View Full Version : Jernhest til lille Norge
Tommy777
17-06-2008, 16:10
Neste uke gaar turen med Northwest DC-9 til Minneapolis. Tenkte jeg skulle ta noen bilder og rapportere litt derfra:
Reiserute
Tirsdag 24. juni
Chicago O'Hare (ORD) - Minneapolis St. Paul (MSP) NW139, Avgang 1253, Ankomst 1422
Flytype: DC9-50
Hyrbil: Hertz, Volvo XC70
Hotell: Hyatt Regency Minneapolis
Torsdag 26. juni
Minneapolis St. Paul (MSP) - Chicago O'Hare (ORD) NW130, Avgang 1410, Ankomst 1531
Flytype: Airbus 319
Dag Viking
17-06-2008, 16:37
Det er vel ingen som ikke har gode minner med DC-9 :)
Tommy777
17-06-2008, 16:40
he he... jeg har mange gode minner ihvertfall. Har ikke flydd med DC9 siden SAS pensjonerte flyene for mange aar siden. Jeg kan vel ogsaa ta med at jeg har sete paa tredje siste rad............. De gode setene selges 24 timer foer avgang saa jeg satser paa bulkhead. Flighten er jo ikke lang mellom ORD-MSP, men jeg har lite hoerselvern liggende..
Concorde
17-06-2008, 16:48
Mine morsomste turer var med DC9-21
Greit å benytte anledningen til en DC9-tur å lenge de flyr - er vel snart slutt med dem også nå. Hadde ørepropper fast i PC-vesken når jeg fartet til London med SAS for noen år siden. SAS valgte konsekvent rad 33 til meg.
Tommy777
17-06-2008, 19:26
DC9-50 ser det ut som det blir...
FlightDeck
17-06-2008, 20:28
Kult, ta bilder! nwa har heftig mange avganger med DC-9 mellom de to byene... Og alle flyinteresserte med respekt for seg selv bør være interessert i en DC-9-tur før det er for sent!
Passerte en -41 over meg i gaar da jeg var paa vei til DL's simulatorsenter. Maskinene er flotte innvendig - de ble pusset opp for noen aar siden.
Kom gjerne med en "extended trip-report" med bilder og tekst.. Dette er jo historie...
Hvor mange 9`ere har nwa igjen?
Tommy777
19-06-2008, 16:44
De har doedsmange!! Skal forresten paa dagstur til DTW i morra, der blir det A319 ene veien og CRJ paa returen. Ser at den opereres av Mesa, saa det kan godt hende at det blir ombooking til DC9 allerede i morra! Men noe rapport blir det ikke, litt daarlig tid..
Lover aa lage en skikkelig rapport neste uke!
Twin Otter
25-06-2008, 12:10
Antar at jeg er en av mange som venter i spenning på TR fra deg i løpet av den nærmeste fremtid.
Tommy777
25-06-2008, 15:04
Rapport er paa vei. Det ble cockpitbesoek med bilder, men jeg har ikke kamerakabelen med, skal se om jeg ikke kan faa tak i en i dag.
Twin Otter
25-06-2008, 21:18
Rapport er paa vei. Det ble cockpitbesoek med bilder, men jeg har ikke kamerakabelen med, skal se om jeg ikke kan faa tak i en i dag.
Groomt! Jeg gleder meg!
Tommy777
25-06-2008, 21:30
Har litt tid mellom moeter, saa jeg laster opp en taste. Rapport kommer i kveld lokal tid
Var den Amber Lager like god som den så ut til ??;)
Tommy777
26-06-2008, 01:32
Tirsdag 24. juni
Chicago O'Hare (ORD) - Minneapolis St. Paul (MSP) NW139, Avgang 1253, Ankomst 1422
Flytype: DC9-50
Som tidligere meldt flyttet en av kundene moetet vi hadde avtalt noe som betydde at jeg maatte reise dagen foer til MSP. Sjefen min skulle delta paa to av moetene mine og ankommer rundt kl 1600 fra SFO tirsdag. Vi bestemte oss derfor for aa moetes og gaa igjennom RFPen i god tid foer moetet. Jeg hadde booket om til en flight som gikk i 20 tiden i kveld, det var billigste alternative, dog i F, discounted First Class. Som de fleste vet er det ingen problem aa kjoere stand by gratis til uansett flight samme dag.
