View Full Version : Hva skjer nå? Har vi sett dette før? Hva nå?
Utflyttet
19-06-2008, 17:55
Jeg har for nå bare en eneste ting å si:
http://friends.grandiosa.net/~alexh/terapi-1.jpg
...og nå, bare finne meg en sekk og fylle den med ymse. :colgate:
-A
Sekk??? Skal du på inter-rail???
sail4fun
19-06-2008, 18:18
?, nerd, hørt om etckt ? sparer jo noen furulegger bare på den bunken der !
Utflyttet
19-06-2008, 18:25
?, nerd, hørt om etckt ? sparer jo noen furulegger bare på den bunken der !
Sliter du med husken? Hva skjedde forrige (og eneste) gang jeg forsøkte å kjøre noe slikt som e-ticket? ;)
-A
Portland er da en hyggelig plass!!!
Utflyttet
19-06-2008, 18:30
Portland er da en hyggelig plass!!!
For all del... men denne gangen gambler jeg ikke med moderne elektriske biter av teknkk. ;)
-A
Tommy777
19-06-2008, 19:26
Dette lukter RTWSTAR!
Tommy777
19-06-2008, 19:43
Og da er spoersmaalet: Y, C eller F?????
Og det er antydet vekt paa papp bunken et sted mellom 100-250g, da er spoersmaalet betyr tung billett = tungt fly --> A380 ??
Utflyttet
19-06-2008, 21:12
Og da er spoersmaalet: Y, C eller F?????
De kan virkelig spøke, De.
-A
Hva er egentlig budskapet? Jeg har lest tråden to ganger og jeg lurer på om det er noe internt man burde vite om for å vite hva man vil fram til her...
sail4fun
19-06-2008, 21:33
Gutten skal på tur
Vaar gode mann ph-ndr, lager kombinerte Trip Rapporter med Quiz...en slags Quiz Rapport kan en si....og spesiellet SAS har gitt vaar eminente Bergenser noen utfordringer med eTickets for aa si det mildt...det saa lenge ut at han skulle bli boende paa flyplassen i Portland OR.....ihvertfall hvis ikke noen hadde kjennt noen i SAS som kunne si noe mere enn haaeehhh ?
Tommy777
19-06-2008, 21:52
Denne var jo ikke vanskelig... En slik stabel med kuponger kjenner ihvertfall jeg igjen. Det kan kun bety en ting: Alex skal paa round the world tur!
Reger med at det nå har gått ut varsel på diverse kundesenter og flyplasser om at det i nær fremtid er muligheter for nærkontakt med frustrert bergenser med bookingproblemer av snodig art.....
S
Tommy777
19-06-2008, 22:10
Ja, de har faatt distribuert nye "Out to lunch" skilt :P
Utflyttet
19-06-2008, 22:59
Dette lover å bli kvalitet over! sas.no sier "Passenger not found" når jeg skal sjekke inn. Og de har utstedt dette... nice! :D
-A
Dette lover å bli kvalitet over! sas.no sier "Passenger not found" når jeg skal sjekke inn. Og de har utstedt dette... nice! :D
Men da spiller det jo liten rolle om du har 250g med papir eller ikke, de har mistet deg :D
Dessuten så begynner vel flere enn meg å lure på hva som har skjedd tidligere........
Utflyttet
19-06-2008, 23:55
Dessuten så begynner vel flere enn meg å lure på hva som har skjedd tidligere........
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=9546&page=2
Litt nedi der, og 6 løpende billetter med SQ siden har gitt meg hodebry... ;)
-A
Tommy777
19-06-2008, 23:55
Naa synes jeg du kan hoste opp reiseruta..
sail4fun
19-06-2008, 23:56
Hjem via CDG vil jeg tro ? ;)
Tommy777
19-06-2008, 23:58
20+ kuponger fra CDG til BGO?? Det blir vel litt i overkant
Ja, ja, god tur og lykke til! Vi venter i spenning :lol::lol::lol::lol::lol:
Kjoer Quiz: Intensjon fra ph-ndr: BGO-OSL-LHR-SIN (A380) - SYD (A380) - SIN - NRT -SIN - ZRH - CPH - BGO.....
SAS' sin intensjon for denne reiseruten: Bergen Sentrum - Flesland Flybuss - retur Bergen Sentrum
Utflyttet
20-06-2008, 00:58
Hjem via CDG vil jeg tro ? ;)
Jeg tenkte transit der 3-4 ganger på vei ut av Europa.
-A
CDG: Soerg for transit fra CDG1 til CDG2B
Utflyttet
20-06-2008, 01:01
Naa synes jeg du kan hoste opp reiseruta..
Det er da ikke moro. Nå tar vi det ett hopp av gangen. Som andre her festlig påpeker, at bare fordi jeghar en billett rundt halve alfabet-suppen behøver jo ikke bety jeg kommer meg noe sted? ;)
-A
sail4fun
20-06-2008, 07:06
Tror nok at en A380 er involvert og at turen går til Australia.
Utflyttet
20-06-2008, 17:28
Da var vi sjekket inn til segment nr 1. Lite overraskende er det SK287noe til Køben nå 1750. Skal skrive en del på turen ned og i transit. Baggasje er sjekket videre til der jeg skal i morgen, og selv har jeg et boardingkort til som skal brukes i kveld.
-A
Tommy777
20-06-2008, 17:33
Du faar kose deg i loungen! :P Hvilket sete har du paa flighten?
og selv har jeg et boardingkort til som skal brukes i kveld.
-A
Kan det være LX1273 eller SK1501
Tommy777
20-06-2008, 19:03
Kan det være LX1273 eller SK1501
Han rekker ikke frem til SQ avgangen i dag. Han skriver at: Baggasje er sjekket videre til der jeg skal i morgen, og selv har jeg et boardingkort til som skal brukes i kveld. Det tyder paa at han skal reise med intercont, men SQ fra ZRH blir det ikke, fordi han rekker det ikke i dag
Det kan bety at han f.eks overnatter en natt i LHR for saa aa fortsette med A380 fra LHR til SIN ved 11.00 tiden ?
