View Full Version : TRD-OSL-LHR-SIN (A380)-AKL
22.06: TRD - OSL
Så er det ut på langtur. Første strekning TRD – OSL 379 er ikke mye å skrive om. Men 1 t. forsinket pg.a manglende mannskap. Tydelig å se at ferien har begynt, masse UM er og mange som er lite reisevante. Virrer rundt i midtgangen og setters seg ned på første ledige sete!
23.06-24.06: OSL – LHR - SIN
Overnatting i Oslo før neste etappe OSL – LHR med SK 803. Innsjekk gikk rast på Business Class skranken og fasttrack gikk som en drøm. Ble spurt om jeg var villig til å ta en annen routing OSL –CPH- SIN og kompensasjon 150/300 EURO. Men da jeg hadde OSL – LHR – SIN i Business på A 380 var det lite aktuelt!!!! I rute fra Oslo og en velsmakende frokost med omelett, bacon etc ble raskt servert på mitt sete 2C. Vennlig og hyggelig mannskap i dag og de fikk unna servicen utmerket. Avgangen var tydeligvis helt full og 6 rader på både C og Y+. Feriestemningen var også tydelig i både loungen og på flyet. Masse familier og store reisefølger. En prøvde til og med å prate inn 8 stk loungen, og påstod at det var familie!
Det er vel også første gang jeg opplever både bleieskift og amming på sete 1 D i C klasse.
Landing på tid på LHR , så var det rett til SQ lounge. Ikke særlig stor og arkitektur, mat etc. er faktisk dårligere enn SAS loungen rett bortenfor. Men du får servert Campagne! Men trådløst internett er fraværende, og kun 3 PCer som er både trege og virusinfiserte. Så ble det boarding for suites og business class først. Jeg var utrolig spent, har sett bilder av den nye business classen på hjemmesiden til SQ. Og den skuffet ikke! Du blir fulgt på plass til ditt sete (14 C), som er utrolig bredt, med egen ”avdeling” for soving, stor flatskjerm, uttak for USB stick, smårom for mobil, briller etc. Et utrolig utvalg av filmer, musikk etc. Siden seatingen er 1 + 2 + 1 har alle lett tilgang til midtgang etc. Jakka ble tatt vare på og champagnen kom raskt, meny ble utdelt før takeoff og en kunne bestille drinker som ble servert raskt etter avgang – det ble en Silver Kris Sling. SQs egen variant av Singapore Sling, som smakte helt fortreffelig. Så var det tid for lunch, med Charles Heidisieck, Satay, varmrøkt laks, marinert lam (valg mellom 4 hovedretter) med en utmerket rødvin, Hagen Dazs icecream, fruit, Cheese og gourmet coffee + XO Otard. Hele servicen er forresten designet av Givenchy spesielt for SQ. Så var det å prøve senga! Seteryggen legges ned og vips har du en skikkelig seng og ikke slikt ”sklibrett” som på SK, LH etc. som ikke er helt ”flattbed”. Etter 6 – 7 timers god søvn var det tid for litt frokost. Egg og bacon omelett, frukt, etc som var lekkert tilberedt og du kunne velge om du ville ha den både 2.5 timer eller 1.5 t. før landing. Landing 15.min før tid og nesten først ut av flyet og immigrasjon uten kø! Neste etappe blir om to dager til Auckland med SQ. Men det slår neppe A380, business class blir ikke som før etter dette! Beklager, men det blir ingen bilder. Kameraet har gått til h…, satser på å kjøpe nytt her i Singapore!
Høres ut som litt av en opplevelse, synd det ikke fulgte med noen bilder!
Joker7913
24-06-2008, 15:29
Det er vel også første gang jeg opplever både bleieskift og amming på sete 1 D i C klasse.
