View Full Version : SAS Med Ny Winglets Maskin idag
Airbus 330
13-06-2008, 23:06
Var på OSL ikveld for å hente svigers fra Harstad/Evenes, og kunne oppservere LN-TUL på gate 41 med Winglets....
Så lad kameraene folkens....
Airbus 330.
Tror jeg så den jeg også, på OSL i dag. Fin den!
LN-TUL ble knipset av undertegnede i morrest da jeg dro fra OSL :)
LN-TUL ble knipset av undertegnede i morrest da jeg dro fra OSL :)
få se..? :)
få se..? :)
Kommer sikkert plutselig.. PCen og minnekortleseren min har plutselig funnet ut at dem ikke vil samarbeide lenger, med den følge at PCen skrur seg av når jeg kobler den til :)
sirpjalle
16-06-2008, 21:42
LN-TUL ble knipset av undertegnede i dag. Må si at det gjør seg med WL ja. :)
sirpjalle
16-06-2008, 22:01
Kommer sikkert plutselig.. PCen og minnekortleseren min har plutselig funnet ut at dem ikke vil samarbeide lenger, med den følge at PCen skrur seg av når jeg kobler den til :)
Minnekorleseren min fungerer ;)
Så selv TUL stå på gate ved OSL med winglet påmontert den 11 juni, så den har hatt de i noen dager allerede.
...men "øyebrynene" er der fortsatt...
Tommy777
16-06-2008, 22:29
Hvor mange 737 har SAS med winglets naa?
7 stk.
5-700 (LN-RRA, LN-RRB, LN-TUJ, LN-TUL og LN-TUK)
2-800 (LN-RRE og LN-RRF)
Disse SAS flyene har WL (fabrikkmontert/ettermontert):
LN-RRA
LN-RRB
LN-RRE
LN-RRF
LN-RRG (om ikke lenge)
LN-TUJ
LN-TUL
LN-TUK
Står vel på ENZV nå :)
Hehe...
Og du sitte heime foran pc-en .... ;)
TUL står på Sola nå ja, og i morgen kommer RRF som SK4007/4010 dersom det ikke er gjort justeringer allerede...
Hehe...
Og du sitte heime foran pc-en .... ;)
Sitter veldig godt her eg, (hvem har sagt jeg ikke har bilde av den ?) :p
Disse SAS flyene har WL (fabrikkmontert/ettermontert):
LN-RRA
LN-RRB
LN-RRE
LN-RRF
LN-RRG (om ikke lenge)
LN-TUJ
LN-TUL
Det må være en til! Jeg så en SKO 737 med winglets taxe ut fra gate på ARN ved 7:30-tiden i går morges med winglets, og jeg har sjekket - ingen av disse var i STO i går. Klarte ikke å se reg fra der jeg satt, men så flagget bak.
Det må være en til! Jeg så en SKO 737 med winglets taxe ut fra gate på ARN ved 7:30-tiden i går morges med winglets, og jeg har sjekket - ingen av disse var i STO i går. Klarte ikke å se reg fra der jeg satt, men så flagget bak.
Det er riktig det! LN-TUK har også fått WL.
DER! FLøy ARN-MUC-MMX-MUC-ARN i går som SK7121/7126/7127/7120 og så ARN-OSL som SK9105 på kvelden.
Kult at SAS også har fått opp dampen med å montere sexy winglets
Kommer seg nå med 7 stk, mot DY sine 4
Kult at SAS også har fått opp dampen med å montere sexy winglets
Kommer seg nå med 7 stk, mot DY sine 4
Blir dette også en konkurranse nÅ?:rolleyes:
Minnekorleseren min fungerer ;)
Burde kanskje si at Minnekortleseren min funker den da.. men ikke PCen.. så nu er man på jakt etter en ny Lappis :)
Hittil er det bare ex BU maskiner som har fått ettermontert winglets. Hvorfor ingen ex SAS maskiner?
Kult at SAS også har fått opp dampen med å montere sexy winglets
Kommer seg nå med 7 stk, mot DY sine 4 utrolig mye
Nemlig, flyene ser da utrolig mye kulere ut med WL!