Det kan bety at han f.eks overnatter en natt i LHR for saa aa fortsette med A380 fra LHR til SIN ved 11.00 tiden ?
Det var slik jeg tolket det.
Hmmmmmmmmm.....litt mer vrient enn påskenøttene til Roald Øien dette her......
Hva med hårfønerbussen til SAS østover i natt?
Tommy777
20-06-2008, 19:34
Faar han lov til aa sjekke inn bagasjen videre med et saapass stort gap? Og hvorfor reiser han da ikke i morra tidlig?
Bizflyer
20-06-2008, 19:41
Bare det ikke ender i dass, slik det gjorde sist gang! (bokstavelig talt!!) :colgate:
BF:cool2
Bank i bordet!!
Faar han lov til aa sjekke inn bagasjen videre med et saapass stort gap? Og hvorfor reiser han da ikke i morra tidlig?
Ja det er ikke noe problem med aa sjekke inn bagasjen slik, naar han ankommer LHR er det ikke flere avganger til f.eks. SIN saa det er ikke et stopover engang.....
Du av alle Tommy burde da vite at man ikke behoever aa loepe mellom SK og SQL paa SIN naar en kan staa opp tidlig og tilbringe tid i Loungen....jeg gjetter paa VS sin lounge paa LHR....(Med Tak Terrasse !!!)
Tommy777
20-06-2008, 19:59
Loepe??? SAS lander jo kl 0900, mann.... BTW, jeg staar aldri opp tidlig for aa henge i en lounge. Det inkluderer LHs F terminal... Jeg koser meg heller i bingen paa SAS hotellet i Frankfurt foer jeg relativt sent bevegde meg ut mot flyplassen
DVS at du ikke har testet den nye VS loungen paa LHR...
Tommy777
20-06-2008, 20:44
Nei, men har vaert i mange VS lounger i min tid. Ingen slaar LHs First Class terminal i Frankfurt
Ingen av VS sine lounger rundt i verden kan samemnlignes med den nye paa LHR....den lille Italienerinnen moette opp 3 timer foer hun maatte for aa nyte VS Loungen.....og hun liker normalt aa ankomme flyplassen minutter foer avgang.....
Utflyttet
20-06-2008, 22:58
Du faar kose deg i loungen! :P Hvilket sete har du paa flighten?
Det var kort forbindelse så gadd ikke løpe fra A14 til loungen og tilbake til A17 på en time. Ble med handling av stort kvanta melkesjokolade som skal brukes til bestikkelser på turen. ;)
-A
Utflyttet
20-06-2008, 23:01
Han rekker ikke frem til SQ avgangen i dag. Han skriver at: Baggasje er sjekket videre til der jeg skal i morgen, og selv har jeg et boardingkort til som skal brukes i kveld. Det tyder paa at han skal reise med intercont, men SQ fra ZRH blir det ikke, fordi han rekker det ikke i dag
Korrekt. Men jeg så SQ-flyet taxe ut mens vi taxet inn. Ergo ble det LX fra Køben til Zurich. Sete 3D fra Bergen til Køben og 3D til Zurich. Og nå sitter jeg på et hotell og skal straks sove, før jeg skal fly videre i morgentimene. ;)
-A
Utflyttet
20-06-2008, 23:03
Fordi det er ikke mulig å få ting til å klaffe da. Så denne SK/LX-komboen var faktisk sist mulighet til å få timeplanene til å gå i orden med tanke på hva som venter rett over helgen. ;)
-A
Utflyttet
20-06-2008, 23:05
DVS at du ikke har testet den nye VS loungen paa LHR...
Jeg har ikke vært i F-terminalen i FRA, men det ble ikke VS loungen i kveld. Det var faktisk planen, men de billettene ble endret for en uke siden. I morgen blir det litt tid en lounge før jeg skal fly A332 for første gang. :)
-A
Utflyttet
20-06-2008, 23:07
Ingen av VS sine lounger rundt i verden kan samemnlignes med den nye paa LHR....den lille Italienerinnen moette opp 3 timer foer hun maatte for aa nyte VS Loungen.....og hun liker normalt aa ankomme flyplassen minutter foer avgang.....
Den er ikke spesielt ny da, jeg har da vært i den flere ganger i løpet av 2-3 år, og det er noe av det beste jeg har vært i. Kansje jeg skal prøve den F-loungen i FRA etter de fikset F-klasse på LH?
-A
Tommy777
20-06-2008, 23:11
Saa da ble det ikke LHR alikevel.. SQ345 ved High noon i morgen.
BTW, flyr LH F til juleferien i Norge.. Overlever nok den gamle F'en en gang til
Tommy777
20-06-2008, 23:12
Fordi det er ikke mulig å få ting til å klaffe da. Så denne SK/LX-komboen var faktisk sist mulighet til å få timeplanene til å gå i orden med tanke på hva som venter rett over helgen. ;)
-A
Hadde funket som fy dersom du skulle via LHR.. Men det ble jo ZRH, saa da er jo alt gull
Utflyttet
20-06-2008, 23:31
20JUN08, SK2869 BGO-CPH
Men tilbake til saken. Takket være at alle innfartsårene i Bergen hadde litt kaos i dag ble det knapt om tid, men je gkom meg til Flesland med hele 10 min margin på innsjekk og gikk hele veien til gate 25 (som i praksis er opp og rundt hele flyplassen). Innsjekk gikk til en forandring ganske glatt og en stor ryggsekk og en bag ble sendt avgårde mens nok en gang knelte billett-kontoret sin stiftemaskin på å få billetten til å henge sammen.
Flighten var helt full og det ble en kjapp servering av en liten bite grovd brød med en bit laks med noe pepperrotkrem og en bit skinke med mye rart og grønt på samt noe drikke. Resten av turen gikk unna med setet lent bak og iPod på ørene.
Vel nede i Køben var det enda ikke postet en gate for flyet til Zurich og siden jeg om inn i A14 eller så og vi skulle videre utenfor Schengen så var det ikke vits å trave hele veien til loungen og tilbake. Det ble med en ekspedisjon for å handle 2-3 kilo god, norsk melkesjokolade som skal brukes til å bestikke folk rundtom på turen.
