View Full Version : 30D + canon 70-200 F2.8 + 1,4 ext = sant?
Ser det er mange som har dette objektivet nå. Er det noen som har prøvd objektivet med 1,4 extender og vært fornøyd?
Jeg har kombinasjonen og er ikke fornøyd. (jeg er ganske pirkete) Ser ut som det er et tynt "vaselinlag" på bildene.. flere som har opplevd slikt? er bare så leit, fordi det virker som så mange er fornøyd med kombinasjonen.
F2.8 alene er helt sykt skarp
(Hadde 70-200 F4 før og fungerte helt fint med 1,4 extender..)
takker for svar!
paal
Hender jeg bruker min med 2x converter - ikke opplevd de store problemene?
OT (siden det er snakk om 1,4):
Jeg brukte 2x med 300mm'ern i Bodø. Jeg har ikke eksperimentert noe med dette ut over at jeg har brukt det i håp om at det har blitt bra. Resultatet er varierende så det er absolutt noe jeg må teste ut mer før jeg sier noe for sikkert, men resultatet av min ubevisste fotografering med 600 effektive mm brennvidde er svært varierende. Det kan hende det har noe med at autofokusen blir tregere?
-Men etter resize funker det godt til forum-bruk og til airpics/liners om man bruker unsharp mask riktig.
Min dom så langt: helst uten 2x!
EDIT: men nå er jeg upraktisk kresen og selvkritisk på kvalitet med 1:1 visning!
Hei. Jeg bruker den eksakt samme comboen som du har med 30D, canon 70-200 f/2.8 og Canon 1.4 TC. Jeg er pirkete selv og synest jeg får veldig akseptable bilder. Sjekk ut bilder fra den siste spotteturen min hvor alle er tatt med 30D, canon 70-200 f/2.8 og Canon 1.4 TC: http://terjeaalrust.blogspot.com/2008/06/9-timer-p-osl.html
Ser du det samme "sløret" på mine bilder?
OT (siden det er snakk om 1,4):
Jeg brukte 2x med 300mm'ern i Bodø. Jeg har ikke eksperimentert noe med dette ut over at jeg har brukt det i håp om at det har blitt bra. Resultatet er varierende så det er absolutt noe jeg må teste ut mer før jeg sier noe for sikkert, men resultatet av min ubevisste fotografering med 600 effektive mm brennvidde er svært varierende. Det kan hende det har noe med at autofokusen blir tregere?
-Men etter resize funker det godt til forum-bruk og til airpics/liners om man bruker unsharp mask riktig.
Min dom så langt: helst uten 2x!
EDIT: men nå er jeg upraktisk kresen og selvkritisk på kvalitet med 1:1 visning!
Riktig, det er "godt" å høre at resultatet blir varierende, og helt enig at forminsket til f.eks 1024px, funker veldig bra. Men som du sier så er det _egentlig_ 1:1 som gjelder.. Der er jeg også helt usansynlig kresen, når man invisterer i L optikk så bør ting funke... men ja.. jeg tror det er en grunn til sports fotojournalister og andre "proffe" hamrer løs med highspeed serie og AI servo.
Har også 300mm men da F4 uten IS og her er resultatet varierende med 1,4 extender.Man pusher jo grensene (hvertfall med 30D) når det gjelder fokusering på flyshow og lange brennvidder. Med extender virker det som om autofokusen er like kjapp, men litt upresis.. slik at den bommer litt.. nok til at det blir ute av fokus i 1:1, men ser ok ut i 1024px.
Det hadde vært artig å prøve forskjellig objektiver og kamerahus og sett hvordan de praktisk fungerer opp mot hverandre og sitt eget utstyr.. (og kanskje da sett at det man har er veldig bra!)
Ble mye skriving her.. men tilslutt:
Man leser jo om fra canon at extendere er tiltenkt kun prime optikk, og det er en tilfeldig bonus at de passer til zoom objektivene.
seilfly: hvilken blender med 300 + 2x extender, og er det med 5D?
paal
5D ja. Får største blender f/5.6 bruker ofte Av-mode og setter f/8. Dersom det er dårlig nok lys og det er jagerfly i luften så går jeg over til Av 1/1000sek. Bruker selvfølgelig alltid AI Servo.
Jeg tror unøyaktig fokusering, som du sier, kan være problemet, for med 1/1000sek lukkertid og med IS så brude det ha blitt crisp. Ved saktegående fly der avstanden mellom fotograf og flyet endrer seg saktere blir bildene stort sett veldig OK (Cornell, etc.).
Hei. Jeg bruker den eksakt samme comboen som du har med 30D, canon 70-200 f/2.8 og Canon 1.4 TC. Jeg er pirkete selv og synest jeg får veldig akseptable bilder. Sjekk ut bilder fra den siste spotteturen min hvor alle er tatt med 30D, canon 70-200 f/2.8 og Canon 1.4 TC: http://terjeaalrust.blogspot.com/2008/06/9-timer-p-osl.html
Ser du det samme "sløret" på mine bilder?
