View Full Version : OT: OSL-KRS med luksusbuss :)
jcnorway
24-06-2008, 12:42
http://www.aftenposten.no/reise/article2496096.ece
499 kr pr vei, 1 meter mellom hver seterad, frokostservering og setereservasjon :)
http://www.aftenposten.no/reise/article2496096.ece
499 kr pr vei, 1 meter mellom hver seterad, frokostservering og setereservasjon :)
Her har vi mye å lære av busstransport i Brasil!
Det så faktisk ikke så ille ut, imotsetning til de fleste andre busser som er alt for trange.
jcnorway
24-06-2008, 13:18
Her er nettsiden til Nettbuss Komfort :)
http://www.nettbusskomfort.no/
litt-amatør
24-06-2008, 15:02
Dette så ikke verst ut, men det begynner å bli rimelig mange busselskaper på den ruten nå...:rolleyes:
Rutetabellen var derimot noe snodig. Begge de daglige avgangene går fra Kristiansand på morgenen (04.30 (!) og 07.30), mens begge fra Oslo går på ettermiddagen (13.00 og 16.30). Jeg har skjønt såpass også av de andre selskapenes tider at det er mest trafikk ut fra sør om morgenen og hjem om ettermiddag/kveld. Men denne rutetabellen ser for meg ut å gi et logistikkproblem. :question::9:
FlightDeck
24-06-2008, 15:06
Dette ser lovende ut. Selv om prisene er litt stive, er det definitivt mer behagelig å sitte i en non stop-buss i litt over fire timer fremfor å reise med fly som totalt sett tar like lang tid, men som samtidig har mange stopp i form av sikkerhetskontroller, innsjekking, etc. Det mest behagelige er vel imidlertid toget - og jeg er veldig spent på de nye vognene og det nye forretningskonseptet til NSB.
Bizflyer
24-06-2008, 15:17
Så jo behagelig ut det. Men nå synes jeg personlig at det er temmelig drittkjedelig å kjøre buss.
Hvis jeg skal til Oslo en dag og være på plass kl 0900 må jeg dra hjemmefra kl 0630 for å nå 0725 flyet fra Krs. Jeg kunne vært i Oslo samtidig ved å ta bussen kl 0400. Da måtte jeg gå hjemmefra kl 0330 senest. Det er 3 timer før jeg behøvde ved å ta fly. Og 3 timer på den tiden av døgnet gjør at jeg velger fly hver gang. Når man ikke er morgenfugl fra før, blir det ikke noe bedre av å skulle enda tidligere opp. Og skal man da være våken til over lunsj, blir ikke dette noe alternativ. Returen kunne man dog ha klart. Men jeg vil fortsatt komme hjem minst 3 timer senere enn jeg ville gjøre ved å ta fly. Og når man ikke får betalt for reisetiden, velger jeg fly også her.
BF:cool2
jcnorway
24-06-2008, 15:22
Blir spennende å se hvordan dette tilbudet vil klare seg mot togtilbudet til NSB. Å utkonkurrere flyet tviler jeg på at den klarer. Vi som synes det er gøy å fly sverger vel til SK og DY uansett hvor behagelige seter det er snakk om:)
Blackhawk
24-06-2008, 15:27
Ja disse Volvo 9700-modellene er virkelig lekre, og med
2+1 seatconfig - tror jeg nok dette kan bli riktig så
behagelig..
FlightDeck
24-06-2008, 15:28
Oppi alt dette har vi Norwegian med sitt nye og sparsommelige tilbud. Jeg tror ikke deres satsning vil bli noen suksess utover fritids- og light business-markedet. Med nye NSB-tog og dette busstilbudet vil det bli enda vanskeligere for dem å tiltrekke seg ikke-prissensitive kunder - i tillegg til at SAS allerede har et godt grep om trafikken.
litt-amatør
24-06-2008, 15:35
For de som er avhengig av litt fleksibilitet mtp avgangstidspunkt er jo buss ideelt. Billig og ingen bindende reservasjoner og ikke minst masse avganger hele dagen. Tog blir jo veldig dyrt med billett til full pris. Personlig hører jeg til de som liker buss på denne strekningen(!). Men man bør unngå rushtiden fredag og søndag.