20JUN08, LX1273 CPH-ZRH
Etter en stund var det klart at det ble A17 som var gaten vår. Disse gatene har plass til 50 pax før det begynner å bli trangt, og med en A321 så var det godt og trangt ved utgangen.
Vel ombord var det greitt med 2-2 seating forran da det ble vel svett i gaten. Det er første gang med Swiss ombord på shorthaul, og de lignet veldig på LH sine shorthauls både med interiør og service, så virker som de betjener et ganske likt hjemmemarked og har lært fra sine nye eiere.
Service var ganske likt det meste, med et par fiffige unntak. Skikkelig bestikk, skikkelig porselen og en liten rett bestående av noe speke-skinke-aktig (hva nå enn det heter når skinken er etnisk hjemmehørende i Sveits) og et godt utvalg av rød og hvit vin, varme brødbiter og noe god ost, etterfult av te med noe grei nok whisky. Resten av turen ble igjen gjort med iPod i ørene og setet bakoverlent.
Zurich var greitt, det tok 10 min å gå fra gate til taxi og 5 min med taxi til Best Western her i Glattbrugg. Nå er det seng, og så blir det mer skriving i morgen tidlig, og kansje jeg finner noe internett som fungerer i morgen kveld... ;)
-A
Utflyttet
20-06-2008, 23:33
Hadde funket som fy dersom du skulle via LHR.. Men det ble jo ZRH, saa da er jo alt gull
Jeg hadde SQ-billetter med 380 via LHR, men de er jo som nevnt forkastet for Noe Annet. Hvem sier jeg skal fly SQ i morgen? ;)
Det er nok andre tidsplaner som er kritisk her. Det kritiske tidspunktet er mandag 1200, og siste mulige kombinasjon for å få kabalen til å gå opp og få biz-seter på en ukes varsel var faktisk ruten jeg flyr nå. ;)
-A
Ja SQ har vel ikke A332 som A nevner i en tidligere post.
Bizflyer
21-06-2008, 05:49
Men hvem flyr A332 ut av ZRH og til hvor?
Kan det f.eks. være LX 292 til Dar es Salam via Nairobi med avg ZRH kl 0935 og at målet er Haydom?
Kan også være LX 254 til Tel Aviv kl 0945, men det tviler jeg på er målet til Alex.
Kan også være LX 016 til JFK kl 0950
Kan også være LX 154 til Bombay kl 0955
Jeg heller nok mest til det første alternativet. Hva har jeg vunnet??? :colgate:
Utflyttet
21-06-2008, 06:14
Kan det f.eks. være LX 292 til Dar es Salam via Nairobi med avg ZRH kl 0935 og at målet er Haydom?
Er nok NBO i dag, ja. Så med MAF sin C208 ut på mandag. ;)
-A
Bizflyer
21-06-2008, 11:00
I fare for å gjenta meg selv: Hva har jeg vunnet??? :colgate:
Utflyttet
21-06-2008, 19:12
I fare for å gjenta meg selv: Hva har jeg vunnet??? :colgate:
Send meg din snailmail-adresse på PM så skal vi ordne noe. ;)
-A
Oooh! Här blir det lite Amadeus search på jobbet ser jag ;)
Utflyttet
21-06-2008, 21:20
Oooh! Här blir det lite Amadeus search på jobbet ser jag ;)
Så lenge du ikke poster svaret før jeg er hjemme... ;)
-A
I plomise! Jag vet vad du kan ställa till med om jag gör det ;)
Du verden for en reiserute jeg fant her på deg !!
Skal ikke røpe noe av den, slik at spenningen ødelegges, men det der ser ut til å bli litt av en reise! Ser fram til fyldig rapport , og ikke minst mange flere bilder enn hva du har prestert så langt ;-)
FlightDeck
21-06-2008, 22:05
... Og vi andre blir jo ikke mindre spente etter Savipix' og Farmers kommentarer. Uten at du trenger å røpe reiseruten, hva er egentlig formålet med turen?
Gleder jeg meg til hvor du reiser og hva du støter på ph-ndr, god tur.
Men "poenget" er at man ikke skal vite hvor hans neste stopp på ruten blir, så når noen sier at de vet hvordan reiseruten blir så legger det en liten demper på opplegget. Så min forspørsel til de som har adgang til å se/sjekke slik er vennligst ikke si at dere vet det. Det er helt greit at dere ser, men ikke legg ut her, det demper liksom litt på hele "opplevelsen" for oss som ikke vet det.
Men ph-ndr, håper du kommer med flere slike turer, også etter denne turen :) eller andre forumister for den saks skyld også. Synes det er interessant dette, med overraskelser, missunnelse og reiseideer :D
Utflyttet
22-06-2008, 01:13
... Og vi andre blir jo ikke mindre spente etter Savipix' og Farmers kommentarer. Uten at du trenger å røpe reiseruten, hva er egentlig formålet med turen?
Bah! Kom borti feil tast og hele innlegget ble slettet! :(
Jeg har en del jobb-oppdrag for kunder som har blitt skubbet og skubbet utover vinteren og våren, og nå for å ta en storreingjøring på utenlandsjobber jeghar liggende så ble det til at jeg droppet mye reking frem og tilbake og kombinerte ting i en jordenrundt-billett (RTW).
Som andre har påpekt er jeg ganske begavet md å lage disse passe komplisert og å havne i problemer med de samme billettene. Det er julen 2006 i Portland hvor SAS fant ut at eticket av RTW med over 20 segment hvirkelig ødela alt. Alt noen halvveis skrev den om til papir-billett hjalp ingen. Denne turen endte i en klekkelig kompensasjon fra SAS.
Vi har og oppdaget en haug problemer mellom SQ sine datamasiner og min TA sin verden som gjør at når jeg endrer ting i feil rekkefølge så kan vi få billetter til å rakne på kommando. Dette gjelder RTW-billetter og helt vanlige SQ-billetter.
Og så har det nå blitt en del viderverdigheter av personlig påfunn også... så nå er jeg altså løs igjen. Nok en fin billett og så får vi se hvor vi ender opp.
