PDA

View Full Version : På tide å avslutte Acta-samarbeidet?


FlightDeck
16-06-2008, 20:05
Jeg vet ikke hva slags kontrakt Norwegian har med Acta, men etter flere saker om elendig rådgivning og innsidehandel, bør kanskje Norwegian vurdere å avslutte samarbeidet? Det er neppe formålstjenlig for Norwegian å relatere seg til og profilere et slikt selskap på et av sine fly.

(Norwegian har som kjent en logojet med reklame for Acta.)

EB
16-06-2008, 20:15
Norwegian har helt sikkert en klausul som kan få ACTA reklamen fjernet...

Blubird
16-06-2008, 22:27
Samarbeid? Om hva? Acta har kjøpt reklameplass hos DY, det eneste mine øyne ser at de samarbeider om måtte i så fall være å få DY til å få pene tall i regnskapet.

JoeW
16-06-2008, 23:11
Verste er at jeg mener jeg så tall på hva en reklame-maling hos DY kostet, og det var ikke ille. Mener jeg så noe om at ihvertfall Silver-avtalen var fornyet.

FlightDeck
16-06-2008, 23:20
Samarbeid? Om hva? Acta har kjøpt reklameplass hos DY, det eneste mine øyne ser at de samarbeider om måtte i så fall være å få DY til å få pene tall i regnskapet.

Så enkelt er det ikke. Acta og Norwegian har riktignok en avtale som går ut på salg av reklameplass på flyet, inni flyet og i andre fly - men Norwegian er varsomme med hvem de selger reklameplass til. Det kan etter hvert bli belastende for Norwegian å fylle et av flyene sine med reklame for et belastet selskap. Acta er et selskap som nå forbindes med verdier Norwegian nødvendigvis ikke kan støtte. På samme måte ville selskaper ha unngått å kjøpe reklameplass hos Norwegian om de mente at Norwegian representerte dårlige verdier.

C172
16-06-2008, 23:53
Det er ingen dom ennå! Litt dumt å konkludere noe ennå!

Blubird
17-06-2008, 00:21
FlightDeck; det var samarbeids-biten jeg kommenterte, ikke merkevareassosiasjonene.

EB
17-06-2008, 06:53
med tanke på hvor mye merkevaren til Norwegian er verdt - bygget opp av alle ansatte i Norwegian så skjønner jeg godt sprørsmålet. ACTA er i dag ikke et seslkap man vil forbindes med - domsavsigelse eller ikke. Tror fortsatt at Norwegian kan om de vil komme seg ut av slike samarbeid som de har med ACTA i dete tilfellet.

Men når det er sagt - så er jeg heller ikke sikker på at ACTA saken nødvendigvis skader Norwegian - i allefall ikke ennå.

CK
17-06-2008, 09:29
Det der er et interessant spørsmål, som jeg husker var oppe til diskusjon når man diskuterte "logo-props" i WF også - og det var snbakk om å ha en klausul som gjorde at man raskt kunne rive av folien om det man reklamerte på på utsiden (og/eller innsiden) av flyet ble belastende for selskapet. Jeg kan tydelig se for meg at "enkefru Hansen" som sitter med hele arven i andeler i ACTA-investeringer som hun ikke blir kvitt og som koster henne 20-25% "gebyr" i året, ville steile om hun ble møtt av LN-KKY på f.eks. Kjevik der man fremdeles får lov til å gå ut til flyet. Norwegian har et sterkt brand, og blir av de aller fleste oppfattet som en positivt ladet merkevare, og det er vel neppe i selskapets interesse å bli assosiert med råselgerne fra ACTA. Selv om det ikke er snakk om noe samarbeid på samme måte som med Silver (der jeg ser Norwegian [flyselskapet, ikke banken] er innen på eiersiden), blir merkevarene uansett blandet når hele flyet (et flyselskaps tydeligste asset) er en stor reklame for ACTA. Da har jo DY "godt god for" sin annonsør.

(Jeg har tatt bilder av den svarte fuglen, så Kjoser'n må gjerne rive folien av... hehe)

OJB
17-06-2008, 12:15
Nå er det jo ikke Acta som er problemet her.
Det er jo aksjonærer i selskapet som har blitt hentet av pinken og kastet i buret for en tid under henvisning til innsidehandel. :cry:

CK
17-06-2008, 12:18
Har du lest Aftenposten i det siste, Ole Johan?
Innside-saken (der en av gründerne bak ACTA er sentral) kommer bare på toppen av en ganske kritisk gjennomgang av ACTAs produkter og salgsmetoder.

Trety
17-06-2008, 12:28
Acta får kjørt seg i media om dagen, men spørsmålet er bare hvor lang tid før saken er "glemt". Ser for meg at det kan koste DY noen kroner også å skulle avbryte avtalen.

OJB
17-06-2008, 12:32
Nei , jeg har ikke lest Aftenposten i sakens anledning. Men det skal jo mer fakta på bordet og betydelig mer info i form av eventuell siktelse mot aktører i Acta systemet før man kan berope seg at dette vil være en belastning for DY.
Her har jo DY den fordel at Kjos selv er en meget erfaren jurist og har de beste forutsetninger for vurdere juridisk hva som er en belastning for selskapet eller ikke.
Acta har jo kjøpt lovlig reklameplass hos DY og Avtaleloven regulerer jo slike forretningsmessige transaksjoner.

Trety
17-06-2008, 12:37
Hehe, NA24.no melder om at ekspertene ber investorer holde seg unna, og artikkelen er illustrert med LN-KKY - og underteksten har egentlig en knallkommentar:
http://www.na24.no/imarkedet/article1991110.ece

Someone
17-06-2008, 12:44
Nei , jeg har ikke lest Aftenposten i sakens anledning. Men det skal jo mer fakta på bordet og betydelig mer info i form av eventuell siktelse mot aktører i Acta systemet før man kan berope seg at dette vil være en belastning for DY.
Her har jo DY den fordel at Kjos selv er en meget erfaren jurist og har de beste forutsetninger for vurdere juridisk hva som er en belastning for selskapet eller ikke.
Acta har jo kjøpt lovlig reklameplass hos DY og Avtaleloven regulerer jo slike forretningsmessige transaksjoner.


Problemet for DY er jo at Acta har blitt hengt ut som et selskap som driver/har drevet med litt vel suspekte metoder i deres salg og markedsføring, og det er eventuelt der man kan frykte at DY kan få sitt omdømme svekket gjennom å fly rundt med en logojet. Folkeopinionen gjør opp sin mening uavhengig om noen er dømt er ikke, skyldig eller uskyldig:rolleyes: