View Full Version : PPL?
Twin Otter
25-06-2008, 09:06
Er den noen som kan si noe om hvordan man kan ta PPL? Hvor mye må man beregne å legge ut? Og hva slags kunnskaper bør man ha innabords på forhånd?
Denne burde kanskje vært i General Aviation-tråden??
Hvis Stavanger-gutt betyr at du bor i Stavanger så ta turen bort til Sola Flyklubb i og snakk med dem - da får du sikkert svar på det du vil vite, og mer til. De har også flotte websider med mye informasjon, bla. kostnadsestimat. http://www.solaflyklubb.no
Alternativet til flyklubb er å ta det ved en proff flyskole (dyrere!) i Norge eller i f.eks. USA, sistnevnte krever konvertering av sertifikat i etterkant.
VoiceCom
01-07-2008, 20:10
Sjekk ut http://www.bliflyger.no. Bør gi deg den infoen du trenger.
Kostnadsestimat til Sola Flyklubb er ikke helt oppdatert med tanke på priser for flytimer og instruktørhonorar. Så en pris på opp og gjerne litt over 80 000 er mer realistisk (ved Sola Flyklubb sine priser). Ellers er jeg elev hos Sola Flyklubb og syner miljøet er kjempe bra. Kan være trangt om plassen ved flygning ettersom kun 2 av flyene bruker til Skoleflygning. Men vett det er snakk om et 3. En ting å merke seg er tilgjernglighet på Intruktør, heldigvis har jeg 2 stk å velge mellom, så det pleier gå greit å finne tid for alle parter. Men kjenner flere som synes at flere av instrktørene er for passive. Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på ang Sola Flyklubb..:)
Hei, en titt på disse to sidene bør gi svar på det meste! Her får du ppl veien beskrevet fra en som er ung (17 år) og en som er godt opp i 50 årene. Anbefales. Lykke til.
http://blog.litangen.net/ppl-a/
http://home.online.no/~ehalvor2/ppla/ppl-a.htm
Jeg skal ta JAA PPL ved en skole utenfor Orlando i Florda til høsten. http://www.flyoft.com/ Ved bestått kurs får jeg Engelsk JAA PPL - som jeg regner med er lett å konvertere til Norsk (noen som har noen kunskap om dette?) Jeg skal ta Norsk klasse 2 og Amerikansk klasse 3 medical i August.
For hele pakken inkl. lærebøker, headset, tester, 40 flytimer, instruktør, tester etc. etc. betaler jeg ca. 11500 US Dollars - dette er på en Cessna 172 SP (betaler 1700 USD ekstra for å fly den istedet for 152'en). Du kan ta kurset som "intensivkurs" på tre uker, forutsatt at du har lest og lært deg teorien ved ankomst i USA.
WF2BNN
Lurte bare på hvorfor du heller vil fly 172. En 152 er en bedre skolemaskin etter min mening og vil gjøre deg til en bedre pilot (også på en 172)
Lurte bare på hvorfor du heller vil fly 172. En 152 er en bedre skolemaskin etter min mening og vil gjøre deg til en bedre pilot (også på en 172)
Hei, jeg ble interesert i dette! Hva er det som gjør 152 til en bedre skolemaskin kontra 172 ? Gjelder det samme for Piper Tomahawk kontra Cherokee ?
Det jeg har sett av forskjell på 152 og 172 er at med to litt store piloter i en 152 så blir det ganske trangt på rad 0, og så klatrer den ikke akkurat så veldig godt på en varm sommerdag. "Fuel to noise converter" var betegnende på maskinen akkurat da.
Etter min mening er 152 bedre fordi den er litt motorsvak. Det betinger at piloten må fly nøyaktig og gjøre ting riktig med henhold til hastigheter etc. 152 er også et lett fly og ethvert vindpust merkes. Det gjør at flyet må "flyes" hele tiden. En pilot som behersker en 152 flyr alle andre Cessnaer lett og er, stort sett, en bedre pilot særlig på landinger. Er nok sikkert litt sær, men synes det virker som mange har litt lite innflytelse på landingen. Flyet bestemmer det meste.:rolleyes: Landiger er den fase av flygingen der de fleste uhell skjer. Samme for Tomahawk, lett maskin, må flyes i forhold til en Cherokee som blir for snill. Bruk heller pengene på billigere fly og mer flytimer. Flere mener at en Tiger Moth er det opptimale skolefly. Like stabil som en jojo.:spin
Når jeg var å fløy der i fjor sa alle jeg snakket med at det var bedre å fly en 172 - i en 152 får man på skolen jeg skal gå ikke være over 77 kg, da blir det vel også en del instruktører som man ikke kan bruke i USA ;p I tillegg er 172 SP'ene de har mye nyere en deres 152. Men jeg forstår godt logikken i at man nok blir en bedre flyver ved å fly den lettere og mer sensitive 152'en.