Så langt er det ned hit til Nairobi hvor turen går fordi jeg har fingrene i IT-arbeidet rundt Haydom Lutheran Hospital (http://www.haydom.no), hvor jeg har vært innvolvert siden 2002. Det begynte med å hjelpe med installasjon av gmmelt donert utstyr fra Telenor, og siden med annet innsamlet utstyr fra mine knuder, til gjorårets modernisering, hvor jeg har donert jern for en verdi av 200k snart for å få ting på stell på haugen der.
Sykehuset er en kombinert greie med typism norsk misjon fra BizFlyer sine trakter, og et sykehus som er et av de større i landet her etter hvert. Jeg gjorde en presentasjon av hva vi har gjort her nede, og for å sammenligne med Haukeland Sykehus i Bergen så har vi like mange senger, vi har 13% av de ansatte og vi har ca 0,7% av driftsbudsjettet. Med andre ord en utfordring.
Og når ting blir så stort så må de faktisk trø til med såkallt "IKT" her nede, og da må de faktisk ha en skikkelig teknisk ramme rundt det hele, og her har jeg vært litt arkitekt, og sammtidig fårr my god drahjelp på områder jeg ikke er flink på, som i dag gjør at vi har et sykehus i bushen som er knyttet opp mot omverdenen via satelitt, hvor brukerne etter hvert er vant med email "bare funker" mot omverdenen, at tilreisende kan ha venner hjemmefra på MSN på maskinen sin på jobben her, etc.
Det jeg er her nede for nå er å hjelpe to prosjekter som er satt i gang for å implementere en ERP-applikasjon og en FN-sponset appliasjon for å drive et sykehus, samt å gjøre en del hands on arbeide som må gjøres her mens jeg er her, og ta tak i slike ting som redundans og slikt.
Men tilbake til saken: flynerding.
21JUN08, LX283, ZRH-NBO
Jeg fløy i dag nedover med SwissAir fra Zurich til Nairobi, med en A332 og det var en grei nok tur. Det var gamle biz-seter a la SQ sine regional-seter og det blir litt i trangeste laget i 8 timer for en med min kroppsbygning.
Takket være godt med arbiede de siste ukene så følger denne turen samme mønster som de to forrige segmentene, jeg sov mye. :p
For å ta det hele fra starten av. Jeg overnattet på Best Western i Glattbrugg utenfor flyplassen i Zurich, og hotellet var en grei liten familie-affære og jeg sov godt, hoppet over frokost og tok flybussen til flyplassen ca 07:00:01 (det skal være presist i Sveits).
Turen bort tok 5 minutter, det var ingen trafikk i skrankene og innsjekk (trengte bare boardingpass, baggasjen var videresejekket fra i går) tok 2 minutter og det var ingen kø i den dedikerte F/biz-passkontrollen og vips var jeg rett i loungen på knappe 14-15 minutter fra jeg gikk ut av resepsjonen i hotellet. Ikke ille. I Zuric har de bra kontroll på at alt av pass-kontroll, innsjekk, og køer har en egen biz/F-side, det kan jeg like.
I loungen lærte jeg noe nytt: jeg kan som *G bruke Senator-loungene til LH/Swiss? Tommy, stemmer dette over alt? Jeg har noen bilder fra loungen som jeg skal finne i morgen, men det var en helt ny lounge (den var ikke åpneti vinter når jeg hadde problemer i Zurich med min forrige SQ-billett), og den var både stille, stilig og hadde en helt OK frokost. Ikke bare det, men den hadde godt med sitteplass, gode arbeidsplasser og alt så omtrent moteriktig fænsi ut også.
Fra loungen var det 50 meter å gå, to lange rulletrapper ned, et tog over til E-terminlen og opp to lange rulletrapper og igjennom en sikkerhetskontroll (med egen F/biz-kø så dette tok 2-3 mins), og alt var unna på 10 minutter. Ved gaten var det bare å spassere rett ombord og jeg så det var fly fra både AA, TG og SQ som var klar til avgang der, men nå skulle jeg altså få prøvd min første langtur med SwissAir.
Airbus'en var i 2-2-2-konfig fremme og hadde bare business class og de uvaskede massene bakover. Setene var ganske smale for å være biz-seter, og ganske slitne, men OK nok. Etter en riktig så humpete avgang så ble det fort en rudnt med drikkeog snacks, etterfulgt av selve maten. Det var valg mellom en terrin av ymse nam med artrisjokk-hjerter og en anonym salat til forrett, og så valg mellom 4 hovedretter (jeg valgte en helt OK biff med grønt av ymse slag), etterfult av valg mellom to desseter og ost, frukt, kake, og te/kaffi og nogo attåt. Hele måltidet var velpløyd med et godt utvalg av 2-3 hvite vinter og 4 røde.
Swiss gjorde et hederlig forsøk på å få et måltid til å blien interkontinental affære. SAS har enda rekorden med å på CPH-SEA ikke får gjort unna middag før man passerer Søndre Strømfjord, eller Kangurunoelaq som det heter på etnisk nå om dagen, men vi rakk å komme over fastland i Egypt før det begynte å bli ferdig.
IFE testet jeg ikke, jeg bare skrudde på iPoden min og valgte å komme meg ajour med noen avhandlinger fra Herreavdelingen jeg har gått glipp av de siste ukene, ispedd noe mysing i aviser og noe snorking fra tid til annen.
Og etter å ha vært i fred i tre timer kommer man og skal på nytt pløye kabinen med mat. Nå var det "en liten snack", som ble til et bra stykke quiche (hva er det på norsk?), et sandwich med laks eller kalkun og is fra Haagen Daaz. Alt med mer vin, mer te med nogo attåt, og ikke jaggu ble det ikke en runde til.
Sånn alt i alt er jeg ganske imponert over Swiss sin service. Alt virker som det er gjort skikkelig, det er faktisk god mat og det var et veldig trivelig mannskap.