Smagløst og ubehøvlet over for medpassagerer (og hvad bleskift angår også overfor kommende passagerer i det sæde) det hører ikke hjemme i kabinen hverken på F/C/M klasse
Bizflyer
24-06-2008, 21:40
Smagløst og ubehøvlet over for medpassagerer (og hvad bleskift angår også overfor kommende passagerer i det sæde) det hører ikke hjemme i kabinen hverken på F/C/M klasse
Nu vel! Jeg ville vel ikke hatt noe problem med at en søt pike ved siden av meg vippet frem puppen i løpet av flyturen!:colgate:
Hva angår bleieskift, kommer vel litt an på situasjonen. Hvis familien hadde hele 3seteren for seg selv, skjermet for innsyn, er vel det greit nok. Men de kunne jo godt brukt toalettet om det var mulig.
Forøvrig fin rapport fra biz på A380. Skulle likt å se en fra Suites på samme. Kanskje Alex kommer med en slik rapport om kort tid??
BF:cool2
Tommy777
24-06-2008, 23:03
. Ikke særlig stor og arkitektur, mat etc. er faktisk dårligere enn SAS loungen rett bortenfor. Men du får servert Campagne! Men trådløst internett er fraværende, og kun 3 PCer som er både trege og virusinfiserte.
Her kjenner jeg meg ikke igjen. Har besoekt denne loungen utallige ganger og er like fornoyd hver eneste gang.
1. Det serveres full frokost og snitter/sandwich resten av dagen. Sandwichene staar i kjoeleskapet under benken.
2. Drikkeutvalget er utrolig mye bedre enn i SAS loungen, inkludert Champagne
3. Det er traadloest internet i loungen levert av t-mobile. Gratis kort mottar du i resepsjonen
4. Dusjene er komplette, inkludert toalett i samme rom som dusjen. I SAS loungen er dusjene og toalettet separat noe som er utrolig irriterende
5. Det er lite eller ingen trafikk i SQ loungen i motsetning til SAS loungen som er helt zoo, saerlig om sommern.
Eller, kanon at du fikk proeve A380. Du er vel den foerste paa forumet her? Grattis!
Bizflyer
25-06-2008, 00:32
Tillater de adgang til SQ loungen på LHR når du har gullkort selv om du reiser economy med SAS? Vet at i Singapore kommer man ikke inn i SQ biz loungen selv om man har gullkort.
BF:cool2
Tommy777
25-06-2008, 00:34
Paa LHR er alle Star Gold velkommen med oekonomi billett
Joker7913
25-06-2008, 14:40
"Hva angår bleieskift, kommer vel litt an på situasjonen. Hvis familien hadde hele 3seteren for seg selv, skjermet for innsyn, er vel det greit nok." nu sker det jo, at der "spildes" ved bleskift, og helt lugtfrit er det vel heller ikke - har svært ved at se, at det hører hjemme på et sæde.
"Hva angår bleieskift, kommer vel litt an på situasjonen. Hvis familien hadde hele 3seteren for seg selv, skjermet for innsyn, er vel det greit nok." nu sker det jo, at der "spildes" ved bleskift, og helt lugtfrit er det vel heller ikke - har svært ved at se, at det hører hjemme på et sæde.
Det gikk nå pent og pyntelig for seg og familien på 5 (2 + 3) var riktig så søte og skikkelige/diskrete. Hva dette kostet er jo en annen sak!!!:wow:
Utflyttet
25-06-2008, 17:59
En bra rapport, men OP gikk da glipp av det beste på LHR: SQ sine egne pax med billett i biz og F-klasse har adgang til Virgin Clubhouse (ligger 100m fra SQ sin lounge), og det er en lounge som er verdt turen alene. :)
-A
26.08.06 SIN – AKL SQ281
Var ute i god tid på flyplassen, da nyhetene her i Singapore advarte mot lange køer p.g.a økt sikkerhet på flyplassen. Merket lite til dette, ingen kø noen steder! Var derfor raskt inne på den flotte og lyse terminal 3. Så var det rett til Sliver Kris Loungen. Stor og flott og med full servering av det meste. Rakk også å se opptak av det meste av kampen Tyskland – Tyrkia.