Hittil er det bare ex BU maskiner som har fått ettermontert winglets. Hvorfor ingen ex SAS maskiner?
Dette kan KGL og BU662 mer om enn meg, men jeg tror det kan ha noe å gjøre med at en del av -705'ene har høyere avgangsvekt enn -783'ene, og dermed bedre kan utnytte fordelene WL gir, i forhold til ekstra range og bedre feul-økonomi, fortinnsvis på lengre legs.
Var det ikke snakk om motorvalget som gjør dette da? Den ene motortypen, som SAS brukte, er ikke godkjent for WL?
Hvor mange av SK maskinene skal få winglets, og hvor mange DY?
Var det ikke snakk om motorvalget som gjør dette da? Den ene motortypen, som SAS brukte, er ikke godkjent for WL?
Riktigt det. WL er ikke sertifisert i kombinasjon med CFM56-7B2 (DAC) motorer.
Et magisk tall for 700-maskinene er l/n 1545 - dette avgjør om det er lite arbeid eller mer arbeid med å installere wingletene. Tilsvarende tall for 800-maskinene er l/n 778.
Her er en nedtelling av hvilke som er aktuelle for ombygging - og i grønt vises de som får minst downtid ved installering og for de med stjerne er det allerede installert winglets:
l/n 1554 LN-RRW -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 1424 LN-RRL -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1169 LN-RRK -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 1116 LN-TUM -705 CFM56-7B24 (NO)
* l/n 1072 LN-TUL -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 1070 LN-RRU -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1036 LN-RRT -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1014 LN-RRS -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 798 LN-RCZ -883 CFM56-7B26 (NO)
* l/n 794 LN-TUK -705 CFM56-7B24 (NO)
* l/n 773 LN-TUJ -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 767 LN-RCY -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 733 LN-RCX -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 717 LN-RPN -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 696 LN-RPM -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 673 LN-RPL -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 529 LN-RCN -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 507 LN-TUI -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 500 LN-RPK -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 486 LN-RPJ -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 476 LN-RNO -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 471 LN-TUH -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 464 LN-RNN -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 458 LN-RRM -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 404 LN-RRN -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 245 LN-TUF -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 142 LN-TUD -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 33 LN-TUA -705 CFM56-7B24 (NO)
Med 12 winglets-sett til rådighet bør det være enkel sak å gjette på 11 av dem - all de 7 grønne -883ene, de tre -705ene som har fått installert vet vi og så må det bli LN-TUM. Den siste er mer vanskelig, men kanskje blir det LN-TUI?
Og hvis jeg ikke tar helt feil, så får Star Alliance LN-RRL påmontert winglets denne uken og dette er vel også siste før sommerferien.
Takk, Kurt!!
Vi gleder oss til å se stjernegrisen med winglets (og håper på at de blir svarte med stjerne på!)
Et magisk tall for 700-maskinene er l/n 1545 - dette avgjør om det er lite arbeid eller mer arbeid med å installere wingletene. Tilsvarende tall for 800-maskinene er l/n 778.
Her er en nedtelling av hvilke som er aktuelle for ombygging - og i grønt vises de som får minst downtid ved installering og for de med stjerne er det allerede installert winglets:
l/n 1554 LN-RRW -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 1424 LN-RRL -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1169 LN-RRK -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 1116 LN-TUM -705 CFM56-7B24 (NO)
* l/n 1072 LN-TUL -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 1070 LN-RRU -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1036 LN-RRT -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1014 LN-RRS -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 798 LN-RCZ -883 CFM56-7B26 (NO)
* l/n 794 LN-TUK -705 CFM56-7B24 (NO)
* l/n 773 LN-TUJ -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 767 LN-RCY -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 733 LN-RCX -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 717 LN-RPN -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 696 LN-RPM -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 673 LN-RPL -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 529 LN-RCN -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 507 LN-TUI -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 500 LN-RPK -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 486 LN-RPJ -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 476 LN-RNO -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 471 LN-TUH -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 464 LN-RNN -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 458 LN-RRM -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 404 LN-RRN -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 245 LN-TUF -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 142 LN-TUD -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 33 LN-TUA -705 CFM56-7B24 (NO)
Med 12 winglets-sett til rådighet bør det være enkel sak å gjette på 11 av dem - all de 7 grønne -883ene, de tre -705ene som har fått installert vet vi og så må det bli LN-TUM. Den siste er mer vanskelig, men kanskje blir det LN-TUI?