Vel nede etter en ganske uryddig landing i Nairobi (de kommer bare i denne varianten) så var det den samme vanlige kappgangen til immigrasjonen og visa-skranken. Her tar det fort 5 min pr pax, de har to som sitter der og tanke på at en halv luftbuss skal igjennom der så er det bare å løpe. Etter noe kranlging på om jeg skulle ha transit-visa eller ei ble det klistret en ny og fancy lapp i passet mitt og jeg har nå noen dager på å komme meg ut av landet og videre.
Baggasjen var akkurat der den skulle vært og rett igjennom tollen bar det og så var det å finne en sjåfør fra Holiday Inn. Det var ikke vanskelig men hele operasjonen var bare en kjapp front for å putte meg i en shabby taxi og be hotellet betale, og det var akkruat dette jeg ba hotellet unngå. Denne bilen hadde aldri passert en EU-kontroll. Ikke i år, ikke for 10 år siden og ikke når jeg var liten. Etter en mer eller mindre skremmende biltur inn hit så har jeg stort sett gjort ingenting og spist kvelds, og nå skal det soves.
-A
Tommy777
22-06-2008, 19:20
jeg kan som *G bruke Senator-loungene til LH/Swiss? Tommy, stemmer dette over alt?
Det kan du, men det finnes enkelte steder, bl.a. MXP, der de husjer deg i business loungen pga daarlig plass i Senator loungen.
F.eks. i FRA finnes det en rekke bra Senator lounger.
Twin Otter
23-06-2008, 12:46
Imponerende lesing. Jeg gleder meg til fortsettelsen!
Bizflyer
23-06-2008, 15:24
Skal vi begynne å gjette på turen videre? Han har jo tidligere benyttet Qatar Airways fra Africa for å komme videre, men det er vel tvilsomt om han er på StarA RTW. Kanskje han connecter til SQ via JNB eller CAI?
Time will show!
Fra NBO er det vel et par alternativer: NBO - JNB med South African Airways og videre til SIN med SQ - krever dog overnatting enkelte dager i JNB.....eller saa er jo Open Jaw tillatt saa vaar gode bergenser kan kjoepe en enveis billett med noen til DXB eller omkringliggande byer for saa aa smurfe videre med SQ til SIN....jeg testet litt, og JNB alternativet ser OK ut med videre reise via YVR (vaar mann liker ikke USA lengre)....
Uansett - nå har det vært stille fra ham en god stund........
Det er "normalt" han reiser videre inn til sykehuset og inntil han er vel fremme er det smaa muligheter for Internet tilgang ...
Utflyttet
23-06-2008, 21:42
Uansett - nå har det vært stille fra ham en god stund........
Det er ikke bare å fote seg IT-messig i bushen, og dagen ble noe mer kaos enn planlagt.
I utgangspunktet våknet jeg tidlig og hadde god tid, men så greidde jeg å sovne av igjen og så ble jeg vekket av MAF som flyr rundt i bushen her med ymse Cessna og annet smått om at det var nok en gang omlegging i timeplanen. Så langt har jeg fått beskjed om oppmøte 10:00, 12:00 og 12:30, men nå plutselig var det bare "ASAP".
Så i hu og hast ble tingene mine pakket ned, jeg sjekket ut og på tvers av Nairobi i en drosje som hadde gidd EU-kontrollører mareritt. Ikke nok med det men mannen i sete 0B begynner med en enorm detour fordi han må få nye forsikringspapirer på bilen som er utgått. Men han lover å gi ekstra på. Betyrggende.
Vel fremme med Wilson Airfield var det verken lov eller tid til kamera, men den har etter sigende gått fra å være Afrikas travelste flyplass i antall bevegelser til å være verdens travleste GA-flyplass i følge lokale helter. At lite av flyene her er nyere enn fra 1970 og mye av det kommer mer østfra enn vestfra gjør at jeg skulle gjerne betalt noen store lapper for å fått med meg guide, bil og noen minnebrikker... men viser du stort kamera her er du langt nærmere å få helt gratis AK-47.
Det viste seg at flyet mitt hadde allerede gått fra MAF sin hangar og at når var de i tollen (som er 3 skur bortemfor), og med noe travel backtracking med taxi så ble jeg og nesten 50kg baggasje flyttet og igjenforent med en kjent pilot fra sist gang. Det viste seg at vi skulle være èn pilot og to pax i en C208 Caravan, så takeoff var veldig fort overstått, etter den alltid gjeldende bønnen før avgang som MAF foretar. Betyrggende saker.
Fra Nairobi flyr vi ned til Kilimanjaro (NBO-JRO) som må være den mest selvhøytidelige flyplassen i hele verden. Her går det 10 småfly for dagen og kansje 2-3 store, og den er til de graderoverbemannet, og gud nåde den som tråkker på feil side av en strek eller går inn feil dør. Internasjonal og domestic ankomst er to dører ved siden av hverandre, og kommer inn i samme rom, men mannen med AK'en på innsiden sørger for at det er ikke tvil om at du skal inn rett dør. Jeg har observer effekten av å gå inn feil dør og det var visst veldig krise.
Vel ombord etter immigrasjon (ut så ut av terminalen og inn på domestic-siden for å komme tilbake til samme rom og ut døren vi ike fikk gå inn i sted) så er det ca 1 times flytur utover til Haydom (alternativt stavet Haidom for de som vil leke med Google Maps, eller yr.no), og landingen foregikk uten at en eneste ku, geit eller andre innfødte ble skadet.
Og siden det har jeg løpt rundt på campus her og hils og meldt min ankomst, samt begynt på joben, og sendt folk til handling så jeg har litt mat til i morgen, etc. I morgen lover jeg å ta de få bildene som er vedt noe ut av kamera og få de online, men nå, etter en 18 timer dag, så har jeg lyst å køye. Og ellers er detjo bra liv i spekulasjonene her om hvor turen skal videre, men det har vi jo god tid å finne ut av. :)
-A
Utflyttet
23-06-2008, 21:52
Det er "normalt" han reiser videre inn til sykehuset og inntil han er vel fremme er det smaa muligheter for Internet tilgang ...
