View Full Version : 787: Power on!
En liten milesten er naadd. Ikke full 'power on', men litt 'power on'.
http://nyc787.blogspot.com/2008/06/787-feels-power.html
The 787 was powered on for the first time today, confirming earlier rumors that Boeing would start power on testing very shortly as well as speculation that Boeing would indeed meet the schedule that they had set in early April.
Gratulerer Boeing! Fly er best i luften!
Da skal "full" power-on for LN1 være oppnådd ifølge Boeing
Tommy777
20-06-2008, 15:46
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aYMgaPgob80A&refer=home
Kommer i lufta ganske snart, EB. Det som er flott med Boeing er at naar sjitn er klar kommer det 787er ut paa loepende baand..
"Ganske snart" har vi lært av Boeing at kan bety så mangt...
Tommy777
20-06-2008, 16:42
Det er en stor forskjell paa Boeing og Airbus naar det gjelder nye fly. A380 er ikke noe revolusjonerende, det er en klassisk type flymaskin. 787 er en revolusjon, mye av skorget er kompositt. Skulle bare mangle at man bruker lengre tid paa aa faa ting paa plass.
Og forskjellen er at Boeing bygger fly i bakgrunnen saa naar alt er klart, blir det aa rulle ut titalls 787 paa kort tid mens A380 blir levert i et tempo paa 1 stk i maaneden paa det beste
Du glemte å nevne den revlusjonerende nyskapningen 747-8i... Rett skal være rett Boeing er fremtiden.
Tommy777
20-06-2008, 16:51
he he.. 747-8i vil vi nok bli nedlagt... Kundene har ikke akkurat banket paa doerene til Boeing for aa kjoepe denne maskinen. Boeing har dog fokus paa effektiv produksjon, noe vi ser paa 777 og 737. Det vil ogsaa gjelde 787.
A380 er ikke noe revolusjonerende, det er en klassisk type flymaskin. 787 er en revolusjon, mye av skorget er kompositt.
Vel, vil ikke si at noen av dem er virkelig revolusjonerende, begge har vinger, en flykropp og jetmotorer :) Men ja, 787 er mer nyskapende enn det A380 er.
Skulle bare mangle at man bruker lengre tid paa aa faa ting paa plass.
Nå er det ikke først og fremst teknikken og teknologien som har holdt maskinen tilbake, men ufaglærte arbeidere hos underleverandører, manglende varer fra (under)leverandører, og en smidig produksjonslinje som ble til et puslespill med flere titalls tusen biter der instruksjonene var på alt fra italiensk til japansk. Når slikt skjer blir det vanskelig å styre prosjektet. Heldigvis for Boeing har de ikke vært utsatt for de samme designbrølerne som Airbus ble rammet av, i alle fall ikke som er kjent foreløpig.
Og forskjellen er at Boeing bygger fly i bakgrunnen saa naar alt er klart, blir det aa rulle ut titalls 787 paa kort tid mens A380 blir levert i et tempo paa 1 stk i maaneden paa det beste
Vel, Boeing vil ikke nå noe særlig mer enn 1-1 1/2 787 per måned fram til sommeren neste år, og rundt 15+ maskiner bør være klare til levering i tredje kvartal neste år om alt går etter planen. At Airbus ikke greier levere flere maskiner har med at wave 1-maskinene får en custom kabling for hånd, at de sliter med å få opp farta på monteringen av wave 2-maskinene, og at franskmenn og tyskere enda ikke kommer helt overens.
Uansett, grattis til Boeing for å ha nådd denne milepælen.
747-8i vil vi nok bli nedlagt...
Neppe, det koster Boeing || så mye levere 748i når de leverer 748F, og når de samtidig kan kutte marginene til konkurrenten er det liten tvil om det var et klokt valg :)
brendas, jeg ville bare si at det alltid er en glede å lese bidragene dine her på forumet. Du må være en av de, hvis ikke den, mest saklige og kunnskapsrike av alle her. :)
brendas, jeg ville bare si at det alltid er en glede å lese bidragene dine her på forumet. Du må være en av de, hvis ikke den, mest saklige og kunnskapsrike av alle her. :)
Helt enig! Desverre sitter jeg ofte igjen med enda flere spørsmål etter å ha lest innleggene; hva er wave-1 og wave-2 i A380 sammenheng for eksempel? :D
Er enig at i innleggene til Brendas er noe man ser frem til. Mye informasjon i den hjernen :D
Helt enig! Desverre sitter jeg ofte igjen med enda flere spørsmål etter å ha lest innleggene; hva er wave-1 og wave-2 i A380 sammenheng for eksempel? :D
Her kan kanskje jeg svare. Wave 1 og 2 henviser vel til de maskinene med wire-rework. Wave 1 er vel de maskinene som må modifiseres etter de er satt sammen pga at de orginalt har for korte wire mellom de forskjellige seksjonene av maskinen, mens på wave 2 har de rettet dette opp ved production.
