sirpjalle
12-06-2008, 11:52
EUs transportkommisjon varsler at de vil se på lovligheten av et lån flyselskapet Alitalia har fått av den italienske staten.
http://e24.no/naeringsliv/article2476980.ece
Granskningen blir satt igang etter at SAS og fem andre flyselskaper har klaget inn Italias lån til EUs transportkommisjon. Bakgrunnen for klagen fra flyindustrien er at den italienske staten ga et lån på 300 millioner euro til flyselskapet Alitalia i april for å forhindre konkurs.
EU-kommisjonen mener at lånet kan være et brudd på EUs-regler om fri konkurranse. Nå setter de igang en etterforskning av saken hvor de ulike partene vil få mulighet til å legge frem sine synspunkter.
Dermed følges SAS sin klage opp. Sammen med British Airways, Virgin Atlantic, Finnair, Iberia og Tap Portugal sendte SAS et brev till EUs transportkommisjon 9. juni der de hevdet at den italienske regjeringens lån til Alitalia bryter med EUs regler om fri konkurranse og statlig innblanding.
På konkursens rand
Lånet til flyselskapet ble gitt etter etter at Air France-KLM trakk sitt bud på Alitalia. Uten denne nødfinansieringen ville Alitalia trolig gått konkurs.
«Situasjonen er enda mer oppsiktsvekkende nå med tanke på at Alitalia taper nesten 1,4 millioner euro per dag», skrev flyselskapene i sin klage til EU-kommisjonen.
http://e24.no/naeringsliv/article2476980.ece
Granskningen blir satt igang etter at SAS og fem andre flyselskaper har klaget inn Italias lån til EUs transportkommisjon. Bakgrunnen for klagen fra flyindustrien er at den italienske staten ga et lån på 300 millioner euro til flyselskapet Alitalia i april for å forhindre konkurs.
EU-kommisjonen mener at lånet kan være et brudd på EUs-regler om fri konkurranse. Nå setter de igang en etterforskning av saken hvor de ulike partene vil få mulighet til å legge frem sine synspunkter.
Dermed følges SAS sin klage opp. Sammen med British Airways, Virgin Atlantic, Finnair, Iberia og Tap Portugal sendte SAS et brev till EUs transportkommisjon 9. juni der de hevdet at den italienske regjeringens lån til Alitalia bryter med EUs regler om fri konkurranse og statlig innblanding.
På konkursens rand
Lånet til flyselskapet ble gitt etter etter at Air France-KLM trakk sitt bud på Alitalia. Uten denne nødfinansieringen ville Alitalia trolig gått konkurs.
«Situasjonen er enda mer oppsiktsvekkende nå med tanke på at Alitalia taper nesten 1,4 millioner euro per dag», skrev flyselskapene i sin klage til EU-kommisjonen.