Vi er ca 50 personer som deler en 128kbit linje via satelitt og driver sykehus, så det er langt fra råflått, men nå på kvelden er det ganske OK, pluss jeg styrer jo brannmurer her og vet at noen dyr er likere enn andre. ;)
Men jeg skal bli her en uke, jeg jobber med å hjelpe de å holde liv i IT-biten her, som er teknisk like utfordrende som for et sykehus hjemme, mens her har vi det lille problemet at ressurser er av et annet kaliber. Jeg kjørte en presentasjon for BLUG i Bergen og mener å mimre at sammenlignet med Haukeland Sykehus er vi 100% av sengen, 13% av de ansatte og 0,7% av driftsbudsjettet. Hamna Shida! ;)
-A
Jeg ser egentlig bare for meg Leonardo de Caprio i "Blood Diamond" når jeg leser dette..
Spennende er det å følge..
Utflyttet
23-06-2008, 23:14
Jeg skal sjekke i morgen hva som er ventet av småfly inn og ut herfra, men om det er av noe mer jordnær interesse så kan jeg ta en runde på sykehuset og dokumentere litt Helse Lang-Sør og sette ting i perspektiv?
-A
Blackhawk
28-06-2008, 21:44
Ser fram til fortsettelsen på denne, og for min egel del - vil jeg mer
enn gjerne se bilder fra sykehuset der nede ja! Slikt er alltid interessant, og
ikke minst "sunt" for oss bortskjemte nordboere..
Utflyttet
30-06-2008, 20:58
En litne oppdatertin: villt kaos de siste dagene, har vært oppe siden alt for tidlig, sovet to timer og landet nettopp et sted hvor det ble pushet en BA 737 på nabogaten samtidig og litt bortenfor så jeg en svær rød og hvit sak med en forvikst rotte på halen.
Nå seng!
-A
En litne oppdatertin: villt kaos de siste dagene, har vært oppe siden alt for tidlig, sovet to timer og landet nettopp et sted hvor det ble pushet en BA 737 på nabogaten samtidig og litt bortenfor så jeg en svær rød og hvit sak med en forvikst rotte på halen.
-A
Snakker vi JNB og kan den forvokste rotten være en Kenguru på vei til OZ?
Utflyttet
30-06-2008, 21:19
Snakker vi JNB og kan den forvokste rotten være en Kenguru på vei til OZ?
BA 737 i JNB? ;)
-A
Er det ikke et selskap som flyr (hvis de fortsatt flyr..) rundt i Sør-Afrika med BA dekor på samme måte som Sun-Air gjør her oppe?
'Comair' driver å fiser rundt på JNB med ex BA 737s.
BA 737 i JNB? ;)
-A
Tenkte på Comair.......men siden jeg tydelivis var på ville veier så mistenker jeg at du har beveget deg tilbake til Europa
Comair (http://www.comair.co.za/)
Tror Martin traff spikeren på hodet der. Kenguruekspressen flyr til JNB og BA/Comair flyr lokalt der med sigarmotor ^_^
http://www.airliners.net/photo/British-Airways-(Comair)/Boeing-737-236-Adv/1338719/L/
Utflyttet
30-06-2008, 21:46
Tror Martin traff spikeren på hodet der. Kenguruekspressen flyr til JNB og BA/Comair flyr lokalt der med sigarmotor ^_^
http://www.airliners.net/photo/British-Airways-(Comair)/Boeing-737-236-Adv/1338719/L/
Ingen sigar-motor. ;)
-A
Comair flyr både 200, 300 og 400 - så ikke nødvendigvis sigarmotor..
Nå var det faktisk jeg som tippet JNB....men det har uansett blitt avfeid av ph-ndr (med mindre han er i det spøkefulle hjørnet) så var nok skivebom. Såvidt jeg vet er det ingen andre flyplasser som enn JNB som ser QF og BA737ere så jeg har en mistanke om at det allikevel ikke er QF man snaker om
Nå var det faktisk jeg som tippet JNB....men det har uansett blitt avfeid av ph-ndr (med mindre han er i det spøkefulle hjørnet) så var nok skivebom. Såvidt jeg vet er det ingen andre flyplasser som enn JNB som ser QF og BA737ere så jeg har en mistanke om at det allikevel ikke er QF man snaker om
Beklager, Someone - all ære til deg!
Såvidt jeg vet er det ingen andre flyplasser som enn JNB som ser QF og BA737ere så jeg har en mistanke om at det allikevel ikke er QF man snaker om
Hva om han er i UK?
Hva om han er i UK?
BA sine 737 er LGW baserte og QF flyr til LHR. QF flyr vel også til FRA i Europa, men dit flyr ikke BA fra LGW, kun fra LHR
Jeg tolker ikke at han avfeide forslaget ditt someone, men heller et forsøk på å skape usikkerhet rundt det. Han har etter all sannsynliget fløyet SA til JNB og venter på SQ til SIN og videre...
Så vidt jeg kan se etter en kjapp sjekk så flyr BA med minibussene og 767 på FRA. Birmingham og Manchester-rutene flyes av andre på codeshare.
Utflyttet
30-06-2008, 22:56
Vel, siden jeg ikke får sove, jeg kan jo si at dere har rett, og ikke bare det men vi fikk en 5 min forsinkelse ut av NBO fordi kapteinen innså det var ekstremt klart vær over nordlige Tanzania og fikk tårnet i NBO til å hive seg på tråden til tårnet i JRO for å få ordnet en ganske nærme fly-by av denne stilige plassen:
http://friends.grandiosa.net/~alexh/kili-close-3.jpg
Ikke bare ene veien, men for at folk på begge sider skulle se tok han jaggu en 180-graders og kom tilbake også. :)
Og her er en enda litt mer klippet:
http://friends.grandiosa.net/~alexh/kili-close-2.jpg
-A :)
Tommy777
30-06-2008, 22:59
Meget bra Kilimanjaro bilde!