Airbus gjorde en stygg bommert med ledningene som ikke passet, men Boeing har jo måttet endre wingbox'en på 787 da den ble vurdert for svak for de belastningene den vil bli utsatt for.
Design flaw in 787 wingbox threatens further delays (http://tinyurl.com/3waaj2)
brendas, jeg ville bare si at det alltid er en glede å lese bidragene dine her på forumet. Du må være en av de, hvis ikke den, mest saklige og kunnskapsrike av alle her. :)
Takker og bukker så mye Herlov, LCH og BSSW :)
hva er wave-1 og wave-2 i A380 sammenheng for eksempel? :D
Her kan kanskje jeg svare. Wave 1 og 2 henviser vel til de maskinene med wire-rework. Wave 1 er vel de maskinene som må modifiseres etter de er satt sammen pga at de orginalt har for korte wire mellom de forskjellige seksjonene av maskinen, mens på wave 2 har de rettet dette opp ved production.
Ganske riktig BSSW :)
Wave 1-maskinene er maskinene til og med MSN25. Deler av flykroppen på disse maskinen ble produsert feil pga bruk av forskjellige versjoner av designverktøyet Catia innad i Airbus. Dette førte til at kabelbuntene i deler av en wave 1-maskin ikke passet med kabelbuntene i resten av maskinen. Dette førte til at hver eneste wave 1-maskin måtte få nye og unike kabelbunter, og alt dette måtte sertifiseres. Dette er svært tidkrevende, og de siste maskinene i wave 1 vil derfor ikke være ferdige før i 2009.
Maskinene i wave 2, fra og med MSN26, er bygget riktig, og trenger følgelig ikke å gå gjennom den samme tidkrevende prosessen.
Forøvrig: Da Boeing annonserte sin siste forsinkelse i april sa de at power on skulle skje før slutten av juni, noe de nå har greid med en margin på litt over en uke.
Innen to uker skal monteringen av LN4 være igang på Everett, og delene til en ny maskin vil komme til Everett med litt over en måneds mellomrom etter dette.
Tommy777
20-06-2008, 21:55
brendas, jeg ville bare si at det alltid er en glede å lese bidragene dine her på forumet. Du må være en av de, hvis ikke den, mest saklige og kunnskapsrike av alle her. :)
Slenger meg paa denne uttalelsen ogsaa! :)
(maa du ikke bli fornaermet i Houston ;))
(maa du ikke bli fornaermet i Houston ;))
Dag og en rekke andre har nå en ganske mye større innsikt og teknisk kompetanse å komme med, de har vel bare så mye annet fornuftig å gjøre (enn å henge her:lol) ;)
Tommy777
20-06-2008, 23:14
Har Dag paa telefonen annenhver dag. Mannen er sinnsykt tidlig oppe hver morgen og har mye aa gjoere, ja.. Naar jeg staar opp, har han vaert paa jobb et par timer :P
Men han henger saa mye han klarer...
Jeg slutter meg ogsaa til de som er meget imponert over brendas innsikt og kunnskap og kan legge til at mere enn en gang har brendas imponert Boeing ansatte jeg kjenner...
Jeg slutter meg ogsaa til de som er meget imponert over brendas innsikt og kunnskap og kan legge til at mere enn en gang har brendas imponert Boeing ansatte jeg kjenner...
Kanskje det finnes muligheter for Brendas i Seattle da :D
Kanskje vi ALLE til sammen bidrar med utrolig mye kunnskap...ingen nevnt - ingen glemt!
<...> ingen nevnt - ingen glemt!
Helt riktig EB :)
Godeste Jon Ostrower har også skrevet litt om hva som skjer videre med 787en:
After power-on, what's next for 787? (http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2008/06/after-poweron-whats-next-for-7.html)
http://www.boeing.com/news/releases/2008/q2/080620c_pr.html
Og her er fatigue test flyet ute å triller
Boeing har lagt ut noen videoer og informasjon om hva power on er og hvordan de gikk fra. En finner det her: http://poweron.tpninteractive.com/