PDA

View Full Version : Lavpristilbudet på fly vil stupe


LN-RKF
18-06-2008, 18:55
Flybilletter til europeiske storbyer og Middelhavet for bare noen hundrelapper hører fortiden til, spår internasjonale luftfartseksperter.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=505297

Isbamse
18-06-2008, 19:18
Godt dama snart flytter oppover og inn, da! :D

laurenz
19-06-2008, 16:53
Jeg har ikke noe stor tro på dette i det hele tatt. Alle er rammet av økte drivstoffpriser, uansett om det er lavprisselskap, full service eller drosjen på bygda. Koster det mer å produsere så går prisen opp. Hva så om billigbilletten til 299 går opp til 349 eller noe sånt. Tilbudet vil ikke stupe av den grunn.

LN-AØR
19-06-2008, 17:04
Så hvor mye koster det å tanke opp et fly da. La oss si en 738 som skal fly OSL-LPA? Noen som vet? Bare for å få en ide om bensinutgiftene pr. flytur. Eller selvfølgelig wide-bodies som skal fly 10 timer...?

JetBlue
19-06-2008, 17:06
Flybilletter til europeiske storbyer og Middelhavet for bare noen hundrelapper hører fortiden til, spår internasjonale luftfartseksperter.[/URL]

Elendig artikkel etter min mening. Poenget er vel heller at det aldri har vært "normalt" å fly til Middelhavet for kr 199, 299 eller hva det måtte være.

Laurenz, du har helt rett, om prisen blir 349, 399 eller 499 for den sakens skyld kommer ikke etterspørselen til å stupe.

Og så en liten tilleggskommentar til MoL, tilogmed "Torpexpressen" (til/fra Oslo) opplever synkende passasjertall. Kanskje folk begynner å bli lei all pendlingen til far-off flyplasser.

laurenz
19-06-2008, 17:47
Det er så mye dramatikk rundt drivstofprisene verden rundt. Og det er helt sikkert mange som merke det i lommeboka. Men jeg har vanskelig for å se at dette for mange transportselskap er et stort problem. Det problemet som er det er de nok i større grad ansvarlig for selv. Det er så enkelt som at når produktionskostandene går opp så må også prisene følge etter. Og siden kostnadsøkningen gjelder absolut alle forstår jeg ikke hvorfor alle samme jamrer så mye som de gjør.

oyvind-t
19-06-2008, 18:02
Fuelprisen er nå i gjennomsnitt ca 1350$/tonn. en 738 bruker ca 3 tonn første time, og 2,2-2,4 tonn deretter. Så da blir vel LPA ca 10-12 tonn. Med dagens dollarkurs, vil det si at man bruiker Drivstoff for ca. 70-90000 Kr på en vei til LPA sånn veldig grovt.

laurenz
19-06-2008, 20:06
Eller ca. 475 pr. pax. på en full 738.

laurenz
19-06-2008, 22:02
Da er vi nede i litt over 300,- pr. pax.
noen med et lavere bud? ;)

LN-KGL
19-06-2008, 22:19
Benyttes ikke bare begrepet stuper om priser når det blir billigere? Med andre ord litt uheldig overskriftsmaker på desken til VG igjen :rolleyes:

Tommy777
19-06-2008, 22:24
Da er vi nede i litt over 300,- pr. pax.
noen med et lavere bud? ;)

Tar det ikke 5 timer til LPA??

Tenk deg litt om. Selv om artikkelen er latterlig, er det soleklart at det blir mindre tilbud og dyrere billetter enn tidligere dersom oljeprisen holder seg. Dersom 92,5 i timen er normen, altsaa litt over 450 spenn paa en slik flight en vei, var prisen 225 for et aar siden. Og naar priser stiger med 500 spenn, blir etterspoerselen selvsagt mindre.

DCHalvorsen
19-06-2008, 22:51
Norwegian sendte meg et tilbud i dag med "Kanonpriser på sydenferie" - fra kr 319. Jeg sjekket Oslo - Athen og får den prisen kun torsdag 24. juli. Alle andre datoer er dyrere, for ikke å snakke om returbilletter.

