PDA

View Full Version : Ryanair reduserer på Torp

jb1
12-06-2008, 10:13
Dette har vært oppe i noen tråder tidligere, men her er detaljene om Ryanairs kutt på Torp. 3 ruter forsvinner helt, noen får færre avganger. Det åpnes riktignok for at endel ruter kommer tilbake neste sommersesong.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2435382.ece

JetBlue
12-06-2008, 13:18
Overrasker ikke meg, Ryanair tar selvfølgelig konsekvensen av svak trafikkutvikling, som alle andre.

MartinL
12-06-2008, 13:34
og snart kommer unnskyldningen fra Ryanair om at Torp er årsaken med for høye avgifter......

imm
12-06-2008, 15:11
Leit at det går den veien. Men det er bedre å ta affære tidlig i en vanskelig tid, enn å ikke gjøre noe. Ikke overraskende er det rutene som ligger lengst unna som får lide. Det er jo der drivstoffkostnadene gjør størst utslag.

Det blir en gedigen omstilling i hele bransjen dersom prisen på olje fortsetter opp. Det blir nok mange flyselskap som går under. Og mange passasjerer som ikke får de samme gode tilbudene som de har vært vant til å få.

FlightDeck
12-06-2008, 17:33
Ikke så overraskende at Madrid forsvinner, selv om kabinfaktoren har vært bra. "Problemet" er at ruten krever en del høyere billettpriser enn de kortere rutene - og det har sikkert ikke Ryanair klart å oppnå. Ellers synes jeg det er naturlig at Marseille-ruten bare skal gå på sommeren og at antallet avganger kuttes på en del av de andre rutene. Det virker vel optimistisk med daglige avganger til f.eks. Dublin og Milano. Ryanair har vel til en viss grad vokst for fort her i landet - før var selskapet kjent i Norge for å fly fra Torp til London for en billig penge, ruten var populær og antallet avganger er nå oppe i fire. De siste årene har imidlertid selskapet nesten uten markedsføring åpnet et hav med nye ruter. Disse har ikke på samme måte som London-ruten fått tid til å etablere seg - og i stedet for å åpne forsiktig, slik som de gjorde med London-ruten, har de hatt for mange frekvenser til for mange steder.

imm
12-06-2008, 18:29
Det virker vel optimistisk med daglige avganger til f.eks. Dublin og Milano.

Jeg har ikke sett noen statistikk på belegget, men mitt intrykk er at Bergamo (Milano) har et høyt belegg jevnt over. Daglig avgang på den ruten tror jeg ikke er et dumt valg.

imm

FlightDeck
12-06-2008, 18:33
Jeg har ikke sett noen statistikk på belegget, men mitt intrykk er at Bergamo (Milano) har et høyt belegg jevnt over. Daglig avgang på den ruten tror jeg ikke er et dumt valg.

imm

Men nå kutter de fra syv til fire ukentlige, så de får nok ikke inn nok penger selv om kabinfaktoren er bra. Dette må uansett ses i sammenheng med de øvrige kuttene i Ryanair - der jo Torp også må ta en del av kaka.

MD11
12-06-2008, 20:48
Får dette noen konsekvenser for WF's ansatte på TRF montro? Artig bilde i linken til Aftenposten, ser ut som om FR vertinnene sliter veldig med å få igjen døren.....

JoeW
12-06-2008, 22:17
Vil vel tro det går mest ut over timevikarer i WF...

EDIT: "Artig" ordspill med bilde - "FR LUKKER ruter fra Torp".

Someone
13-06-2008, 01:26

imm

Nå er ikke høyt belegg nødevenigvis synonymt meg overskudd.....ref. SAS IC:rolleyes:

EB
15-06-2008, 18:09
Ja hva skjer med de ansatte i WF - må noen slutte når hovedgrunnlaget for inntjeningen reduserer såpass kraftig?

LN-RKF
15-06-2008, 18:22
Norwegians vekst i markedet har nok også hatt endel å si...

MartinL
15-06-2008, 19:55
Norwegians vekst i markedet har nok også hatt endel å si...

Utvilsomt. Som mange har påpekt tidligere så er det slutt på tiden da Torp værmest var definisjonen for lavprisfly på Østlandet. Flere av destinasjonene til Ryanair er etter min mening litt for sære til å kunne forsvare et lokalt pax grunnlag. Når Osl blinker som et tivoli med sine lavpris ruter er det ikke rart at Ryanair sliter.

Det skal uansett bli moro å følge med på Ryanair fremover. Det er nok ikke få i bransjen som unner O'Leary og kjeften hans et godt og vellplassert ballespark i retur....

EB
15-06-2008, 21:10
Heia Norwegian - Ryanair GO HOME!!!!

SQ 777
15-06-2008, 21:25
Så, så folkens.:exclaimation:rolleyes: Det er mulig at en må "Go Home" av disse to ( jeg virkelig IKKE håper det fra mitt hjerte ), og det blir ikke FR !:o

Oljeprisen, dersom den ikke går ned mot 100 igjen vil gi mange overraskelser...

litt-amatør
15-06-2008, 21:28
Jeg tror Ryanair hadde vært veldig store i Norge dersom vi ikke hadde hatt Norwegian, eller Norwegian hadde vært mye mindre. Når det er sagt så mener jeg Ryanair ikke har satt seg godt nok inn i markedet til og fra Norge. Noen av rutene de har prøvd seg på har vært direkte meningsløse.