Så var det boarding på gate 9A, med separate køer for economy og business (det er vist bare SK som ikke klarer å få til dette!). Maskinen i dag var en Boing 777- 200. Fikk sete 12 C for meg selv, heldig da resten kabinen på C var full. Dette var C klasse på ”normal måte”, og føles som et stort tilbakeskritt fra turen LHR – SIN med A 380. Siden det var torsdag morgen ble champagne byttet ut med juice og en lett frokost med yoghurt og en liten omelett. Serveringen på SQ er slik at først får du brett med bestikk etc., så får du servert hver enkelt rett for seg selv i det tempoet du selv ønsker. De er også svært påpasselige med påfyll av drikke, brød etc. De husker også hvilken vin du drikker og så blir du jo også tiltalt ved navn. Jeg vet at dette er det noen som synes er litt ”kunstig”, jeg synes det nå er litt trivelig jeg. I tillegg synes jeg at de såkalte ”Singapore girls” har fått en litt mer avslappet holdning, de er ikke så mekaniske lenger, men kan faktisk småprate og spøke litt med deg.
Etter litt søvn og lesing var det tid for ”Before toucdown menu”, med Satay, salat med kamskjell og Beef Ribeye (evt. Chicken, salmon or Indian style lamb). Generelt er jo biff noe vanskelig å få til bra på fly. Det stemte også denne gangen, et stort, men dessverre så tørt stykke. Men en god rødvin (Chateu Fonreaud 2002 Listrac Medoc) hjalp bra. Så var det landing 15.min før tid og en rask tur i bil ned til Hilton som ligger helt perfekt til helte ute i havnebassenget i Auckland. Hjemmereise natt til søndag. Mulig det blir en liten rapport da også.
Så var det retur som ble tatt i ett strekk, noe som innebærer 10+13+3+1 timer i fly + venting i AKL, SIN, LHR og OSL før en er hjemme i TRD. Selv med C hele veien blir du litt "uggen" etterhvert. Mulig det skyldes mye god mat og drikke! Hvordan enkelte klarer en slik strekning "bak i bussen" er hen i mot uforståelig. Innsjekk gikk raskt i AKL og så var det rett til New Zealand Air sin "KURU" lounge. Den er stor og de gangene jeg har vært der realtivt full, da de fleste av Star A. selskapene bruker denne. Et riktig godt utvalg av vin (særlig rødvin) og mat/snacks. Retur AKL - SIN gikk med den samme maskinen som jeg kom ned med, B-777/200 og delvis samme crew! Den ene flyvertinnen kjente meg igjen og kom raskt til meg og "some champagne mr.3tflyer!". Selvsagt ble det mer champagne. Siden avgangen er midnatt orket jeg ikke så mye mat, men prioriterte 5 t. søvn. Etter ankomst bar det rett til Silver Kris Lounge: God tilgang på dusjer, mat, internett etc, her mangler ikke noe. Den er litt stor og upersonlig, men fungerer bra for et opphold på 2 - 3. timer. Så ble det boarding til LHR med B-747 og sete 17K i "2. etg." som er ved nødutgang. Enormt god plass og vindussetene har egne oppbevaringsrom for sko, veske etc. Rad 17 er desidert de beste setene i denne typen B-747. Servicen var også her upåklagelig med varme kluter, velkomstdrink og en lekkert tilberedt frokost med juice, yoghurt og valg mellom en noodlrett, laksefilet eller omelett. Laksen smakte fortreffelig og det ble også litt champagne til.
