Log in

View Full Version : Et bilde fra 1945

GF1
12-01-2005, 09:05
Nylig dukket det opp følgende kommentar til bildet som lenge har ligget ute på Kjeviksiden:

"Som nr. 3 sittende i flørste rekke fra venstre kan se ut som Svein Heglund, jagerflyger og toppscorer, senere generalmajor, døde for få år siden. Har skrevet bok om sine opplevelser. Nr. 2 fra venstre kan minne om generalmajor J.K. Christie"

Er det noen som har kommentarer til dette eller kjenner igjen noen av de andre som fins på bildet?

Se her: http://kjevik.dk/fra40tallet.htm

FBU 4EVER
15-01-2005, 15:01
Noe galt med linken? Får bare opp beskjed om at siden ikke kan vises.

GF1
15-01-2005, 15:55
Ikke noe galt med linken, nei. Men det hender litt for ofte at de som "hoster" Kjeviksiden ikke er helt tilgjengelige.

Exiz
17-01-2005, 08:39
Funket fint her...

FBU 4EVER
17-01-2005, 15:06
Det kan se ut som Heglund,ja,men det er sikkert ikke Werner Christie som sitter ved siden av.Werners underansikt var en god del lenger enn personen som er avbildet.
Følgende nordmenn som tjenestegjorde på 129 (Mysore) Sqn i 1941-42:Bjørn Bjørnstad,Rolf Engelsen,Olai Julius Grønmark,Torstein Strand og Olav Ulstein,KAN være med i bildet.Enda en som var ved skvadronen,Sigurd Gerhardt Jenssen,falt under Dieppe-angrepet.
Jeg mener å kjenne igjen Bjørn Bjørnstad til høyre for "Heglund" (som jeg tror er Strand).Mener det er Grønmark som sitter som nr. 2 fra venstre,han var mye eldre og mye større enn de andre,måtte lyve på alderen for å komme inn på flyskolen i Canada!Videre tror jeg det er Engelsen som sitter helt til venstre.Hvis dette stemmer,så er jeg sikker på at kanskje også Ulstein er med i gruppen,og at bildet er fra den nevnte sammenkomsten av gamle skvadronmedlemmer i forbindelse med "Battle of Britain"-dagen i 1945.
Skvadronens dagbok,Operations Record Book,nevner ingenting om Kjevik,hverken enkeltflygninger,gruppeflyging eller kursvirksomhet.
Strand lever fremdeles (?) i California mens Bjørnstad bor på Lillehammer.Han husker praktisk talt ingenting fra krigen,bare at han ble frastjålet loggbok og personlige effekter ved hjemkomsten til Norge.

paaln
27-03-2011, 15:41
Ikke for å prøve å sette rekord i gammel-tråd-henting :love, men ettersom det sikkert har kommet til en god del nye brukere (og en god del nye bøker), syntes jeg det kunne vært interessant å dra frem denne igjen. Jeg fant tråden pga et Grønmark-søk. Og forslaget om Grønmark vil jeg avfeie. Det finnes bilder av ham fra Bardufoss og Gardermoen etter krigen, og han ser ikke slik ut overhodet. Javisst var han eldre enn kullkameratene, men ikke såå gammel. Jeg er også veldig usikker på "Heglund".

Det finnes et bilde av Helge Mehre i det han ønskes velkommen hjem av hjemmestyrkene, og de bar armbind i samme form og størrelse som armbindene på dette bildet. Jeg vil derfor tro at de dresskledde herrene er hjemmefrontfolk.

(Hvordan er forresten stoda til Kjeviksiden for tiden? Var et prisverdig foretak, og det ville vært synd om det ble liggende brakk)

Tertit54
28-03-2011, 00:22
Jeg vet ikke så mye om de som det er bilde av her, men jeg VET at Gregers Gram ble drept i et attentat på Plasskafeen i Oslo i november 1944, så det kan ikke være han det er bilde av i 1945.

paaln
28-03-2011, 01:24
Gregers Gram var flyger i 331 Sqn, Ferry Command og SAS, og inspektør i Luftfartsverket. Han døde i 1993. Så jo, det kan nok tenkes å være ham det er bilde av. Du tenker nok på fetteren Gregers Gram. Født samme år, tilogmed

Tertit54
28-03-2011, 11:54
Gregers Gram var flyger i 331 Sqn, Ferry Command og SAS, og inspektør i Luftfartsverket. Han døde i 1993. Så jo, det kan nok tenkes å være ham det er bilde av. Du tenker nok på fetteren Gregers Gram. Født samme år, tilogmed

Da var det jeg IKKE visste, at det var to av dem . RIP

Concorde
28-03-2011, 12:37
Det finnes et bilde av Helge Mehre i det han ønskes velkommen hjem av hjemmestyrkene, og de bar armbind i samme form og størrelse som armbindene på dette bildet. Jeg vil derfor tro at de dresskledde herrene er hjemmefrontfolk.

Jeg husker Helge som en utrolig flott mann. Vi var å besøkte han flere ganger hjemme på Strand for å høre på hans fortellinger som Spitfire flyger under krigen.