Og når jeg tar lappen på en 172 kan jeg starte å fly det med en gang, har også tenkt å ta type rating på deres Piper Cadet mens jeg er der. Håper på å starte trafikkflyverutdanning ved den samme skolen i 2010.
Noen som kan svare på spørsmålet om hva jeg må gjøre for å konvertere fra Britisk til Norsk PPL? I og med at begge er JAA så burde det ikke være mye.
Mateo
Er ikke Britisk og Norsk PPL det samme iforhold til JAA? Jeg skal ta FAA PPL i USA, men etter 100 timer kan jeg konvertere til JAA FAA.
vedr. konvertering - sjekk med Luftfartstilsynet skriftlig, så har du noe håndfast dersom det blir kluss når du står der og skal konvertere.
Ja, har fått en mail fra LT som henviste til JAR-FCL 1.015 pkt 2. Så det bør gjøre susen, men er jo klar over at det kan bli en kronglete vei :rolleyes:
Da har jeg snakket med skolen som jeg skal ta PPL'en min på i Kissimmee, FL - blir til at jeg tar FAA PPL og så konverterer til JAA PPL etter 100 timer slik GFL nevnte i post #12.
Hvorfor?
Hvis jeg skulle tatt JAA med en gang i USA ville jeg ikke fått fløyet uten endorsement fra instruktør på over tre mnd, jeg kunne ikke tatt med meg passasjerer etc. etc. men når jeg tar JAA PPL kan jeg gjøre dette med en gang etter å ha bestått prøvene :) fikk en pris på $18 000 for 100 timer på C172SP, hvorav 20 med instruktør. Dette inkluderer drivstoff, drivstofftillegg (økte bensinpriser), eksamener etc. etc. Ground Instruction tar jeg på nettet igjennom http://www.kingschools.com/ for $279,- (å ta det ved skolen i USA ville kostet meg $1050 for 30 timer...) Jeg har allerede tatt ett par år gammelt kurs fra kingschools - så kan det meste innen teorien allerede, men måtte kjøpe dette for å få det godkjent som Ground School av skolen og FAA...
Ville nok spart en del på å fly 152'en, så skal ikke se bort ifra at det blir noen timer på den også. Men fordelen med 172'en er at jeg etter jeg har fått PPL'en kan stappe 3 stk. inn i den og fly dem hvor som helst og dele på kostnadene, og dermed få tilbake noe av pengene (man har lov å dele kostnadene likt, d.v.s. med 4 stykker i flyet 25% på hver av oss) - så for å komme opp i 100 timer blir jeg nok å fly skytteltrafikk Kissimmee - Space Coast - Clearwather ;p )
Nei, gleder meg veldig til å sette meg bak spakene igjen og ta fatt på PPL'en :)
Men fordelen med 172'en er at jeg etter jeg har fått PPL'en kan stappe 3 stk. inn i den og fly dem hvor som helst og dele på kostnadene, og dermed få tilbake noe av pengene (man har lov å dele kostnadene likt, d.v.s. med 4 stykker i flyet 25% på hver av oss) - så for å komme opp i 100 timer blir jeg nok å fly skytteltrafikk
Det står ingen plass at kostnader må deles likt. Koster flyet 1000 i timen kan du trygt la passasjerene betale hele leien. (minst )
Forøvrig, fly 152 på soloflyvninger etc. Billigere flytimer gir mere timer, mer timer gir bedre piloter:exclaimation
Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert under veis!
iflg. http://www.risingup.com/fars/info/part61-113-FAR.shtml
Sec. 61.113 - Private pilot privileges and limitations: Pilot in command
(c) A private pilot may not pay less than the pro rata share of the operating expenses of a flight with passengers, provided the expenses involve only fuel, oil, airport expenditures, or rental fees.
d.v.s. i USA har jeg ikke lov til å betale mindre en lik del hver av pax. betaler, f.eks. ved 3 pax + meg må jeg betale minimum 25% av kostnader.