Fine bilder forresten! tok meg friheten og tittet på de andre bildene! veldig bra!
Litt vanskelig å se på forminskede bilder, men de ser helt klart bedre ut enn mine. Skal prøve å laste opp et eksempel.
Serviceproffen sier at alt fungerer som det skal, men har ikke snakket med noen teknikere direkte og eieren av japanphoto i trondheim sa at TC er bare å kaste (ev. selge)
Liten teori: Tror kanskje det er en mikroskopisk feil på min 70-200 2.8 som 30D ikke "ser" pga crop factoren, men med 1,4 TC så blir "feilen" forstørret..
Men med fast 300mm F4L + 1,4 TC, så blir det som seilfly sier: ikke helt crisp.
takker og bukker for alle svar!
paal
Og med forstørret så mener du at den blir synlig lenger inn i senter av bildet objektivet tegner?
nja.. ved nærmere ettertanke så "forstørrer" den kanskje ikke feilen fordi det jeg tenkte var:
Hvis det er en liten offset feil i ett av elementene i objektivet, så tenkte jeg at offset blir "forstørret" med TC, men: for å øke brennvidden så forminsker den ekstra linsen (TC) lyset slik at brikken ser et mindre "utsnitt" av innkommende lys.. så det blir kanskje feil å si at den forstørrer..
er jeg på jordet? vanskelig med optisk kompliserte objektiver å finne ut hva som skjer, men tror jeg må teste litt til, med forskjellige brennvidder, manuell fokus og stativ..
p
du kan jo kjøpe en 400mm først som sist ;)
Kan godt ta imot den TC'n hvis du sku bestemme deg for å kaste den ;)
du kan jo kjøpe en 400mm først som sist ;)
hehe ja.. og helst noen flere kamerahus..
men et siste spørsmål:
seilfly: hvordan er fokuseringen 5D og 300mm 2.8? Evnen til å "tracke" flygende/kjappe objekter (fugler) Er alle bildene crisp og fokuseringen alltid spot on? er liksom ikke helt fornøyd med min 300F4 og 30D, litt varierende resultater..
paal
Er alle bildene crisp og fokuseringen alltid spot on?
Du får ikke _noe_ utstyr uansett pris som klarer 100% crispe og fullt fokuserte bilder - litt må fotografen ta skylda for å veitu ;)
Uten TC leverer 300 f2,8 hundre prosent etter forventningene i kombinasjon med 5D. -Så lenge man husker å sette fokus til AI Servo og ikke OneShot :) Det er også tre valg for fokusmotoren for å gjøre fokuseringen raskere. Disse mener jeg å huske er 2,5m-uendelig, 2,5-6,5m og 6,5m-uendelig.
Det skjer at bildene ikke alltid blir crisp og slik men det er brukerfeil eller varierende atmosfæriske forhold som mørkere bakgrunn og større lukkertid i løpet av en serie... host host...
Jeg har 1D og både 1,5x(Kenko) og 2x (canon). Bruker av og til begge på 300 F4L og 400 5,6L. 1,5x'en har ikke store begrensningene annet enn at du mister litt lys og søkeren blir noe mørkere. Har aldri opplevd at jeg mister AF med den ved bruk av Canon L-opptikk. Med Sigma EX 80-400 derimot har jeg hatt blandede resultater også med 1,5x'en. Med 2x derimot som øker 300'n til bl 8 mister jeg alle AF-punkter untatt det i midten. Dette gjør at det blir vanskligere å følge et flyvende objekt- du kan ikke stole på at AI-servo treffer hele tiden, og må derfor manuelt starte fokusering innimellom. Med 400'n får jeg bl11 og mister AF fullstendig om det ikke er direkte sollys. Lystapet blir for stort.
Generelt om skarphet ved bruk av 2x- det er mulig å treffe, men det blir nok oftest når flyet står stille på bakken. I bevegelse skal du være litt dyktig/heldig. Uten exstender blir bildene sylskarpe stort sett hele tiden ved bruk av AI-servo og alle punkter valgt på begge linser. 400'n har ikke IS, men det går stort sett bra uten-dog ikke når det begynner å mørkne!
TigerBlack
26-06-2008, 03:14
Jeg har brukt 30D med EF 70-200 F4 L + 1,4ext lenge og det funker helt ypperlig. 280 MM er litt kort for flyshowbruk ,men spotting på OSL og andre flyplasser funker det helt fantastisk. F2.8 IS utgaven bør det funke vel så bra om ikke bedre på. Jeg har aldri hatt noe trægere fokus pga Ext. Og om den skulle være der, er den iallefall ikke stor.
Da spørs det om at det er slik SE-DYD forteller om; at det forsvinner AF-punkter midt i bildet, som gjør at man skal være heldig ved hurtiggående motiver om man skal få et crisp sharp-fokusert motiv.
Scanor; du skal vel være en gift mann siden forrige helg???