Someone hadde selvsagt rett, men alex proevde seg paa en finte
JNB i dag:
Arrivals:
QF063 16:10 SYDNEY LANDED 17:20 (16:48*)
SA189 18:10 DAR ES SALAAM LANDED 18:18 (18:45*)
Departures:
QF064 18:10 SYDNEY DEPARTED 20:08 (19:17*)
BA6407 19:00 CAPE TOWN DEPARTED 19:18 (18:55*)
Så da var det nok QF63 og BA6407 (737-300) han så, mens han satt på SA189.
(EDIT: Var SA183, da - så det etter fasiten)
Så de riktige flyene har vært til stede, så spørs det bare om vår globetrotter var/er der også.
(Tidene merke * er fra flightstats, tror ikke flyplassweben stemmer helt - den påstår at flyene 1. juli har reist allerede.....)
Tommy777
01-07-2008, 18:30
Naa har du faatt hvilt deg nok foer avgangen til SIN. Paa tide aa laste opp en del bilder snart kanskje??
VoiceCom
01-07-2008, 19:04
Hehe - har vært en uke på ferie uten web - og kommer hjem til denne føljetongen. Meget underholdende! :) Ser frem til fortsettelsen.
Sist sett (på forumet) på vei inn i en A380 en eller annen plass i verden - så venter vi i spenning på resten av historien! Får sitere Pink Floyd: Is there anybody out there? :)
... I dont know if you can hear me.... ;)
Tommy777
08-07-2008, 04:51
Regner med at han har ramlet paa fylla
Utflyttet
16-07-2008, 15:47
It's alive!
Det ble mye uplanlagt som vanlig og jeg er snart i trakter med bedre nett-dekning. Så langt er dere på sporet med NBO-JNB-SIN og ombord i en A380. Jeg er tilbake til SIN nå, men hvor jeg har vært i mellomtiden og hvorfor jeg er i Singa og hvor jeg er på vei kan jo forbli et mysterie. Selv for de som indikerte litt tidligere at de hadde bra kontroll etter noe graving. ;)
I mellomtiden, litt quiz fra de siste døgn:
http://friends.grandiosa.net/~alexh/assembly-fly-1.png
Alle bildene utenom ett er tatt på samme sted, og da er spørsmålene som følger:
1. Hvilket bilde er ikke fra samme sted som de andre?
2. For hvert bilde, hva er selskap og flytype?
3. Hvilket selskap sitt porselen ser vi i mat-bildet, og hva er maten?
4. Hvilket land er baggasjen min i nå og hva er distansen fra hvor jeg er til baggasjen?
Enjoy!
-A
2. EVA 747, Emirates A340, Malyasian 777, Qantas 767, Thai 777, China Airlines Airbus, Royal Brunei 767, toppen av en Korean wide-body og en JAL 777 mener jeg å se..
Jeg ser ingen JAL 777, ellers er jeg enig med OMW....i tillegg ser jeg en Air Pacific 737-800 oeverst i hoeyre hjoerne....og Air Pacific flyr neppe med 737-800 til Tokyo...men det kan vaere at de flyr med 737-800 til Australia (Brisbane, Sydney, Melbourne) og til New Zealand (Auckland og Christchurch) det kan vaere at dette er svaret paa spoersmaal 1. men jeg er ikke helt sikker...fortsetter quizet...anser ikke 1. besvart ennaa...
Jeg tror bildene er tatt i Aucklandog legger til Air New Zealnd Holidays ZK-FRE ? 737-300 oeverst i venstre hjoernet....rett under er det en Air Vanuatu 737-800. Jeg gjetter paa bagasjen din er i Canada - Vancouver og at du er Singapore....rimelig langt unna - jobber ennaa med spoersmaal 1.
Jeg tror at 777 med Star Aliiance er Air New Zealand ZK-OKD
Ok min oppsummering:
1.China Airlines Airbus - De flyr ikke til Auckland
2.Clockwise: Air New Zealand Holidays 737-300 ZK-FRE, Eva Air A330, Air Pacific 737-800, Thai 777 (tror ikke det er A340-600 pga manglende oppover bakke paa vinduene), Qantas 767-300 og Malaysian 777, maaltid forblir ubesvart, Royal Air Brunei 767-300, Air China Airbus, Air New Zealand 777 ZK-OKD, Emirates A340 (Motorene) Air Vanuatu 737-800, Korean 777.
3.
4. Jeg tror vi flytter bagasjen din til berlin :)
Maten må vel være Thai eller Malaysian?
Jeg tror han har reist Auckland - Singapore (holder ennaa paa min tanke om at hans opprinnelige rute var vi Canada og Vancouver paa vei hjem) men at noe skjedde (som det ofte gjoer naar Alex er ute paa tur) og at han ble rerouted/ valgte aa reroute selv / Fikk Singapore abstinenser (stryk det som passer) og ut fra den teorien tror jeg det er Air New Zealand mat.....
Utflyttet
17-07-2008, 02:56
Alle minus maten og lokasjonen på min baggasje er rett. ;)
Dvs. nå er vel min baggasje ankommet fra AKL. At den ikke kom på samme fly som meg i går til SIN gjorde at det ble litt omlegging av planer i siste liten, men går alt rett så skal det bli en ordning med ting i dag.
-A
Kan man gjette paa en laaaaaaaaaang flytur paa neste strekning....hoerer jeg -500 ?
Utflyttet
17-07-2008, 03:45
Kan man gjette paa en laaaaaaaaaang flytur paa neste strekning....hoerer jeg -500 ?
-200 og så -300. ;)
-A
Ikke laaaaangt uten stop altsaa...men passe langt f.eks. SIN-NRT...saa NRT-IkkeetstediUSAfordiBusherenIdiotMenCanadaeraalreit edyr...eeeeh
Det er jo enkelt matte ... om du tar en 200 og legger til en 300 saa faar du en 500 og slipper aa stoppe :)
Utflyttet
17-07-2008, 09:21
Ikke laaaaangt uten stop altsaa...men passe langt f.eks. SIN-NRT...saa NRT-IkkeetstediUSAfordiBusherenIdiotMenCanadaeraalreit edyr...eeeeh
Det er jo enkelt matte ... om du tar en 200 og legger til en 300 saa faar du en 500 og slipper aa stoppe :)
Du var flink å gjette, men i denne posten er alt feil! :D
-A
Utflyttet
17-07-2008, 09:29
Men uansett, nå skal jeg bevege meg mot gaten min. Hvilken terminal og om det haster eller ikke kan nå så være, så kan dere titte på tider og slikt. Har forresten fått fanget en del moro på brikkene mine i morges så lover å hive opp en pen samling bilder snart. :)
-A
Utflyttet
17-07-2008, 13:08
Da var man på bakken, men snart i luften. Stedet har en tegneserie oppkallt etter seg (eller var det omvendt?).