MountainDew
24-06-2008, 15:46
Oppi alt dette har vi Norwegian med sitt nye og sparsommelige tilbud. Jeg tror ikke deres satsning vil bli noen suksess utover fritids- og light business-markedet. Med nye NSB-tog og dette busstilbudet vil det bli enda vanskeligere for dem å tiltrekke seg ikke-prissensitive kunder - i tillegg til at SAS allerede har et godt grep om trafikken.
Norwegians rute til KRS er blitt en suksess. Håper det fortsetter slik :)
Nå ser det jo ut som om de krever forhåndsbetaling og dermed ingen fleksibilitet i dette tibludet.
FlightDeck
24-06-2008, 16:34
Norwegians rute til KRS er blitt en suksess. Håper det fortsetter slik :)
Så flott! :D Norwegian er flinke til å tiltrekke seg passasjerer, men mindre flinke på å tjene penger på dem... Så jeg håper at de klarer å selge litt dyre billetter også. Jeg har imidlertid mine tvil siden det egentlig er meningsløst å kjøpe full fleks hos Norwegian på denne ruten. Det er jo ingenting å bruke denne fleksibiliteten på.
litt-amatør
24-06-2008, 16:42
Nå ser det jo ut som om de krever forhåndsbetaling og dermed ingen fleksibilitet i dette tibludet.
Nettopp og derfor tror jeg dette er dømt til å mislykkes!:cry:
Her har vi mye å lære av busstransport i Brasil!
Og Argentina....likte spesiellt Vin Baren ombord...:p
Bizflyer
25-06-2008, 00:29
Vel, ifølge hva jeg leste på nettsiden deres, må man ha kjøpt billetten senest 15 minutter før avgang. Og det er da ikke så galt?
BF:cool2
Jarlabanke Vking
25-06-2008, 02:21
sånn prismessig så er kanskje dette ikke akkurat noen hyler i form av positiv overraskelse, men så er det jo godt at noen prøver å gjøre noe litt bedre ut av min siste reiseutvei over alt på jord; buss.
Vel, ifølge hva jeg leste på nettsiden deres, må man ha kjøpt billetten senest 15 minutter før avgang. Og det er da ikke så galt?
BF:cool2
Men da er du ikke garantert plass. Det er ikke helt tingen dersom du må på et møte i Oslo...
litt-amatør
25-06-2008, 09:19
På den annen side; hvor stor er sjansen for at luksusbussen er full? Tror ikke akkurat disse avgangene kommer til å gå fulle mange ganger.:colgate: Og det er vel heller ikke planen til de som starter opp? Dessuten er det jo bare da eventuelt å ta en vanlig buss. De går svært ofte. ;)
Jeg har sittet i kø i buss på E18 gjennom Vestfold en gang. Det holdt. Toget er mye bedre da.
Men skikkelige saker blir det selvsagt ikke før den antikverte sørlandsbanen erstattes av en ny bane gjennom Vestfold og langs kysten til Kristiansand. Drømme...
Men da er du ikke garantert plass. Det er ikke helt tingen dersom du må på et møte i Oslo...
Nei, men det er du ikke med SAS/NAS heller. Da er det bare de vanlige express bussene som gjelder.
NAS overbooker vel ikke engang, så skjønner ikke helt hva du mener.
Noen som vet hva det nye konseptet til NSB vil gå ut på? Er det snakk om moderniserte B7 vogner (altså lok+vogner) eller moderniserte Bm73 (gamle Signatur)?
Noen som vet hva det nye konseptet til NSB vil gå ut på? Er det snakk om moderniserte B7 vogner (altså lok+vogner) eller moderniserte Bm73 (gamle Signatur)?