Og hvis jeg ikke tar helt feil, så får Star Alliance LN-RRL påmontert winglets denne uken og dette er vel også siste før sommerferien.
Flott analyse KGL, mens jeg aner det kommer annenleders.
Det er ikke klok a skape ytterligere del-flater fordi de vil alle ha litt forskjellige spesifikasjoner. I tillegg kommer at DAC ma fjernes fra de -800er. (Dette har skjedd för, siden Hainan ville ikke ha DAC da de kjöpe de 4 -883s noen ars siden).
Sa, etter min mening kommer dette:
-RRL, RRT & RRU far Winglets (highest MTOW)
- alle -705's far Winglets og TUH blir uprated og upgraded i MTOW.
Venter bare på at det skal komme flere B738 med Winglets!
Synes og Star Alliance maskinen bør få noen winglets!
Det kan godt hende det blir annerledes Richard, men det er da flere tunge -883er (MTOW 79 tonn) enn de tre du nevner:
l/n 1554 LN-RRW -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 1169 LN-RRK -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 1014 LN-RRS -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 717 LN-RPN -883 CFM56-7B26 (SE)
Eller var det bare SAS Norge som skulle ha de 12 settene? Hvis det er tilfelle, så kan det stemme du sier Richard. De tre som kan utnytte de ettermonterte wingletene best er det ingen tvil om hvem er, og det er LN-TUI, LN-TUJ og LN-TUK som alle har MTOW på 69,4 tonn. De øvrige -705ene har 64,9 tonn MTOW med unntak av LN-TUH som har en MTOW på 60,3 tonn.
LN-KRF, LN-RRL (Star Alliance maskinen) får denne uken påmontert winglets.
Oioi! Snacksy!
Takk for den beskjeden!!!
Blir spennende og se hvordan farge Wingletsene får på RRL!!
Å LN-TUK har vel også fått winglets nå om jeg ikke tar helt feil?
Vet TUJ og TUL har fått, men mener at TUK også har fått? Noen som kan bekrefte det?
Se etter stjerna her KRF ;) http://forum.scanair.no/showpost.php?p=279340&postcount=29
Eller var det bare SAS Norge som skulle ha de 12 settene?
Er bare SAS Norge som skulle få de 12 settene ja.
sail4fun
19-06-2008, 23:54
Og hvis jeg ikke tar helt feil, så får Star Alliance LN-RRL påmontert winglets denne uken og dette er vel også siste før sommerferien.
LN-RRL har fløyet produksjon hele uken, og skal fly i morgen og trolig Lørdag, mulig at jobben begynner til helgen ? , den tar vel rundt 4 dager ??
Jarlabanke Vking
20-06-2008, 15:19
LN-RRL har fløyet produksjon hele uken, og skal fly i morgen og trolig Lørdag, mulig at jobben begynner til helgen ? , den tar vel rundt 4 dager ??
håpe håpe at de pynter brura mi til helga!
:D
Noen som vet mer om RRL har fått WL?
Var vel et bilde paa fotosidene fra helgen av RRL uten winglets, saa det betyr nok nei ..
RRL kommer først etter ferien (i august) med winglets, men det er en -705 inne til behandling nå i stedet.
Aha hva er det slags?
Er det LN-TUA?
Nei, det er nok i andre enden av alfabetet LN-KRF ;)
Dag Johnsen
25-06-2008, 12:09
Heisann msil!
Riktigt det. WL er ikke sertifisert i kombinasjon med CFM56-7B2 (DAC) motorer.
Naa bruker vi riktignok ikke DAC paa B737NG/CFM56-7B flyene vaares, og det er vel faa som opererer denne konfigurasjonen, men dette med winglets og DAC har jeg ikke faatt med meg...?