-A
La meg tippe du har vært i en 777-200, og ikke en 200-buss. (har ikke hatt tid til å gruble på stedet enda)
Utflyttet
17-07-2008, 14:52
-200 og så -300. ;)
-A
Noen byttet på ting, så det ble en -300 og nå skal jeg snart i en annen -300.
-A
SQ868 til Hong Kong med 777-300 i stedenfor planlagt 777-200 (om jeg ikke roter med tidssoner m.m., da)
Utflyttet
18-07-2008, 07:13
SQ868 til Hong Kong med 777-300 i stedenfor planlagt 777-200 (om jeg ikke roter med tidssoner m.m., da)
Ding! Ding! Ding! Helt feil. Jeg fløy en A340-300. Og nå har jeg landet for litt siden. ;)
-A
Utflyttet
18-07-2008, 13:00
Da har jeg gravd ut en haug bilder og gjort et tappert, men elendig, forsøk på å korrigere for dis, farget glass, polarisering i glass og alt annet av fandenskap for å vise litt fra BNE og AKL.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/bne-utsikt-terminal-1.jpg
Normal utsikt fra utenriks-terminalen i BNE, normalt er det fly fra de vanlige Asiatiske selskapene som skal bytte ut turister.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/bne-utsikt-terminal-brunei-1.jpg
Røyal Brunei er her alltid når jeg skal ut og fly SQ, så de har jeg sett mye før.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/bne-utsikt-terminal-qf-1.jpg
Og QF flyr nok det nok av i BNE, med A333 til SIN, HKG og et par andre steder.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/nz-744-nose-1.jpg
NZ har samme sete/seng i biz som VS har og i tuppen av en 747 er det godt og romslig! :)
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/nz-744-nose-fot-1.jpg
Her, sett i vidvinkel-perspektiv, med mine tær inkludert.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-eg-inbond-1.jpg
Litt dårlig rekkefølge, men denne Eva Air dukket opp på vei ut av AKL. De ser jeg ikke i BNE
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-ek-inbound-1.jpg
Og mens vi linet opp for AKL-SIN så kom EK flgrende forbi med en A345! :D
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-ke-777-1.jpg
Og her er en Korean Air 772 på vei hjemover, for å hente mer kim chee?
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-mh-klar-1.jpg
En av AYnar sine fly som er på tur.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-744-1.jpg
Og en 744 som sto parkert for vedlikehold
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-utsikt-ymse-1.jpg
Her er flyet jeg skulle fly AKL-SIN med, en ny og fin 777-300ER, med nye biz class i! :D
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-1.jpg
Det halget jevnt og trutt med små fly for NZ naturligvis, men det var mye dis og guffent glass i terminalen :(
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-2.jpg
Og som WF, de har mange små steder og mange små maskiner med propell.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-3.jpg
Og en del 737 kom og gikk i tillegg. Dette er vel en -300, eller -500?
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-4.jpg
Og her er en av "the bearded one" sine 737'er på tur til og fra noen øyer
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-5.jpg
Denne hadde jeg ikke hørt om en gang før jeg så den så dette er nytt bekjentskap!
-A
Utflyttet
18-07-2008, 13:00
Og enda mer:
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-6.jpg
Og en gammel 737 fra QF. Antakelig fra MEL eller SYD. Kansje BNE?
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-7.jpg
Nok en av NZ sine 737'er som kom trillende forbi på vei opp i skyene
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-8.jpg
En finog ny 772, og jeg tror jaggu dette er en 772LR om jeg ikke tar helt feil?
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-9.jpg
Korean Air taues ut for å komme seg avgårde.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-10.jpg
...og opp i den grå grøten
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-11.jpg
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nzh-1.jpg
Her er en feilfarget liten grønn en! :)
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-ap-inbound-1.jpg
Nok et selskap jeg aldri har hørt om.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-qf-klar-1.jpg
Og når vi takset ut på vei til SIN så sto det et par store fugler her også, denne skal antakelig til SYD
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-sq-sete-1.jpg
SQ sitt nye biz-sete som er ganske bra for både avslapping og soving. Denne gangen for 10 timer til SIN.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-sq-snart-klar-1.jpg
En 773ER i vidvinkel. Vingene er veldig lange og motorene er veldig store! :)
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-tg-klar-1.jpg
Og her en 772 fra Thai som skal direkte til BKK, før fløy de via BNE med MD-11, men ikke nå lengre :(
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-ufo-four-1.jpg
Bortsett fra den flygende blyanten, hva er de tre andre her?
-A
Utflyttet
18-07-2008, 13:18
Og litt bilder av maten:
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/sq-akl-sin-sateh-1.jpg
En god SQ-snack før maten, alltid like nam!
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/sq-akl-sin-salad-1.jpg
En helt OK og enkel salat
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/sq-akl-sin-main-1.jpg
Hovedretten var faktisk veldig god, med and og potetmos og grøntfor.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/sq-akl-sin-snack-1.jpg
En liten snack 6-7 timer inn i flighten, nudler med fiskeboller.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/sq-akl-sin-salad-2.jpg
Mer grøntfor før landing
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/sq-akl-sin-fish-2.jpg
Pasta og fisk. Ikke det beste, men helt spisendes.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/sunset-1.jpg
Og så var det natta for denne gang! :)
Mer bilder kommer fra SIN.
http://friends.grandiosa.net/~alexh/bilder/akl-nz-ymse-8.jpg
En finog ny 772, og jeg tror jaggu dette er en 772LR om jeg ikke tar helt feil?
Det gjør du nok .... det er en -219ER.