Det er moderniserte B7-vogner som settes inn. De er nyinnredet og nylakkerte med den utrolig lekre rød og sølv med oransje dører-fargen som minner mer om tomatsuppe med makaroni enn tog...^_^
litt-amatør
25-06-2008, 11:49
2+1 er veldig mye bedre enn minisetene som man vanligvis finner på bussen. På ruta Oslo-Førde var det 2+1 i en periode, jeg tror det var ca 2001-2005. Fikk man et singelsete kunne det bli en helt ok tur, men benplassen var ikke en meter. Jeg vil anta ca 85-90cm.
Buss er uansett buss, og langt unna komforten på tog.
Men da må vi også huske at komforten på tog også varierer veldig!! De grusomme Signatur-togene, som vel nå ikke går like mye som før på Sørlandsbanen, hadde vonde seter, lite benplass og praktisk talt ingen steder å oppbevare bagasje. (Litt av et knallkjøp, NSB:cry:). I tillegg måtte de jo redusere farten betydelig etter nesten-ulykken på Nelaug i 2000. Det kunne blitt norgeshistoriens verste togkatastrofe om det ikke hadde skjedd inne på stasjonen.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/06/21/208653.html
http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d160846.htm
Et annet fortrinn med buss er at man slipper å risikere å bli plassert i motsatt kjøreretning som jeg alltid blir når jeg tar tog.
Moderniserte tog er bra, men det hjelper så lite når traséen er fra før bestemor var påtenkt... Jeg blir mer og mer tilhenger av å bygge et nytt høyhastighetsnett i Norge, som kan ta over store deler av både fly, bil og godstrafikken på vei og sjø. Delvis vil det være et miljøtiltakl, delvis et avlastningstiltak for eksisterende infrastruktur.
Jeg tenker meg en koombinasjon av haukelibanen (www.norskbane.no) og høyhastighetsringen (www.hhringen.no) med en liten rundbane Oslo-Drammen-Vestfold-Grenland-Kongsberg-Drammen-Oslo, og en større rundbane med avgrening i Grenland-Sørlandsbyene-Sira-Egersund-Stavanger-under Boknafjorden-Haugesund-Sauda-Røldal-haukeli-Bø i telemark-påkobling i Notodden, samt Røldal-Odda-Bergen. Hele greia bør bygges med gjennomgående 300kmt dobbeltspor, unntatt at deler Jæren og tunnelene vest for Kristiansand kan brukes.
I tillegg bør det kobles tilsvarende standard på Gardermobanen Eidsvoll-Hamar-Lillehammer-Dovre-trondheim-Steinkjer, og Østfoldbanen med fobindelse til Sverige.
Pris: Innmari dyrt.
Sparer: Mye penger til veibygging, forurensing, utvidelse av havner, utvidelse av flyplasser. Sikrer bosetning i distriktene langs linjen.
Også var det konkurranseevnen, da...
litt-amatør
25-06-2008, 12:20
Are you carzy...?:p Hvor enorme naturinngrep kreves ikke for en slik utbygging? Hvor lang tid vil ikke dette ta? Det kommer til å koste astronomiske summer!! Her er jeg grunnleggende uenig. Vi må innse at vi er et lite land med færre innbyggere enn en bydel i London, Paris, Moskva og har en geografi som ikke tilsier at tog kan bringe oss overalt.:exclaimation:nor Ser at denne tråden nå har sporet noe av:)
jcnorway
25-06-2008, 12:38
Ser man kan legge inn kampanjekode på bestillingssiden. Hadde jo vært interessant med en kampanjekode som gir gratis tur/retur bare for å ha testet tilbudet :)
Are you carzy...?:p
Sannsynligvis! :D
Hvor enorme naturinngrep kreves ikke for en slik utbygging?
Ikke verre enn for å bygge ut veier og flyplasser for å ta unna trafikken.