Og jeg har sagt det før at det er uforståelig at de ikke har satset litt på Spania fra Torp. Og når de først gjorde så valgte Madrid fremfor Alicante (og/eller Malaga). I alle fall om sommeren så burde det gått greit å fylle to ukentlige maskiner ned til Alicante fra Torp. Og her kunne de også slått konkurrentene ganske kraftig på pris fordi det ikke billig hit i sommerferien med SK/DY/NB. Madrid og Girona var ganske håpløse valg, mener nå jeg. ALC flyr de jo til fra Stockholm. Og sør-Spania er de jo sterke på UK.

MD11
15-06-2008, 21:46
SAS prøvde seg på Syd Spania fra TRF og fikk det ikke til så jeg tviler på at FR hadde klarer det noe bedre:exclaimation

imm
15-06-2008, 21:51
SAS prøvde seg på Syd Spania fra TRF og fikk det ikke til så jeg tviler på at FR hadde klarer det noe bedre:exclaimation

Hvorfor ikke det?
Se det en annen vei: Ryanair flyr til Hahn, Prestwick, Bergamo og mange andre "rare" steder fra Torp, og det med ganske stor suksess. Tror du SAS hadde klart det samme? Jeg tror ikke det.
Så fordi SAS ikke klarte seg på Nice og Allicante fra Torp, behøver det ikke bety at Ryanair ikke ville klart det.

litt-amatør
15-06-2008, 21:59
Enig at det var rart ikke SAS lyktes med sin Alicante-rute fra Torp. Men det kan være ulike forklaringer bak dette. Men hvis FR kunne hatt noenlunde samme prisnivå som de har på Stockholm-Alicante kan jeg ikke skjønne noe annet enn at en slik rute hadde gått bra. Jeg hører folk har betalt opp mot 6-7-8 tusen t/r Alicante og Malaga i sommer med SK/DY, og det ER dyrt!

DCHalvorsen
15-06-2008, 22:32
Siden det også i denne tråden koker opp litt små-hets mot Ryan, så tror jeg Ryan i Norge lider litt samme skjebne som Lidl (min lokale butikk her på Fjøsanger pakket sammen denne helgen). Både Ryan og Lidl har ikke gjort noe annet galt enn å selge billige varer og tjenester til nordmennene og skjerpet den innenlandske konkurransen.

Men hva møtes de med - usaklig nasjonalistisk hets. Vi vil ha Rema 1000 og ikke Lidl, vi vil Norwegian og ikke Ryan; eller sagt på en annen måte: Vi vil ha mindre konkurranse og høyere priser.

jb1
15-06-2008, 22:36
Mye kan skje før sommerprogrammet meisles ut. Torp - Alicante kan komme neste år. Det kan heller ikke utelukkes at Madrid kommer tilbake neste sommer. Prisene i sommer er klart høyere enn de var i vår. Oljeprisen har som flere sier stor innvirkning på det som vil skje.

litt-amatør
15-06-2008, 23:56
Siden det også i denne tråden koker opp litt små-hets mot Ryan, så tror jeg Ryan i Norge lider litt samme skjebne som Lidl (min lokale butikk her på Fjøsanger pakket sammen denne helgen). Både Ryan og Lidl har ikke gjort noe annet galt enn å selge billige varer og tjenester til nordmennene og skjerpet den innenlandske konkurransen.

Men hva møtes de med - usaklig nasjonalistisk hets. Vi vil ha Rema 1000 og ikke Lidl, vi vil Norwegian og ikke Ryan; eller sagt på en annen måte: Vi vil ha mindre konkurranse og høyere priser.

Jeg er helt enig sammenligningen mellom Lidl og Ryanair. Mange feil hos begge, men at de begge har skjerpet konkurransen og økt valgfriheten voldsomt er det ingen tvil om. Allikevel er hovedinntrykket hos nordmenn at Ryanair er slemme og Norwegian bare snille. Og enda verre både folk og ikke minst media gjengir som en sannhet at Rema kjøper opp Lidl- butikkene for å presse prisene nedover, mens man burde skjønne at det gjør Reitan og Rema for å kaste ut en liten, men brysom konkurrent, og at konsekvensen selvsagt blir høyere priser. :exclaimation:9:

Someone
16-06-2008, 00:03

Dette er tull mener nå jeg. Ihvertfall når det kommer til meg så har det ikke noe med nasjonalisme at jeg misliker både Ryanair og Lidl (nå misliker jeg Rema1000 også), men rett og slett på grunn av konseptene og væremåten deres.

litt-amatør
16-06-2008, 00:20
Jeg skjønner det, Someone. Men av en eller annen besynderlig grunn har jeg fått litt sans for begge to.:rolleyes: (mulig det er et tegn på dumskap). Men det er for dumt når norske journalister jubler over Lidls nedleggelse fordi de har lest pressemelding som sier at denne overtakelsen betyr lavere priser?