Kjoerte paa jobben som ligger rett ved ORD paa morran og ble hentet 1015 av en towncar som tok faa minutter til ORD. NWA er lokalisert i Terminal 2 sammen med bl.a. CO, JetBlue, US og UX. Ingen koe for aa sjekke inn paa maskin, jeg fikk dog seat at gate pga. at jeg kjoerte stand by. Egen priority koe for flere allianser i terminal to noe som gjoer at de ikke sjekker om at du har rett til aa staa I denne koene eller ikke. Det saa dog ut til at folk holdt seg i rett koe. Ingen foran meg i fast tracken og jeg var igjennom paa under ett minutt. 12 flighten til MSP var kansellert noe som gjorde situasjonen rundt 1253 flighten ganske saa kaotisk. Det var helt aapenbart at mange ikke kom til aa faa plass i DC9en som sto klar ved gaten. Siden jeg var i betalt F klasse, fikk jeg sete umiddelbart, 3B. Boardet 20 minutter foer.
NWA deler boarding i to rekker, First og alle eliter boarder foerst, deretter roekla. Det vil si at alle med Skyteam status, til og med Silver fikk gaa foerst. United har en litt annen approach: First Class og 1K foerst deretter Seating 1 som inneholder alle med status og Economy Plus. Det gjoer det litt mer ryddig.
Fant raskt 3B og under boarding kom FAene med isvann. Det var ikke mye ombord som minnet om SAS sine DC9. Nye hattehyller, paneler og seter. Men det saa fortsatt litt old school ut. Naar boardingen var ferdig spurte jeg om aa faa ta en titt i cockpit, noe som ikke var noe problem. Chatta litt med gutta fremme, fokuserte paa aviation, ville helst ikke komme inn paa fuel, mergers og vanskelige ting. Varmt der fremme, noe pilotene bemerket. Hyggelige karer!
Det ble deretter paa tide aa finne setet. Puchback paa tid og vi tok av umiddelbart. Selv om motorene sitter i hekken hoerer man selvsagt mye mer i en DC9 i forhold til en MD. Setene var brede, men benplassen var litt daarlig i forhold til UA og AA. Benplassen kan vel sammenlignes med Alaska? Det som er fint med NWA er at de har 16 seter i F paa alle Airbus og DC9, mens UA og CO ofte kun har 8. Mye bedre for de i oppgraderingskoen.
Da vi passerte 18K fot begynte serveringen. Stemningen var god og servicen likesaa. NWA hadde 4 FAs som serverte paa denne flighten, noe som er en mer enn noedvendig. De kom rundt med en stor kurv med diverse snacks i First Class, a la JetBlue. Store vinflasker og 4 oeltyper. Valget var enkelt, de hadde nemlig en Amber: Fire Brick. Flyvertinna saa at jeg koste meg og tilboed selvsagt en oel til. Jeg var ikke sen med aa takke ja til det. Vi landet litt foer rute etter en meget kort og hyggelig flytur.
DC9 funker enda, men jeg er redd for at vi ikke ser dem til neste aar naar Delta og Northwest er ferdig aa fusjonere.
Dette saa da riktig hyggelig ut! Fikk du med deg hvilket individ du reiste med? Mange av disse nierne har interessante historier ....
Tommy777
26-06-2008, 04:11
Du, det vet jeg ikke.. Er det det som staar over den 45 aar gamle, analoge ADIen? A/C 9884
Tommy777
26-06-2008, 04:18
Sjekk forresten radioen! Manuelt og analogt hele veien. Gutta foran var dog veldig stolt at de nylig hadde faatt installert muligheten til aa legge inn to frekvenser samtidig og skifte frekvens med et klikk :D;)
Ship 9884 skal vaere DC9-51 N677MC, c/n 47756, bygd 1978, med historie fra Austrian, Muse Air/Transtar, Eastern og Continental foer den havnet i NW i 1992.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=47756/873&distinct_entry=true
Tommy777
26-06-2008, 05:16
Og i morgen gaar returen med Airbus 319.. Har ikke betalt F paa returen, men er sikret bulkhead midtgang pga CO Platinum. 4 seter ledig i F og jeg er oeverst paa oppgraderingslista :-).
Blir dog ikke lenge til neste tur med DC9. Fredag blir det dagstur til DTW og da gaar ene veien med DC9!!
FlightDeck
27-06-2008, 15:59
Skulle tro du satt i et kampfly fra andre verdenskrig med den cockpiten. 9'ern har jo et enormt støynivå - men den er jo en severdighet i seg selv. Takk for fin rapport.
Tommy777
30-06-2008, 20:50
Torsdag 26. juni
Minneapolis St. Paul (MSP) - Chicago O'Hare (ORD) NW130, Avgang 1410, Ankomst 1531
Leiebilretur paa MSP skjer ikke ved Lindbergh terminalen der de fleste store flyr inn og ut av. Du dropper av bilen og tar heisen ned i kjelleren der et tog bruker 20 sekunder til terminalen. NW og partnere har innsjekk nede i kjelleren der toget kommer inn. Veldig smart siden det er faa meter fra toget til skrankene. Med toget kommer nemlig ogsaa alle som har parkert sin egen bil ved flyplassen.
