PDA

View Full Version : 44 land på 169 dager...


jcnorway
01-07-2008, 15:08
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=501138

44 land i løpet av 169 dager er heftige greier... Men han reiser vel kun i Biz/First? Lurer på om utenriksministeren blir misunnelig :lol:

Thomas
01-07-2008, 17:25
De gangene Solheimen reiste med KLM/AF i "gamle" dager fløy han C-klasse ja, og det finnes vel knapt nok en minister i Verden som reiser så mye som han.. unødig mye spørr du meg.

FlightDeck
01-07-2008, 17:40
Tja, hans arbeidsplass er jo primært ikke i Norge, så det bør være en del av jobben å reise så mye. Vi har hatt flere bistandsministere/utviklingsministere som har vært tilnærmet usynlige internasjonalt, men både Solheim og hans forgjenger er eksempler på bistandsministere/utviklingsministere som har reist mye og fått svært gode resultater.

Blackhawk
01-07-2008, 19:37
Aj aj, tenk hvor mye bonuspoeng denne karen har på
sine frequentflyer-kort da gett.. (og dersom han mot formodning skulle
være "gal" nok til ikke å tilknyttet seg til ett eneste bonus-
program, river jeg meg i håret på forhånd.. grøss!!) :wow:

jcnorway
01-07-2008, 19:45
Hva slags reglement gjelder for slike reiser? Kan de tjene seg opp et hav av poeng til privat bruk eller må poengene brukes til offentlige/jobbrelaterte reiser?

Someone
01-07-2008, 19:46
Nå er vel neppe Solheim minister i oktober 2009 (nesten uansett for mange dumme utspill som måtte komme fra Siv Jensens "disipler" og Lars Sponheim ) så han får bruke dem etter det, når han kan lettere unngå medias søkelys. EB poeng varer på i 5år ;)

Hva slags reglement gjelder for slike reiser? Kan de tjene seg opp et hav av poeng til privat bruk eller må poengene brukes til offentlige/jobbrelaterte reiser?

Reglene sier vel at poengene tilhører staten.....praksisen er noe heelt annet. Noe som egentlig er greit nok, da jeg hadde gjort det samme selv

FlightDeck
01-07-2008, 20:12
Min mor var statssekretær under den forrige regjeringen, og nå har jeg funnet frem en håndbok hun fikk for statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere. Her står det følgende:

Når det gjelder bonusordninger ved tjenestereiser gjelder samme regler for politisk ledelse som for statstjenestemenn. Eurobonus eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom tjenestereiser, kan ikke benyttes i privat sammenheng. Halebilletter opparbeidet i tjenestesammenheng, tilfaller oppdragsgiveren og kan ikke benyttes privat.

JoeW
01-07-2008, 20:47
De gangene Solheimen reiste med KLM/AF i "gamle" dager fløy han C-klasse ja, og det finnes vel knapt nok en minister i Verden som reiser så mye som han..Det gjør han nok fortsatt...

Farmer
01-07-2008, 20:56
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=501138

44 land i løpet av 169 dager er heftige greier... Men han reiser vel kun i Biz/First? Lurer på om utenriksministeren blir misunnelig :lol:


Det er klart at en minister i en norsk regjering som er på reise i embeds medfør SKAL reise i First eller Business Class! Både for å kunne prestere når han kommer fram, samt at signaleffekten ved å reise bak i bussen ville bli merkelig i de land som besøkes.
Og jeg tror ikke noen av de andre i regjeringen , som også reiser mye i sin hverdag er så fryktelig misunnelige på den belastningen det tross alt er å reise mye, med forskjellige tidssoner, dårlig søvn osv osv ( med 326 flighter på under 2 år vet jeg litt om dette ;-) )
Det som er synd er at et land som Norge ikke holder seg med en biz-jet eller 2 for regjeringens bruk, hvor mye unødig reisetid kunne ha vært spart. Tenk så pinlig det var for Norge når Oljeminister Enoksen ikke nådde sin forbindelse i Paris på veg til statsbesøk i Saudi Arabia for noen år siden. Vil tro at araberne skjønte heller lite av akkurat den problemstillingen.

JoeW
01-07-2008, 20:59
Sånn tross alt må det jo være kostnadsbesparende å ha ministrene fly C eller F fremfor å ha egne jets.

Tertit54
01-07-2008, 22:32
En på jobben skal prøve å fly jorden rundt på ID-billett i september.Planen er å greie det på under 80 timer.Reiserute OSL-CPH-BKK-LAX-NYC-LHR-OSL.
Skal nok avkreve han en trip-report fra den turen

Farmer
02-07-2008, 11:59
Sånn tross alt må det jo være kostnadsbesparende å ha ministrene fly C eller F fremfor å ha egne jets.

Tja, jeg er ikke så sikker på det i alle tilfeller. Som regel reiser de gjerne ganske mange mennesker i samme følge, og om man tar med tidsbesparelsen for ellers travle mennesker skal man ikke se bort fra at en biz-jet i riktig størrelse for den aktuelle reise ville ha vært mer hensiktsmessig.

Bizflyer
02-07-2008, 12:44
Det blir jo ramaskrik i Norske aviser hver gang en eller annen minister reiser med privatjet. Husker også over ramaskrikene i pressen når de hadde fått snust opp at utenriksråden hadde benyttet seg av First class ved en enkelt anledning. Selv om det stod i hans stillingsinnstruks at han kunne bruke First Class, klarte likevel pressen å slå opp hvor fy dette var!

Med tanke på at til og med de fattigste landene i Afrika har egen jet for toppledelsen (Ja, sågar opp til widebodyfly), så blir det for smålig i Norge at vi ikke har eget fly til regjeringen. Med mye bruke, må det da være billigere å eie enn å leie. Eller å la Forsvaret operere det.

Var ikke janteloven død?

BF:cool2

FlightDeck
02-07-2008, 12:47
Dette har blitt regnet på flere ganger og man har kommet frem til at det er mer lønnsomt å reise på ordinære billetter med de staten har avtale med, samt å leie inn charter når det er behov og man er et større følge. Regjeringen har faktisk tilgang til et fly som jeg tror forsvaret eier, og dette brukes en hel del.