Etter litt lesing ble det utrolige 7 timers søvn, har aldri sovet så lenge på ett fly. Så ble det tid for lunch. Der hadde jeg benyttet meg av SQ,s mulighet "Book the cook", det er en rekke menyer/hovedrett som kan forhåndsbestilles. Min favoritt er absolutt Lobster Termidor, helt perfekt og med passende drikke var det en "høydare". Den vanlige menyen var Satay, salad nicoise m. lobster, og valg mellom Roasted Duck, Sirlion Steak, Chilli Prawns eller penne, en dessert med banana and rasperries, cheese, fruit og coffee with pralins. I rute til LHR og rett gjennom pass/sikkerhetskontroll på Terminal 3. SAS loungen var ikke så veldig overfylt, så det ble både norske aviser og en ny tur i dusjen. Utrolig hvordan du friskner til etter en rask dusj. Boarding på tid til OSL. Men, igjen hvorfor kan ikke SAS få til prioritert boarding. Det er ikke nok å ønske Gullkort og C - classe velkommen til å boarde føst, når ingen forsøker å stoppe alle de som bare stormer til utgangen??? Kanbinfaktor på ca. 80% antar jeg, mange var "tenniskledd" og hadde tydeligvis vært å sett på starten av Wimbledon turneringen. Hadde sete 2 C i en C kabin som var nesten full. Serveringen bestod denne kvelden av en liten salat, en stor og riktig god biff, rabarbrapai og kaffe/drikke etter ønske. Riktig bra mat, det eneste minuset er at du kun får tildelt plastikkbestikk, og det er ikke spesielt godt egnet til biff. Landing OSL ca. 20. min etter rute, men min avgang til TRD var ikke før om 2 t så det ble god tid til tax-free og deler av VM finalen. Siste etappe foregikk uten komplikasjoner og min bag var faktisk den første som kom på båndet på TRD! Så var det godt å finne sin egen seng!!!!
Konklusjoner: SQ leverer desidert varene, særlig nye C klasse er topp! Vanlig C klasse på SQ er også blant de aller beste. SAS har et bra produkt i C i Europa. Noe av det aller beste var at innsjekking, passkontroll, boarding etc. fungerte uten nevneverdig kø. Hele turen er nå kommet inn på min EBG konto og gir 54 600 poeng og EBG er slik sikret for i denne perioden! Med en kvalifiseringsperiode som går frem til mai 2009 bør jeg muligens sastse på status også i et annet selskap? Men, det er muligens best å samle alle eggene i samme kurv? I helga blir det TRD - OSL - CPH - RIX - OSL - TRD!
26.08.06 SIN – AKL SQ281
Så var det boarding på gate 9A, med separate køer for economy og business (det er vist bare SK som ikke klarer å få til dette!)
Det har vel med den norske/skandinaviske kulturen å gjøre. Janteloven gjelder fremdeles!!:(
Det har vel med den norske/skandinaviske kulturen å gjøre. Janteloven gjelder fremdeles!!:(
Bra konklusjon :rolleyes: Skjønner ikke helt hvilke SK-avganger i Norge det er behov for egen economy og business kø.
Generelt så funker jo ikke kø-systemet ved ombordstigning her hjemme. BA har skilt som sier at økonomi og business skal gå på hver sin side av skranken - men funker det, nei? (Tror KLM har samme, men det er det val andre her inne som kjenner bedre til)
Boarding by seatrow er samme saken. Hvor ofte har man ikke sett at "alle" sitter på rad 20 og bakover.
Generelt så funker jo ikke kø-systemet ved ombordstigning her hjemme. BA har skilt som sier at økonomi og business skal gå på hver sin side av skranken - men funker det, nei? (Tror KLM har samme, men det er det val andre her inne som kjenner bedre til)
Boarding by seatrow er samme saken. Hvor ofte har man ikke sett at "alle" sitter på rad 20 og bakover.
Det funker hos CO..
Det må være eneste flygningen i/ut av Norge i så fall. Alle ganger jeg har vært med på boarding etter seatrosw, så er alltid rad 1-8 omtrent full når jeg kommer ombord med sete midt i flyet (hvis boardingen har vært tredelt).
Bra at det funker hos noen - er jo avhengig av at de i gaten faktisk stopper de som "sniker" i køen. Men den belastningen tror jeg mange ikke gidder å ta, og da funker det dårlig.