Sjekket inn paa maskin og var waitlisted for F..
To rulletrapper derfra, den ene gaar til ankomst omraadet, den andre til avgang. Egen koe for priority uten koe overhodet.
Meget stort utvalg i butikker og restauranter paa flyplassen, Boingo traadloest internet til 7.95 for 24 timer som eneste alternativ.
Avgang fra gatene der heavies gaar fra, observerte bla. NRT avgang, HNL og AMS avgang.
Vaar A319 kom inn litt over halvtimen foer avgang og en skjerm over innsjekkingsomraadet bekreftet at jeg allerede var oppgradert som foerstemann paa lista sammen med 4 andre. Gikk frem til podiet, ga fra meg BP og fikk nytt uten aa utveksle et ord. Enkelt og greit. Selvsagt hyggelig at NW og CO oppgraderer plat uten kost, men de lengre ned paa lista (gold eller silver) er vel stort sett sjanseloese..
Boardet og igjen 16 F seter. Meget bra! Mye lysere og stoerre kabin enn paa 9ern. Setene var ogsaa mye bedre og bredere, det samme var benplassen
Det ble ikke tid til drikker foer avreise denne dagen, men en meget hyggelig purser (fin var hu au) lovte aa hive seg rundt naar vi kom opp i luften.
Litt sen avgang og kom opp i lufta etter litt venting paa innkommende trafikk. Kapteinen fortalte at flight time ble 49 minutter, noe som skulle gi oss ankomst foer rute selv med litt sen avgang og venting.
Tok raskt av og kom oss opp paa cruice. De kom igjen rundt med en liten kurv med snacks, denne gangen med muffins og bananer i tillegg til chips, sjokkis etc. Med UA til MSP blir det server zippo, ikke pretzels engang!
Jeg tok igjen i paa Fire Brick Amber, men grunnet tidspress ble det dessverre kun plass til en.
A319 er selvsagt mye nyere og flott, men NW har hverken tv skjermer eller audio over hele flyet. Litt svakt paa lengre turer.
Sier seg selv at A319 er bedre enn DC9 komfortmessig, men jeg hadde ihvertfall et meget hyggelig gjensyn med 9er!
Dag Viking
30-06-2008, 22:29
Torsdag 26. juni
Leiebilretur paa MSP skjer ikke ved Lindbergh terminalen der de fleste store flyr inn og ut av. Du dropper av bilen og tar heisen ned i kjelleren der et tog bruker 20 sekunder til terminalen. NW og partnere har innsjekk nede i kjelleren der toget kommer inn. Veldig smart siden det er faa meter fra toget til skrankene. Med toget kommer nemlig ogsaa alle som har parkert sin egen bil ved flyplassen.
..
Selvsagt hyggelig at NW og CO oppgraderer plat uten kost, men de lengre ned paa lista (gold eller silver) er vel stort sett sjanseloese..
Moro å se at du liker NW, jeg hadde mange bra turer med de når jeg bodde der borte.
Toget (lightrail) man kan ta til Lindberg er meget bra, jeg har tatt det flere ganger.
Som gull hadde jeg 13/14 oppgraderinger, den eneste jeg mistet var SFO-DTW, en av de vanskeliste rutene å få oppgradering på. Som sølv hadde jeg 2 av 4.
Tommy777
30-06-2008, 22:55
Maa aerlig talt si at jeg synes NW var en meget positiv overraskelse. For meg som har med min egen underholdning spiller det liten rolle om det er tvskjermer eller audio. Det eneste jeg bruker er Ch. 9 paa UA og kontakt for aa lade PC.
Serveringen paa denne korte flighten var meget bra sammelignet med UA, ting gikk paa rute og folk var hyggelige.
Naar det gjelder oppgraderinger, hvordan laa du an paa CO? Har hoert at det kan vaere mye toeffere... 4 flighter med NW forrige uke (DTW og MSP), en i betalt F, resten i economy. Alle economy flightene ble jeg oppgradert paa.
Har et par turer til IAH og EWR rett over sommern, ingen har blitt bekreftet i F.
Dag Viking
30-06-2008, 23:32
På CO hadde jeg 0, fordi det på den tiden ikke var samarbeid på dette innad i skyteam. Man kunne få velge nødutgang, men ikke bli oppgradert. Som flying blue hadde man samme privilegier på NW som Worldperks-medlemmer, det hang igjen fra samarbeidet NW og KL. Oppgraderinger ble bekrefet på nettet opptil 5 dager før avreise.
Dessuten har CO mindre andel 1.kl seter og flere som er villige til å betale for F. CO er vel blandt de vanskeligste av alle å få oppgradering hos, tror jeg.