Det er forskjell paa "provisioned" og "non-provisioned" B737NG fly, da du maa ta en del modifiseringer paa de non-provisioned flyene foer du setter paa winglet som forsterking av winglet feste, installere et speedbrake load alleviation system og oppgradere SMYD'en (Stall Management Yaw Damper System).
Dette hoeres ut som et "papir" problem og kan sikkert lett fikses med en amemdment til STC for winglets da det er liten eller ingen forskjell paa motor karakteristikken av en CFM56-7B DAC vs. SAC... ;)
Dag
LN-TUM er den siste i alfabetet, og uten WL
LN-TUK har WL og ikke "øyenbryn" mere :
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=132149&PHPSESSID=491d804d9e883e64ab913da4cae539ef
LN-TUM er den siste i alfabetet, og uten WL
Ten Points for you.
Northrider
25-06-2008, 19:35
Er det ingen av Classic-maskinene som skal få winglets? I disse dager med høye oljepriser må det da være gunstig å spare det man klarer. Spesiellt med bensinslukende Classic-maskiner.
SAS har ingen -300 maskiner, -400'ene er ikke sertifiserte og -500'ene brukes mest paa kortrutene hvor besparelsene er smaa...
Fikk forresten et tips i dag om at en ny -800 drar fra SEA i morgen til ARN, et døgn forsinket grunnet syk pilot men må ned i BOO grunnet det er en "lettvekter" som ikke kan gå non-stop !!
Det maa vaere RRG..? Intet paa trackerene ennaa .. er det CNO eller SAS? Flightnummer?
Her er bilde av LN-RRG:
Bildet er henter fra http://flickr.com/photos/liem/2609200934/
Det maa vaere RRG..? Intet paa trackerene ennaa .. er det CNO eller SAS? Flightnummer?
LN-RRG flyr BFI-BOO-ARN på rutenr. SK9152 idag.
Her er LN-TUM, med lekre sexy winglets
Så det ble TUM som fikk WL ja!
Da får vi se om det blir winglets på meg i de seks kommende dager - og da blir det fire flighter med SAS NO 737er
SAS Norge 737 m/winglets:
LN-RRA (783)
LN-RRB (783)
LN-RRE (800)
LN-RRF (800)
LN-RRG (800)
LN-TUJ (705)
LN-TUL (705)
LN-TUK (705)
LN-TUM (705)
Er RRG allerede i trafikk?
Er RRG allerede i trafikk?
Tvilsomt, ble vel levert idag , så det ar vel noen dager før dem får gjort det dem skal før setene kan begynne å slites ut :D
Nupe, går fra BFI om 40min... Fant den på FA nå. Får vel prøve å være tidlig oppe i morgen da..
http://flightaware.com/live/flight/CNO9152
Fant den på FA nå. Får vel prøve å være tidlig oppe i morgen da..
http://flightaware.com/live/flight/CNO9152
Hmm hvorfor til Bodø ?
Hmm hvorfor til Bodø ?
Gunstige vinder?
LN-RRF gikk BFI-TRD-ARN...
Mest gunstig mtp vær og vind med sammme sind? :)
Ser ut til at Norwegian og SAS Norge får levert hver sin nye 737-800 i dag da... :)
http://flightaware.com/live/flight/NAX7382
http://flightaware.com/live/flight/CNO9152
Hmm hvorfor til Bodø ?
Fordi Luftfartstilsynet ligger i Bodø, maskinen kunne fint gått rett til ARN slik de andre har gjort. Paperwork i BOO...
Noen som vet Viking navnet på LN-RRG?
Noen som vet når den kommer til vestlandet ?
sail4fun
03-07-2008, 20:12
Noen som vet Viking navnet på LN-RRG?
Einar Viking
LeftSaidFred
30-01-2009, 13:00
Riktigt det. WL er ikke sertifisert i kombinasjon med CFM56-7B2 (DAC) motorer.
Vet du hvorfor WL ikke er sertifisert med DAC motor?
Flyet som ble brukt under sertifisering av WL hadde SAC:9: