeg ser deg tørke av saus fra linsa etterpå :p

Synes også det er er litt besværlig å ta bilde av mat (og av og til litt flaut :rolleyes:), spesielt når det er litt mørkt i kabinen og man helst ikke vil bruke blitz.

For slike tilfelle er jo compact-kamera absolutt å foretrekke pga størrelsen.

Tørke saus fra linsa.... Kan se det for meg :lol: Helt klart en fordel med et vanlig kompaktkamera i slike tilfeller ja :)

gustavf
22-07-2008, 19:23
Noen som kan si noe om dette kameraet? De merkene som oftest nevnes i diskusjoner er ofte Canon, Nikon, Pentax. Mens Sony ofte ikke nevnes i det hele tatt. Hva gjør at dette kameraet fikk denne prisen for 2008?

DP Review har testet dette kameraet grundig, slik de har for vane: http://www.dpreview.com/news/0801/08010701sonydslra200.asp

Sony satser vel knallhardt på å bli nummer tre-merket for speilrefleks, så det kan jo komme morsomme ting fra den kanten. Bildestabilisator i kamerat, i stedet for objektivet, er jo noe som skiller Sony fra Canon og Nikon.

Fellowship
31-07-2008, 23:42
Pentax har også bildestabilisatoren i kamerahuset :)