Når det gjelder 152'en - så er det slik på den skolen jeg skal gå på at når jeg kjøper inn timer i store kvanta så får jeg store rabatter (kjøper 2 blokker av 50 timer på 172) - men jeg kommer sikkert til å kjøpe inn en del enkelttimer på 152'en for å bli god på den.
AVAILABLE AIRCRAFT | HOURLY RATES | BLOCK RATES (50hrs)
CESSNA 152 $90.00 $85.00
CESSNA 172SP $129.00 $115.00
Så prisforskjellen på 152 med hourly rates og 172 på blockrates er ikke så stor.
Takk takk Discus, skal holde dere oppdatert her jeg.
Mateo @ BNN
Er det OFT du skal ta det igjennom? Ser på forskjellige skoler, men er jo kritikk av enhver skole :lol:
Ja, blir at jeg skal ta det igjennom OFT. De holder till 10-15 min. fra der jeg skal bo og de tilbyr JAA utdanning og konvertering i USA. Prisene og flyene er også bra.
Jeg har nå fullført Groundschool over internet, kjøpte FAA PPL kurset fra www.kingschoolsonline.com GENIALT spør du meg! Ikke bare sparte jeg godt over $800 (internett kurset kostet $279 mens hvis jeg skulle tatt det på skolen når jeg kom til USA ville det kostet meg $1050 + utgifter til transport og mulig tapt arbeidsfortjeneste) Med internettkurset har jeg studert i eget tempo når jeg har hatt ledig tid. Tar ca. 50 timer å fullføre kurset. I kurset finner man også alle de 700+ forskjellige spørsmålene man kan få på eksamen som gjør det vanskelig å stryke på eksamen :)
Kjøpte inn en del utstyr i går:
Item Description
QTY
Unit
Price Item
Total
SoftComm C-300 ANR Stereo Headset
1 $399.95 $399.95
2008 FAR/AIM Book - ASA
1 $12.45 $12.45
ASA VFR Kneeboard
1 $14.95 $14.95
Jeppesen Fuel Tester
1 $12.30 $12.30
Fisher Bullet Space Pen - Chrome
1 $16.95 $16.95
Cessna 172 S/SP Checklist by CheckMate
1 $15.00
Travel John Portable Toilet 3 Pack
1 $5.45 $5.45
The Aviation Checkbook II - Cessna 172 S/SP
1 $18.00 $18.00
Subtotal: $495.05
Shipping: $6.95
Sales Tax: $0.00
TOTAL: $502.00
Noen som har prøvd SoftComm's C-300 ANR Stereo Headset? Fikk bra kritikk fra brukere på MyPilotStore.com hvor jeg kjøpte det.
Hvis det er andre ting som vil gjøre hverdagen som pilot lettere, så kom gjerne med tips. (Jeg har allerede flight computer, plotter etc.)
Jeg trenger også en Pilot Operating Handbook, men vanskelig å finne rett når jeg ikke vet nøyaktig modell og år på 172SP'en jeg skal trenes på...
Mateo
Her kommer en long overdue update :)
Kom hit til USA for snart to mnd. siden, og startet treningen med en gang hos Orlando Flight Training i Kissimmee.
Til nå har jeg fløyet 39.9 timer med 117 T/O og landinger, har igjen 2.6 timer hood (instrument) og 9.6 timer solo på requirements.... prøver på å få ferdig alt før nyttår, men med fulltidsjobb i tillegg til PPL studiene - så er jeg ikke sikker på at det lar seg gjøre.
Ble til at jeg valgte Cessna 152 - storfornøyd med det!!!! Suuuupert fly, og som nevnt tidligere lærer man nok bedre å fly med det kontra større fly. Har landet det i 14G20KT - og når det veier 750KG med oss og fuel - så er det ikke tunge greiene man flyr :P
Har bare tatt en solo til nå, blir mye mer i løpet av uka - må sis at det er lite jeg har opplevd som kan sammenlignes med å sette seg bak spakene alene for første gang - ubeskrivelig :D
Kommer mere tilbake til hvordan alt har gått og hvilke timer jeg har tatt etc. etter hvert.
Mateo
S. Holberg
15-12-2008, 18:07
Artig!
Håper å høre mer fra deg :) Bilder er heller ikke å forakte!
Mer kommer, legger ved noen bilder her:
Bestod PPL Written exam i dag - så nå er den kneika over :) 88%
Fløy 0.7 solo i dag - kom noen ikke så pene skyer, så fant ut at det var lurt å snu :P Hood (basic instrument training) i morgen....