Ellers er jeg enig med innlegg over her. Den som virkelig vil til Athen har råd til å betale tusenlapper. Er det en ting nordmenn flest faktisk ennå ikke mangler, så er det penger.

Tommy777
19-06-2008, 22:55
Det gjelder langt fra alle..... Folk reiser mye mer fordi prisene er dritbillige. Dersom en flybillett er 500 spenn dyrere, koster ferien 2000 spenn mer for familien til Athen. Og hva om dollaren gaar opp igjen? Selv om det ikke er mange penger for deg, er det ikke alle nordmenn som kjoerer rolls og drikker champis.. Igjen, selv om det norske markedet kanskje ikke blir det markedet som blir beroert mest men det er soleklart at en saapass kraftig prisoekning faar konsekvenser

sail4fun
19-06-2008, 23:05
Få boligrente opp på 9-tallet også så blir det god plass ombord i flyene :(

DCHalvorsen
19-06-2008, 23:10
Jeg må minne om at det er gode tider i Norge ennå. De fleste har fått et godt lønnsoppgjør, og både renten og inflasjonen er under kontroll. I tillegg er det fremdeles en desperat mangel på arbeidskraft i mange bransjer.

Det største problemet er nok at media fokuserer på at alt blir dyrere og det får en del folk til å bli litt mer forsiktige med hva de bruker penger på.

Tommy777
19-06-2008, 23:29
Saa absolutt alle nordmenn og kinesere er tjukk av penger... I guess we got to the bottom of that og at flybransjen ikke har noe aa frykte...

AirbusTrond
20-06-2008, 00:16
Vel, meg selv og mange i min omgangskrets har de siste årene dratt på atskillige flyturer rundt om for en meget billig penge - f.eks. et par hundrelapper til Split, en femhundrelapp fra Venezia, tre hundre tur/retur Gdansk, etc. Det har gått sport i å finne billige billetter. Personlig merker jeg allerede at psykologien slår litt inn her. Når prisene fordobler seg er det ikke så moro lenger - og man kan ikke lenger lure seg selv å si at reisen er nesten gratis.

Veldig mange i denne gruppen (tja, kall oss relativt unge, urbane, single bl.a. bl.a.) merker nå også rentene ganske godt. Så jeg ser for meg at jeg fra høsten bremser ganske kraftig i min reiseaktivitet - fra 5-6 utenlandsturer i året til kanskje 2-3. Jeg antar at en del har hatt samme reisemønster som meg (bl.a. de som skriver i avisene...)

De som har mye penger - altså folk over 50 (..), pensjonister (som stort sett har god råd) etc reiser ikke så mye på denne typen turer, vil jeg påstå. Få av disse er storkonsumeneter av billigreiser.

Greit nok - den som virkelig vil til Athen kan betale en tusenlapp eller to. Men poenget til Kjos har jo vært at folk "reiser hvor som helst bare det er billig nok". Og det er jo det ikke lenger. Og når folk slutter å reise fordi det er gøy å reise billig, så tror jeg det vil merkes godt. Dessuten har vi jo vært i Riga, Tallinn og Praha nå, så det er kanskje på tide å kose seg foran TVen en stund?

LN-MOW
20-06-2008, 02:01
Er nok ogsaa en del i Norge som kjenner seg igjen her .....

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2008006001_apnomorelattes.html

LN-MOW
20-06-2008, 02:07
Er nok ogsaa en del i Norge som kjenner seg igjen her .....

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2008006001_apnomorelattes.html

laurenz
22-06-2008, 05:07
Er nok ogsaa en del i Norge som kjenner seg igjen her .....

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2008006001_apnomorelattes.html

Gjorde det allerede etter første innlegget :p

Kjenner meg så absolut igjen. Kaffeforbruket på OSL lå på "litt" mer en disse $4. (Pølseinntaket også) Nå har vi kaffeautomat så det spares det mye penger på. :)

DCHalvorsen
22-06-2008, 20:10
I dag har The New York Times en artikkel om lavprisflyene i Europa. Artig å lese om det fra den siden, selv om det ikke er så mye nytt


http://www.nytimes.com/2008/06/22/world/europe/22fly.html?pagewanted=1&_r=1&hp