Hvor lang tid vil ikke dette ta?
Det vil ta en tid, mend et skjer ikke noe før du begynner! Av prishensyn og hensynet til press i økonomien bør man starte å bygge i neste nedgangstid, ikke på toppen av konjunkturene (det varer nok ikke så lenge.
Vi må innse at vi er et lite land med færre innbyggere enn en bydel i London, Paris, Moskva og har en geografi som ikke tilsier at tog kan bringe oss overalt.:exclaimation:nor Ser at denne tråden nå har sporet noe av:)
Det er faktisk feil at topografi og demografi er enn stor hindring:
- Norsk hardt fjell er mye lettere å bygge tunneler i enn løsmasser på kontinentet
- Befolkningen er konsentrert langs kyst og i dalfører, dvs den er konsentrert langs de planlagte jernbanetraseene. Det blir også få arealkonflikter.
- Flystrekningene i firkanten OSL-BGO/SVG/TRD er pga geografien blant de ti på topp av trafikk i EUropa.
http://www.norskbane.no/flytraf_n.htm
Men: Det er viktig at banene planlegges slik at de får mest mulig av transport fra bil, trailer, fly og båt, slik at miljøeffekten blir størst mulig. Dvs traseene må følge befolkningen, de må ha dobbeltspor for å ha kapasiteten (i motsetning til Haukelibanen, som innbiller seg at de skal klare det med enkeltspor), de må ha høy gjennomgående hastighet for å kunne konkurrere med fly (i motsetning til flaskehalsklattingen til jernbaneverket) og de må ha forbindelse til havner. Dessuten må ruteopplegg, passering på eksisterende spor og stasjoner gjøre det mulig for raske persontog å kjøre forbi godstog og intercitytog. Norsk bane ser for seg et opplegg der togene jevner ut hastigheten ved å stoppe på annenhver stasjon. Det er en god ide, men de har lagt inn en del stasjoner på nesten folketomme steder over Haukeli. Jeg ser for meg at denne strekningen kan være mer eller mindre stasjonsløs med høyere snittfart, som man så kan bruke til å akseptere noe lavere fart i tettere bygde strøk, hvor man da også kan bruke eksisterende linjer Drammen-Sandvika og Ski-Moss.
Sporet av? Er det OT er det OT, og hva er bedre til å spore av enn tog?
NAS overbooker vel ikke engang, så skjønner ikke helt hva du mener.
Nemlig så 15 min før avgang med NAS så er du ikke garantert plass på flyet. Det kan være fult, akkurat som bussen.
Men du kan ha en full flex-billett?
Nemlig så 15 min før avgang med NAS så er du ikke garantert plass på flyet. Det kan være fult, akkurat som bussen.
Men de "vanlige" ekspressbussene (Norway Bussekspress) har plassgaranti - bare å møte opp.
Og så var det slutt
Nettbuss komfort skulle frakte luksusvante passasjerer mellom Oslo og Kristiansand. Men i pinsehelgen går siste tur.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=553714
Jeg har gjort mitt og digget bussen. Men det var tydligvis ikke nok.
litt-amatør
27-05-2009, 16:18
Har en følelse av at det var særlig fra Oslo til Kristiansand at det var vanskelig å folk til bussen. Den gikk på ettermiddagen og det er kanskje en del som derfor ikke kunne bestille på forhånd fordi man ikke visste når man var klar til å reise og når man var klar, fristet vel et av de tre andre alternativene mer. Synd med nedleggelsen, men ingen overraskelse. Tviler ikke på at dette var behagelig.
Dette var ikke overraskende i det hele tatt..Skulle dette blitt noen suksess måtte man hatt noe ala det svenske Bus4You-konseptet. Enkeltsete på denne ruta var OK, men 2-seterraden var ikke så veldig mye mere komfortmessig enn vanlig unntatt at benplassen er meget bra !.
Dessuten var den litt i dyreste laget.