Mateo
Northrider
20-12-2008, 15:24
Bestod PPL Written exam i dag - så nå er den kneika over :) 88%
Huff, ikke minn meg på eksamen. Jeg er så nervøs at jeg holder på å falle sammen. :(
Relax - det går nok bra. Ta masse prøveeksamener fra http://exams4pilots.org/
Lykke til :D
For mindre enn to timer siden landet jeg på KISM sammen med examinator etter bestått muntlig eksamen - fikk beskjeden "Great job on the flying sir - you passed - see you inside" :D
FINALY i'm a pilot :D
Hvor mye tid det tok ser du i signaturen - kommer med mer info senere :)
Northrider
16-01-2009, 07:08
Gratulerer så mye WF2BNN! :)
Grattis! Att få lappen är stort och kom ihåg att det bara bevisar att du får träna ensam ;)
Huff, ikke minn meg på eksamen. Jeg er så nervøs at jeg holder på å falle sammen. :(
Det går nok veldig greit. Synes ikke teorein var så svært vanskelig, er veldig mye "tenke seg til rett spørsmål";) Venter selv på godvær for å fly opp, når du kommer så langt, skal du kjenne nærvøsiteten:drunk:..
Lykke til videre:D!!
Og Grattis med PPL-A, WF2BNN!!:D Soon i join the club
Update: Da har jeg fått tatt utsjekk på Cessna 172SP 180HK. Flott fly å fly, mye bedre performance og handeling enn lillesøstra 152.
Northrider
08-02-2009, 18:54
172 er en flott maskin. Jeg flyr den under skoling, dog er det en C172R vi har. Den har også 180HK. :)
Merket litt forskjell på den og Piperen vi har, for den har en litt sterkere climb-rate.
Gratulerer WF2BNN, dette blir flott fremover :) Håper du får mange gode gode timer og minner fra C172SP.. Forøvrig en av mine yndlinger ;)
Hvordan går det med konverteringa til norsk PPL? Gikk beskjed om jeg besto skriftlig eksamen hjemme før jeg dro, så slipper å tenke noe mer på det.Send gjerne PM om detaljer.
Har selv rundt 30 timer nå, ble solo på rundt 15. Litt sent, synes jeg nå jeg. Så imorra skal jeg ut på min egen navigasjon-ekspedisjon, samt å trene stalls, turns og sånt på egenhånd. Det blir artig! Har hatt flyvær her i Canada alle dager bortsett fra 1 dag. Det er ikke verst, får håpe det holder seg noen uker til ;)
Noen vet om det finnes noen amerikanske eller canadiske registrerte fly i Norge? Og som de sier rundt meg, flyr ikke Cessna før jeg får betalt for det. Holder meg til Cirrus og Diamond ;)
Hvordan går flyvinga GFL?
Her i Orlando er det ikke mye flyving for tia.... flyr ca. en gang i uka med venner og kollegaer for å holde kostnadene nede og flyvingen vedlike. Noen vil ha mest mulig G-krefter ut av 172'en mens andre er pissredde og lukker øynene :P hehe - har også funnet ut hvordan en 172 oppfører seg 200+lbs overvektig i high density altitude :) for å si det enkelt - så roterer man helt med 60++kts og climber sakte - så går det fint, men IKKE å anbefale. Nå flyr jeg kun med meg + 2 andre med full fuel, er 1900feet density altitude her på 82 fot nå, så ikke lurt å ta noen sjanse....
Klarte å få den laminerte check lista mi som satt fast i kneeboardet mitt inn i øyet under en kraftig dive her på onsdag - satan, trodde jeg hadde passet på å sikre alt i flyet men solbrillene fant jeg bak i flyet og baggen tømte seg.... slik går det når man skal vise frem G-kreftene :P
Biletter er bestilt til Red Bull Air Race i Detroit 13. - 14. Juni, blir bra :D Der er de oppe i 11G, noe jeg langt fra har planer om å teste ut i en Cessna :D
Ellers så bygger jeg bare timer i vente på å starte med Instrument når pengene er der, og så må jeg hjem for nytt Visum før jeg kan starte på Commercial til neste år.
Hvordan går det med dere andre rundt om i verden?
Mateo
Det går bra. Men har blitt noen veldig hektiske uker. Veldig bra VFR-vær her selv i Vancouver. Flydd alle dager, bortsett fra 2. Veldig imponert over DA-20. Men burde ha flydd en DA-20CI, litt mer power i den. Nå må jeg forberede meg til teorieksamen, så får vi skje hva som skjer i neste uke ;)
Sender deg en link på PM